کاربرد NFT ها و موارد مهم در استفاده از آنها که بهتر است بدانید

کاربرد NFT ها و موارد مهم در استفاده از آنها که بهتر است بدانید
زمان مطالعه: 5 دقیقه

زمانی که NFT ها شروع به فعالیت کردند و بخشی از بازار پر سر و صدای کریپتوکارنسی‌ها شدند، بسیاری از مردم معتقد بودند که nftها ابزاری برای کلاهبرداری و پولشویی هستند؛ زیرا بر این باور بودند که یک عکس ساده دیجیتالی با قیمت میلیون‌ها دلار فقط می‌تواند ماهیت پولشویی داشته باشد. با گذشت زمان افراد و سرمایه‌های بیشتری وارد حوزه ان اف تی شدند و با کاربرد NFT ها بیشتر آشنایی پیدا کردند.

مقدمه

در حالی که اکثر NFT‌ های هنر دیجیتال (توکن‌های غیرقابل تعویض) موجود امروزی ممکن است مانند آثار هنری دیجیتال اخاذی و کلاهبرداری به نظر برسند. شکی وجود ندارد که NFT‌ها تا به امروز ماندگار باقی مانده‌اند.NFT‌های کلکسیونی، تصاویر پروفایل ساده و سایر اشکال هنر دیجیتال فقط نوک کوه یخ این فضای بزرگ هستند.

اگر نمی‌دانید NFT چیست نگران نباشید؛ مجموعه اتراکس در این مقاله، مفاهیم پایه این موضوع را برای شما شرح داده است.

 

NFT چیست؟

اصطلاح NFT مخفف Non-Fungible Token است.

به زبان ساده، NFT‌ها فایل‌های دیجیتالی هستند که روی بلاک چین ذخیره می‌شوند. آنها را نمی‌توان کپی، جایگزین یا تقسیم کرد. اساسی‌ترین مورد استفاده از NFT این است که می‌تواند مالکیت را ثابت کند.

در صورتی که صاحب هنر NFT هستید، فناوری بلاکچین زیربنایی را ثابت می‌کند که این ان اف تی، متعلق به شماست. این بدان معنی است که شما می‌توانید آن را درست مانند یک توکن دیجیتال بفروشید.

چنانچه یک سال پیش از کسی در مورد توکن‌های غیرقابل تعویض می‌پرسیدید یا نمی‌دانستند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید یا به شما می‌گفتند که این توکن‌ها بی‌ارزش هستند. حتی امروز، بسیاری از افراد این حوزه در شک و تردید خودباقی مانده‌اند اما علاقه به آن به‌طور پیوسته در حال افزایش است و یک گرایش واضح به سمت سودمندی وجود دارد. کاربرد NFTها و موارد استفاده NFT در حال ظهور هستند و اینجاست که تبدیل به تغییردهنده بازی می‌شوند.

 

برخی از کاربردهای NFT

1. از کاربرد NFT ها می‌توان به صنعت بازی اشاره کرد

NFT‌ها و صنعت بازی، مسابقه‌ای هستند که به‌عنوان بهشت این حوزه ساخته شده‌اند.NFT‌ها را می‌توان با اجازه دادن به قابلیت پخش بین پلتفرمی در دنیای بازی ادغام کرد.NFT‌ها به توسعه‌دهندگان بازی اجازه می‌دهند نام تجاری و برند خود را گسترش دهند و جریان درآمد جدیدی ایجاد کنند. در حالی که اگر گیمرها قبلاً دارای شخصیت‌ها یا آیتم‌هایی در یک بازی باشند، احتمالاً به شیوه حرفه‌ای‌تر به بازی ادامه می‌دهند.

NFT‌ها همچنین معاملات بازی‌ها را آسان‌تر می‌کنند که می‌تواند ارزش آنها را افزایش دهد؛ زیرا موارد گوناگون NFT در بازی‌ها می‌توانند از نظر کمیابی متفاوت باشند. صاحبان NFTها نباید نگران کلاهبرداری باشند؛ زیرا هیچ واسطه‌ای وجود ندارد. همچنین تراکنش‌ها بلافاصله از طریق بلاک‌چین انجام می‌شود. این امر امکاناتی را که قبلاً تصور نمی‌شد، مانند خرید سلاح یا تجهیزات دیگر را برای کاربر باز می‌کند.

این‌ها مواردی هستند که در حال حاضر به‌طور کامل در بازی‌هایی مانند: Castle Crush، Galaxy Fight Club و بسیاری دیگر استفاده می‌شوند.

 

2. تجربیات عضویت خصوصی

یکی از اولین موارد استفاده از NFT دسترسی انحصاری به جوامع خاص بود. مجموعه‌های NFT به‌عنوان بلیت ورود به جوامع انحصاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به شکل دقیق‌تر مانند کلاپ هاوس که زمانی یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی فقط دعوت‌شده برای افراد ثروتمند و مشهور بود. مالکیت توکن‌های NFT را می‌توان در بلاک‌چین تأیید کرد، بنابراین هیچ کس دیگری نمی‌تواند بدون NFT خاصی به این جامعه دسترسی پیدا کند.

NFT‌ها نه تنها می‌توانند به عنوان یک بلیت ورود به جوامع انحصاری عمل کنند، بلکه می‌توانند برای دسترسی به تجربیات برتر نیز مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال،‌گری واینرچوک اخیرا اولین رستوران NFT جهان را افتتاح کرده است.

عضویت در رستوران معروف به Flyfish Club فقط به‌صورت NFT قابل خریداری است. با مالکیت یکی از NFT‌های رسمی آنها می‌توانید یک تجربه نهارخوری خصوصی در رستوران دریافت کنید.

این نوع عضویت به هر کسی این امکان را می‌دهد که در صورت داشتن علاقه و پول کافی به این اجتماع بپیوندد. برخلاف پلتفرم‌های دیگر فقط دعوت یا توسط انجمن‌هایی که در آن‌ها باید فردی را بشناسید یا کسی را می‌شناسد که بخشی از خدمه باشد، صورت می‌گیرد. نکته مثبت در این مورد، این است که شما همچنین می‌توانید عضویت NFT خود را مجدداً بفروشید و اگر علاقه به باشگاه افزایش یافته باشد، ممکن است سود کسب کنید. نیازی نیست خریدار را بشناسید. آنها می‌توانند ناشناس باشند و همچنان از مزایای کاربرد NFTها برخوردار شوند.

این مدل می‌تواند توسط سایر مشاغل مبتنی بر تجربه نیز تکرار شود. NFT‌های آینده ممکن است مدل حق عضویت ماهانه موجود را مختل کنند.

 

3. اطمینان از اصالت محصولات از کاربرد NFTها است

از NFT‌ها می‌توان برای اطمینان از اصالت محصولی که خریداری می‌کنید استفاده کرد. از آن‌جا که بلاک‌چین می‌تواند به‌طور دائم اطلاعات مربوط به محصول را ذخیره کند، بررسی نادر بودن و اصالت محصولات فیزیکی نیز به زودی امری مهم خواهد بود. NFT‌ها همچنین می‌توانند برای ذخیره اطلاعات فرآیند تولید استفاده شوند و اطمینان حاصل شود که همه چیز این تجارت منصفانه است.

کاربرد NFTها به محصولات مصرفی محدود نمی‌شود. شرکت‌های متعددی قبلاً از NFT برای نمونه‌سازی طراحی صنعتی با موفقیت استفاده کرده‌اند.

محصولات غذایی تقلبی، مانند مکمل‌ها و داروها، در حال حاضر یک مشکل در جهان هستند. NFT‌ها می‌توانند با ردیابی محصولات غذایی به حل این مشکل کمک کنند. تصور کنید یک کد QR را از یک مکمل غذایی که به صورت آنلاین خریداری کرده‌اید اسکن کنید و کل مسیر آن را از تولید تا مصرف ببینید .

در این صورت، محصولاتی که به اشتباه ادعا می‌کنند در یک کشور خاص ساخته و تهیه شده‌اند، در نهایت افشا می‌شوند؛ زیرا سابقه تولید شفاف است.

 

4. املاک و مستغلات

NFT‌ها، املاک و مستغلات برای یکدیگر ساخته شده‌اند. با استفاده از NFT‌های دارای مهر زمانیNFT‌ها می‌توانند برای انتقال اسناد زمین، ارائه اثبات مالکیت و حتی ردیابی تغییرات ارزش ملک در طول زمان، استفاده شوند.

یکی از صنایع آماده NFT، املاک و مستغلات است. NFT‌ها را می‌توان در املاک و مستغلات برای ساده‌سازی و سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها، فعال کردن قراردادهای هوشمند برای املاک (اجازه پرداخت خودکار) و حتی ایجاد خدمات اجاره غیرمتمرکز خانه استفاده کرد. همه اینها در عین‌حال حفاظت از داده‌های حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری را انجام می‌دهند.

تصور کنید همه چیزهایی را که باید در مورد ملکی که می‌خواهید بخرید بدانید، تنها با چند ضربه روی گوشی خود اطلاعات کافی را کسب کنید. بدانید که ملک چه زمانی ساخته شده است، اولین مالک آن چه کسی بوده، چه تغییراتی ایجاد شده است و همه چیزهایی که منجر به خرید شما می‌شود.

 

5. زنجیره تامین

مسائل متعددی در صنعت زنجیره تامین، به ویژه در بخش مواد غذایی وجود دارد. مردم خواهان شفافیت در جهانی بی‌اعتماد هستند. در حال حاضر، تعیین اینکه محصولات از کجا آمده‌اند غیرممکن است. باید باور کنیم که شرکت‌های بزرگ قابل اعتماد هستند. ما می‌توانیم به کدها اعتماد کنیم، نه به شرکت‌ها، با توکن‌های غیرقابل تعویض.

ردیابی کالاها با استخراج معادل دیجیتالی یکی از متغیرترین موارد کاربرد NFTها است که مشکلات زیادی را در حفظ صحت داده‌های زنجیره تامین حل می‌کند. VeChain و OriginTrail دو مورد از مهم‌ترین پروژه‌هایی هستند که روی این راه حل خاص NFT تمرکز دارند.

 

سخن پایانی

تصور کنید که بتوانید به سادگی داده‌های زنجیره تامین ذخیره شده در NFT را بررسی کنید که دقیقا چه زمانی و از کجا منبع هر یک از مواد تشکیل شده است. می‌توانید یخچال خود را باز کنید، کالای دلخواه خود را بیرون بیاورید، بسته را اسکن کنید و تمام اطلاعات مورد نیاز خود را داشته باشید.
همچنین در مورد کفش، لباس، آثار هنری و تقریباً هر محصول دیگری که قبل از فروش از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شود، صدق می‌کند.

موارد کاربرد NFTها هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. با این وجود واضح است که نه تنها بازی‌ها از این موضوع سود خواهند برد؛ بلکه افراد عادی که به زندگی روزمره خود می‌پردازند هم سود می‌برند.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

اتراکس، یکی از نام‌آشنا‌ترین صرافی‌ های ارز دیجیتال در ایران است که با استفاده از درگاه‌ های بانکی و پشتیبانی 24 ساعته، همراه با کیف پول اختصاصی، در تلاش است تا برای کاربران خود امکان معاملات ساده، امن و سریع را فراهم کند. این پلتفرم به کاربران امکان معامله بیش از 400 نوع ارز دیجیتال را ارائه می‌دهد و از نظر تنوع، در رده‌ی برترین صرافی‌ های رمزارز در ایران قرار دارد.

با استفاده از صرافی ارز دیجیتال اتراکس، شما به راحتی می‌توانید در بازار پویای ارزهای دیجیتال به معامله بپردازید. این پلتفرم امکانات زیادی از جمله واریز و برداشت وجه از ۱ دلار تا ۲۵ میلیون تومان، ثبت نام آسان، احراز هویت سریع و رابط کاربری مدرن و ساده را به شما ارائه می‌دهد.

 

مطالب مرتبط:

چگونه توکن‌های NFT خودتان را بسازید

مکانیسم بازی‌ های NFT چگونه است

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa