با مزایا و معایب قراردادهای آتی بازار ارز دیجیتال آشنا شوید

با مزایا و معایب قراردادهای آتی بازار ارز دیجیتال آشنا شوید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

قراردادهای آتی مزایا و معایب خود را دارند. قیمت‌گذاری آسان، محافظت در برابر ریسک و نقدینگی بالا از جنبه‌های مثبت معاملات آتی هستند. نوسانات قیمت، کاهش قیمت دارایی با نزدیک شدن به تاریخ انقضای قرارداد و عدم کنترل رویداد‌ها از معایب معاملات آتی هستند. معاملات آتی نسبت به معاملات سهام، دارای دو مزیت متمایز هستند. مالیات معاملات روزانه برای معاملات آتی بسیار مطلوب‌تر از سهام و سایر دارایی‌های دیگر است و معامله‌گران آتی نباید نگرانی بابت آن به‌عنوان معامله‌گر روزانه باشند.

 

مزایا و معایب قرارداد‌های آتی

بهترین توضیح قراردادهای آتی چیست؟

قرارداد آتی یک دارایی مشتقه مالی است. معاملات آتی، خریدار را ملزم می‌کند که دارایی‌های زیرساختی مانند ذرت، گندم یا قرارداد‌های آتی خرد دارایی‌های دیجیتالی را در تاریخی در آینده از پیش تعین شده با قیمت توافقی خریداری کند. قرارداد‌های آتی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که با استفاده از اهرم یا ریسک زیان، در مورد جهت قیمت یک کالا یا اوراق بهادار بر اساس حدس و گمان معامله کنند. برای مثال، تولیدکنندگان کالا معمولاً از قرارداد‌های آتی برای قفل کردن قیمت‌ها در زمانی که بازارها در شرایط نامطلوب هستند، استفاده می‌کنند.

قراردادهای آتی صرافی ارز دیجیتال اتراکس
قرارداد آتی توافق‌نامه‌ای برای خرید و فروش است.

 

چه کسی تحویل در یک قرارداد آتی را آغاز می‌کند؟

اکثر قرارداد‌های آتی و اختیار معامله به‌صورت نقدی تسویه می‌شوند. با این حال، طرفی که کالایی را تولید می‌کند یا سهامی را در اختیار دارد، ممکن است این اختیار را داشته باشد که دارایی مورد نظر را تحویل دهد. فردی که در یک قرارداد آتی موقعیت یا پوزیشن شورت دارد، شروع‌کننده تحویل در قرارداد آتی است. آن‌ها “اعلامیه قصد تحویل” را به صرافی‌ای که قرارداد در آن معامله می‌شود، ارسال می‌کنند. سپس صرافی از یک رویه از پیش تعیین شده برای انتخاب یک طرف با موقعیت لانگ یا خرید استفاده می‌کند که  دارایی را تحویل بگیرد.

 

علامت قرارداد آتی به بازار

علامت به بازار به روش استفاده از ارزش فعلی بازار هنگام ثبت قیمت اوراق بهادار بر خلاف استفاده از ارزش دفتری اشاره دارد. اگر ارزش بازار در یک حساب مارجین کمتر از سطح لازم باشد، معامله‌گر یک معامله مارجین دریافت می‌کند و باید حساب خود را تکمیل کند. این عمل همچنین برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک استفاده می‌شود.

 

قرارداد آتی سود سهام

زمانی که به معاملات آتی فکر می‌کنید، معمولاً به کالا‌هایی مانند گندم، ذرت و سویا یا دارایی دیجیتال فکر می‌کنید، می‌توانید معاملات آتی را نیز با سود سهام معامله کنید. آتی سود سهام یک قرارداد مشتقه است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد در آینده در مورد پرداخت سود سهام حدس و گمان داشته باشند یا محافظت در برابر ریسک را پرداخت کنند. این قرارداد‌های آتی می‌تواند برای یک شرکت، یک شاخص سهام یا سبدی از شرکت‌ها باشد. همچنین بر اساس میزان سود پرداختی شرکت، شاخص یا سبد شرکت‌ها در طول مدت قرارداد تسویه می‌شوند.

 

قرارداد آتی رزرو چیست؟

قرارداد‌های آتی رزرو ربطی به معاملات آتی ندارند. برای درک بهتر این نوع قرار داد به مثال زیر توجه کنید:

لیگ ملی فوتبال به تیم‌ها اجازه می‌دهد بازیکنانی را جذب کنند که در فهرست فعال نیستند اما بازیکنانی هستند که می‌خواهند در هر صورت آن‌ها را حفظ کنند. این بازیکنان به اردو می‌آیند و درصورت نیاز در طول فصل قابل دسترس هستند. این قرارداد‌ها هزینه زیادی ندارند، اما به بازیکن فرصتی برای حضور در فهرست فعال می‌دهند. این بازیکنان در محدودیت بازیکنان تیم حساب نمی‌شوند، اما دستمزد آن‌ها در محاسبه سقف دستمزد حساب می‌شود.

همگرایی قیمت قراردادهای آتی

همگرایی قیمت قرارداد‌های آتی به این واقعیت اشاره دارد که قیمت یک کالا و قیمت آتی در آخرین روز مدت قرارداد با یکدیگر برابر می‌شوند. این قیمت‌ها باید همگرا شوند یا واگرایی قیمت فرصت‌هایی را برای آربیتراژ کریپتوکارنسی فراهم می‌کند. هنگامی که آربیتراژ وجود دارد، اجازه تغییرات قیمت در داخل یا در بین پلتفرم‌های معاملاتی را نمی‌دهد.

 

قراردادهای آتی مستمر چیست؟

قرارداد آتی مستمر قراردادی است که تاریخ پایان مشخصی ندارد. چنین قرارداد‌هایی به‌طور خودکار تمدید می‌شوند و تا زمانی که یکی از طرفین تصمیم به فسخ آن نداشته باشد، به قوت خود باقی می‌مانند. این قرارداد‌ها عبارتند از قرارداد‌های معمولی که به هم متصل شده‌اند. در مقایسه با معاملات آتی معمولی با قرارداد‌های آتی معمولی، آزمایش پشتوانه چنین قرارداد‌هایی و تعیین سودآوری ممکن است دشوار باشد.

 

سوالات متداول

قراردادهای آتی چیست؟

قرارداد آتی یک مشتقه مالی است. خریدار را ملزم می‌کند که دارایی‌های زیربنایی مانند ذرت، گندم، یا قرارداد‌های آتی خرد دارایی‌های دیجیتالی را در تاریخ آتی مشخص با قیمت توافقی خریداری کند.

 

هم‌گرایی قیمت قرارداد های آتی چه چیزی را بیان می‌کند؟

همگرایی قیمت قرارداد‌های آتی به این واقعیت اشاره دارد که قیمت یک کالا و قیمت آتی در آخرین روز مدت قرارداد با یکدیگر برابر می‌شوند.

 

آنچه در مقاله مزایا و معایب قراردادهای آتی خواندیم:

قرارداد آتی توافقنامه‌ای مبتنی بر خرید یا فروش دارایی در زمان معین و از پیش تعین شده و با قیمت مشخص است. قراردادهای آتی را معمولا به دو گروه اصلی طبقه بندی می‌­نمایند: قراردادهای آتی کالا و قراردادهای آتی مالی. دارایی پایه موضوع قرارداد در قراردادهای آتی کالا شامل محصولات کشاورزی، فلزات و مواد نفتی است. قراردادهای آتی مالی ابزارهایی نظیر سهام، اوراق قرضه و ارز را در بر می­‌گیرد. قراردادهای آتی برای نخستین بار بر پایه محصولات کشاورزی و بعدها بر پایه منابع طبیعی مانند نفت معامله می‌شدند.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

صرافی اتراکس یکی از معدود صرافی‌های داخل کشور است که دارایی گزینه معاملاتی سریع است. با این صرافی ارز دیجیتال ایرانی هیچ‌گونه محدودیتی در انجام معاملات خود ندارید، و حتی بدون محدودیت در واریز و برداشت می‌توانید فعالیت کنید. اتراکس علاوه بر پشتیبانی از بیش از 400 ارز دیجیتال، یک کیف پول اختصاصی در اختیار شما قرار می دهد، عدم محدودیت در واریز و برداشت وجه، پشتیبانی از تمامی شبکه‌های بلاکچین، پشتیبانی 24 ساعته، احراز هویت آنی و حداقل کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال ساده و سودآور را برای شما به ارمغان می آورد.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa