بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۳: توکن‌های با بازدهی بالا

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۳: توکن‌های با بازدهی بالا
زمان مطالعه: 10 دقیقه

در حالی که بازار کریپتوکارنسی‌ها در یک زمستان سرد به سر می‌برند، سرمایه‌گذاری و استیکینگ در ارزهای دیجیتال می‌تواند یک راه عالی برای کسب درآمد غیرفعال از طریق مشارکت در عملیات شبکه و کمک به پروژه‌های مختلف برای افزایش امنیت و تمرکززدایی آنها باشد. استیکینگ ارزهای ديجيتال یک استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت است که در مواقعی پاداش‌های پرسودی را ارائه می‌دهد. در این مقاله از وبلاگ صرافی اتراکس بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ با بیشترین بازدهی را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

 

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر دارایی‌های دیجیتال خود را در شبکه مورد نظر قفل می‌کند تا پاداش‌هایی را دریافت کند. مقدار استیکینگ، به روش و مدت زمان بر اساس پروژه و بلاکچین مورد استفاده متفاوت است. هنگامی که توکن‌های شما استیک شد، نمی‌توانید از وجه استیک شده برای مدت زمانی که در قرارداد ذکر شده، استفاده کنید. محبوبیت استیکینگ کریپتو به دلیل پاداش‌های بسیار زیاد و سودآوری که به‌منظور افزایش دارایی‌های دیجیتالی شما ارائه می‌دهد، در حال افزایش است.

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ
استیکینگ به معنای قفل دارایی برای دریافت سود است.

مطالب مرتبط: استیکینگ یا وثیقه گذاری ارزهای دیجیتال

 

استیکینگ ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

استیکینگ در ارز دیجیتال شامل کاربرانی است که دارایی‌های دیجیتال خود را در یک حساب یا شبکه بلاکچین تعیین شده واریز می‌کنند. درنتیجه به احراز هویت تراکنش‌ها و در عین حال کسب پاداش کمک می‌کنند. برای شرکت در استیکینگ، کاربران باید مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را تعیین کنند.کاربران معمولاً به یک کیف پول مشخصی برای استیکینگ نیاز دارند. ارز دیجیتال قفل شده برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین استفاده می‌شود. این مکانیزم با فرآیند اعتبارسنجی و پاداش‌ها در ارزهای دیجیتال و بلاکچین‌ها متفاوت است که معمولاً به مکانیزم اجماع شبکه مانند اثبات سهام (PoS) یا اثبات سهام واگذار شده (DPoS)، مرتبط است. استیکرها توکن‌های اضافی را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند که مقدار آن بر اساس بلاک چین و ارز دیجیتال متفاوت است.

 

استخر استکینگ چیست؟

استخرهای استیکینگ منابع جمعی ارزهای دیجیتال هستند که در آن چندین کاربر دارایی‌های خود را برای احتمال کسب پاداش جمع می‌کنند. این استخرها حتی به کاربرانی با کمتر از ۳۲ اتریوم هم اجازه شرکت می‌دهد؛ بنابراین نیاز به تخصص فنی عمیقی نیست. قبل از اینکه بتوانید به یک استخر استیکینگ بپیوندید، معمولاً باید وجه را به یک کیف پول مانند تراست‌ ولت منتقل کنید. پس از جمع‌آوری وجه کافی، می‌توانید یک استخر را انتخاب کنید و با انتقال توکن از کیف پول خود استیکیگ را آغازکنید. این نکته را به یاد داشته باشید، استخرهای استیکینگ بخشی از درآمد شما را به‌عنوان کمیسیون می‌گیرند، به این معنی که کل پاداش را به جیب نخواهید زد! برخی افراد همچنین تاکید می‌کنند که این استخرها می‌توانند بیش از حد پرهزینه باشند و روی یک بلاکچین تأثیر نامناسب داشته باشند.

 

چگونه بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ را انتخاب کنیم؟

۱. Staking را درک کنید

قبل از حرکت به سمت دنیای استیکینگ، خود را با مفهوم و نحوه کارکرد آن آشنا کنید. استیکینگ ارزهای دیجیتال به شما امکان می‌دهد با نگه داشتن توکن در کیف پول و پشتیبانی از عملیات یک بلاکچین مبتنی بر PoS، درآمد غیرفعال به دست آورید. با این حال استیکینگ ریسک‌هایی را نیز دارد؛ زیرا توکن‌های استیک شده، اغلب برای مدت معینی قفل هستند و ارزش بازار آنها می‌تواند نوسان داشته باشد.

مطالب مرتبط: slashing در استیکینگ چیست

 

۲. در مورد پروژه بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ تحقیق کنید

پشت هر توکنی، اهداف و استراتژی‌های منحصربه‌فردی وجود دارد. هنگام انتخاب یک توکن برای استیکینگ، بسیار مهم است که یک تجزیه و تحلیل عمیق از ابزار پروژه، تیم توسعه آن، نقشه راه و مشارکت جامعه انجام دهید. یک پروژه قوی معمولا دارای یک تیم توسعه قوی، شفاف و یک جامعه فعال است و راه‌حل‌های عملی را ارائه می‌دهد که مورد تقاضای بازار است. فراموش نکنید که خودتان تحقیقات را انجام دهید.

 

‎‎۳. سودآوری را ارزیابی کنید

سودآوری، که اغلب به‌عنوان بازده درصدی سالانه (APY) شناخته می‌شود، یک عامل اصلی در انتخاب توکن است. پاداش‌ها می‌تواند به‌طور قابل توجهی در ارزهای دیجیتال متفاوت باشد؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که سودهای احتمالی در هر پروژه را با هم مقایسه کرده‌اید.

 

۴. پتانسیل بلند مدت را ارزیابی کنید

پتانسیل طولانی مدت توکن نقشی حیاتی در تصمیم‌گیری شما ایفا می‌کند. یک توکن ممکن است نوید بازدهی بالایی را بدهد، اما اگر ارزش بازار آن سقوط کند، ممکن است سرمایه‌گذاری شما به خطر بیفتد. به‌دنبال توکن‌هایی با نقدینگی بالا، فناوری نوآورانه و پتانسیل رشد در بلندمدت باشید.

 

۵. خطرات موجود را درک کنید

هر سرمایه‌گذاری با ریسک‌هایی همراه است و استیکینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. نوسانات بازار می‌تواند منجر به کاهش ارزش توکن‌های استیک شده، شود. همچنین خطر مربوط به شکست پروژه یا اشکالات فنی در پلتفرم استیک وجود دارد. همیشه آماده باشید تا سطحی از ریسک را تعیین کنید و به یاد داشته باشید، بازده بالاتر، معمولاً با ریسک‌های بالاتری همراه است.

 

‏۶. ملاحظات نقدینگی

ارزهای دیجیتال استیک شده شما اغلب قفل هستند و نمی‌توانند فورا فروخته شوند. اگر به دسترسی سریع به سرمایه‌گذاری خود نیاز دارید، استیکینگ ممکن است بهترین گزینه نباشد. همیشه قبل از ورود به دنیای استیکینگ، وضعیت مالی شخصی و نیازهای نقدینگی خود را در نظر بگیرید.

 

۷. اولویت بندی امنیت

در نهایت، امنیت در دنیای ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. پلتفرمی که در آن ارزهای دیجیتال خود را استیک می‌کنید باید قابل اعتماد و امن باشد. کیف پول‌های سخت‌افزاری یا پلت‌فرم‌های قابل اعتماد دیگر، اغلب انتخاب‌های خوبی هستند.

 

پاداش‌های استیکینگ چیست؟

پاداش‌های استیک، مشوق‌هایی برای شرکت‌کنندگانی است که ارزهای دیجیتال خود را در یک شبکه قفل می‌کنند. این پاداش‌ها را می‌توان مشابه بهره در یک حساب بانکی سنتی دانست.

در یک بلاک چین اثبات سهام (PoS)، سهام‌داران تراکنش‌های جدید را تأیید می‌کنند و شبکه را ایمن نگه می‌دارند. به‌جای استفاده از توان محاسباتی برای استخراج بلاک‌های جدید (مانند بیت‌کوین و سیستم‌های اثبات کار)، یک سیستم PoS به تعداد توکن‌هایی که یک شرکت‌کننده مایل است به‌عنوان وثیقه به اشتراک بگذارد یا قفل کند، متکی است.

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ
پاداش‌ها را می‌توان مشابه بهره در یک حساب بانکی سنتی دانست.

وقتی یک شرکت‌کننده توکن‌های خود را قفل می‌کند، اساساً نشان می‌دهد که علاقه خاصی به شبکه و رفتار خوب آن دارد. در ازای این استیکینگ، آنها فرصت کسب پاداش دارند.

جوایز می‌تواند به اشکال مختلف باشد. اغلب آنها عبارتند از:

  • توکن‌های مینت شده: مشابه پاداش‌های استخراج در سیستم‌های اثبات کار؛ سیستم‌های اثبات سهام اغلب با توکن‌های جدید تولید شده توسط پروتکل بلاکچین به شرکت‌کنندگان پاداش می‌دهند.
  • کارمزد تراکنش: استیکرها همچنین ممکن است بخشی از کارمزد تراکنش را از بلاک‌هایی که اعتبارسنجی می‌کنند، دریافت کنند.

مطالب مرتبط: استیکینگ NFT چیست

 

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ کدام است؟

اتریوم با بازدهی سالانه ۵ درصد

اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، چندین گزینه مختلف، مانند: قراردادهای هوشمند، برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز، NFT و توانایی ایجاد ارزهای دیجیتال جدید را ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۲۲، اتریوم ارتقای قابل توجهی به نام اتریوم ۲ را آغاز کرد. این ارتقا از مکانیسم اجماع PoW به PoS منتقل شد تا ازدحام شبکه، هزینه‌های گس فی بالا و مشکلات مقیاس‌پذیری را بهبود بخشد. مکانیزم اثبات سهام، که به‌عنوان بیکن‌چین نیز شناخته می‌شود، اعتبار سنجی‌هایی را معرفی می‌کند که اتریومِ خود را به‌عنوان “سهام” قفل می‌کنند تا شبکه را ایمن و تراکنش‌ها را تأیید کنند.

استیکینگ شامل سپرده گذاری حداقل ۳۲ اتر برای فعال کردن نرم‌افزار اعتبارسنجی است که مسئولیت ذخیره داده‌ها، پردازش تراکنش‌ها و مشارکت بلاک‌های جدید در بلاکچین را به شما اعطا می‌کند. استیکینگ اتریوم را می‌توان از طریق سه گزینه انجام داد:

  1. از طریق صرافی ارز دیجیتال
  2. استخرهای نقدینگی
  3. اجرای گره(های) خود.

 

سولانا با بازدهی سالانه ۷ درصد

Solana یک بلاکچین قدرتمند است که پایه‌ای را برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر فراهم می‌کند.

استیک سولانا شامل دارندگان توکنی است که توکن‌های SOL خود را به اعتبارسنجی‌ها اختصاص می‌دهند و حجم رای ولیدیتورها را افزایش می‌دهند. اعتبارسنجی‌ها با جمع‌آوری نمایندگی‌های استیک اعتماد به دست می‌آورند و شبکه از طریق اثبات سهام با سنجیدن آرا بر اساس نسبت سهام واگذار شده به هر اعتبارسنج به اجماع می‌رسد.

 

کاردانو با بازدهی سالانه ۵ درصد

کاردانو یک بلاکچین غیرمتمرکز است که از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و کارایی بهتری را در مقایسه با شبکه‌های سنتی اثبات کار (PoW) ارائه می‌دهد.

Ada، ارز دیجیتال بومی Cardano، به کاربرانی که با مشارکت در استخرها و انجام کار در شبکه به بلاکچین کمک می‌کنند، پاداش می‌دهد.

 

بایننس کوین با بازدهی سالانه ۵ درصد

بایننس کوین (BNB) ارز دیجیتالی است که توسط صرافی بایننس ایجاد شده است. ارزش بازار 36 میلیارد، سود سالیانه ۵ درصد را در استیکینگ توکن خود ارائه می‌دهد.

با قرار دادن BNB خود، به صرافی اجازه می‌دهید تا به‌طور موقت از توکن‌های شما برای پشتیبانی از عملیات شبکه بلاکچین بایننس استفاده کند. همچنین به امنیت و عملکرد شبکه اثبات سهام (PoS) کمک می‌کنید. با حفظ دارایی‌های خود، شما فعالانه در تأیید تراکنش‌ها، فعال کردن حاکمیت غیرمتمرکز و افزایش انعطاف‌پذیری شبکه شرکت می‌کنید. درنتیجه پاداش‌هایی در قالب توکن‌های ارز دیجیتال به‌عنوان انگیزه‌ای برای تعهد بلندمدت خود کسب می‌کنید.

 

پالیگان با بازدهی سالانه ۴.۲ درصد

پالیگان که نماد آن MATIC است، یک ارز دیجیتال و یک پلتفرم فناوری است که برای مقیاس‌پذیری در بین شبکه‌های بلاکچین طراحی شده است. این ارز دیجیتال که در ابتدا با نام Matic Network در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، «اینترنت بلاکچین اتریوم» نامیده شد.

استیک MATIC را می‌توان از طریق مراحل زیر انجام داد:

  1. استیک از طریق یک صرافی: جایی که توکن‌های خود را در صرافی قفل می‌کنید یاآنها را مستقیماً به اعتبارسنجی عمومی واگذار می‌کنید.
  2. استیکینگ در نقدینگی: روش دیگری است که به شما امکان می‌دهد وجه را قفل کنید و جوایزی کسب کنید؛ در حالی که همچنان دسترسی به آن وجه را حفظ می‌کنید و از دوره‌های قفل شدن، اجتناب می‌کنید.

 

کازماس با بازدهی سالانه ۲۲ درصد

بلاک چین Cosmos از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند و به سهام‌داران با توکن بومی، ATOM، پاداش می‌دهد.

کازماس بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ از نظر سوددهی است. استیکینگ برای اعتبارسنجی تراکنش در بلاک چین‌های اثبات سهام ضروری است. کازماس به کاربرانی که توکن‌های ATOM خود را برای پشتیبانی از اعتبارسنجی بلاکچین، کمک می‌کنند، جوایزی را می‌دهد. با استیکینگ APY‌ها تا ۲۲درصد، سود خالص سالانه را ارائه می‌دهد.

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ
کاسماس بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ

 

کاوا با بازدهی سالانه ۱۷ درصد

کاوا یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که روی بلاکچین Cosmos ساخته شده است. هدف آن ارائه خدمات مالی مختلف، از جمله: وام، استقراض و کسب سود در دارایی‌های دیجیتال است. این ارز دیجیتال یک زیرساخت زنجیره‌ای را ارائه می‌دهد که کاربران را قادر می‌سازد با ارزهای دیجیتال مختلف تعامل داشته باشند.

برای استیکینگ کاوا (KAVA)، کاربران می‌توانند توکن‌های خود را به اعتبارسنجی‌های موجود در شبکه کاوا، که شبکه را ایمن و تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند، واگذار کنند. با استیک KAVA، کاربران می‌توانند جوایز استیکینگ را به دست آورند و در مدیریت پلتفرم کاوا شرکت کنند.

 

نیر با بازدهی سالانه ۱۱ درصد

نیر یک شبکه بلاکچینی است که برای امکان توسعه و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) طراحی شده است. برای ارائه یک تجربه کاربری یک‌پارچه، بر مقیاس‌پذیری، قابلیت استفاده و کارایی کارمزد تمرکز دارد.

برای استیک توکن‌های NEAR، کاربران می‌توانند توکن‌های خود را به اعتبارسنجی‌های در شبکه نیر که در ایمن‌سازی شبکه و اعتبارسنجی تراکنش‌ها مشارکت دارند، واگذار کنید. با استیکینگ نیر، کاربران می‌توانند پاداش را به دست آورند و به حاکمیت و امنیت اکوسیستم NEAR کمک کنند.

 

زیلیکا با بازدهی سالانه ۱۵ درصد

Zilliqa یک بلاکچین است که هدف آن ارائه مقیاس‌پذیری و امنیت برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و راه‌حل‌های سازمانی است. زیلیکا برای دست‌یابی به توان عملیاتی و سرعت تراکنش بالا از فناوری استیکینگ استفاده می‌کند.

برای استیک Zilliqa (ZIL)، کاربران می‌توانند توکن‌های خود را به یکی از ارائه‌دهندگان سهام شبکه که تراکنش‌ها را تأیید و بلاکچین را ایمن می‌کند، واگذار کنند. با قرار دادن ZIL، کاربران می‌توانند جوایز استیک را به دست آورند و فعالانه در فرآیندهای اجماع و حاکمیت شبکه شرکت کنند.

 

MultiversX با بازدهی سالانه ۹.۴ درصد

MultiversX که قبلا با نام Elrond شناخته می‌شد، یک شبکه بلاکچین است که برای پشتیبانی از توسعه متاورس طراحی شده است. این شبکه فناوری استیکینگ را برای شبکه و تراکنش‌ها به‌‌طور هم‌زمان اجرا می‌کند و راه‌حلی مقیاس‌پذیر را ارائه می‌دهد.

توکن بومی شبکه آن EGLD نام دارد که اهداف مختلفی مانند: معامله، سهام‌داری، پرداخت هزینه تراکنش و مشارکت در حاکمیت را انجام می‌دهد.

 

Terra Classic با بازدهی سالانه ۱۹ درصد

ترا کلاسیک یک بلاکچین عمومی است که برای استیبل کوین‌های الگوریتمی طراحی شده است. هدف پروتکل Terra با استفاده از مشوق‌های آربیتراژ بازار و رای‌گیری غیرمتمرکز اوراکل، ایجاد استیبل کوین‌هایی است که ارزش ارزهای فیات مختلف را تقلید می‌کنند.

استیک ترا کلاسیک را می‌توان از طریق قرض دادن LUNC خود به یک ارائه‌دهنده یا از طریق یک پروتکل وام‌دهی DeFi انجام داد، اعتبارسنجی خود را اجرا کرد یا توکن‌ها را به اعتباردهنده واگذار کرد.

 

تزوس با بازدهی سالانه ۷ درصد

تزوس یک بلاکچین غیرمتمرکز است که امکان ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. مکانیسم منحصربه‌فرد خود اصلاحی آن امکان ارتقاء شبکه را بدون نیاز به هارد فورک فراهم می‌کند.

برای استیک تزوس، می‌توانید توکن‌های خود را از طریق یک کیف پول یا سرویس نمایندگی پشتیبانی شده به یک  تأییدکننده واگذار کنید که به شما امکان می‌دهد در اجماع اثبات سهام شرکت کنید و پاداش‌های استیکینگ را به دست آورید.

 

کومودو جزو بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ با بازدهی سالانه ۵.۱ درصد

کومودو یک شبکه بلاک‌چین است که ویژگی‌های حریم خصوصی، امنیت و قابلیت همکاری را ارائه می‌دهد. توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا بلاک چین‌های مستقل خود را ایجاد کرده و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را راه‌اندازی کنند.

ارز دیجیتال بومی کومودو، KMD، می‌تواند برای کسب جوایز و کمک به امنیت و حاکمیت شبکه مورد معامله قرار گیرد.

 

Vechain با بازدهی سالانه ۱.۶ درصد

VeChain یک شبکه بلاکچین است که بر مدیریت زنجیره تامین و فرآیندهای معامله تمرکز دارد. هدف آن افزایش شفافیت و قابلیت ردیابی با استفاده از فناوری بلاکچین است. ارز دیجیتال بومی آن یعنی VET، می‌تواند برای کسب VTHO، انرژی برای اجرای تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند در بلاک چین VeChainThor، سرمایه‌گذاری شود.

با استیک VET به امنیت و ثبات شبکه کمک می‌کنید و در عین حال پاداش‌هایی در قالب توکن‌های VTHO دریافت می‌کنید.

 

سوالات متداول بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر دارایی‌های دیجیتال خود را در شبکه مورد نظر قفل می‌کند تا پاداش‌های را دریافت کند. دریافت پاداش به معنای به دست آوردن ارزهای دیجیتالی بیشتر است.

 

ارزهای دیجیتال را کجا می‌توان استیک کرد؟

بستگی به مکانیزم ارز دیجیتال انتخابی دارد. می‌توانید پلتفرم‌های مختلفی را مدنظر داشته باشید. به‌عنوان مثال ارز دیجیتال کاوا یا بایننس کوین را می‌توان در تراست ولت استیک کرد.

 

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ کدام است؟

با توجه به لیستی که در این مقاله بررسی کردیم، بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ از نظر سوددهی سالانه در نگاه اول ارز دیجیتال کاسماس است و بعد از آن می‌توان به کاوا، تراکلاسیک و زیلیکا اشاره کرد.

 

آنچه در مقاله بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ بررسی کردیم

استیک ارزهای دیجیتال یکی از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد غیرفعال یا غیر مستقیم است. با این حال این روش درآمد زایی دارای ریسک‌های نیز است که باید هنگام انجام این مکانیزم آن‌ها را در نظر بگیرید. شما می‌توانید برای استیک ارزهای دیجیتال خود از کیف پول‌های مانند: اتمیک، تراست ولت، متامسک استفاده کنید. همچنین این نکته را باید در نظر بگیرید که سودهای سالانه‌ای که ارائه شده است، متغییر هستند. به‌عنوان مثال ارز دیجیتال کاوا در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ درصد سود سالانه ارائه می‌داد که به مرور زمان این درصد کاهش یافت.

 

اتراکس بهترین صرافی ارزدیجیتال

نکته مهم: تمامی ارزهای دیجیتال ذکر شده در این مقاله را می‌توانید با مراجعه به پنل کاربری صرافی اتراکس با کمترین کارمزد خریداری کنید.

صرافی ارز دیجیتال اتراکس یکی از گزینه های برتر برای سرمایه گذاری و خرید و فروش در بازار رمز ارز ها می باشد. یکی از برتری های اتراکس نسبت به دیگر صرافی های ارز دیجیتال ایرانی پشتیبانی از بیش از 400 رمز ارز مختلف است. درگاه بانکی و خدمات خودکار از دیگر مزیت های اتراکس هستند. همچنین می توانید با استفاده از اپلیکیشن اتراکس در هر لحظه به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شوید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa