وی‌ چین (VeChain) و رمزارز زنجیره آن چه ویژگی‌هایی دارند؟

وی‌ چین (VeChain) و رمزارز زنجیره آن چه ویژگی‌هایی دارند؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

وی‌ چین (VeChain) رمزارزی است که شاید قبلاً از وجودش آگاه نبودید. به‌هر حال، این روزها آلت‌کوین‌های بسیاری وجود دارد که آگاهی از همه‌ آن‌ها جز برای حامیان وفادار یا مشتاق تقریباً غیرممکن است. در مورد وی‌چین و توکن‌ها باید موارد زیر را در نظر گرفت.

  1. وی‌ چین (VeChain) چیست؟

برای فهم دقیق معنای وی‌چین از دو توصیف اصلی می‌توان بهره گرفت. البته سند، وایت‌پیپری است که تمام جزئیات را می‌توان در آنجا یافت. «وی‌ چین (VeChain) پلتفرم بلاک‌چین است. این پلتفرم برای ارتقا مدیریت زنجیره تامین و فرایندهای تجاری طراحی شد. هدف پلتفرم وی‌چین این است که با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) فرایندها و جریان اطلاعات زنجیره‌های تامین پیچیده را هموار کند.»

به‌ نقل از کوین‌مارکت‌کپ «وی‌ چین (VeChain) می‌کوشد با استفاده از حاکمیت توزیع‌شده و فناوری اینترنت اشیا (IoT) اکوسیستمی بسازد که برخی مسائل عمده‌‌ مدیریت زنجیره تامین را حل کند […] هدف از این کار، کمک به کارایی، قابلیت‌ردیابی و شفافیت […] و در همان حال کاهش هزینه‌ها و دادن کنترل بیشتر به کاربران است.»

با این حال، سند وایت‌پیپر وی‌چین کلیات زیر را درباره بلاک‌چین رمزارز ارائه می‌‌دهد: «وی‌چین بلاک‌چین عمومی است که برای پذیرش جمعی فناوری بلاکچین از سوی کاربران تجاری در اندازه‌های مختلف طراحی شده است. قرار است وی‌چین تور به‌عنوان فونداسیون اکوسیستم پایدار و مقیاس‌پذیر بلاکچین تجاری عمل کند.»

بنابراین، موضوع مهمی که باید به خاطر داشت این است که این بلاک‌چین به سمت کسب‌وکار و به‌طور ویژه به سمت زنجیره‌ تامین گرایش دارد. و اما توکن‎ها؟ توکن‌ها فونداسیون تسهیلات هستند.

  1. وضعیت قیمت‌های وی‌ چین (VeChain)

حال که درمورد وی‌ چین (VeChain) و کاری که انجام می‌دهد اطلاعات کسب کردیم، شاید بهتر باشد در مورد قیمت توکن وی‌چین نیز صحبت کنیم.

معاملات وی‌چین در آغاز 29 ژوئن حدود 7.9 سنت بود. قیمت این رمزارز در اواخر دسامبر شدیداً افزایش یافت. قیمت این رمزارز با حرکت سهموی که در آلتکوین‌ها معمول است افزایش یافت و تا اواخر آوریل حدود 25 درصد صعود کرد. اما، از آن زمان تاکنون، فروش ارزان و یکجا اتفاق افتاد و قیمت به سطح اولیه تنزل یافت.

البته، این افزایش نوسان موید آن است که سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز بسیار پرریسک است. اما این افزایش  و کاهش شدید قیمت فقط به گمانه‌زنی مربوط می‌شود؟ در حال حاضر، دلیل دیگری غیر از این نمی‌توان متصور بود.

طبق کوین‌مارکت‌کپ، وی‌چین در حال حاضر با ارزش بازار 5.9میلیون دلار در بین رمزارزها رتبه‌ی 32 را دارد. اما عرضه‌ در گردش وی‌چین در حال حاضر بیش از 72 میلیارد است، و این یعنی تعداد توکن‌های وی‌چین-یو.اس.دی در حال حاضر تنها به 74% از مجموع عرضه بالقوه می‌رسد.

  1. توکن ثانویه مشتقه

آیا چیزی بهتر از خرید توکن رمزارز وجود دارد؟ اگر جوابتان «سود بیشتر» است، درک می‌کنم؛ این هدف نهایی است. اما در حال حاضر باید واقع‌بینانه‌تر باشیم. در عوض، یکی از مزیت‌های وی‌چین-یو.اس.دی این است که به‌ جای یک توکن، دو توکن می‌توانید بگیرید.

چگونه؟

قبلاً به این موضوع بدبین بودم، اما وایت‌پیپر وی‌تور (VTHO ) نحوه‌ ایجاد وی‌تور را کاملا توضیح داده است:

تولید توکن وی‌تور از توکن‌های وی‌ چین (VeChain) و به‌طور خلاصه، برآورد عرضه و تقاضای وی‌تور، بر مبنای مدل اقتصادی بلاک‌چین وی‌تور (VTHO) است که از طریق نگهداری وی‌چین تولید می‌شود؛ هدف این است که کاربران وی‌چین با نگهداری طولانی توکن‌ها بتوانند معاملات خود را بدون هزینه اضافی انجام دهند.»

می‌دانم، این موضوع کمی گیج‌کننده است. اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود. وایت‌پیپر ادامه می‌دهد:

«براساس مدل تولید وی‌تور می‌توان عرضه و تقاضای وی‌تور را در به صورت روزانه تخمین زد. تقاضا برای وی‌تور از اجرای قرارداد هوشمند و تراکنش‌های پرداخت ناشی می‌شود. برای آنکه بنیاد بتواند هزینه‌های تراکنش به فیات را تثبیت کرده و توازن عرضه و تقاضای وی‌تور را حفظ کند، به‌دقت به پایش بازار می‌پردازد و تقاضا برای وی‌تور را بر مبنای فعالیت‌ اپلیکیشن‌هایی که روی بلاک‌چین وی‌تور و انتقال توکن انجام می‌شود تخمین می‌زند.»

اما اساساً چیزی که در اینجا داریم محصول مشتقه – توکن وی‌تور – است که از توکن‌های وی‌چین تولید می‌شوند. بنابراین، شاید این رابطه بتواند به جذابیت کل سیستم بیافزاید.

با این حال، این اکوسیستم پرسشی را طرح می‌کند: آیا وی‌چین اوراق بهادار است یا ارز؟ به‌دلیل این پیچیدگی است که پیش‌بینی می‌کنم کمیسیون ارز و اوراق بهادار امریکا (SEC) بتواند در این بخش نقش ایفا کند. به نظر من، طبقه‌بندی وی‌چین در اوراق بهادار به‌معنای تنظیم مقرراتی در آینده است. با این وجود، زمان روشن خواهد کرد که این موضوع تا چه حد در مورد وی‌چین صدق می‌کند.

  1. نه اثبات سهام و نه اثبات کار

تا اینجا، در مورد برخی از ویژگی‌های وی‌چین صحبت کردیم. این ویژگی‌ها ممکن است مانند شمشیر دو لبه عمل کنند. با این حال، یک عامل متمایزکننده در اینجا وجود دارد که می‌تواند جالب – و کاملاً سودمند – باشد.

اکوسیستم وی‌چین برخلاف سایر رمزارزها از اثبات سهام یا اثبات کار استفاده نمی‌کند، بلکه فراتر رفته و از سیستم اثبات اعتبار (PoA) بهره می‌گیرد. بایننس آکادمی این نوع سیستم را به‌خوبی توصیف می‌کند:

«اثبات اعتبار» الگوریتم اجماع برمبنای شهرت است که راه‌حل عملی و کارآمدی را برای شبکه‌‌های بلاک‌چین (خصوصاً شبکه‌‌های خصوصی) معرفی می‌کند. الگوریتم اجماع PoA از ارزش هویت‌ها بهره می‌گیرد، یعنی اعتبارسنج‌های بلوک به‌جای سهام‌گذاری کوین‌های خود، شهرتشان را گرو می‌گذارند. بنابراین، امنیت بلاک‌چین‌های اثبات اعتبار از طریق گره‌های اثبات اعتبار تامین می‌شود که به‌طور قراردادی به‌عنوان نهادهای قابل اعتماد انتخاب می‌شوند.

از مزیت‌های اساسی سیستم اثبات اعتبار می‌توان به بالا بودن مقیاس‌پذیری، حفاظت از حریم خصوصی و «راه‌حل موثر و معقول» برای کاربردهای تجاری مانند زنجیره‌های تامین، اشاره کرد.

  1. دورنما و شراکت‌ها

با این حال، آخرین نکته‌ای که شاید لازم باشد درباره‌ این رمزارز و بلاک‌چین بدانید، دورنما است.

وی‌ چین (VeChain) موانع ورود را کاهش و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از بلاکچین برای حل مسائل اقتصادی جهان حقیقی استفاده کنند. وی‌چین به‌جای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) با امور مالی باز در ارتباط است. وی‌چین با سازندگان متعددی که دارد – از بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعات گرفته تا استارت‌آپ‌ها، نهادها، تنظیم‌کنندگان و دیگران – اکوسیستم متنوعی عرضه می‌کند.

موارد استفاده‌ی وی‌‌چین نویدبخش و نوآورانه‌ است. وی‌چین در تمام بخش‌ها در حال ایجاد کارایی و اعتماد است، از زنجیره‌ی تامین شفاف در بخش غذا گرفته تا راه‌حل‌هایی برای مبارزه با جعل و موارد دیگر. اکنون، فهرست شراکت‌های وی‌چین در جهان کسب‌وکار در حال رشد است و نام‌های بزرگی نظیر بی‌ام‌دابلیو (OTCMKTS:BMWYY) و رنو (OTCMKTS:RNLSY) را در بر می‌گیرد.

سخن پایانی

به طور کلی، عرضه و تقاضا است که در نهایت ارزش  وی‌چین-یواس‌دی را تعیین می‌کند. آیا قیمت فعلی بسیار پایین است؟ جواب دادن به این پرسش آسان نیست. آیا ممکن است افزایش یابد؟ شاید. پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد یک امر احتمالاتی است. هیچ‌ شخصی نمی‌داند که در چند ماه یا سال آینده قیمت‌ها به چه صورت خواهد بود.

با این اوصاف، ویژگی‌هایی وجود دارند که حقیقتاً مجاب‌کننده‌اند. برند، دورنما، کاربرد و شرکای نامدار وی‌چین از نکات مثبت این رمزارز به حساب می‌آیند. وی‌ چین (VeChain) جزو رمزارزهایی است که مسلماً باید به آن توجه کرد.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

چرا VeChain می‌تواند آینده غیرمتمرکز حوزه مالی باشد؟

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa