ییلد فارمینگ (Yield Farming) در کریپتو چیست؟

ییلد فارمینگ (Yield Farming) در کریپتو چیست؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ییلد فارمینگ حوزه‌ای است که به‌طور بسیار وسیع در امور مالی غیرمتمرکز مورد بحث قرار می‌گیرد. ییلد فارمینگ روش دیگری برای کسب درآمد یا پاداش در دنیای کریپتو به غیر از خرید ارزهای دیجیتال و NFT است. به لطف دنیای غیر متمرکز کریپتوکارنسی‌ها، کسب درآمد در دنیای امروزی بسیار راحت است. کافی است که اطلاعات و دانش خود را در زمینه‌های مختلف بالا ببریم و خودمان را با بلاکچین همراه کنیم. تا انتهای این مقاله کاربردی از اتراکس با ما همراه باشید تا یک شیوه درآمدزایی منحصر به‌فرد را باهم مرور کنیم.

 

ییلد فارمینگ در کریپتو چیست؟

در بازار پرنوسانی مانند بازار چند وقت اخیر، درصد سوددهی سالانه بالا (APY) قطعاً یک درآمد و پول اضافی است که بسیاری از افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. به بیان ساده، ییلد فارمینگ باعث می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران گرد هم آیند و دارایی‌های دیجیتال خود را با هم ترکیب کنند تا از طریق وام دادن سود به دست آورند. این یک استراتژی بسیار پرریسک است، اما می‌تواند پاداش‌های بالایی را به همراه داشته باشد.

در این مقاله صرافی PancakeSwap، را به‌عنوان یک بازار ییلد فارمینگ در نظر خواهیم گرفت.

کاربران می‌توانند ییلد فارمینگ را در صرافی پنکیک سواپ انجام دهند که نرخ بهره آنها بین 2 تا 200 درصد APY است. کاربران از طریق کارمزد تراکنش، استخرهای نقدینگی و سود وام‌دهی، کسب درآمد می‌کنند. مانند هر نوع سرمایه گذاری، خطراتی وجود دارد و ممکن است همه چیز را از دست بدهید، و آگاهی از این نوع کسب درآمد غیر مستقیم، حائز اهمیت است.

ییلد فارمینگ صرافی ارز دیجیتال اتراکس
ییلد فارمینگ یک راه عالی برای کسب درآمد است.

 

ییلد فارمینگ چگونه کار می‌کند؟

در واقع درک آن بسیار آسان است. اگر شما در بانک محل زندگی خود یک حساب پس‌انداز دارید و به نحوه کار بانک آگاه هستید پس درک ییلدفارمینگ نیز برای شما آسان است.

وقتی پولی را در حساب پس‌انداز خود قرار می‌دهید، زمانی که بانک آن را به‌صورت وام قرض می‌دهد، می‌توانید نرخ بهره آن را دریافت کنید. استخرهای نقدینگی تقریباً به همین ترتیب کار می‌کنند. با این حال، آنچه در Yield Farming ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد این است که وجه شما براساس قراردادهای هوشمند در استخر نقدینگی قرار می‌گیرد.

بسته به قوانین، برخی از استخرهای نقدینگی ممکن است از شما بخواهند که ارز دیجیتال خود را برای یک محدودیت زمانی مشخص به اشتراک بگذارید. همه چیز بستگی به انتخاب شما برای شرکت در این استراتژی دارد.

 

انواع ییلد فارمینگ

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا انواع مختلف ییلدفارمینگ را باهم بررسی کنیم.

  • پروتکل وام دهی:
    وام دادن دارایی‌های کریپتوکارنسی به وام گیرندگان از طریق برنامه‌های کاربردی قرارداد هوشمند امکان‌پذیر است. وام دهندگان از نرخ بهره، پاداش دریافت می‌کنند.
  • دارایی‌های استقراضی:
    سرمایه گذاران می‌توانند انتخاب کنند که از یک نوع توکن به‌عنوان وثیقه برای وام خواهی استفاده کنند. مزیت وام گرفتن این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند وثیقه اولیه خود را حفظ کنند و به‌طور خاص ارزش آن را افزایش دهند و در عین حال بازدهی توکن‌های قرض گرفته شده را نیز افزایش دهند.
  • ارائه دهندگان نقدینگی:
    کاربران دارایی‌های خود را در استخرهای نقدینگی قرار می‌دهند و بازدهی از کارمزد تراکنش دریافت می‌کنند. در پلتفرم‌های دیفای، کاربران همچنین می‌توانند انتظار دریافت هزینه‌های معامله، پاداش‌های ییلدفارمینگ را داشته باشند.
  • استیکینگ:
    به‌طور کلی در بلاک‌چین‌های اثبات سهام (POS) انجام می‌شود که در آن کاربران انگیزه‌ای برای قرار دادن رمزارز خود در بلاکچین برای تامین امنیت کسب می‌کنند.

 

ریسک‌ها و خطرات ییلد فارمینگ

استراتژی ییلدفارمینگ دارای ریسک بسیار بالای است و بسیاری از کاربران این حوزه از استراتژی‌های مختلفی برای به دست آوردن بیشترین سود استفاده می‌کنند. به‌طور ساده، APY هر چیزی بالاتر از 3٪ شگفت انگیز در نظر گرفته می‌شود، اما ییلد فارمینگ در کریپتوکارنسی‌ها پتانسیل فراتر از آن را دارد.

 

اینکه چگونه Yield Farming می‌تواند چنین بازده بالایی را ایجاد کنید به دلیل عوامل زیر است:

  • استخراج نقدینگی: کاربران نه تنها سود دریافت می‌کنند، بلکه یک توکن جدید و همچنین مشوق دریافت می‌کنند.
  • ریسک: مفهوم پاداش بالا با ریسک بالا را بیان می‌کند.
  • اهرم: پروتکل وام‌گرفتن که در بالا به آن اشاره کردیم. ریسک بالا می‌تواند به معنای پاداش بالا نیز باشد، اما برعکس، می‌تواند به معنای ضررهای بزرگ نیز باشد.

 

خطرات ناشی از ییلد فارمینگ عبارتند از:

ریسک لیکویید شدن: اگر تعهدات پرداختی برای سرمایه گذاران انجام نشود، این احتمال وجود دارد که وثیقه شما نقد شود. ریسک لیکویید شدن همچنین می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که قیمت یک توکن در یک استخر به میزان قابل توجهی کاهش یابد، که می‌تواند منجر به زیان دائمی شود. وضعیت دیگری که می‌تواند منجر به ریسک لیکویید شدن شود، در زمان وام گرفتن است. ارزش وثیقه ممکن است کاهش یابد، که برای پرداخت بدهی‌ها نیاز به لیکویید شدن دارد. همچنین خطر وثیقه بیش از حد وجود دارد. برخی از استخرها ممکن است از کاربران بخواهند که وثیقه بیشتری نسبت به وثیقه خود بپردازند و اگر ارزش وثیقه به میزان قابل توجهی کاهش یابد، لیکویید شدن دارایی شما اتفاق خواهد افتاد.

ریسک قرارداد هوشمند: اگرچه نادر است، اما قراردادهای هوشمند در معرض خطرات خاصی مانند اشکالات قرارداد هوشمند یا مشکلات سیستم هستند.

ریسک ویژه مالی غیرمتمرکز (DeFi) (معروف به ریسک سیستم): همچنین ممکن است حملات سایبری به‌طور خاص به پلتفرم‌های DeFi که به استخر نقدینگی یا ارائه‌دهندگان نقدینگی حمله می‌کنند و دارایی‌های آنها را تخلیه می‌کنند، وجود داشته باشد.

پروتکل‌های مربوط به ییلد فارمینگ برای نقدینگی به کاربران بستگی دارد. اگر نقدینگی کافی در یک استخر وجود نداشته باشد، سرمایه کافی برای پرداخت به کاربران در هنگام برداشتن سرمایه‌گذاری‌های خود وجود نخواهد داشت، که می‌تواند منجر به ضرر و کاهش قیمت شود.

از نقطه نظر ریسک سیستم، یک مشکل بزرگ در برخی پلتفرم‌ها، حاکمیت متمرکز است. هنگامی که قدرت در اختیار یک سازمان مرکزی است، خطرات احتمالی ناشی از آن می‌تواند شامل سوء مدیریت و فساد باشد.

 

سوالات متداول

آیا ییلدفارمینگ سودآور است؟

بله، ییلد فارمینگ سودآور است، اما در عین حال پرریسک نیز است. این عمل به سرمایه‌گذار بستگی دارد که تعیین کند آیا ریسک ارزش بازگشت دارد یا خیر. اگرچه واقعاً می‌تواند سودآور باشد، اما احتمال ضررهای بزرگ نیز وجود دارد.

 

عملکرد ییلد فارمینگ در مقابل استیکینگ چیست؟

به‌نظر می‌رسد ییلد فارمینگ بالاترین بازدهی را به دست می‌آورد در حالی که هدف سرمایه گذاری در استیکینگ تضمین یک بلاکچین از طریق حمایت سرمایه‌گذار است.

 

چگونه ییلدفارمینگ را شروع کنم؟

می‌توانید با سپرده‌گذاری دارایی‌ها به یک استخر نقدینگی در پلتفرم‌های ییلد فارمینگ مانند: Coindesk، DeFipulse، Aave و Uniswap شروع کنید.

 

آنچه در ییلد فارمینگ مطالعه کردیم…

بازدهی بسیار زیاد حاصل از ییلد فارمینگ می‌تواند بسیار جذاب باشد، به‌خصوص در زمانی که بازارهای دیگر درگیر نزول یا بحران هستند. با این حال، آیا ارزش ریسک کردن را دارد؟ این واقعا به سرمایه‌گذار بستگی دارد. انجام اقدامات لازم و آموزش خود در مورد بازارهای کریپتوکارنسی و فضای سرمایه گذاری می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کند. همچنین مهم است که خطرات احتمالی را در ذهن داشته باشید.

 

تجربه کسب درآمد آسان و هوشمند با صرافی اتراکس!

اگر تصور می‌کنید که می‌توانید با کار کردن در یک صرافی حرفه‌ای ارزهای دیجیتال به درآمد غیرفعال دست پیدا کنید، قطعا دارای تصور درستی هستید. این امکان با صرافی اتراکس به واقعیت تبدیل می‌شود! ما با افتخار اعلام می‌کنیم که اینجا فرصت‌های بی‌نظیری برای کسب درآمد غیرفعال وجود دارد.

کار با صرافی اتراکس به راحتی امکان‌پذیر است. فقط با چند کلیک ساده می‌توانید به بیش از 400 ارز دیجیتال دسترسی داشته باشید. همچنین، بیش از 150 شبکه بلاکچینی را پشتیبانی کرده و در اینجا می‌توانید به‌طور سریع و مطمئن تراکنش‌های خود را انجام دهید.

بهترین قسمت این است که کسب درآمد با صرافی اتراکس بسیار آسان است. با دعوت دوستان خود به این صرافی، شما می‌توانید به صورت غیرمستقیم به دنیایی از مزایای مالی وارد شوید. هر دوستی که با لینک دعوت شما به اتراکس ملحق می‌شود، به شما امتیاز و پاداش خاصی تعلق می‌گیرد.

ویژگی‌هایی همچون واریز و برداشت نامحدود در صرافی اتراکس، به شما امکان می‌دهد به راحتی برنامه‌های مالی خود را مدیریت کنید و از آسیب‌های ناشی از محدودیت‌های دیگر صرافی‌ها جلوگیری کنید.

در کل، صرافی ارز دیجیتال اتراکس با توجه به امنیت، تنوع رمزارزها، سرعت و رابط کاربری آسان، بهترین انتخاب برای معامله و کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال است. همچنین، امکان کسب درآمد غیرفعال با دعوت دوستان، به این صرافی ابعاد جدیدی از سرمایه‌گذاری را اضافه می‌کند. به پنل کاربری اتراکس بپیوندید و تجربه‌ی جذاب اتراکس را به اشتراک بگذارید!

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa