7 نکته مهم در رابطه با NFT که نباید از آن غافل بود!

7 نکته مهم در رابطه با NFT که نباید از آن غافل بود!
زمان مطالعه: 6 دقیقه

 NFTها (رمزهای غیرقابل معاوضه) توکنایز شده و کلکسیونی هستند که ارزش آنها به بی‌همتایی و نادر بودن آنها بستگی دارد و به همین دلیل در شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) و اتریوم، بسیار محبوب هستند. در این مقاله، به 7 نکته مهم در رابطه با NFT که بهتر است در مورد آنها بیشتر بدانید، پرداخته شده است.

موارد استفاده از NFT به حوزه رمزنگاری محدود نمی‌شود و شبکه بایننس نیز در حال حاضر دارای اکوسیستمی از رمزهای غیرقابل معاوضۀ نوآورانه است. به دلیل محبوبیت اخیر NFTها در اخبار و قیمت فروش بالای آن‌ها شباهت‌هایی با عرضه‌های اولیه دیوانه‌وار سال 2017 می‌توان متصور بود. اما این دو در واقعیت، کاملا با هم تفاوت دارند. در ادامه سعی شده است به برخی تصورات غلط و سوالات متداول در رابطه با NFT اشاره شود.

مقدمه

وقتی در مورد رمزهای غیرقابل معاوضه (NFTها) صحبت می‌کنیم، نمی‌توان از هنر و کلکسیون اقلام نگفت. این توکن‌های منحصربه‌فرد با فروش عظیم آثار طراحان و هنرمندان، تحولات بزرگی ایجاد کرده‌اند. هنرمندی با نام مستعار بیپل یکی از محبوب‌ترین هنرمندانی است که می‌‌تواند مثال خوبی برای این موضوع باشد. NFT او با نام «هر روز: ۵۰۰۰ روز اول» به قیمت تقریبی 69 میلیون دلار به حراج گذاشته شد.

NFTها بسیار محبوب هستند اما این موضوع بسیار عمیق‌تر از عناوین روزنامه‌ها است. اگر به دنبال کاوش عمیق‌تر هستید، درک و کشف دنیای NFTها باید گام بعدی شما باشد.

NFT چیست؟

NFT یک رمزارز است که با استفاده از فناوری بلاکچین، محصول منحصربه‌فرد و کلکسیونی را به نمایش می‌گذارد. این توکن‌ها می‌تواند طرفداران زیادی داشته باشد چرا که به وسیله یک هنرمند معروف یا یک نوازندۀ درجه یک ایجاد شده است. این توکن همچنین می‌تواند برای تکمیل یک کلکسیون و صنعت بازی نیز مفید باشد.

شاید تا به حال در مورد بازی NBA Top Shot شنیده باشید. NBA Top Shot یک بازی کارت دیجیتالی با اقلام کلکسیونی ورزش بسکتبال است. کارت‌های این بازی درست مثل کارت‌های معاملاتی فیزیکی عمل می‌کنند اما اصالت آن‌ها از طریق فناوری بلاک‌چین تضمین می‌شود. برخی از این ورق‌ها نادرتر از بقیه هستند و هر کدام ارزش متفاوتی دارند.

نکته مهم در رابطه با NFT این است که امکان جعل یا کپی آن وجود ندارد. اگر به تعریف قابل‌معاوضه‌بودن نگاهی بیاندازیم، خاص بودن NFT بیشتر مشخص می‌شود. قابل معاوضه بودن به توانایی یک دارایی برای تعویض با یک دارایی هم‌جنس دیگر است.

یک بیت‌کوین با یک بیت‌کوین دیگر معامله می‌شود. در مقابل، کارت Keldon Johnson Holo Icon Top Shot 1/99#  به دلیل اینکه تنها یک کارت است و موارد دیگری از آن وجود ندارد، قابل تعویض نیست.

NFT چه امکاناتی به ما می‌دهد؟ آیا قابل‌معامله است؟

دیگر نکته مهم در رابطه با NFT، اشکال، اندازه‌ها و حتی کاربردی‌های مختلف آن است. NFTهای هنریِ دیجیتالِ کلکسیونی محدودیت بیشتری دارند، با این حال، می‌توان آنها را معامله کرد. البته کاربرد NFT مربوط به یک عکس با چاپ معمولی تفاوت چندانی ندارد.

با این حال برخی NFTهای حوزه گیم مثل بازی معروف کریپتوکیتیز در بلاکچین اتریوم کاربرد واقعی دارند. در این بازی می‌توان از یک گربۀ کلکسیونی برای تولید مثل استفاده کرد تا ویژگی‌های آن به گربه‌های جدید منتقل شود.

پلتفرم‌های مالی نیز معمولاً از NFTها استفاده می‌کنند. بازار عظیمی برای NFTهای پنکیک‌سواپ وجود دارد. NFTهای پنکیک‌سواپ، هنری هستند و امکان تبدیل آن‌ها به رمز ارز وجود دارد. این ترکیب منحصربه‌فرد به این معناست که افراد می‌توانند قیمت آیندۀ آثار را حدس بزنند.

قابلیت مشترک همه این NFTها این است که می‌توان آن‌ها را با دارایی‌های دیجیتالی مختلف معامله کرد. به عبارت دیگر می‌توان با استفاده از NFTها، اتریوم، بایننس کوین یا هر رمزارزی را خرید و فروش کرد. البته با این حال، هر NFT بی‌همتاست و قابل‌تعویض نیستند.

نادر بودن و ارزش NFT چگونه تعیین می‌شود؟

تعیین اینکه یک NFT چقدر ارزش دارد به این امر بستگی دارد که نشان‌دهندۀ چه چیزی است. وقتی از کریپتوهای هنری صحبت می‌شود کاملاً شبیه هر نوع هنر دیگری باید در مورد خالق آن اثر هنری، ارزش هنری آن و علاقه سایر کلکسیونرها به جمع‌آوری این اثر هنری اطلاع داشته باشیم.

معمولا اگر NFT بخشی از یک اجرا یا سری محدود باشد و یا اعداد خاص باشد معمولا ارزشمندتر خواهد بود. معمولاً شماره 1 بسیار مطلوب است و سایر شماره‌ها مانند 13 یا 7، ارزش کلکسیونی دارند. ارزش و نادر بودن به ترکیبی از عوامل بستگی دارد. برای مثال می‌توانید رتبه‌بندی NFTهای Top Shot و چگونگی تاثیر آن روی قیمت‌هایش را مشاهده کنید.

برای NFTهای بازی‌محور ممکن است منافع مالی از سمت آیتم‌ها یا موجودات خاص NFT حاصل شود. اگر 100 دلار پاداش اضافی به شما ارائه شود، قطعا این قیمت بدون در نظر گرفتن ارزش هنری خواهد بود.

NFTهای پنکیک‌سواپ کمی متفاوت هستند. برخی توکن‌های این NFT را می‌توان به رمز ارز CAKE تبدیل کرد. بنابراین، برای مثال اگر خرگوش دوست‌داشتنی شما می‌تواند 10 رمز ارز CAKE به شما بدهد و قیمت رمز ارز CAKE، بیست دلار باشد NFT شما حداقل 200 دلار ارزش دارد.

از کجا می‌توان NFT پیدا کرد؟

اگر می‌خواهید NFTهای موجود را کشف کنید، بهتر است از چند جای مختلف شروع کنید. بازارهای NFT شامل انواع رمزهای غیرقابل معاوضه از آثار هنرمندان مشهور تا آثار افراد مبتدی می‌شود. بازارهای زیادی برای انتخاب وجود دارد اما OpenSea برای NFTهای مبتنی بر اتریوم و Treasureland یا  BakerySwap که برای بایننس اسمارت چین هستند، برخی از بزرگترین آن‌ها محسوب می‌شود.

تعداد این بازارها همچنان در حال رشد است و برخی از آن‌ها تخصصی‌تر از سایرین هستند. اگر به خرید اثری از یک هنرمند مشهور علاقه دارید حتماً بررسی کنید و ببینید در بازار واقعاً چقدر اعتبار دارد. همچنین می‌توان با بازی‌های بلاکچین یا مشارکت در پروژه‌های مالی غیر متمرکز (DeFi)، NFT پیدا کرد.

پروژه‌های اصلی NFT در بایننس اسمارت چِین کدامند؟

بایننس اسمارت چین از یک جامعۀ NFT سالم بر روی بلاکچین بهره می‌برد و فقط به هنر و بازار محدود نیست. بازی‌های NFT و حتی اقلام کلکسیونی که مزایای مالی دارند نیز در این شبکه وجود دارد.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، بیکری‌سواپ و تریژرلند دو مورد از بزرگترین مراکز تبادل NFT هستند. همچنین، بیکری‌سواپ به شما اجازه می‌دهد تا NFTها را سریع و با قیمت مناسبی ایجاد کنید. وقتی از جنبۀ هنری و خلاقانۀ NFTها صحبت می‌شود این دو بازار برای شروع باید بررسی شوند.

پنکیک‌سواپ رتبۀ اول NFTهای معامله‌شده در Treasureland را به خود اختصاص داده و آن را به پروژه‌ای عظیم برای استفاده از NFT تبدیل کرده است.

آیا NFTها، عرضه اولیه‌های جدید هستند؟

به طور خلاصه، نه.

نکته مهم در رابطه با NFTها، تمایل به ایجاد شباهت آنها به عرضه‌های اولیه یا ICOهاست. در حالی که شباهت‌های کمی در روش تامین سرمایه NFTها و محبوبیت اخیر آن‌ها دارد، شباهت دیگری وجود ندارد. عرضه اولیه روشی است که برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای پروژه‌ای خاص و از طریق فروش توکن‌های آن پروژه استفاده می‌شود. محبوبیت آن در سال 2017 افزایش یافت اما به دلیل تعداد زیاد کلاهبرداری‌ها و پروژه‌های ناموفق محبوبیت خود را از دست داد.

دلیل اینکه برخی افراد تصور می‌کنند NFTها شبیه ICOها هستند ساده است. اخیراً این اقلام کلکسیونی دیجیتال به قیمت میلیون‌ها دلار فروخته شده‌اند. همه اخبار و رسانه از NFT به عنوان فرصتی برای کسب درآمد آسان با رمزنگاری صحبت می‌کنند. اما بسیار مهم است که قبل از به خطر انداختن سرمایۀ خودتان تحقیق کنید، چرا که همه پروژه‌ها قانونی نیستند.

چگونه می‌توان اصالت یک NFT را تأیید کرد؟

اثبات اینکه NFT شما قانونی است ممکن است کمی دشوار باشد. بدون شک افراد آثار هنرمندان دیگر را بارگذاری و وانمود می‌کنند که خودشان هستند. در این مورد شما باید با هنرمندان تماس بگیرید تا تأیید کنند که خودشان NFT آثارشان را می‌فروشند.

خالق NFT باید نوعی شناسه برای بررسی به شما ارائه دهد. در مورد بیشتر آثار، امکان مشاهدۀ NFT در جستجوگرهای بلاکچین مثل BscScan وجود دارد. در مورد بلاک‌چین، توصیه می‌شود از رویکرد «اعتماد نکنید، ولی اعتبارسنجی کنید» استفاده کنید.

اطلاعات مفید می‌تواند شامل تاریخ ضرب سکه و آدرس کیف پولی باشد که NFT را ضرب کرده است. همچنین می‌توانید از سابقه ID تراکنش‌ها برای انطباق NFTها استفاده کنید. این روش از بررسی صرفا تصویر یا فایل مربوط به اقلام کلکسیونی بهتر است. اگر به فروش‌های اخیر بیپل (Beeple) نگاه کنید، بنگاه تجارت آثار هنری کریستیز شناسۀ توکن، قرارداد توکن و آدرس کیف پول را برای اعتبارسنجی ارائه داده است.

گاهی اوقات یک لینک URL یا لینک IPFS برای اعتبارسنجی محتوای اصلی وجود دارد. هر شخصی می‌تواند از هر دو مورد در هنگام ایجاد یک توکن جعلی استفاده کند. در بیشتر موارد بهتر است ابتدا با خالق اثر صحبت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد به چند نکته مهم در رابطه با NFT که ممکن است با آن روبرو شوید، پرداخته شود. با این حال، همواره کاربردهای جدید و تحولات NFT در حال ظهور هستند و باید نسبت به تغییرات آن آگاه بود. گاهی اوقات فراموش می‌شود که این فناوری در سال 2017 معرفی شده و هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. قبل از شروع سرمایه‌گذاری روی این توکن‌ها اطمینان حاصل کنید که دقیقاً می‌دانید به چه محیطی وارد می‌شوید و می‌دانید چگونه از این توکن‌ها استفاده ‌کنید. صرفاً به عنوان اثر هنری در نظر گرفتن NFTها آسان است اما پروژه‌های زیادی وجود دارند که از آن‌ها به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

بیبشتر بخوانید:

10 بازی برتر NFT بدون سرمایه گذاری

نکات مهم در انتخاب NFT که باید به آنها توجه کنید

چگونه از کلاهبرداری‌ های NFT در امان باشیم

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa