بلاک چین‌های لایه 1 چگونه کار می‌کنند؟

بلاک چین‌های لایه 1 چگونه کار می‌کنند؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

Aptos یک پروتکل از بلاک چین‌های لایه 1جدید به تازگی در شبکه اصلی خود را راه‌اندازی کرده و کاربران اولیه خود را به طرز چشمگیری غافلگیر کرده است. این یکی دیگر از پروتکل‌های لایه 1 است که راه اندازی شده است. بلاک چین‌های لایه 1 بخش مهمی از جنبه‌های مختلف قدرت کریپتوکارنسی هستند. داشتن درک درستی از اینکه آنها چیستند و چگونه کار می‌کنند، شما را به سمت آینده پیش می‌برد و تصمیمات ارزی بهتری می‌گیرید.

 

مقدمه

بیایید باهم به دنیای بلاک چین‌های لایه 1 برویم و مفهوم آن را بهتر درک کنیم.

برای موفقیت‌آمیز بودن یک معامله یایک تراکنش در یک شبکه بلاک‌چین، معامله از طریق یک گروه یا جفت گروه کامپیوتری (مکانیسم اجماع) انجام می‌شود که تراکنش را تایید و به نتیجه می‌رساند. یک توکن برای پوشش هر گونه هزینه کارمزد استفاده می‌شود.

پروتکل لایه 1 شبکه اصلی یک اکوسیستم بلاک‌چین است. تمام تراکنش‌های انجام شده در شبکه توسط لایه 1 انجام می‌شود و توکن بومی آن برای کارمزد تراکنش استفاده می‌شود.

لایه 1 قوانین را تعریف می‌کند و مکانیسم اجماع اساسی اکوسیستم را تعیین می‌کند.

 

برخی از پروتکل‌های لایه 1

موارد زیر برخی از اصلی‌ترین بلاک چین‌های لایه 1 هستند که بیشتر برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را تامین می‌کنند.

بیت کوین (BTC) بزرگترین ارز دیجیتال جهان، با ارزش بازار واقعی 396 میلیارد دلار درزمان نگارش این مقاله، یک پروتکل از بلاک چین‌های لایه 1 است که با مکانیزم اجماع اثبات کار عمل می‌کند که بلاک‌های جدید را از طریق الگوریتمی تأیید می‌کند که از یک رمزنگاری فشرده، محاسباتی و رمزگذاری استفاده می‌کند. پازل بیت‌کوین غیرمتمرکز و بسیار امن است اما با افزایش تقاضا با ازدحام مواجه است.

اتریوم (ETH) این دومین رمزارز لایه 1، بزرگ است. این لایه مسئول معرفی قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند برنامه‌های رایانه‌ای هستند که پس از برآورده شدن همه شرایط از پیش تعیین شده، تراکنش‌ها را خودشان تأیید می‌کنند. اتریوم در ابتدا با مکانیزم اجماع اثبات کار کار می‌کرد اما اخیراً به روش اعتبارسنجی(ولیدیتوری) اثبات سهام منتقل شده است. به گفته وب سایت آن، این اقدام برای کاهش 99.5 درصدی مصرف انرژی این پلتفرم است.

(SOL) Solana یک پلتفرم بلاک چین لایه 1 است که قرارداد هوشمند را فعال می‌کند. از یک مکانیسم اثبات سهام بازسازی شده به نام اثبات تاریخ استفاده می‌کند. این مدل برای برقراری ارتباط برای اعتبارسنجی یک بلاک نیازی به گره ندارد. اثبات تاریخ نشان می‌دهد که یک رویداد در یک لحظه دقیق از زمان (یک ساعت غیرمتمرکز) اتفاق افتاده است.

برای خرید و فرش رمزارزهای بلاک چین‌های لایه 1 به پنل کاربری صرافی اتراکس مراجعه کنید. بعد از ثبت‌نام و احراز هویت آنی بصورت ایمن و حرفه‌ای در این صرافی معامله کنید.

 

مقیاس بندی لایه 1 و سه گانه بلاک چین

برای تایید تراکنش‌ها و افزودن یک بلاک جدید، بلاک چین‌ها باید به کل پایگاه داده سیستم دسترسی داشته باشند.

از آنجا که این از نظر محاسباتی پیچیده است، سرعت پردازش را محدود می‌کند و در نتیجه پروتکل‌های بلاک چین‌های لایه 1 تراکنش در ثانیه (TPS) کم است. در این زمینه، سیستم‌های پرداخت متمرکز مانند Mastercard حدود 5000 TPS را پردازش می‌کنند و بیت کوین و اتریوم به ترتیب میانگین 4 و 20.5 TPS را پردازش می‌کنند.

یکی از بنیانگذاران اتریوم – ویتالیک بوترین این مشکل را به عنوان سه گانه بلاک چین تعریف کرد.

 

سه گانه بلاک چین

با تجزیه آن، سه ویژگی مهم برای شبکه‌های بلاک چین وجود دارد:

عدم تمرکز

بلاکچین بدون مقررات و کاربران متمرکز اجرا می‌شود. هیچ سلسله مراتبی وجود ندارد و توسط یک شبکه توزیع شده از کامپیوترها (گره‌ها) اجرا می‌شود.

امنیت

حداقل 51 درصد از گره‌های شرکت‌کننده می‌توانند در برابر حمله به شبکه مقاومت کنند.

مقیاس پذیری

بار فزاینده‌ای از تراکنش‌ها می‌تواند توسط شبکه بدون کندی تطبیق داده شود.

مطالب مرتبط: منظور از مقیاس‌ پذیری در بلاکچین چیست

با توجه به سه گانه Vitalik، شما نمی‌توانید هر سه ویژگی را در یک زمان معین داشته باشید فقط دو ویژگی را می‌توانید همزمان اجرا کنید

 

حل مشکل سه گانه بلاک چین

اقداماتی که تاکنون برای حل این معضل در نظر گرفته شده است، همگی دارای متغییر‌هایی هستند. مواردزیر بخشی از آنها هستند؛

 

1- تغییرات در مکانیسم اجماع

مکانیسم اثبات سهام ایمن است زیرا مانع از دسترسی هکرها به حداقل 51٪ از گره‌های تایید یا پردازش یک تراکنش (برای به خطر افتادن یک بلاک چین) می‌شود. این بسیار پیچیده است و بسیار کمتر مقیاس‌پذیر است، از این رو برخی از اکوسیستم‌ها مانند اتریوم به مدل اثبات سهام (POS) تغییر یافته‌اند که اعتبار سنجی‌ها را به طور تصادفی برای ایجاد بلاک‌های جدید انتخاب می‌کند.

تغییر در مکانیسم اجماع مانند اتریوم می‌تواند به حل مشکل سه گانه بلاک چین کمک کند، اما مکانیسم‌های اجماع جدید برای توسعه زمان تحقیقاتی زیادی را می‌طلبد.

 

2- افزایش اندازه بلاک

افزایش اندازه بلاک یک راه حل واضح به نظر می‌رسد زیرا بلاک چین‌ها مشکلات مقیاس پذیری دارند و یک بلاک به اندازه کافی برای پردازش تراکنش‌ها بزرگ نیست، اما اینگونه نیست.

زمان لازم برای گردش یک بلاک جدید به هر گره در شبکه (Relay Time TR) و زمان لازم برای تولید یک بلاک جدید Block Generation Time از دیگر عوامل موثر بر فرآیند هستند.

دوبرابر کردن اندازه یک بلاک به این معنی است که زمان بیشتری برای تولید بلاک در هر گره لازم است، که زمان TR را دو برابر می‌کند و محدودیت کمتری را برای TB ایجاد می‌کند.

 

The Segregated Witness) SegWit -3)

این فرآیندی است که در آن کد بلاک چین تغییر می‌کند اما بلاک چین واحد باقی می‌ماند.

برای همه تراکنش‌ها، یک سفارش، احراز هویت و خروجی (گیرنده) وجود دارد. مهاجم می‌تواند با تغییر شناسه تراکنش تراکنش اولیه، فرستنده (فرستنده سفارش) را وادار به ارسال دو بار تراکنش کند. SegWit برای مقابله با این موضوع پیاده‌سازی شد.

این کار را با جدا کردن امضاهای تراکنش از بلاک اصلی انجام می‌دهد. بلاک دیگری به نام بلاک SegWit ایجاد می‌کند که امضاها یا «داده‌های شاهد» را به یک بلاک توسعه یافته منتقل می‌کند.

این فضا را برای تراکنش‌های بیشتر در بلاک اصلی آزاد می‌کند، زیرا داده‌های شاهد تا ۶۵ درصد طول می‌کشد.

SegWit هم مشکل تغییر شناسه تراکنش‌ها و هم افزایش TPS را حل می‌کند، اما برای حل مشکل مقیاس پذیری کافی نیست، زیرا Sharding ایجاد شده است.

 

بلاک چین‌ های لایه 1 شاردینگ

هدف شاردینگ پردازش چندین تراکنش همزمان با تقسیم یک شبکه به قطعات کوچکی به نام “شارد” است. این Shards تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و امضایی را ثبت می‌کنند که مدرکی برای تأیید می‌باشند. این باعث می‌شود شاردینگ بسیار مقیاس‌پذیر باشد.

شاردینگ مقیاس‌پذیر است و از اکوسیستم‌هایی با چندین بلاک چین به هم پیوسته ایمن‌تر است. ایمن است زیرا یک هکر برای حمله به سیستم باید به 30/40 درصد سهام دسترسی داشته باشد – در مقابل 0.5 درصد از کل سهام یک اکوسیستم چند لایه‌ای به دست آوردن این حجم مشکل خواهد بود.تکه‌ای که بلاک بدردنخور پیدا می‌کند دور انداخته می‌شود و کل زنجیره از آن اجتناب می‌کند.

 

سخن پایانی

شما با درک پروتکل‌ها و اکوسیستم‌های بلاک چین‌های لایه 1 مختلف و نحوه عملکرد هر کدام تصمیمات بهتری خواهید گرفت، آن‌ها نیروگاه ارزهای دیجیتال هستند. با آموزش ارزهای دیجیتال صرافی ارزهای دیجیتال اتراکس همراه باشید تا در آینده بیشتر در این مورد بحث کنیم و اطلاعات خود را در این حوزه بروز نگهداریم.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

در صرافی ارز دیجیتال اتراکس می توانید به خرید و فروش بیش از 400 ارز دیجیتال مختلف بپردازید. در اتراکس از حساب کاربری شما به بهترین شکل محافظت می‌شود. استفاده از درگاه بانکی، احراز هویت سریع، کیف پول اختصاصی، پشتیبانی 24 ساعته و امکان واریز و برداشت وجه بدون محدودیت از ویژگی‌ های اتراکس است. همین حالا به اتراکس بپیوندید و معاملات سریع و امن را تجربه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa