آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی با توجه به چالش‌های غیرمتمرکزسازی

آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی با توجه به چالش‌های غیرمتمرکزسازی
زمان مطالعه: 7 دقیقه

 مقدمه:

اگر بخواهیم با دید بلندمدت‌ و عمیق‌تری به آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی نگاه کنیم. حتما باید به جایگاه فرآیندهای غیرمتمرکزسازی و فرصت‌ها و چالش‌های این حوزه بپردازیم. به همین منظور، در این مقاله ابتدا به گزارش سازمان ملل در رابطه با آینده تکنولوژی‌های با پتانسیل اثرگذاری بالا که در سال 2021 منتشر شد، پرداخته می‌شود.

صنایع موثر آینده از نظر سازمان ملل

این تکنولوژی‌ها شامل گروهی از فناوری‌های جدید هستند که از صنعت دیجیتال، برای هم‌افزایی و افزایش تاثیر، استفاده می‌کنند. این 11 فناوری شامل هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IOT)، داده‌های بزرگ، بلاکچین ، 5G، چاپ سه بعدی، رباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین، اصلاح ژنتیک، فناوری نانو و فتوولتائیک خورشیدی (PV خورشیدی) می‌شود.

مطابق تخمین این گزارش، ارزش بازار این تکنولوژی‌ها در سال 2018 حدود 350 میلیارد دلار برآورد شده است که در سال 2025 به حدود 302 تریلیون دلار خواهد رسید. این یعنی رشد 9 برابری حوزه تکنولوژی که مهم‌ترین منبع رشد جهان محسوب می‌شوند.

آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی - eterexchange

سریع‌ترین رشد برای کدام صنعت است؟

بزرگترین سهم از ارزش بازار چه در سال 2018 و چه در سال 2025، اینترنت اشیا به خود اختصاص داده است. این حوزه به همراه اینترنت 5G نقش اساسی در دگرگونی آینده بشری ایفا می‌کنند.

نکته مهم این گزارش، رشد بلاکچین است که با رشد 87 برابری پس از اینترنت 5G سریع‌ترین رشد را تجربه خواهد کرد و سهم از کل ارزش این تکنولوژی از 0.2 درصد به حدود 2 درصد می‌رسد. در جدول زیر میزان تغییرات هر بخش به علاوه سهم هر بخش از کل ارزش بازار در سال های 2018 و 2025 آورده شده است.

نظریه ریفکین در رابطه با آینده تکنولوژی

شاید هنوز ارتباط این موضوع با عنوان مقاله «آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی با در نظر گرفتن چالش‌های غیرمتمرکزسازی» برای شما نشده باشد. برای رسیدن به موضوع اصلی، بد نیست به نظریه جرمی ریفکین، اقتصاددان آمریکایی تحت عنوان انقلاب صنعتی سوم پرداخته شود. او در این نظریه بیان می‌کند که سه موضوع منابع انرژی، شیوه انتقال دیتا و حمل و نقل کالا شکل زندگی بشر را تعیین می‌کنند. او با نگاهی نسبتاً خوش‌بینانه، آینده‌ای برای بشر متصور است. که تحت تاثیر رشد بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با تکیه بر پیشرفت در بازدهی پنل صفحات خورشیدی، اینترنت5G و پرینتر سه بعدی این روندها دچار تغییر اساسی می‌شوند. و اصطلاحا انقلاب صنعتی بعدی را رقم خواهند زد.

از نگاه ریفکین، با پایین آمدن هزینه نهایی تولید انرژی و کاهش زمان انتقال دیتا و بی‌نیاز شدن از انتقال کالا، وارد دوره‌ی جدیدی از زندگی بشر می‌شویم. نکته اساسی‌ اینجاست که اگر این سناریو به وقوع بپیوندد، جهان به سمت غیرمتمرکزتر شدن می‌رود و هر چقدر این روند بیشتر پیش رود نقش و قدرت نهادهای دولتی کمرنگ‌تر می‌شود.

آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی

فرایندهای غیرمتمرکز و آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی

سوال اینجاست که اگر مبادلات کالا و ارزش که از مهمترین فعالیت‌های انسان‌ها به شمار می‌رود، به سمت غیرمتمرکز شدن پیش رود، چگونه بر این روند (مگاترند) تاثیر می‌گذارد؟

مطالب مرتبط: امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi به چه چیزهایی اشاره دارند؟

زمان مطرح شدن ایده پول غیرمتمرکز زودتر از غیرمتمرکز شدن ابعاد دیگر زندگی مطرح شده است. و این مسئله به نوعی تهدید برای انحصار قوی نهادهای دولتی در چاپ پول محسوب می‌شود. این موضوع می‌تواند به واکنش پیش از موعود نهادهای دولتی و نمایندگان سیاسی منجر شود. و در این بین بهانه‌هایی مانند غیرقابل ردیابی بودن تراکنش‌ها و نوسانات بالا و امکان سواستفاده و غیره می‌تواند به آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی ضربه بزند.

آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی در هاله‌ای از ابهام

بنابراین، اگر پیش‌بینی‌های بلندمدت چند صدهزار دلاری برای بیت‌کوین یا سایر آلت‌کوین‌ها در نظر گرفته‌اید که شاید غیرمنطقی هم نباشند. این موضوع را همیشه در نظر داشته باشید که نقش دولت‌ها و قانون‌گذاری آنها در برابر رمزارزها اصلا قابل انکار نیست. هر چقدر این حوزه بزرگ‌تر شود، پتانسیل ایجاد چالش بزرگتری برای سیاست‌گذاری پولی دارد. در نتیجه با افزایش روز افزون اهمیت سیاست‌گذاری پولی برای دولت‌ها و بانک‌های مرکزی برای پیشبرد اهداف خود، احتمال تغییر گرایش‌های دولتی در رابطه با حوزه ارزهای دیجیتال نیز افزایش می‌یابد. که چرخش سیاست‌های دولت چین، اولین نمونه جدی آن است.

تعدیل اثر هش ریت در ارزش بازار کریپتوها

هش ریت شبکه بیت کوین تحت تاثیر ممنوعیت استخراج در چین از محدوده 180 تراهش بر ثانیه به سطح 86 تراهش بر ثانیه رسید و طی دو ماه  با بازیابی مناسب آن در کشورهایی مانند آمریکا، قزاقستان، روسیه و ایران به محدوده 130 تراهش بر ثانیه رسید. در طی این بازیابی ارزش بازار این صنعت کریپتوکارنسی به بالای 2 تریلیون دلار بازگشته بود. به نظر می‌رسد تاثیر این عنصر روی تغییرات قیمت بیت کوین کاهش یافته باشد.

اما در شرایط حاضر به دلیل افزایش دوباره مبتلایان به کرونا و احتمال از سرگیری محدودیت‌ها و احتمال شیوع جهش‌های مسری‌تر و کشنده‌تر ویروس کرونا، فدرال رزرو عملیات تپرینگ به معنای کاهش سرعت خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی را کندتر کرده و انتظار افزایش نرخ بهره را کم کرده است.

سیگنالی که روند افزایشی شاخص دلار را متوقف کرد. و باعث شد این شاخص نتواند از مقاومت کلیدی و مهم115 واحدی عبور کند و دوباره روند نزولی در پیش بگیرد. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه شاخص دلار زیر مویینگ 200 تثبیت شده است، احتمال افت تا محدوده 101 واحدی برای آن بالا است. که این اتفاق می‌تواند منجر به تثبیت بیت کوین بالای محدوده مقاومتی خود در محدوده 17000هزار دلاری شود. و برای اولین بار پس از ریزش بازار دسترسی به سقف قبلی را از لحاظ تکنیکال محتمل کند.

انعطاف پذیری بیت کوین در برابر قانون‌گذاری دولت‌ها

به احتمال زیاد یکی از مهم‌ترین بهانه‌هایی که در آینده نه چندان دور گریبان این رمز ارز را به خصوص در کشور تعیین‌کننده آمریکا خواهد گرفت. آلاینده بودن فرآیند استخراج بیت کوین است. در کل بیت کوین به این دلیل که خالق آن مشخص نیست و هر بروزرسانی در شبکه، نیازمند اجماع کل شبکه است به شدت در واکنش نشان دادن کند خواهد بود و از طرف دیگری امکان ندارد از الگوریتم اثبات سهام به اثبات کار (که دیگر نیاز به استخراج در آن نیست) منتقل شود. بعید نیست استخراج‌کنندگان با استفاده از منابع تجدیدپذیر برق بتوانند این بهانه را از سیاست‌گذاران بگیرند.

اما در مورد باقی مسائل شبکه بیت کوین از انعطاف‌پذیری بالایی ندارد و نمی‌توان انتظار انطباق این شبکه با قانون‌گذاری‌های جدید داشت. مهم‌ترین عامل دفاعی که بیت کوین از آن برخوردار است میزان سرمایه و تعداد افرادی است که با آن درگیر هستند. تعداد زیاد ذینفعان و وجود سرمایه‌گذاران بزرگ حقوقی و حقیقی می‌تواند هزینه ضربه زدن به این شبکه را بالا ببرد. با این وجود در صورت تهدید سیستم مالی مستقر، توسط این بازار احتمال پذیرش این هزینه از سوی سیاست‌گذاران وجود دارد.

اتریوم در کجای آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی قرار دارد؟

نقش اتریوم در آینده صنعت کریپتوکارنسی ها، انکارناپذیر است. این ارز دیجیتال به عنوان دومین شبکه با بیشترین ارزش بازار، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. از طرفی شبکه آن همچنان در حال توسعه است و تیم توسعه دهنده آن به صورت منظم شرایط شبکه را زیر نظر دارند. و سعی می‌کنند نواقص موجود در آن را رفع کنند. از طرف دیگر، این شبکه دستخوش یک تغییر بزرگ، یعنی انتقال از الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام بود.

مطالب مرتبط: ارز دیجیتال اتریوم چیست

آپدیت لندن همگامی در جهت این انتقال بود که طی آن هم مقیاس‌پذیری شبکه بهبود یافت. و هم از طریق توکن‌سوزی قسمتی از کارمزد شبکه سعی در کنترل عرضه اتریوم و کمک به روند قیمتی آن دارد.

این شبکه در حال حاضر بزرگترین پلتفرم برنامه‌های غیرمتمرکز است که از کل 96 میلیارد دلار سرمایه قفل شده در حوزه دیفای، حدود 90 میلیارد دلار آن در شبکه اتریوم است.

قیمت اتریوم به چه سمتی در حال حرکت است؟

قیمت این دارایی ارزشمند بعد از مدتی درجا زدن در محدوده 1100 دلاری به دلیل نگرانی از رشد شاخص دلار و سیاست‌گذاری های سفت و سخت  فدرال رزرو، توانست حرکت خود را به سمت مقاومت قبلی (1300دلاری) آغاز کند.

اتفاقی که می‌تواند برای مابقی آلت کوین‌های مستعد رشد، چراغ سبزی برای رشد باشد. نکته حیاتی در بررسی روند میان مدت این رمزارز نحوه واکنش به این سطح است. اگر اتریوم بتواند خود را بالای محدوده 1500دلاری تثبیت کند. نه تنها سقف قبلی خود را پس گرفته است بلکه به روند صعودی میان مدتی خود نیز بازگشته است.

آیا کاردانو رقیب اتریوم می‌شود؟

به نظر می‌رسد، آدا توکن شبکه کاردانو رقیب جدی برای اتریوم خواهد بود. این شبکه در حال حاضر از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. که از مقیاس‌پذیری بسیار خوبی برخوردار است و قابلیت میزبانی کردن از حوزه دیفای را هم خواهد داشت.

مطالب مرتبط: ارز دیجیتال کاردانو چیست

همه آنچه که اتریوم به دنبال رسیدنش بود، شبکه کاردانو آن را دارد. ویژگی دیگر شبکه کاردانو که کمتر به آن اشاره می‌شود قابلیت برنامه‌نویسی دوباره بلاک‌های تولیدشده در شبکه است که انعطاف‌پذیری بی‌همتایی به شبکه اعطا می‌کند.

در کل به نظر می‌رسد پروژه کاردانو را بتوان به عنوان جامع‌ترین پروژه در آینده‌ صنعت کریپتوکارنسی دانست. که قابلیت واکنش نشان دادن به هر ضربه از طرف سیاست‌گذاران را دارد.

تحلیل روند قیمتی آدا

آدا از لحاظ قیمتی و تکنیکال نیز یک گام از اتریوم جلوتر است. و مقاومت قبلی را شکسته اما هنوز روند صعودی خود را به دست نیاورده است. برای اینکه کاردانو بتواند روند صعودی خود را دوباره به دست آورد. ابتدا باید خط روند نزولی را در تایم روزانه شکست و به سمت مویینگ 200 در محدوده 40 سنت حرکت کند. هر حرکتی  زیر قیمت 0.35 سنت در روند نزولی قرار دارد و هنوز تارگت 0.17 سنت برای کاردانو در دسترس می باشد.

سخن پایانی:

دنیای کریپتو کارنسی های یک دنیای پیچیده اما به شدت هیجان انیگز و زیبا است. رمزارزها به رشد خو ادامه خواهند داد.  هرچند این رشد ها همراه با نزول و چرخه های نزولی باشد اما انها به توسعه و پایداری شبکه های خود ادامه میدهند.

اتراکس بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

اتراکس، به عنوان یکی از برترین صرافی‌ ارز دیجیتال برای ایرانیان، با ارائه بیش از 350 ارز معتبر، یک مقصد معتبر و محبوب برای معامله‌گران از سرتاسر جهان و به ویژه ایرانیان است. این صرافی با تمرکز بر امنیت بالا، سرعت عالی در انجام معاملات و خدمات خودکار، به مشتریان خود تجربه‌ ای بی‌نظیر از معاملات ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. رابط کاربری ساده و مدرن اتراکس باعث می‌شود تا حتی کاربران تازه‌کار ایرانی نیز به راحتی با این صرافی آشنا شوند و از فرصت‌های پرسود معاملات ارزهای دیجیتال بهره‌مند شوند. اگر به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه‌مندید، اتراکس بهترین انتخاب برای شروع معاملات و کسب تجربه مثبت در این حوزه برای ایرانیان می‌باشد.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa