صرافی غیرمتمرکز چیست، چگونه کار می کند؛ نحوه استفاده + مزایا و معایب

صرافی غیرمتمرکز چیست، چگونه کار می کند؛ نحوه استفاده + مزایا و معایب
زمان مطالعه: 8 دقیقه

صرافی های غیرمتمرکز که با DEX نیز شناخته می شوند، بازارهای همتا به همتا هستند که در آن ها معامله گران ارز دیجیتال تراکنش هایی را به صورت مستقیم بدون نیاز به مدیریت دارایی ها با استفاده از یک واسطه یا کارگزار انجام می دهند. این تراکنش ها با به کارگیری توافق های مستقل نوشته شده به صورت کد که با نام قراردادهای هوشمند شناخته می شوند، تسهیل می شوند.

صرافی های غیرمتمرکز با هدف حذف هرگونه مرجعی برای اعتبار بخشیدن به معاملات انجام شده در یک صرافی خاص به وجود آمدند. صرافی های غیر متمرکز امکان معاملات همتا به همتا (P2P) ارزهای دیجیتال را فراهم می کنند. آن ها معمولا غیر حضانتی هستند، به این معنی که کاربران کنترل کلیدهای خصوصی کیف پول خود را در دست دارند.

کلید خصوصی نوعی رمزنگاری پیشرفته است که به کاربران اجازه دسترسی به ارزهای دیجیتال خود را می دهد. کاربران برای ورود به DEX لازم نیست اطلاعات شخصی مانند نام و آدرس را وارد کنند، که برای کاربرانی که حریم خصوصی برای آن ها مهم است یک گزینه ایده آل محسوب می شود.

نوآوری هایی که مشکلات مرتبط با نقدینگی را حل می کنند، کاربران را به سمت بازارهای مالی غیر متمرکز (DeFi) جذب کرده و تا حد زیادی به رشد آن ها کمک کرده اند. افزونه های کیف پول و تجمیع کننده های DEX نیز با بهینه سازی قیمت های توکن و کارمزدهای سواپ به رشد پلتفرم های غیر متمرکز کمک کرده اند.

 

صرافی های ارز دیجیتال غیر متمرکز چه هستند؟

صرافی های غیرمتمرکز برای امکان انجام سفارشات بدون نیاز به واسطه به قراردادهای هوشمند متکی هستند. از طرف دیگر، صرافی های متمرکز توسط یک سازمان مرجع مانند بانک مرکزی مدیریت می شوند که در انجام امور مالی به دنبال کسب سود است.

صرافی های متمرکز بیشتر حجم معاملاتی بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده اند، زیرا نهادهایی هستند که دارایی کاربران را نگه می دارند و پلتفرم های ساده ای برای کاربرهای تازه کار ارائه می دهند. برخی از صرافی های متمرکز حتی دارایی های سپرده گذاری شده را بیمه می کنند.

خدمات ارائه شده توسط صرافی های متمرکز را می توان با خدمات ارائه شده توسط بانک ها مقایسه کرد. بانک وجوه مشتریان خود را ایمن نگه می دارد و خدمات امنیتی و نظارتی را ارائه می دهد که افراد مستقل قادر به ارائه آن ها نیستند. در نتیجه، انتقال وجه آسان تر می شود.

در مقابل، صرافی های غیرمتمرکز به کاربران اجازه انجام معامله به طور مستقیم با استفاده از قراردادهای هوشمند در پلتفرم های معاملاتی را فراهم می کنند. معامله گرها خود از وجوه محافظت می کنند و مسئول از دست دادن آن ها در صورت بروز هرگونه مشکل مانند گم کردن کلید خصوصی یا انتقال وجه به آدرس اشتباه هستند.

وجوه و دارایی های سپرده گذاری شده مشتریان ازطریق پرتال های معاملاتی غیرمتمرکز که به صورت آزادانه بر روی شبکه معامله می شوند، یک IOU را صادر می کنند. IOU در واقع یک توکن مبتنی بر بلاکچین است که ارزشی معادل با دارایی اصلی دارد.

صرافی های غیرمتمرکز شناخته شده بر روی بلاکچین های پیشرو که قراردادهای هوشمند را پشتیبانی می کنند، ساخته شده اند. آن بر روی پروتکل های یک لایه ای به وجود آمده اند، به این معنی که به طور مستقیم بر روی بلاکچین ایجاد شده اند. اکثر DEXهای معروف روی بلاکچین اتریوم ساخته می شوند.

صرافی غیرمتمرکز چیست، چگونه کار می کند؛ نحوه استفاده + مزایا و معایب

صرافی غیرمتمرکز چگونه کار می کند؟

از آنجایی که صرافی های غیر متمرکز بر روی شبکه بلاکچین که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنند ساخته می شوند، هر معامله شامل کارمزد تراکنش همراه با کارمزد معامله است. در اصل، معامله گران با قراردادهای هوشمند بر روی بلاکچین برای استفاده از DEX در تعامل هستند.

سه نوع اصلی صرافی غیرمتمرکز وجود دارد: بازارسازهای خودکار، صرافی های دفتر سفارش و تجمیع کننده های DEX. هر سه نوع به کاربران اجازه می دهند تا به طور مستقیم به بهره گیری از قراردادهای هوشمند معامله را انجام دهند. اولین صرافی های غیرمتمرکز از نوع صرافی های دفتر سفارش مشابه با صرافی های متمرکز استفاده می کردند.

 

چگونه از صرافی های غیرمتمرکز استفاده کنید؟

استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز نیاز به فرآیند ثبت نام ندارد، زیرا برای تعامل با این پلتفرم ها حتی نیاز به آدرس ایمیل هم ندارید. در عوض، معامله گرها به یک کیف پول سازگار با قراردادهای هوشمند بر روی شبکه صرافی نیاز دارند. هر کاربری با داشتن یک گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت می تواند از خدمات مالی ارائه شده توسط DEXها بهره مند شود.

به منظور استفاده از DEXها، اولین قدم تصمیم گیری در مورد شبکه ای است که کاربر می خواهد از آن استفاده کند. گام بعدی این است که یک کیف پول سازگار با شبکه مورد نظر انتخاب کنید و با توکن بومی همان شبکه آن را تامین مالی کنید. توکن بومی به توکن مورد استفاده برای پرداخت کارمزد تراکنش ها در یک شبکه خاص گفته می شود.

افزونه های کیف پول به کاربران اجازه می دهند تا به طور مستقیم در مرورگرهای خود به دارایی خود دسترسی داشته باشند. بنابراین، تعامل با اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) مانند DEXها آسان می شود. این افزونه ها را باید مانند هر افزونه دیگری نصب کرد. این کیف پول ها ممکن است اپلیکیشن ها موبایلی نیز داشته باشند، در نتیجه معامله گران می توانند از پروتکل های DeFi استفاده کنند. کاربران می توانند کیف پول ها را بین دستگاه ها با ایمپورت از یک دستگاه به دستگاه دیگر همگام کنند.

بعد از انتخاب یک کیف پول، باید با توکن های مورد استفاده برای پرداخت کارمزدهای تراکنش تامین مالی شود. این توکن ها باید بر روی صرافی های متمرکز خریداری شوند و به سادگی از طریق نماد مخفف که برای آن ها استفاده می شود قابل شناسایی هستند؛ به عنوان مثال، ETH برای اتریوم. بعد از خرید این توکن ها، کاربران به سادگی باید آن ها را از کیف پول های خود برداشت کنند.

صرافی غیرمتمرکز چیست، چگونه کار می کند؛ نحوه استفاده + مزایا و معایب1

مزایای استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

انجام معامله در صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز می تواند هزینه بر باشد، به خصوص اگر کارمزد تراکنش های شبکه بالا باشند. با این وجود، به کارگیری پلتفرم های DEX مزایای خاص خود را دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

1. در دسترس بودن توکن

صرافی های متمرکز باید به صورت مجزا توکن ها را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنند که قبل از فهرست شدن با قوانین داخلی آن ها سازگاری دارند. صرافی های غیر متمرکز می توانند هر توکن مینت شده بر روی بلاکچین را شامل شوند. به عبارت دیگر، پروژه های جدید قبل از در دسترس قرار گرفتن در صرافی های متمرکز در این صرافی های فهرست می شوند.

اگرچه این به معنی دسترسی سریع به انواع توکن هاست، اما انواع کلاهبرداری ها را نیز امکان پذیر می کند. یکی از کلاهبرداری های رایج راگ پول نام دارد. راگ پول وقتی رخ می دهد که تیم یک پروژه توکن های مورد استفاده برای تامین نقدینگی در استخرهای صرافی ها را با بالا رفتن قیمت، از گردش خارج می کند و سایر معامله گران نمی توانند آن ها را به فروش برسانند.

 

2. ناشناس بودن

وقتی کاربران یک ارز دیجیتال با ارز دیجیتال دیگر مبادله می کنند، هویت آن ها بر روی صرافی غیرمتمرکز ناشناس باقی می ماند. برخلاف صرافی های متمرکز، کاربران نیازی به پشت سر گذاشتن یک فرآیند احراز هویت استاندارد به نام KYC ندارند. فرآیند KYC شامل جمع آوری اطلاعات شخصی از کاربران ازجمله نام کامل آن ها و تصویری از یک مدرک شناسایی معتبر است. در نتیجه، صرافی های غیرمتمرکز تعداد زیادی از کاربران که نمی خواهند شناسایی شوند را به خود جذب می کنند.

 

3. کاهش ریسک های امنیتی

کاربران باتجربه ارزهای دیجیتال که حضانت دارایی های خود را در اختیار دارند، کمتر در معرض خطر هک شدن توسط یک صرافی ارز دیجیتال قرار می گیرند زیرا این صرافی ها وجوه آن ها را کنترل نمی کنند. در عوض، معامله گران از وجوه خود محافظت می کنند و تنها وقتی که می خواهند وارد یک معامله می شوند. اگر یک پلتفرم هک شود، تنها ارائه دهندگان نقدینگی در خطر قرار می گیرند.

 

4. کاهش ریسک طرف قرارداد

ریسک طرف قرارداد وقتی رخ می دهد که طرف درگیر در تراکنش سهم خود از معامله را انجام نمی دهد و به تعهدات قراردادی خود پایبند نمی ماند. از آنجایی که صرافی های غیرمتمرکز بدون واسطه کار می کنند و بر مبنای قراردادهای هوشمند هستند، این ریسک حذف می شود.

برای اطمینان از این که ریسک دیگری در استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز به وجود نمی آید، کاربران خیلی سریع جستجوی وب را انجام می دهند تا تصمیمات خود را بر اساس تجربه کاربران دیگر اتخاذ کنند.

 

معایب استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

علیرغم مزایای مذکور در بالا، معایبی نیز برای صرافی های ارز دیجیتال غیرمتمرکز وجود دارند که شامل کمبود دانش فنی مورد نیاز برای تعامل با این صرافی ها، میزان آسیب پذیری قراردادهای هوشمند و فهرست توکن های بررسی نشده است.

 

1. دانش خاص مورد نیاز است

صرافی های غیرمتمرکز ازطریق کیف پول های ارز دیجیتال که می توانند با قراردادهای هوشمند در ارتباط باشند، قابل دسترسی هستند. کاربران نه تنها باید نحوه استفاده از این کیف پول ها را بدانند، بلکه با مفاهیم مرتبط با امنیت دارایی های دیجیتال نیز آشنا باشند.

این کیف پول ها باید با توکن های مناسب هر شبکه تامین مالی شوند. بدون توکن بومی هر شبکه، معامله گر نمی تواند کارمزد تراکنش برای انتقال وجه را بپردازد. دانش خاص هم برای انتخاب کیف پول و هم برای تامین مالی با توکن مناسب مورد نیاز است.

بدون دانش کافی، معامله گران ممکن است مرتکب خطاهایی شوند که منجر به از دست رفتن دارایی آن ها خواهد شد. برداشت کوین ها از شبکه اشتباه، پرداخت بیش از حد کارمزد تراکنش و موارد دیگر تنها تعداد معدودی از این خطاها هستند.

 

2. آسیب پذیری های قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند بر روی بلاکچین هایی مانند اتریوم در دسترس عموم هستند و هر کسی می تواند کد آن ها را مرور کند. علاوه بر این، قراردادهای هوشمند صرافی های غیرمتمرکز بزرگ توسط شرکت های معتبر حسابرسی می شوند. انسان دچار خطا می شود. بنابراین، باگ های قابل سوءاستفاده می توانند از حسابرسی ها گذشته و بررسی های کدها را بی اعتبار کنند.

 

3. فهرست توکن های بررسی نشده

هر کسی می تواند یک توکن جدید را بر روی یک صرافی غیرمتمرکز فهرست کند و با جفت کردن آن با سایر کوین ها نقدینگی ایجاد نماید. این امر باعث می شود که صرافی غیرمتمرکز مستعد کلاهبرداری هایی مانند راگ پول قرار گیرد.

برخی از صرافی های غیرمتمرکز با درخواست از کاربران خود برای تایید قرارداد هوشمند توکن هایی که به دنبال خرید آن هستند، با این ریسک مقابله می کنند. اگرچه این راه حل برای معامله گران باتجربه کارساز است، اما به دانش خاصی نیاز دارد. درنتیجه، معامله گران تازه کار ممکن است با مشکل مواجه شوند.

 

کلام آخر

اولین صرافی غیرمتمرکز در سال 2014 راه اندازی شد، اما این پلتفرم ها تنها وقتی به محبوبیت رسیدند که خدمات مالی غیرمتمرکز ایجاد شده بر روی بلاکچین مورد توجه قرار گرفتند و تکنولوژی AMM به حل مشکلات نقدینگی که DEXها قبلا با آن ها مواجه بودند، کمک کرد.

در حال حاضر، صرافی های غیرمتمرکز به کاربران اجازه قرض گرفتن وجوه برای لوریج پوزیشن، وام دادن با هدف کسب سود یا ارائه نقدینگی برای جمع آوری کارمزد معاملات را می دهند. از آنجایی که این پلتفرم ها بر روی قراردادهای هوشمند مستقل ساخته شده اند، انتظار می رود که در آینده کاربردهای بیشتری داشته باشند.

وام های فلش که به وام های گرفته شده و بازپرداخت شده در یک تراکنش اشاره دارد، تنها نمونه ای از نوآوری های امور مالی غیرمتمرکز هستند. خدمات و محصولات در این حوزه با پیشرفت تکنولوژی در حال گسترش هستند.

به نظر شما آیا صرافی های غیرمتمرکز می توانند جایگزین صرافی های متمرکز شوند؟

 

اتراکس دنیایی از ارزهای دیجیتال با امکانات نامحدود

به دنیایی ارزهای دیجیتال با امکانات نامحدود خوش آمدید! صرافی ارز دیجیتال اتراکس یکی از گزینه های برتر برای سرمایه گذاری و خرید و فروش در بازار رمز ارز ها می باشد. یکی از برتری های اتراکس نسبت به دیگر صرافی های ارز دیجیتال ایرانی پشتیبانی از بیش از 400 رمز ارز مختلف است. درگاه بانکی و خدمات خودکار از دیگر مزیت های اتراکس هستند. همچنین می توانید با استفاده از اپلیکیشن اتراکس در هر لحظه به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شوید.

 

چرا باید اتراکس را انتخاب کنید؟

  • مجموعه‌ای از برترین ارزهای دیجیتال: با دسترسی به حدود 400 ارز دیجیتال مختلف، هیچ محدودیتی در انتخاب ارزهای مورد نظرتان وجود ندارد.
  •  واریز و برداشت نامحدود: ما با افتخار، به شما امکان واریز و برداشت نامحدود را فراهم می‌کنیم تا شما به راحتی معاملات خود را انجام دهید.
  • وبلاگ آموزشی فوق‌العاده: با وبلاگ اتراکس، دنیای ارزهای دیجیتال را از نزدیک بشناسید. آموزش‌های جامع و مفید درباره ارزها، تحلیل‌های کاربردی و راهنماهای مهم برای معاملات موفق را در اختیار دارید.
  • آخرین تحلیل‌ها و اخبار: ما به شما اطلاعات بروز از بازار ارزهای دیجیتال و آخرین تحلیل‌ها را ارائه می‌دهیم تا بهترین تصمیمات را در خرید و فروش بگیرید.

اگر به دنبال راهی برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال با آسانی و اطمینان هستید، اتراکس انتخابی بی‌نظیر است. همچنین، با وبلاگ آموزشی ما، به یادگیری جدیدترین اطلاعات و تحلیل‌های بازار پرداخته و تجربه‌ای به‌یادماندنی از دنیای ارزهای دیجیتال خواهید داشت.

همین حالا به پنل کاربری اتراکس مراجعه کنید و عضو شوید تا به بهترین تجربه معاملاتی خود دست یابید.

منبع : cointelegraph و coinbase

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa