نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شیوه‌ای است برای محاسبه عملکرد یک سرمایه‌گذاری که می‌تواند برای مقایسه سودآوری فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده شود. طبیعتاً سرمایه‌گذاری با نرخ بازگشت سرمایه بالاتر به ROI پایین یا منفی ترجیح داده می‌شود.

در این مقاله بنا داریم به روش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در سبد دارایی بپردازیم.

مقدمه

فارغ از اینکه استراتژی معاملاتی شما روزانه، نوسانی، کوتاه‌ مدت یا بلندمدت باشد، باید همیشه عملکرد خود را بسنجید. در غیر این صورت، نمی‌توان از کیفیت عملکرد و ضریب موفقیت خود اطلاعاتی داشت.

مطالب مرتبط: استراتژی‌ های معاملاتی بازار ارز دیجیتال

چرا بررسی عملکرد معاملاتی مفید است؟

ذهن انسان همواره تمایل دارد برای درک جهان اطراف خود، داستان‌سرایی کند. با این حال، نمی‌توان از دست اعداد در امان بود. اگر بازده‌های منفی‌ و متوالی تولید شود، باید در استراتژی معاملاتی تغییر ایجاد کرد. به طور مشابه، اگر احساس می‌کنید عملکرد خوبی دارید اما اعداد این را تأیید نمی‌کنند، احتمالاً قربانی تمایلات خود هستید.

در مقاله‌هایی در رابطه با مدیریت ریسک، اندازه پوزیشن معاملاتی و حد ضرر توضیحاتی ارائه شده است. اما چگونه می‌توان عملکرد سرمایه‌گذاری خود را سنجید؟ و چگونه می‌توان عملکرد چندین سرمایه‌گذاری را با هم مقایسه کرد؟ اینجاست که محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به کمک ما می‌آید. در این مقاله به چگونگی محاسبه آن پرداخته‌ایم.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) راهی است برای سنجش عملکرد یک سرمایه‌گذاری. می‌توان از آن برای مقایسه سرمایه‌گذاری‌های مختلف هم استفاده کرد.

روش‌های متنوعی برای محاسبه بازده وجود دارد. ROI تخمینی از سودآوری یک سرمایه‌گذاری است. در مقایسه با سرمایه‌گذاری اولیه، بازده مثبت و منفی به ترتیب به معنی سود و معنی ضرر هستند.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تنها برای معامله و سرمایه‌گذاری به کار نمی‌رود بلکه برای هر فعالیت تجاری استفاده شود. برای مثال، اگر خرید مغازه منفعت اقتصادی دارد یا اجاره آن. آیا افتتاح رستوران از نظر اقتصادی به صرفه است؟

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تخمینی بر اساس تمام مخارج مربوطه و سودهای پیش‌بینی‌شده است که می‌تواند در اتخاذ تصمیم تجاری بهتر کمک کند.

نرخ بازگشت سرمایه می‌تواند به ارزیابی نتایج معامله که در گذشته انجام شده نیز کمک کند. برای مثال، فرض کنید که ماشین دست دومی قدیمی را با قیمت 200 میلیون تومان خریداری کردید. برای دو سال نگه‌ داشته و 50 میلیون هم برای آن هزینه می‌کنید. حال فرض کنید قیمت این خودرو در بازار بالا رفته و اکنون می‌توانید آن را 300 میلیون تومان بفروشید. شما نه‌تنها دو سال از این ماشین لذت بردید، بلکه می‌توانید با فروش آن هم سود کنید. این سود دقیقاً چقدر خواهد بود؟

روش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

فرمول نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بسیار ساده است. ارزش فعلی سرمایه‌گذاری خود را محاسبه کرده و سرمایه‌گذاری اولیه را از آن کسر می‌کنید. سپس، نتیجه به‌دست‌آمده را تقسیم‌ بر هزینه اولیه سرمایه‌گذاری می‌کنید.

ROI = (هزینه اولیه – ارزش فعلی) / هزینه اولیه

با این اوصاف، با فروش این خودرو چقدر سود می‌کنید؟

ROI= (300 – 200) / 200 = 0.5

نرخ بازگشت سرمایه شما 0.5 است که اگر آن را در 100 ضرب کنید، نرخ بازده سرمایه (ROR) به دست می‌آید.

0.5*100=50

این یعنی شما از سرمایه‌گذاری اولیه خود 50% سود به دست آورده‌اید. هر چند، برای به دست آوردن تصویر کلی باید این نکته را در نظر بگیرید که چقدر برای این ماشین هزینه کرده‌اید. پس بیایید این هزینه را از ارزش فعلی خودرو کسر کنیم:

300 – 50 =250

حالا می‌توان درحالیکه هزینه‌های خودرو را هم در نظر گرفته‌اید، میزان بازده سرمایه را بررسی کرد:

ROI = (250 – 200) / 200 = 0.25

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شما 0.25 (یا 25%) است. این یعنی اگر هزینه سرمایه‌گذاری شما (200.000 دلار) را در بازده سرمایه شما (0.25) ضرب کنیم، سود خالص شما 50 میلیون خواهد بود.

200 x 0.25 = 50

محدودیت‌های نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

فهم بازده ROI بسیار آسان بوده و مقیاس جهانی را در ارتباط با سودآوری سرمایه‌گذرای ما خواهد بود. آیا این مفهوم، محدودیتی هم دارد؟ قطعاً.

یکی از بزرگترین محدودیت‌های نرخ بازگشت سرمایه این است که بازه زمانی در نظر نمی‌گیرد.

زمان یکی از عوامل حیاتی در سرمایه‌گذاری است. مؤلفه‌های دیگری مانند نقدشوندگی و امنیت هم وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر گرفت. اما اگر یک ROI یک سرمایه‌گذاری، ROI، ظرف یک سال 0.5 باشد، بازده بهتری در مقایسه با همین ROI در پنج سال است.

به همین دلیل است که گاهی افراد از مفهوم بازده سالانه صحبت می‌کنند. بازده سالانه نشان‌دهنده‌ بازدهی است که انتظار دارید ظرف یک سال به دست آورید.

با این‌حال، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بسیاری از جوانب سرمایه‌گذاری را بررسی نمی‌کند. ROI بالاتر لزوماً به معنی سرمایه‌گذاری بهتر نیست. ممکن است نتوانید کسی را پیدا کنید که دارایی شما را بخرد و مجبور شوید برای مدت طولانی آن را نگه دارید یا با قیمت پایین‌تر بفروشید. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری شما نقدشوندگی ضعیفی داشته باشد.

یکی دیگر از مؤلفه‌هایی که باید آن را در نظر گرفت، ریسک است. شاید سرمایه‌گذاری‌ در آینده بازده سرمایه خوبی داشته باشد اما به چه قیمتی؟ اگر این احتمال باشد که سرمایه شما صفر شود یا پولتان وصول شود، دیگر بازده سرمایه بالقوه خیلی مهم نیست. ممکن است ریسک نگه‌داشتن طولانی‌مدت این دارایی خیلی بالا باشد. قطعاً این امکان وجود دارد که سود بالقوه، بسیار بالا باشد اما از دست دادن سرمایه اولیه قطعاً چیزی نیست که خواستار آن باشید.

مطالب مرتبط: منظور از ریسک مالی در ارزهای دیجیتال

صرف نگاه کردن به بازده سرمایه، اطلاعی از امنیت آن برای شما فراهم نمی‌کند، پس باید شاخص‌های دیگر نیز بررسی شود. می‌توان با نسبت ریسک به بازده (ریوارد) برای هر معامله و سرمایه‌گذاری آغاز کرد.

اینگونه، می‌‎توان تصویر بهتری از کیفیت هر سرمایه‌گذاری دریافت کنید. علاوه بر این، شاید برخی تحلیلگران بورس مؤلفه‌های دیگری مانند جریان نقدی، نرخ بهره، مالیات بر سود سرمایه، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) را نیز بررسی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که نرخ بازگشت سرمایه و چگونه معامله‌گران می‌توانند از آن برای تصمیم‌گیری آگاهانه در سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده کنند.

همان‌طور که اشاره شد، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شاخص نهایی نیست اما می‌تواند ابزار مفیدی باشد. شما باید هزینه‌ فرصت، نرخ سود و ضرر و سایر عواملی که می‌تواند در موفقیت تصمیم‌گیری شما موثر باشد را نیز بررسی کنید.

هر چند، برای شروع، محاسبه نرخ بازگشت سرمایه می‌تواند مقیاس خوبی برای ارزیابی یک سرمایه‌گذاری بالقوه باشد.

با اتراکس معاملات سریع و امن در بازارهای ارز دیجیتال را تجربه کنید

اتراکس، یک صرافی‌ ارز دیجیتال پیشرو و نوآور است که با ارائه بیش از 350 نوع ارز دیجیتال معتبر، جایگاهی متمایز در جهان ارزهای دیجیتال دارد. با تمرکز بر امنیت و ارائه خدمات سریع و خودکار، اتراکس به عنوان یک مقصد اصلی برای معامله‌گران حرفه‌ ای و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال تلقی می‌ شود.

ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد اتراکس شامل واریز و برداشت نامحدود از 1 دلار تا بالای 25 میلیون تومان، ثبت‌ نام آسان با احراز هویت آنی، رابط کاربری ساده و مدرن، کیف پول اختصاصی و درگاه بانکی می‌ باشد. همچنین، با کارمزد بسیار کم و پشتیبانی 24 ساعته، اتراکس تجربه‌ ای امن، سریع و راحت از معاملات ارزهای دیجیتال را به کاربران خود ارائه می‌ دهد.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa