توصیه‌هایی برای معامله روزانه رمز ارزها

توصیه‌هایی برای معامله روزانه رمز ارزها
زمان مطالعه: 5 دقیقه

معامله روزانه رمز ارزها (Day Trading) از رایج‌ترین استراتژی‌های معاملاتی است که اکثر معامله‌گران در بازارهای مالی مثل بازار سهام، فارکس، کالا و البته ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. اما آیا حتما اینگونه معامله روزانه رمز ارزها برای شما مناسب است؟ معامله‌گران روزانه چگونه کسب درآمد می‌کنند؟ آیا باید معامله روزانه را شروع کرد؟

متأسفانه پاسخ واحدی برای این سؤالات وجود ندارد، اما در این مقاله سعی شده است مطالبی را که باید قبل از شروع اینگونه معاملات بدانید، آورده شود.

معامله روزانه چیست؟

معامله روزانه یک استراتژی معاملاتی است که ورود و خروج از پوزیشن‌های معاملاتی در یک روز است و به همین خاطر، با نام استراتژی در طول روز یا (intraday trading) هم دیده می‌شوند. هدف معامله‌گران روزانه، شناسایی سود از تغییرات قیمت یک ابزار مالی در طول یک روز معاملاتی است.

اصطلاح «معامله‌گر روزانه» ریشه در بازار سهام دارد. در این بازار، معاملات فقط در روزهای کاری هفته انجام می‌شود. در این بازارها معامله‌گران روزانه به دلیل اینکه بنا دارند از تغییرات روزانه قیمت‌ها استفاده کنند، هیچگاه پوزیشن معاملاتی خود را تا روز بعد باز نمی‌گذارند.

معامله‌گران روزانه چگونه درآمد کسب می‌کنند؟

معامله‌گران روزانه موفق درک عمیق و تجربه خوبی از بازار دارند. آن‌ها معمولاً برای خلق ایده‌های معاملاتی از تحلیل تکنیکال (TA) و برای یافتن بهترین نقاط ورود و خروج از تکنیک‌های حجم معاملات، پرایس اکشن، الگوهای نموداری و اندیکاتورهای تکنیکال استفاده می‌کنند.

از آنجا که ممکن است رویدادهای مهم، زمان زیادی طول بکشند، معامله‌گران روزانه به تحلیل بنیادی (FA) توجهی نمی‌کنند. اما برخی معامله‌گران روزانه، استراتژی خود را بر مبنای «اخبار» قرار می‌دهند. این تکنیک شامل یافتن دارایی‌هایی است که به دلیل اعلان یک خبر با حجم مشکوکی از معاملات روبرو می‌شود.

معامله‌گران روزانه می‌خواهند از نوسانات بازار سود ببرند. به این ترتیب، حجم و نقدشوندگی برای معامله روزانه بسیار مهم است. هر چه باشد معامله‌گران روزانه برای انجام معاملات سریع به نقدشوندگی خوبی نیاز دارند. نقدشوندگی به این معنی مدت زمانی است که یک دارایی به وجه نقد تبدیل می‌شود. تفاوت زیاد بین قیمت پیشنهادی خرید و فروش می‌تواند تأثیر مخربی بر استراتژی یک معامله‌گر روزانه داشته باشد. به همین دلیل است که معامله‌گران روزانه معمولاً جفت‌های بازار با نقدشوندگی بالا را انتخاب می‌کنند.

برخی معامله‌گران فقط یک جفت بازار مانند BTC/USDT (بیت کوین/دلار آمریکا) را معامله می‌کنند. برخی نیز بر اساس ویژگی‌های تکنیکال یا بنیادی (یا هر دو) واچ‌لیستی از ابزارها و ارزها را انتخاب می‌کنند.

استراتژی‌های معامله روزانه

 

اسکالپینگ

اسکالپینگ یک استراتژی معاملاتی بسیار رایج برای معامله روزانه رمز ارزها محسوب می‌شود. این استراتژی از جابجایی‌های کوچک قیمتی که در بازه‌های زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد، استفاده می‌کند. این موارد می‌توانند اختلاف در نقدشوندگی، اختلاف بین قیمت پیشنهادی خرید و فروش و سایر ناکارایی‌های بازار باشد.

اسکالپرها (نوسان‌گیرها) معمولا برای تقویت نتایج معاملاتی خود با اهرم‌ها به معاملات مارجین یا قراردادهای آتی علاقمند هستند که برای اکثر استراتژی‌های معاملاتی روزانه صادق است.

با این حال، معامله با اهرم مالی به این معنا نیست که اصول مدیریت ریسک، تأثیر خود را از دست می‌دهد. یک اسکالپر موفق از الزامات مارجین آگاه است و قوانین اندازه‌ مناسب برای پوزیشن معاملاتی خود را اعمال می‌کند.

اسکالپرها ممکن است از استراتژی‌هایی مثل تحلیل دفتر سفارش‌، نقشه‌های حرارتی حجم و اندیکاتورهای متعدد تکنیکال برای تعیین نقاط ورود به و خروج از معاملات استفاده کنند. با این حال، اسکالپینگ به دلیل انجام سریع معاملات و ریسک بالا معمولاً برای معامله‌گران ماهر مناسب‌تر است. علاوه بر این، به دلیل استفادۀ گسترده از اهرم مالی چند معامله بد می‌تواند به سرعت یک حساب معاملاتی را نابود کند.

معامله رِنج

معامله رِنج یا range trading استراتژی ساده‌ای است که به‌شدت به تحلیل نمودار شمعی و بررسی سطح حمایت و مقاومت بستگی دارد. همان‌طور که از نام آن پیداست، معامله‌گران رِنج در جستجوی کانال‌های قیمتی در بازار هستند تا ایده‌های معاملاتی خود را بر اساس آن محدوده‌ها پیاده کنند. برای مثال، اگر قیمت بین سطح حمایت و مقاومت متغیر باشد، معامله‌گر رِنج می‌تواند در سطح حمایت و مقاومت به ترتیب اقدام به خرید و فروش کند.

ایدۀ معامله رِنج بر این فرض استوار است که لبه‌های کانال به عنوان حمایت و مقاومت تا زمانی حفظ می‌شوند که محدوده شکسته نشود (قیمت از محدوده بالاتر یا پایین‌تر نرود). این یعنی در لبه پایین محدوده انتظار افزایش قیمت و در لبه بالای محدوده انتظار کاهش قیمت می‌رود.

با این حال، هر چه تعداد دفعاتی که قیمت سطح حمایت یا مقاومت را لمس می‌کند، بیشتر باشد، احتمال شکستن آن سطح بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که معامله‌گران رِنج همیشه برای خروج بازار از محدوده رنج آماده هستند. معمولاً این به معنای فعال شدن  حد ضرر است که قبلا تعیین شده است.

استراتژی معامله رِنج یک استراتژی نسبتاً ساده‌ است که می‌تواند برای افراد مبتدی مناسب باشد. این استراتژی به درک خوبی از نمودارهای شمعی و سطوح حمایت و مقاومت نیاز دارد و ممکن است شامل اندیکاتورهای مومنتوم مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) یا میانگین متحرک همگرایی واگرایی (MACD) شود.

معاملات پربسامد (HFT)

معاملات پربسامد نوعی استراتژی معاملاتی الگوریتمی هستند که معمولاً توسط معامله‌گران کمّی (معامله‌گران «کوانت») استفاده می‌شود. این استراتژی شامل طراحی و توسعه الگوریتم‌ها و ربات‌های معامله‌گری می‌شود که می‌توانند به‌سرعت و در زمان کوتاهی به پوزیشن‌های معاملاتی وارد یا از آن‌ها خارج شوند.

این بازه‌های زمانی چقدر کوتاه هستند؟ به میلی‌ثانیه فکر کنید. چند میلی‌ثانیه مزیت قابل توجهی برای یک شرکت سرمایه‌گذاری قلمداد می‌شود که از استراتژی معاملات پربسامد استفاده می‌کند.

الگوریتم‌های HFT ممکن است برای پیاده‌سازی استراتژی‌های بسیار پیچیده ایجاد باشند. در حالی که معامله پربسامد ممکن است مانند یک استراتژی معامله روزانه وسوسه‌انگیز به نظر برسد اما بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. معاملات پربسامد برای هماهنگی با شرایطی که همواره در حال تغییر است، مقدار زیادی الگوریتم‌های بک تست (backtesting)، نظارت و کنترل و اصلاح را به کار می‌گیرد. بنابراین، اگر فکر می‌کنید می‌توانید راحت بنشینید و اجازه دهید که یک ربات معامله‌گر همه کارها را برای شما انجام دهد، این تصور بسیار دور از واقعیت است.

مورد دیگری که باید در نظر بگیرید این است که معاملات پربسامد یک صنعت انحصاری است. بنابراین، دستیابی به اطلاعات با کیفیت بالا برای عموم مردم دشوار است. چرا اینطور است؟ خوب، خیلی ساده است. اگر شرکت‌های معاملاتی و صندوق‌های پوشش ریسک موفق استراتژی‌های معاملاتی پربسامد خود را با سرمایه‌گذاران به اشتراک بگذارند این استراتژی‌ها دیگر کارایی نخواهند داشت. به همین دلیل کمتر پیش می‌آید که افراد حقیقی برای معامله روزانه رمز ارزها از این تکنولوژی استفاده کنند.

نکتۀ دیگری که باید در مورد فروش ربات‌های معامله‌گر به آن توجه کرد، این است که اگر فردی یک ربات معامله‌گر سودآور طراحی کرده است چرا به جای فروش آن، برای معامله خود استفاده نمی‌‌کند؟ به همین دلیل است که هنگام خرید ربات معامله‌گر پربسامد باید مراقب بود.

ساخت ربات‌های معاملات پربسامد به درک مفاهیم پیشرفتۀ بازار در کنار دانش ریاضیات و علوم کامپیوتر نیاز دارد. به این ترتیب این استراتژی برای معامله‌گران پیشرفته مناسب‌تر است.

آیا می‌توان از معامله روزانه رمز ارزها برای امرار معاش استفاده کرد؟

معامله روزانه می‌تواند یک استراتژی بسیار سودآور باشد اما قبل از شروع باید به چند نکته توجه کرد. از آنجا که معامله روزانه به تصمیم‌گیری و اجرای سریع نیاز دارد، می‌تواند بسیار استرس‌زا و بسیار سخت باشد. معامله روزانه رمز ارزها ممکن است کاملاً خطرناک باشد و به درک جامع از بازار نیاز دارد. همچنین لازم است به مدت طولانی به صفحۀ نمایش نگاه کرد.

آیا می‌توانید این همه وزن را روی شانه‌های خود تحمل کنید؟ باید این مسئله را در نظر بگیرید که آیا معامله روزانه با اهداف سرمایه‌گذاری فردی و سبک شخصیتی شما مطابقت دارد یا خیر.

سخن پایانی

معامله روزانه رمز ارزها یک استراتژی معاملاتی پرکاربرد است. در این استراتژی معامله‌گران تلاش می‌کنند تا از نوسانات روزانه بازار سود ببرند که معمولاً بیش از یک روز در پوزیشن معاملاتی خود باقی نمی‌مانند.

معامله‌گران روزانه از تحلیل تکنیکال، الگوهای نموداری و اندیکاتورهای تکنیکال برای شناسایی و تنظیم استراتژی معاملاتی خود استفاده می‌کنند. برخی از رایج‌ترین استراتژی‌های معامله روزانه عبارتند از: اسکالپینگ، معاملات رِنج و معاملات پربسامد.

 

می‌خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

 

مقالات بیشتر:

کسب درآمد با ارزهای دیجیتال از چه راه‌های ممکن است

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa