معرفی صرافی dydx؛ جایگزین برتر برای معاملات فیوچرز

معرفی صرافی dydx؛ جایگزین برتر برای معاملات فیوچرز
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در روزهای گذشته صرافی کوکوین که یکی از گزینه‌های محبوب برای انجام معاملات فیوچرز و مارجین برای کاربران ایرانی بود، اعلام کرد که احراز هویت را اجباری خواهد کرد. متاسفانه کاربران ایرانی نیز جزو کشورهای هستند که نمی‌توانند در این صرافی احراز هویت را انجام دهند؛ به همین دلیل دنبال یک گزینه مطمئن و معتبر برای انجام معاملات خود هستند.در این مقاله آموزشی از وبلاگ اتراکس تصمیم گرفتیم صرافی dydx را به‌عنوان جایگزین صرافی‌های متمرکز خارجی معرفی کنیم تا از این پس کاربران، معاملات فیوچرز و سایر فعالیت‌ها را بدون دغدغه در یک بستر غیرمتمرکز انجام دهند.

 

صرافی dydx چگونه کار می‌کند؟

طبق فعالیت‌هایی که این صرافی در طول سال‌های اخیر داشته است، توانسته جایگاه خود را در فضای رقابتی ارزهای دیجیتال به دست آورد. زیرا این پلتفرم دارای بیش از 100 هزار معامله‌گر منحصربه‌فرد، حجم کل معاملات 11 میلیارد دلاری قراردادهای دائمی و آپشن و 250 میلیارد دلار تراکنش‌های مربوط به وام‌دهی در استخرهای نقدینگی dYdX است.

علاوه بر این، این صرافی با StarkWare، توسعه‌دهنده StarkEx، که یک موتور مقیاس‌پذیری لایه دو است و معاملات در بستر  غیرمتمرکز را در dYdX بهبود می‌بخشد، در ارتباط است. به بیان ساده، مقیاس این تغییر مشابه به‌روزرسانی شبکه اتریوم 2 خواهد بود: گس فی‌ها صفر خواهد شد، حداقل اندازه معامله کاهش می‌یابد و کارمزد معاملات کمتر می‌گردد.

صرافی dydx صرافی ارز دیجیتال اتراکس
dydx رنک اول را از نظر حجم معاملات دارد.

ماموریت صرافی غیرمتمرکز dYdX ایجاد یک محیط معاملاتی امن با کارمزدها و کمیسیون‌های کاربرپسند است. برای دست‌یابی به این هدف، این پلتفرم در حال حاضر با کمک StarkWare به لایه 2 منتقل شده است تا ظرفیت معاملاتی خود را افزایش دهد. اتریوم قبل از ادغام می‌توانست حدود 15 تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند که برای پشتیبانی از رشد سریع DeFi، NFT و سایر موارد کافی نبود. اگرچه اتریوم 2.0 از نظر تئوری سرعت شبکه را به 100 هزار TPS افزایش داده است، اما این سرعت در انجام تراکنش‌ها هنوز راه زیادی برای تکامل در پیش دارد.

در همین حال، راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 به شکل رول‌آپ، لایه پایه اتریوم را اجرا می‌کنند که منجر به کاهش گس فی و افزایش توان بدون افزایش بار شبکه، می‌شود. ادغام dYdX با StarkWare، اثبات یکپارچگی داده STARK را با در دسترس بودن داده‌های درون‌زنجیره‌ای ترکیب می‌کند تا یک پروتکل کاملا غیرمتمرکز را تضمین کند.

 

ویژگی‌های منحصر به فرد استخرهای dYdX

دو نوع استخر در پلتفرم dYdX وجود دارد:

1- استخر امنیتی

این استخر یک شبکه ایمنی برای کاربران DYDX ایجاد می‌کند. استخر امنیتی تضمین می‌کند که کاربران DYDX شرکت‌کننده، به دریافت بخشی از پاداش‌ها به نسبت تعداد توکن‌های موجود در استخر ادامه می‌دهند. با این حال، اگر کاربران بخواهند توکن‌های خود را پس بگیرند، باید 14 روز منتظر بمانند و قبل از پایان دوره فعلی درخواست ارسال کنند.

 

2- استخر نقدینگی

استخر نقدینگی برای دو مورد اساسی وجود دارد:

1- ارائه اثر شبکه نقدینگی و تشویق بازارسازان حرفه‌ای به سرمایه‌گذاری در این پلتفرم: سازندگان بازار، جفت‌های معاملاتی جدیدی را در پروتکل dYdX Layer 2 ایجاد می‌کنند؛ و سهام‌داران DYDX را متناسب با توکن‌های سهام خود در استخر نقدینگی دریافت می‌کنند که می‌تواند در 14 روز و در طول دوره فعلی برداشت شود. در حال حاضر، Amber Group، Sixtant، Wintermute و DAT Trading به بازارسازان پروتکل dYdX Layer 2 تبدیل شده‌اند.

2- کنترل: توکن‌های DYDX به کاربران این حق را می‌دهد که در فرآیند رای‌گیری پروتکل شرکت کنند و تغییراتی را پیشنهاد دهند. دارندگان DYDX می‌توانند:

  • پرداخت‌های امن استخر در صورت ضرر را تعیین کنند.
  • پارامترهای ریسک برای پروتکل سطح دوم را تنظیم کنند.
  • برای گنجاندن توکن‌های جدید در پروتکل سطح دوم رأی‌گیری کنند.
  • قراردادها را مدیریت کنند.
  • به بازارسازان برای اضافه شدن به استخر نقدینگی سهام رای بدهند.
  • دارندگان DYDX امکان دریافت پاداشت دارند.

 

سه نوع پاداش توسط پلتفرم dYdX برای دارندگان توکن DYDX ارائه می‌شود:

1. جوایز ماینینگ گذشته

جوایز ماینینگ گذشته بین کاربران dYdX که بر اساس پروتکل لایه 2 dYdX معامله می‌کنند و کاربرانی که برای مدت طولانی از پلتفرم استفاده می‌کنند، به اشتراک گذاشته می‌شود.

میزان جوایز به فعالیت کلی کاربران و سطحی که به آن تعلق دارند بستگی دارد. محدودیت‌های اولیه برداشته شده‌اند و اکنون می‌توان پاداش‌های استخراج مربوط به گذشته را به حساب شما منتقل کرد.

 

2. جوایز معامله

به‌منظور ایجاد انگیزه در معامله‌گران ارزهای دیجیتال برای استفاده از پروتکل dYdX جوایز معاملاتی درنظر گرفته می‌شود. این جوایز همچنین برای گسترش پایگاه کاربران صرافی dYdX و تسریع فرآیندهای نقدینگی استفاده خواهد شد.

هر معامله‌گری که با پروتکل dYdX معامله می‌کند، واجد شرایط دریافت پاداش معاملاتی DYDX است. میزان کارمزد به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها فعالیت و حجم معاملات است.

 

3. پرداخت پاداش به ارائه‌دهندگان نقدینگی

کاربرانی که آدرس اتریوم فعال دارند، زمانی که حداقل حجم 5 درصد را در دوره قبلی حفظ کنند، پس از 28 روز توکن‌های DYDX را به‌عنوان پاداش نقدینگی دریافت می‌کنند. این روند جایزه پنج سال طول خواهد کشید و هدف اصلی این پاداش‌ها، افزایش نقدینگی بازار DYDX در بلند مدت است.

دارندگان توکن DYDX واجد شرایط تخفیف در کارمزد معاملاتی بر اساس تعداد توکن‌های موجود در کیف پول خود هستند. به‌عنوان مثال، اگر کاربری بیش از 10 هزار توکن داشته باشد، 15٪ تخفیف در کارمزد معاملات دریافت می‌کند.

 

توکنومیک صرافی DYDX

در مجموع یک میلیارد توکن DYDX وجود دارد که طی پنج سال توزیع خواهند شد. تفکیک توکن DYDX به این صورت است:
50٪ از توکن‌ها به انجمن dYdX تعلق دارد که شامل: ارائه‌دهندگان نقدینگی، معامله‌گران، سهام‌داران و فعال‌ترین کاربران می‌شود. همچنین انجمن خزانه جامعه  را هم شامل می‌گردد.

  • 27.73 درصد از توکن‌ها به سرمایه‌گذاران فعال در گذشته تعلق می‌گیرد.
  • 15.27 درصد از توکن‌ها به اعضای تیم رسمی dYdX، از جمله: بنیان‌گذاران، مشاوران، کارمندان و … اختصاص دارد.
  • 7 درصد از توکن‌ها برای مشاوران و کارمندانی که در آینده به پلتفرم ملحق خواهند شد، رزرو می‌شود.

 

اگر در دنیای معامله‌گری ارزهای دیجیتال تازه کار هستید، مفهوم معاملات آپشن ممکن است در ابتدا دلهره‌آور به نظر برسد. با این حال، با پلتفرم و دانش مناسب، معاملات مارجین می‌تواند پتانسیل بازدهی بالاتر و سود بیشتر را به معامله‌گران ارائه دهد. یکی از پلتفرم‌هایی که به معامله‌گران امکان این‌گونه معاملات را می‌دهد، dydx.exchange است. dydx یک صرافی غیرمتمرکز که روی سیستم لایه ۲ Starware Ethereum ساخته شده است. این صرافی از شواهد دانش صفر StarkWare برای ایجاد یک پلتفرم امن‌تر، غیرمتمرکز و حریم‌ محورتر استفاده می‌کند.

 

معامله مارجین چیست؟

معاملات مارجین به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا موقعیت بزرگ‌تری را نسبت به آنچه که معمولا با وجه خود می‌توانند کنترل کنند، معامله کنند. به این صورت که معامله‌گران وجهی را از پلتفرم قرض می‌گیرند و از این وجه به‌عنوان اهرمی برای افزایش قدرت خرید خود استفاده می‌کنند. زمانی که معاملات مارجین به‌درستی اجرا شود، می‌تواند میزان سود را بیشتر کند و به معامله‌گران اجازه می‌دهد حتی از تغییرات کوچک قیمت در یک دارایی سود ببرند.

صرافی dydx صرافی ارز دیجیتال اتراکس
پنل کاربر پسند صرافی dydx

 

معامله مارجین در صرافی DYDX چگونه کار می‌کند؟

در dydx.exchange، معامله‌گران می‌توانند دارایی‌های مختلف، از جمله ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم و غیره را معامله کنند. برای شروع معامله، معامله‌گران باید مقدار پولی را به حساب صرافی dydx از طریق یک کیف پول و یا صرافی اتراکس واریز کنند.

هنگامی که وجه در حسابشان قرار گرفت می‌توانند با گرفتن یک موقعیت خرید یا فروش، شروع به ثبت سفارش کنند. موقعیت خرید نشان می‌دهد که معامله‌گر دیدگاه صعودی دارد و انتظار افزایش قیمت دارایی را دارد. در حالی که موقعیت فروش یا شورت نشان دهنده احساسات نزولی است که معامله‌گر انتظار کاهش قیمت دارایی را دارد.

برای باز کردن یک موقعیت، معامله‌گران می‌توانند یک ضریب اهرمی را تعیین کنند که تعیین می‌کند چقدر می‌خواهند از پلتفرم وام بگیرند. فرض کنید، برای مثال، یک معامله‌گر 100 دلار سپرده گذاری می‌کند و یک ضریب اهرمی 5 برابری را انتخاب می‌کند. این بدان معناست که آنها اکنون می‌توانند موقعیتی به ارزش 500 دلار را کنترل کنند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که معاملات مارجین می‌تواند سود را افزایش دهد، می‌تواند ضرر را نیز افزایش دهد. از آنجا که معامله‌گران در حال قرض گرفتن وجه هستند، هرگونه حرکت قیمت بر خلاف موقعیت آنها می‌تواند به سرعت موجودی حساب آنها را از بین ببرد. برای مدیریت ریسک‌ها، صرافی dydx معمولاً قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در مورد معامله‌گران و موقعیت‌های آن‌ها، از جمله آستانه لیکوید شدن و الزامات معاملات مارجین تعیین می‌کند.

 

سوالات متداول

صرافی dydx چیست؟

dydx یک صرافی غیرمتمرکز است که بر بستر اتریوم فعالیت می‌کند و یکی از اصلی‌ترین رقبای صرافی‌های متمرکز است.

 

کارمزد در dydx به چه صورت است؟

از آنجا که این صرافی در بستر اتریوم فعالیت می‌کند متاسفانه کارمزد معاملات آن بیشتر از بقیه صرافی‌ها است. باوجود تکنولوژی‌ها لایه 2 انتظار می‌رود کارمزد این صرافی در آینده کاهش یابد.

 

آنچه در معرفی صرافی DYDX مطالعه کردیم:

در خاتمه، معامله مارجین ارزهای دیجیتال در صرافی dydx هم فرصت‌ها و هم ریسک‌ها را ارائه می‌دهد و آن را به یک انتخاب محبوب برای معامله‌گران با تجربه تبدیل می‌کند. این پلتفرم به لطف استفاده از سیستم لایه 2 Starware Ethereum و اثبات دانش صفر StarkWare، محیطی امن و غیرمتمرکز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مانند هر شکل دیگری از معاملات، درک مشکلات و پاداش‌های چشم‌گیر قبل از معامله ضروری است. با این حال، با استراتژی و مدیریت ریسک مناسب، صرافی dydx می‌تواند ابزار قدرتمندی برای رشد پرتفوی معامله‌گران فراهم کند.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

اتراکس جوابگوی تمام نیازهای شماست، ما با ارائه کیف پول اختصاصی، واریز و برداشت بدون محدودیت، و پشتیبانی از بیش از 400 ارز دیجیتال و تمامی شبکه‌های بلاکچین، برترین تجربه را به شما ارائه خواهیم داد. اتراکس، یک صرافی ارز دیجیتال معتبر است که درصدد است با خدمات ارزنده ای که ارائه می دهد جزو بهترین ها باشد. اتراکس با کیف پول اختصاصی و درگاه بانکی امنیت معاملات شما را بهبود می بخشد. در اتراکس از پشتیبانی 24 ساعته متخصصین ما برخوردار خواهید بود و هیچ محدودیتی در واریز و برداشت وجه نخواهید داشت. احراز هویت در اتراکس به صورت آنی انجام می شود، حداقل کارمزد از شما دریافت می شود. برای معامله ارزهای دیجیتال ساده و سودآور همین حالا به جمع ما بپیوندید.

 

مطالب مرتبط: منظور از لایه 2 در تکنولوژی ارزهای دیجیتال

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa