دانلود اپلیکیشن

کاربرد ممو یا تگ چیست؟ آموزش استفاده از آن چگونه است؟

حتما برای شما هم پیش آمده که در هنگام جابه‌جایی رمز ارز‌های خود با تگ (Tag) یا ممو(Memo) برخورد کنید. اما کاربرد ممو یا تگ واقعا در چه مواردی است و نحوه استفاده از آن‌ها به چه شکل است؟ همراه ما در اتراکس باشید تا بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. صرافی‌های رمز ارز به دو دسته کلی متمرکز و غیر…

فهرست محتوا

کاربرد ممو یا تگ چیست؟ آموزش استفاده از آن چگونه است؟
Abbas Kafi
2 ماه قبل

حتما برای شما هم پیش آمده که در هنگام جابه‌جایی رمز ارز‌های خود با تگ (Tag) یا ممو(Memo) برخورد کنید. اما کاربرد ممو یا تگ واقعا در چه مواردی است و نحوه استفاده از آن‌ها به چه شکل است؟ همراه ما در اتراکس باشید تا بیشتر با آن‌ها آشنا شویم.

صرافی‌های رمز ارز به دو دسته کلی متمرکز و غیر متمرکز تقسیم‌بندی می‌شوند. برکسی پوشیده نیست که صرافی‌های متمرکز برای میزبانی و نگهداری از دارایی‌های دیجیتال کاربران از یک کیف‌پول یکسان یا مشترک استفاده می‌کنند. با ثابت بودن آدرس کیف پول برای تعداد زیادی از کاربران، امکان تشخیص و جداسازی تراکنش‌ها کاری سخت و پیچیده خواهد بود. اینجا است که ممو به تراکنش اضافه می‌شود.

 

کاربرد ممو چیست؟

ممو یک شناسه یکتا است که برای تشخیص ارسال‌کننده رمزارز به‌خصوص در صرافی‌های متمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شناسه یکتا گاهی شامل اعداد، حروف و گاهی به‌شکل ترکیبی از اعداد و حروف براساس نوع رمزارز تولید می‌شود. برخی از رمزارزها از Memo استفاده می‌کنند و بعضی دیگر از آن‌ها از تگ یا Destination Tag بهره می‌برند که در عمل تفاوت چندانی با هم ندارند و کاربرد آن‌ها یکسان‌ است. تگ یا ممو در نهایت مشخص می‌کند که ارز دیجیتالی که به صرافی متمرکز واریز شده باید به حساب شخصی چه کسی اختصاص پیدا کند.

عمده کاربرد این ویژگی برای ارسال پول به صرافی است و لزومی بر استفاده از آن برای ارسال‌های شخصی نیست. بنابراین اگر قصد دارید به کیف پول شخصی یکی از دوستان یا آشنایان خود مقداری رمزارز واریز کنید، نیازی به استفاده از ممو یا تگ نیست.

کاربران بایننس، هوبی، کوین بیس، کوکوین و بسیاری دیگر از صرافی‌های متمرکز معتبر در دنیا ملزم به استفاده از تگ/ممو برای تراکنش‌های مربوطه هستند.

کاربرد ممو یا تگ چیست؟ آموزش استفاده از آن چگونه است؟

 

کدام رمز ارزها از ممو یا تگ استفاده می‌کنند؟

از معروف‌ترین رمز ارزهایی که از ممو (Memo)‌ استفاده می‌کنند، می‌توان به Axelar (AXL)، Cosmos (Atom)، EOS، Hedra (HBAR)، Stacks (STX)، Stellar (XLM) اشاره کرد. همچنین رمز ارز XRP از تگ استفاده می‌کند.

نوع شناسه یکتا نام ویژگی رمز ارز
فقط اعداد ممو (Memo) Axelar (AXL)
فقط اعداد ممو (Memo) Cosmos (Atom)
فقط اعداد ممو (Memo) EOS
فقط اعداد ممو (Memo) Hedera (HBAR)
ترکیب حروف و اعداد ممو (Memo) Stacks (STX)
ترکیب حروف و اعداد ممو (Memo) Stellar (XLM)
فقط اعداد تگ (Tag) XRP (XRP)
ترکیب حروف و اعداد ممو (Memo) LUNA 2
فقط اعداد ممو (Memo) BAND
ترکیب حروف و اعداد ممو (Memo) IOST

 

آموزش استفاده از تگ یا ممو

برای استفاده از تگ یا مموی ارزهای نام‌برده شده در بالا ابتدا وارد صرافی مورد نظرتان شده و در بخش واریز به صرافی (Deposit) کد ممو را کپی کنید. برخی از صرافی‌ها این شناسه را به‌صورت QRcode نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند که می‌توانید در کیف‌پول ارز دیجیتال‌تان آن را اسکن کنید.

 

چه زمانی کاربرد ممو یا تگ لازم نیست؟

همان‌طور که گفتیم، تنها استثنا برای عدم استفاده از ممو یا تگ هنگام ارسال رمزارز به کیف پول تحت کنترل شخصی است. کیف پول شخصی به کاربر اجازه می‌دهد تا کلید‌های عمومی و خصوصی را به طور کامل تحت کنترل خود داشته باشد. این در حالی است که حساب شما در صرافی‌های متمرکز رمزارز، یک کیف پول شخصی نیست.

 

اگر تگ یا ممو را اشتباه وارد کنیم یا کلا وارد نکنیم، چه می‌شود؟

هنگامی که قصد واریز ارز دیجیتال به حساب خود در صرافی دارید، باید با دقت شناسه ممو یا تگ خود را وارد کنید. در غیر این‌‌صورت دارایی دیجیتال شما احتمالا یا از بین می‌رود یا در حساب کاربری دیگری واریز می‌شود. بازگردانی آن احتمالا امکان‌پذیر نیست چرا که ممکن است شناسه‌ای که وارد کرده‌اید اصلا وجود نداشته باشد.

همچنین برخی صرافی‌ها خدماتی را برای بازیابی رمزارزهای اشتباه ارسال شده ارائه می‌دهند که باید برای این سرویس هزینه پرداخت کنید.

درصورتی که فراموش کنید، شناسه ممو را وارد کنید، رمزارز وارد حساب اصلی صرافی می‌شود اما به حساب شما تخصیص پیدا نمی‌کند. در این شرایط باید از طریق ایجاد ارتباط با واحد پشتیبانی و ارایه سند و اطلاعات معتبر، درخواست اختصاص دارایی به حساب کاربری خود را داشته باشید.

 

Abbas Kafi

مقالات مرتبط