وام‌های مسکن با پشتوانه کریپتو چیست و چگونه کار می‌کنند؟

وام‌های مسکن با پشتوانه کریپتو چیست و چگونه کار می‌کنند؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم یا سایر دارایی‌های دیجیتالی به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام‌های مسکن با پشتوانه کریپتو یک راه‌حل نوآورانه انقلابی در بازارهای مالی و املاک شناخته شده است.

با محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال، ایده استفاده از ارزهای دیجیتال به‌عنوان وثیقه وام مطرح شد. نوسانات شدید و پتانسیل افزایش ارزش قابل توجه در بازار کریپتو، الهام بخش ایده استفاده از این دارایی‌های دیجیتال برای ایمن‌سازی وام‌های متعارف است.

در وام‌های مسکن با پشتوانه کریپتو، مبلغ وام بر اساس ارزش ارز دیجیتال است و دارایی‌های دیجیتال تا زمانی که وام بازپرداخت نشود، به‌عنوان وثیقه نگهداری می‌شوند. برای فعال کردن تراکنش‌های ایمن، این سازمان‌ها از فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند برای تسهیل وام‌های دارای وثیقه ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. همچنین از دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان امنیت برای دریافت وام استفاده می‌کنند.

هنگامی که یک پلتفرم غیرمتمرکز وام‌دهی به نام Salt Lending در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، اولین نمونه قابل توجه وام مسکن با پشتوانه ارزهای دیجیتال بود. وام گیرندگان می‌توانند از دارایی‌های ارز دیجیتال خود به‌عنوان تضمین وام استفاده کنند. اگرچه این ایده با مسائل قانونی و مقرراتی مواجه شد.

انواع وام مسکن با پشتوانه کریپتو

انواع متداول وام‌های مسکن با پشتوانه کریپتو عبارتند از:

  • خرید وام مسکن: این وام مسکن برای تامین مالی املاک و مستغلات استفاده می‌شود و با استفاده از ارز دیجیتال به‌عنوان وثیقه توسط وام گیرندگان تضمین می‌شود.
  • بازپرداخت نقدی: صاحبان خانه‌هایی که وام‌های مسکن دارند، ممکن است املاک خود را با استفاده از دارایی‌های ارزهای دیجیتال خود به‌عنوان امنیت برای به دست آوردن وجه در مصارف مختلف، بازپرداخت کنند.
  • وام‌های کوتاه مدت: وام گیرندگان از وثیقه ارزهای دیجیتال برای تضمین یک وام کوتاه مدت استفاده می‌کنند تا شکاف بین خرید ملک جدید و فروش ملک موجود را پوشش دهند.
وام های مسکن با پشتوانه کریپتو
وام مسکن با پشتوانه ارز دیجیتال یک راه‌حل آسان برای دریافت وام است.

 

وام مسکن کریپتوی چگونه کار می‌کند؟

وام‌های مسکن با پشتوانه کریپتو مستلزم استفاده از ذخایر ارزهای دیجیتال به‌عنوان ضمانت برای دریافت یک وام مسکن یا وام معمولی است.

روند دریافت وام مسکن با پشتوانه کریپتو با دادن ارز دیجیتال وام‌گیرنده به وام‌دهنده شروع می‌شود و وام‌دهنده حداکثر مبلغ وام را بسته به ارزش وثیقه محاسبه می‌کند.

مقبولیت ارز دیجیتال قبل از تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره، شرایط بازپرداخت و مدت زمان ارزیابی می‌شود. وام گیرنده پس از توافق با شرایط، مبلغ ارز دیجیتال مورد توافق را به حساب امانی وام دهنده واریز می‌کند. در حساب سپرده، شخص ثالث وجه، اموال یا اسناد را از طرف هر دو طرف معامله نگهداری و مدیریت می‌کند تا زمانی که معیارهای خاصی برآورده شود.

این وثیقه در طول مدت وام محفوظ می‌ماند و برای کنترل خطرات نوسان، وام گیرندگان اغلب نیاز دارند که بین ارزش وثیقه و مانده وام، حائل خاصی داشته باشند.

مطالب مرتبط: نحوه کارکرد وام دهی با وثیقه گذاری در کریپتوکارنسی و مزایای آن

پرداخت‌ها معمولاً با پول فیات انجام می‌شود. پس از اتمام بازپرداخت، وام گیرنده وثیقه را پس می‌گیرد. با این حال، در صورتی که ارزش ارز دیجیتال به شدت کاهش یابد، ممکن است یک مارجین کال یا لیکویید شدن دارایی‌ها اتفاق بیفتد، در این صورت وام گیرنده باید پول لازم را بازگرداند.

هنگامی که به وام‌هایی با ارز دیجیتال به‌عنوان وثیقه اشاره می‌شود، بافر یک تفاوت درصدی از پیش تعیین شده بین مانده وام و ارزش وثیقه (ارز دیجیتال) است. به عنوان مثال، اگر وثیقه ارز دیجیتال وام گیرنده ۱ بیت کوین ارزش گذاری شود و وام دهنده ۲۰ درصد بافر تعیین کند، وام گیرنده باید وثیقه معادل ۱.۲ بیت کوین (۱ بیت کوین ۲۰ درصد از ۱ بیت کوین) را ارائه کند، که در واقع یک بافر در برابر نوسانات احتمالی ایجاد می‌کند.

محصولات وام مسکن با پشتوانه کریپتو

محصولات وام مسکن با پشتوانه کریپتو، مانند وام‌های وثیقه ارزهای دیجیتال و رهن‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، به صاحبان ارزهای دیجیتال فرصتی را برای دسترسی به نقدینگی بدون فروش دارایی‌های دیجیتال خود ارائه می‌دهند.

نمونه‌هایی از محصولات وام مسکن با پشتوانه کریپتو عبارتند از:

وثیقه وام‌های ارز دیجیتال

وام گیرندگان از دارایی‌های ارز دیجیتال خود به‌عنوان ضمانت برای دریافت وام استفاده می‌کنند. ارزش دارایی‌های وثیقه شده، ارزش وام را تعیین می‌کند. مطابق با ماهیت وثیقه، برخی از وام‌های مسکن با پشتوانه کریپتو به وام‌گیرندگان اجازه می‌دهند وام را به اضافه بهره در ارز دیجیتال بازپرداخت کنند. با این حال، وام‌دهنده ممکن است وثیقه را در صورت عدم پرداخت وام گیرنده به فروش برساند.

وام مسکن استیبل کوین

وام گیرندگان، استیبل کوین‌ها را به عنوان وثیقه، ارزهای دیجیتالی استفاده می‌کنند که به دارایی‌های باثباتی مانند ارزهای فیات متصل هستند. این امر دسترسی به وجه را حفظ می‌کند و در عین حال نوسانات مرتبط با ارزهای دیجیتال معمولی را کاهش می‌دهد.

وام مسکن DeFi

وام مسکن DeFi با استفاده از فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند صادر می‌شود. پروتکل‌های DeFi به‌طور مستقل روی بلاکچین کار می‌کنند. سپس امکان استقراض و وام‌دهی بدون واسطه را بدون واسطه فراهم می‌کنند. به‌عنوان مثال، پلتفرم‌هایی مانند Aave و Compound به کاربران اجازه می‌دهند دارایی‌های دیجیتالی خود را به‌عنوان وثیقه وام بدهند.

وثیقه متقابل

برای تضمین یک وام، وام گیرندگان ممکن است از انواع ارزهای دیجیتال به‌عنوان ضامن استفاده کنند. توزیع وثیقه بین چندین دارایی می‌تواند انعطاف پذیری داشته باشد و خطرات را کاهش دهد.

رهن مالکیت کسری

با استفاده از فناوری بلاکچین، وام گیرندگان می‌توانند املاک و مستغلات خود را توکن کنند. سپس مالکیت کسری را ارائه دهند و به سرمایه‌گذاران، گزینه جدیدی برای مشارکت در سرمایه گذاری املاک و مستغلات می‌دهد.

نحوه خرید خانه با استفاده از وام‌های کریپتو

افرادی که می‌خواهند با استفاده از وام‌های دارای پشتوانه کریپتو، خانه بخرند، باید در مورد پلتفرم‌های وام‌دهی تحقیق کنند، وثیقه خود را انتخاب کنند، درخواست‌های وام ارسال کنند و پیامدهای قانونی احتمالی را در نظر بگیرند.

برای خرید خانه با استفاده از وام‌های ارزهای دیجیتال، یک فرد باید به شرکت‌های وام دهنده معتبری که چنین وام‌هایی را ارائه می‌دهند، مراجعه کند. پس از تصمیم‌گیری در مورد پلتفرم مناسب، کاربر می‌تواند یک ارز دیجیتال را برای وثیقه انتخاب کند.

گام بعدی این است که درخواست وام را از طریق بستر انتخابی، شامل اطلاعات لازم، مانند شواهد مالکیت برای وثیقه، ثبت کنید. سپس موسسه وام‌دهنده ارزش وثیقه را برای محاسبه مبلغ عملی وام ارزیابی می‌کند.

هنگامی که وام دهنده تأیید کرد، وام گیرنده شرایط وام را می‌پذیرد، مواردی مانند نرخ بهره، شرایط بازپرداخت و الزامات وثیقه را پوشش می‌دهد. پس از پذیرش، وام گیرنده مبلغ وام (به پول فیات، ارزهای دیجیتال یا استیبل کوین) را دریافت می‌کند، که متعاقباً می‌تواند برای خرید ملک مورد استفاده قرار گیرد.

برای کاهش خطرات مربوط به تغییرات در ارزش وثیقه، ضروری است که در نظارت بر نوسانات احتمالی بازار کوشا باشیم. علاوه بر این، برای اطمینان از انطباق با قوانین قابل اجرا در منطقه خود، افراد باید پیامدهای قانونی و مالیاتی استفاده از ارزهای دیجیتال برای معاملات املاک و مستغلات را نیز در نظر بگیرند.

وام های مسکن با پشتوانه کریپتو
وام ارز دیجیتال یک راه عالی برای خرید مسکن است.

مزایای وام مسکن با پشتوانه کریپتو

وام‌های دارای پشتوانه ارز دیجیتال، دسترسی دارندگان ارز دیجیتال به دارایی‌ها را بدون فروش، اجتناب از مالیات و امکان سرمایه‌گذاری سنتی را فراهم می‌کنند.

وام‌های وثیقه‌شده کریپتو به صاحبان ارزهای دیجیتال این امکان را می‌دهد تا به دارایی‌های دیجیتال خود بدون فروش آن‌ها دسترسی داشته باشند و به طور خاص آنها را از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نجات دهند. همچنین وام های مسکن راهی برای دریافت منابع مالی سنتی ارائه می‌دهند که سرمایه‌گذاری در املاک یا سایر مشاغل را ممکن می‌سازد.

گزینه‌های تامین مالی ممکن است از طریق وام‌های مسکن با پشتوانه ارزهای دیجیتال برای کسانی که دسترسی به موسسات بانکی ندارند، در دسترس باشد. وام گیرندگان می‌توانند از وام‌های مسکن برای کنترل ریسک ارزهای دیجیتال و احتمالاً محافظت در برابر تغییرات قابل توجه قیمت استفاده کنند.

صاحبان ارزهای دیجیتال می‌توانند سبد سرمایه‌گذاری خود را با تامین منابع مالی سنتی برای پروژه‌هایی مانند املاک با دارایی‌های دیجیتال خود متنوع کنند. وام گیرندگان می‌توانند به جای فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها، از دارایی‌های خود مستقیماً به‌عنوان وثیقه استفاده کنند و از پیچیدگی‌های تجاری احتمالی اجتناب کنند.

خطرات مربوط به وام‌های مسکن با پشتوانه کریپتو

نوسانات وثیقه کریپتو، مقررات نامشخص، ریسک‌های امنیتی و نیاز به ارزیابی نسبت ریسک به ریوارد، همگی پیچیدگی در نظر گرفتن وام‌های مسکن با پشتوانه کریپتو را حائر اهمیت می‌کنند.

نوسانات ارزهای دیجیتال  که می‌تواند باعث نوسانات قابل توجهی در ارزش وثیقه در طول مدت وام شود، یکی از دلایل اساسی برای نگرانی است.

علاوه بر این، چارچوب نظارتی برای محصولات مالی مبتنی بر ارزهای دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی است و بسته به حوزه قضایی، پیامدهای متفاوتی دارد. این عدم اطمینان ممکن است بر ثبات و قانونی بودن این قراردادها تأثیر بگذارد.

همچنین نقض‌های امنیتی می‌تواند امنیت دارایی‌های دیجیتال مورد استفاده به‌عنوان وثیقه را به خطر بیندازد. وام گیرنده باید شرایط و ضوابط از جمله نرخ بهره، هزینه‌ها و پیامدهای مالیاتی را به‌طور کامل درک کند.

سوالات متداول

وام مسکن کریپتوی چگونه کار می‌کند؟

وام‌های مسکن با پشتوانه کریپتو مستلزم استفاده از ذخایر ارزهای دیجیتال به‌عنوان ضمانت برای دریافت یک وام مسکن یا وام معمولی است.

وثیقه وام‌های ارز دیجیتال چیست؟

وام گیرندگان از دارایی‌های ارز دیجیتال خود به‌عنوان ضمانت برای دریافت وام استفاده می‌کنند. ارزش دارایی‌های وثیقه شده، ارزش وام را تعیین می‌کند.

آنچه در وام های مسکن با پشتوانه کریپتو مطالعه کردیم:

وام‌های ارز دیجیتال یک راه عالی و بدون دردسر است تا بدون چک و مشکلات بانکی اقدام به دریافت وام کنیم. با این حال افراد باید هنگام تعیین اینکه آیا اخذ وام مسکن با توجه به وضعیت فعلی آنها تصمیم عاقلانه‌ای است یا خیر، نسبت کل ریسک به سود را در نظر بگیرند. نسبت ریسک به ریوارد، سود یک سرمایه گذاری را با زیان احتمالی آن مقایسه می‌کند. با تقسیم سود مورد انتظار بر زیان مورد انتظار تعیین می‌شود و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بر اساس نسبت بین بازده احتمالی و ریسک‌ها، تعیین کنند که آیا یک فرصت ارزشمند است یا خیر.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa