دانلود اپلیکیشن

هش تراکنش یا TXID چیست؟

دنیای بلاکچین دارای عبارات و واژگان مخصوص به خود است که هرکدام در موقعیت خود بسیار کاربردی هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم عبارت TXID یا هش تراکنش آشنا کنیم. در ادامه همراه اتراکس باشید. آشنایی با مفهوم TXID شناسه تراکنش که با نام هش تراکنش یا TXID نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در ردیابی و…

فهرست محتوا

هش تراکنش یا TXID چیست؟
Abbas Kafi
2 ماه قبل

دنیای بلاکچین دارای عبارات و واژگان مخصوص به خود است که هرکدام در موقعیت خود بسیار کاربردی هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم عبارت TXID یا هش تراکنش آشنا کنیم. در ادامه همراه اتراکس باشید.

آشنایی با مفهوم TXID

شناسه تراکنش که با نام هش تراکنش یا TXID نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در ردیابی و تایید تراکنش‌ها ایفا می‌کند. در واقع هش تراکنش یا TXID (Transaction ID) یک شناسه منحصربه‌فرد است که به هر تراکنش در شبکه بلاک‌چین اختصاص داده می‌شود. این شناسه شامل یک رشته از حروف و اعداد است که به عنوان اثر انگشت دیجیتال برای تراکنش عمل می‌کند.

هرگاه یک تراکنش رمزارزی در یکی از شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال صورت می‌گیرد یک TXID مخصوص برای آن تولید می‌شود که به‌صورت عمومی برای همه قابل دسترسی است. این شناسه ابتدا در اختیار فرستنده رمز ارز قرار می‌گیرد. سپس فرستنده می‌تواند آن را با دریافت‌کننده یا کسانی که از این موضوع سود می‌برند به اشتراک بگذارد تا از روند انجام تراکنش آگاه شوند.

اهمیت و ویژگی‌های TXID

  • ردیابی تراکنش‌ها: امکان پیگیری دقیق هر تراکنش در شبکه انتقال ارز دیجیتال را فراهم می‌کند.
  • وضعیت تایید تراکنش‌ها: بررسی وضعیت تایید و میزان پیشرفت پروسه یک تراکنش
  • حل اختلافات: به‌عنوان مدرکی برای اثبات انجام یک تراکنش در صورت بروز مشکل
  • جلوگیری از تقلب: با استفاده از TXID دستکاری در تراکنش‌ها عملا ناممکن است.

 

چه مواردی از طریق TXID قابل دسترس است؟

با TXID شما می‌توانید کلیه اطلاعات مربوط به تراکنش های ارز دیجیتال شامل بلاک مرتبط، زمان ایجاد تراکنش، اطلاعات کیف پول ارسال‌کننده و دریافت کننده، ارزش دارایی ارسال شده، کارمزد انجام در شبکه و وضعیت انجام تراکنش را دریافت کنید.

نحوه ایجاد TXID (هش تراکنش)

TXID معمولاً با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری مانند SHA-256 تولید می‌شود. البته ممکن است این موضوع از شبکه‌ای به شبکه دیگر متقاوت باشد. این الگوریتم‌ها اطلاعات تراکنش را به یک رشته هش 64 کاراکتری تبدیل می‌کنند که غیرقابل بازگشت و کاملا منحصر به‌فرد است.

چالش‌ها و محدودیت‌های هش تراکنش یا TXID

  • عدم امکان تغییر یا لغو تراکنش پس از ایجاد TXID
  • پیچیدگی در خوانش و به خاطرسپاری رشته‌های طولانی
  • امکان سو استفاده توسط افراد نادرست به دلیل در دسترس عموم بودن

به‌طور کلی TXID نقشی حیاتی در اکوسیستم رمزارزها به عنوان ابزاری ضروری برای شفافیت، امنیت و ردیابی تراکنش‌ها دارد. نحوه استفاده از TXID برای همه کاربران ارزهای دیجیتال ضروری است.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط