هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) بدانید!

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) بدانید!
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ارز دیجیتال فایل کوین (FIL)، رمزارزی است که هدف آن ایجاد انگیزه در کاربران کامپیوتر برای استفاده از خدمات اشتراکی و ذخیره‌سازی اطلاعات است. بنیانگذاران این پروژه ادعا می‌کنند در صورتی‌ که افراد کافی از آن استفاده کنند، شاید سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش ذخیره‌ی داده در اینترنت باشد.

این ارز به یک مرجع مرکزی وابسته نیست و این یعنی تبادل فایل‌ها در آن توسط دولت‌ها یا سایر کارگزاران سانسور نمی‌شود. این بخاطر محافظت و نگهداری ماینرهای فایل کوین است که تمام قدرت محاسباتی خود را به کار گرفته‌اند تا محاسباتشان درست کار کند.

ماینرهای Filecoin برای در دسترس قرار دادن فضای ذخیره‌سازی از کاربران پول می‌گیرند. کاربران Filecoin نیز، به نوبه‌ی خود، باید برای ذخیره‌سازی، بازیابی یا توزیع این داده‌ها به ماینرها پول پرداخت کنند.

شبکه ارز دیجیتال فایل کوین (FIL)، برای مدیریت فایل غیرمتمرکز روی پروتکل دیگری بنام Interplanetary File System  (IPFS)اجرا می‌شود. این دو سیستم شباهت‌های زیادی با هم دارند، اما تفاوت اصلی این است که استفاده از IPFS رایگان است و برای ماینرها هیچ درآمدی ایجاد نمی‌کند. Filecoin هزینه استفاده دریافت می‌کند، اما می‌تواند درآمدزا نیز باشد.

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باید توجه کنند که ارز دیجیتال فایل کوین (FIL)، تنها پروتکلی نیست که ادعا می‌کند یک سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز و اشتراک‌گذاری فایل ارائه می‌کند.

پروتکل‌های رقیب آن که عبارتند از Storj و Siacoin. استورج ادعا می‌کنند که ظرفیت شبکه بیش از 100 پتابایت دارند، در حالیکه Siacoin ظرفیت شبکه 2 پتابایتی را در سال 2020 گزارش کرده است.

با این حال، Filecoin شاید مشهورترین این رمزارزها باشد که در عرضه اولیه سال 2017 (که یکی از بزرگترین دوره افزایش سرمایه‌ها بود) ارزش آن به 205.8 میلیون دلار رسید.

[ez-toc]

خالق ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) که بود؟

Filecoin یک نرم‌افزار منبع-باز است که توسط Protocol Labs ایجاد شده بود، همان شرکتی که تکنولوژی‌هایی مثل IPFS و Libp2p را با هدف جایگزینی پروتکل‌های اینترنتی موجود به وجود آورد.

برای مثال، IPFS سیستمی است که می‌تواند جایگزین پروتکل اَبَرمتن Web شود، پروتکلی که تعیین می‌کند آدرس‌های وب باید با پیشوند http:// شروع شوند.

Protocol Labs توسط وان بنت تأسیس شد؛ او هنگام تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در استنفورد، بنیانگذار یک توسعه‌‌دهنده بازی بنام Loki Studios بود. این شرکت در سال 2013 توسط Yahoo خریداری شد. پس از آن بنت در شتاب‌دهنده استارت‌آپ Y Combinator برای راه‌اندازی Protocol Labs مشارکت کرد.

عرضه‌ اولیه‌ فایل کوین Filecoin که از آگوست تا سپتامبر 2017 طول کشید، 257 میلیون دلار بیشتر از سقف شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشهور مانند Sequoia Capital ،Andreessen Horowitz و Union Square Ventures، سرمایه جذب کرد. عرضه‌ اولیه ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) در آن زمان بزرگترین عرضه در نوع خود بود.

Filecoin چطور کار می کند؟

Filecoin اندکی شبیه به Dropbox است، با این تفاوت که از تکنولوژی بلاکچین‌ استفاده می‌کند. کاربرانی که می‌خواهند داده‌های خود را در شبکه‌ Filecoin ذخیره کنند، باید به یک ماینر پول بپردازند تا این اجازه به آنها داده شود.

مبلغی که آنها پرداخت می‌کنند در بازار آزادی تعیین می‌شود که در آن ماینرها برای ارائه کمترین قیمت ذخیره‌سازی با هم رقابت می‌کنند. Filecoin ادعا می‌کند این بازار “اَبَررقابتی” خواهد شد و به همین خاطر ارزان‌تر از ذخیره‌سازی متمرکز داده‌ها مثل Amazon Web Services خواهد بود.

ماینرها هم به نوبه خود انگیزه‌ای برای ارائه فضای ذخیره‌سازی دارند چون آنها شانس دریافت پاداش از شبکه را در قالب رمزهای Filecoin خواهند داشت. هر چه ماینرها فضای ذخیره‌سازی بیشتری به شبکه عرضه کنند، شانس‌شان برای دریافت پاداش بیشتر خواهد شد.

اما این پاداش‌ها رایگان نیستند. ماینرها باید چند فرآیند محاسباتی فشرده (به اصطلاح اثبات‌ها) را انجام دهند تا به شبکه ثابت کنند داده‌هایی که ادعای ذخیره‌شان را دارند واقعاً ذخیره می‌کنند و این کار را در طول دوره‌ی زمانی بسیار معتبر و موثق انجام می‌دهند.

اگر ماینرها این کار را با موفقیت انجام دهند و فضای ذخیره‌سازی کافی ارائه کنند، در این صورت می‌توانند بلاک‌های جدیدی را در بلاکچین فایل کوین، ایجاد و پاداش شبکه و کارمزد‌های معامله را دریافت کنند.

این پاداش‌ها رایگان نیستند و ماینرها باید چندین فرایند محاسباتی فشرده که اثبات گفته می‌شود را اجرا کنند تا این اطمینان حاصل شود که فضایی که آنها ادعا می‌کنند برای ذخیره‌ داده در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، صحت دارد و همچنین در طول زمان نیز قابل اتکاست.

اگر به اندازه کافی قابل اطمینان بودند و فضای کافی ارائه کردند، می توانند بلاک جدیدی در بلاکچین فایل کوین ایجاد و پاداش خود را دریافت کنند.

اثبات تکثیر و اثبات فضا-زمان

بلاکچین‌ها برای اطمینان از اینکه تمام کاربران شبکه بتوانند موافق تراکنش‌های جدید باشند، به مکانیسم‌هایی به نام اثبات‌ها تکیه می‌کنند. برای مثال بلاکچین بیت کوین متکی بر اثبات کار است، یعنی یک ماینر باید ثابت کند تعداد زیادی محاسبات را انجام داده تا حق افزودن معاملات جدید به بلاکچین را بدست آورد و Bitcoin تازه استخراج‌شده را طلب کند.

Filecoin برای تأیید اینکه ماینرها واقعاً داده‌های ادعاشده را ذخیره می‌کنند یا خیر از دو اثبات جدید استفاده می‌کند. اثبات تکثیر (Proof-of-Replication) نشان می‌دهد یک ماینر تعداد داده‌هایی که ادعا می‌کند را واقعاً ذخیره کرده است. اثبات فضا-زمان (Proof-of-Spacetime) که نشان می‌دهد یک ماینر داده‌ها را در دوره‌ی زمانی توافق‌شده ذخیره کرده است.

در کل، این اثبات‌ها سبب می‌شود کاربران مطمئن شوند که ماینرها واقعاً داده‌های ادعایی را نگهداری می‌کنند.

بازارهای ذخیره‌سازی فایل کوین

فایل کوین با استفاده از این تکنولوژی‌ها، بازاری برای ذخیره‌سازی داده‌ها ایجاد کرده است و کاربرانی که تمایل به ذخیره‌سازی داده‌ها دارند، می‌توانند با پیشنهاد یک قیمت، از فضای موجود استفاده کنند. معمولا قیمت‌ها توسط ماینرهایی که فضای دیسکی دارند، پیشنهاد می‌شود.

ماینرهایی که فضای دیسکی را تامین می‌کنند نیز بر اساس قابلیت‌ اطمینان‌شان و همچنین قیمت‌های ذخیره‌سازی‌ که پیشنهاد می‌دهند مورد قضاوت قرار می‌گیرند. بازار ذخیره‌سازی Filecoin شبیه یک بازار مالی و مزایده خواهد شد که کاربران می‌توانند قیمت پیشنهاد دهند و قیمت بگیرند.

استخراج ارز دیجیتال فایل کوین (FIL)

به طور کلی، ماینرهای Filecoin کاربرانی هستند که فضای ذخیره‌سازی ارائه می‌کنند. یعنی هر کاربر می‌تواند یک هارد دیسک وصل کند، نرم‌افزار Filecoin را اجرا کرده و در بازار ذخیره‌سازی شروع به ارائه فضای دیسک کند. این ماینرها به Storage Miners یا ماینرهای ذخیره‌سازی معروف‌اند.

دسته دیگری از ماینرهای Filecoin هم وجود دارد که به Retrieval Miners and Services یا ماینرهای بازیابی معروف هستند. کاربران به این ماینرها پول می‌دهند تا داده‌ها را بازیابی کنند و خدماتی از جمله کَش کردن یا مشارکت به عنوان یک گره (نود) در شبکه تحویل محتوا ارائه کنند تا سرعت انتقال داده‌ها افزایش یابد.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa