هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال کاردانو (ADA) بدانید!

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال کاردانو (ADA) بدانید!
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ارز دیجیتال کاردانو (ADA) یک فناوری بلاکچین است که فناوری آن شبیه سایر رمزارزها نیست. در حالی که بیت کوین (BTC) نسل اول تکنولوژی بلاکچین است، فناوری‌های دیگری که پس از بیت کوین به وجود آمدند نیز از آن الهام گرفتند. کاردانو محصول بازنگری دقیق تحقیقاتی است که یک بلاکچین ایمن و پایدار دارد. سازندگان کاردانو بیان می­‌کنند که این فناوری قادر به توزیع مجدد قدرت است.

ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چیست و با چه هدفی به وجود آمد؟

چارز هاسکینسون، ارز دیجیتال کاردانو (ADA) را دو سال بعد از ایجاد فناوری بلاکچین اتریوم در سال ۲۰۱۷ تاسیس کرد. در واقع او اینترنت آنلاین موسسه هنگ‌کنگ (IOHK) را که موسس بلاکچین کاردانو است، راه‌اندازی کرد.

کاردانو از یک برنامه زمان‌سنجی به نام سیستم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. اثبات سهام سیستمی است که در آن ماینرها در اکوسیستم کاردانو، تراکنش‌های بلوکی را تایید می‌کنند. میزان سهم هر فرد و همچنین میزان مشارکت او در ایجاد بلوک‌های جدید، به تعداد سکه‌­های ADA او بستگی دارد.

هاسکینسون با توجه به اطلاعات به دست ‌آمده از پروژه اتریوم، در پروژه کاردانو از ایده قراردادهای هوشمند استفاده کرد. کاردانو تلاش می‌کند خود را از رمزنگاری متمایز کند که البته نتایج تحقیقات، تعدادی ویژگی‌ منحصر به فرد مانند امنیت پلتفرم، پایداری سیستم و جامعه‌ای توسعه‌یافته را نشان می‌دهد.

براساس اطلاعات موجود در وبسایت این پروژه، موسسه IOHK، کاردانو را به منظور بازسازی اعتماد جامعه جهانی ایجاد کرده است. توکن ADA یک ارز دیجیتال است که باعث سهولت انجام معاملات میان طرفین می‌شود. طبق داده‌­های وبسایت کوین مارکت کپ، رتبه توکن کاردانو در میان ده رتبه برتر جدول قرار دارد. همچنین به دلیل انجام تراکنش‌های همتا به همتا در یک محیط امن و بدون واسطه‌، تراکنش‌ها در زنجیره بلوکی کاردانو سریع و ارزان هستند.

ارز دیجیتال کاردانو (ADA) ادعا می­‌کند که مزایای قانونی بیشتری در مقایسه با ارز فیات دارد. برای مثال، بنیاد کاردانو حداکثر میزان عرضه ADA را به ارزش ۴۵ میلیارد توکن تصویب کرده است. هدف از این ایده جلوگیری از ایجاد تورم به گونه‌ای است که ارزش توکن در سطح مطلوب حفظ شود.

همچنین، ADA از لحاظ سرعت تراکنش‌های همتا به همتا نسبت به ارز فیات برتری دارد. علاوه بر این، ارزهای فیات برای تامین اعتبار خود به واسطه‌ نهادهایی مثل بانک‌ها نیاز دارند که این مسئله منجر به ایجاد تنگنا در تراکنش‌های زنجیره می‌­شود.

نحوه کار ارز دیجیتال کاردانو (ADA) چگونه است؟

برخلاف اکثر پروژه‌های بلاکچین، کاردانو با وایت پیپر آغاز به کار نکرد؛ بلکه نتیجه تحقیقات دقیق بازنگری شده، بر اساس روش‌های مبتنی بر شواهد را رونمایی کرد. نحوه کار کاردانو، مطابق با فلسفه مطرح شده توسط چارلز هاسکینسون است.

سه عنصر کلیدی مقیاس‌­پذیری, پایداری و قابلیت همکاری، نحوه کار کاردانو را بیان می‌کنند. بر اساس نظر چارلز هاسکینسون و تیم سازندگان برنامه، بیت کوین بلاکچین 1.0 را معرفی کرد که موجب انتقال پول در یک اکوسیستم همتا به همتا شد و اتریوم با معرفی قراردادهای هوشمند به بلاکچین 2.0 انتقال یافت. بنابراین، نوبت کاردانو بود که با حل موضوعاتی همچون مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و پایداری، بلاکچین 3.0 را ارائه دهد.

فناوری بلاکچین کاردانو از پروتکل اوروبوروس (Ouroboros) برای عدم تمرکز در شبکه و ایجاد پایداری بدون اینکه امنیت شبکه را به خطر بیاندازد، استفاده می‌کند. سازندگان و ماینرها کاردانو را بر اساس استیک ADA تایید می‌کنند.

بعلاوه، لایه‌های تفکیک شده، امکان دستیابی به سرعت‌های محاسباتی بالا را برای کاردانو مهیا می‌کند. لایه حسابداری میزبان ADA است که تراکنش‌های میان همتاها را ردیابی می‌کند. لایه دوم در زیر آن قرار دارد و از محاسبات محافظت می‌کند.

اگر لایه حسابداری نشان‌دهنده بلاکچین 1.0 (دوره بیت کوین) باشد، لایه دوم که لایه محاسباتی است بیانگر بلاکچین 2.0 (دوره اتریوم) خواهد بود چرا که میزبان قراردادهای هوشمند و برنامه‌­های غیرمتمرکز (dApps) است.

سه نکته کلیدی در مورد ارز دیجیتال کاردانو (ADA)

  • از چند لایه تشکیل شده است

اکثر برنامه­‌های بلاکچین جنبه­­‌ای خاص از فناوری را مدیریت می‌کند که باعث می­‌شود تا حدودی مفید باشند. کاردانو تمام نسل‌های بلاکچین را به سه لایه تقسیم می‌کند که در آن هر لایه، از یک نسل بلاکچینی محافظت می‌کند. بنابراین، این طراحی، کاردانو را از دیگر برنامه­‌ها قوی­تر می‌کند.

  • سیستم اثبات سهام (PoS) را با موفقیت اجرا کرده است

اکثر فناوری­‌های مربوط به بلاکچین، سیستم عملیاتی شبکه به نام سیستم اثبات انجام کار (PoW) را اجرا می­‌کنند. اجرای سیستم (PoW) زمان‌بر است و انرژی زیادی هدر می­‌دهد. در عوض، سازوکار سیستم (PoS) به گونه‌­ای است که انرژی کمتری مصرف می‌کند و تراکنش‌ها را سریع‌تر انجام می‌­دهد.

  • بر اساس تحقیقات دقیق بازنگری شده ایجاد شده است

تیم سازنده کاردانو، از دقت علمی بالایی استفاده کرده است که در دیگر رمزارزها مشاهده نمی‌شود. در اغلب پروژه‌ها همچون بیت کوین و اتریوم از کد فورک استفاده می‌شود، در حالی که کاردانو محصول اصلی است. شاید به همین دلیل است که کاردانو پیشگام در ایجاد نوآوری­‌هایی مثل اوروبوروس است که باعث پایداری و بادوام بودن کاردانو شده‌است.

آیا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال کاردانو (ADA) ارزشمند است؟

کاردانو یک پروژه تاثیرگذار است. فناوری این برنامه یکی از معدود برنامه‌هایی است که تناسب کامل دارد. یکی از کاربردهای این فناوری، در زمینه کشاورزی است که برای ردیابی محصولات از مزرعه تا مصرف­‌کنندگان استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای کاردانو استفاده در بخش آموزش است که از الگوریتم‌های آن برای ذخیره و تایید اعتبار تحصیلی استفاده می­‌شود.

سخن پایانی

کیفیت و نقاط قوت ADA سبب عدم محبوبیت توسط بانک‌­ها شده است. این امکان وجود دارد که موسسات، ADA را به عنوان یک استاندارد صنعتی به جای بانک­‌ها بپذیرند. سازندگان کاردانو برای مدت طولانی، مقیاس‌­پذیری، قابلیت همکاری و پایداری را از اولویت­ها قرار داده‌اند. از آنجا که این عوامل سبب شده است که به بیت کوین توجه کمتری شود، این احتمال وجود دارد که ADA بالاتر از رمز ارزهای دیگر قرار بگیرد. با این حال، ADA ممکن است فرصت‌های قابل‌توجهی جهت رشد نشان دهد، اما باید توجه کرد که بازار رمزارزها بسیار بی­‌ثبات‌اند. بنابراین، تحقیقات شما در زمینه سرمایه‌گذاری باید کامل باشد و تمام ریسک‌های آن را در نظر بگیرد.

با اتراکس؛ دنیای ارزهای دیجیتال در دستان شماست!

با اطمینان خاطر و به راحتی، ارزهای دیجیتال مورد علاقه‌تان را در صرافی ارز دیجیتال اتراکس خرید و فروش کنید. با خدمات خودکار، امکان پرداخت از طریق درگاه بانکی و سرعت بی‌ نظیر معاملات، اتراکس بهترین همراه شما در دنیای رمزارز ها است. هم‌ اکنون به جمع مشتریان اتراکس بپیوندید و با خیال راحت به تجارت ارزهای دیجیتال بپردازید.

کاربران ارزهای دیجیتال و دنیای زیبای کریپتو کارنسی ها میتوانند ارز دیجیتال کاردانو (ADA) را در تمامی شبکه ها (شبکه کاردانو و بایننس و…) و هر رمز ارز دیگری را در صرافی معتبر اتراکس خرید و فروش کنند، همچنین برای اینکه از هزینه های اضافه کارمزد در امان بمانید میتوانید ارزهای خریداری شده خود را داخل کیف پول اختصاصی اتراکس با خیال راحت و امنیت کامل نگهداری و هولد کنید.

مطلب پیشنهادی: چرا باید کاردانو بخریم

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa