چگونه توکن‌های NFT خودتان را بسازید؟

چگونه توکن‌های NFT خودتان را بسازید؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

اگر می‌خواهید توکن‌های NFT خودتان را بسازید، زنجیره هوشمند بایننس (BSC) بهترین مکان است. این شبکه کارمزد پایین و تراکنش‌های سریعی دارد و از جامعه‌ی توکن‌ غیرقابل تعویض رو به رشدی برخوردار است.

پلتفرم‌های بسیاری برای این کار وجود دارند، اما جاگرنات (Juggernaut) و بیکری‌سواپ (BakerySwap) از ارزان‌ترین و ساده‌ترین پلتفرم‌ها به شمار می‌آیند. فقط لازم است مشخصات توکن غیرقابل تعویض (NFT) را وارد کنید، فایل یا هنر دیجیتالی خود را آپلود و کارمزد صدور توکن را پرداخت کنید. همچنین اگر بخواهید توکن غیرقابل تعویض (NFT) خود را بفروشید می‌توانید آن را به‌سرعت در تعدادی از بازارهای BSC NFT عرضه کنید.

مقدمه

بعید است در مورد توکن غیرقابل تعویض (NFT) چیزی نشنیده باشید: افراد مشهور، هنرمندان دیجیتالی و خالقان آثار هنری همگی این روزها اثرهنری خود را روی بلاکچین می‌گذارند.

برای NFT امکانات زیادی متصور شده‌اند. برای نقاشی‌ها و آهنگ‌ها گرفته تا حتی کارت‌های کلکسیون بازیکنان NBA می‌توان توکن‌های غیرقابل تعویض صادر کرد. ساخت این توکن‌ها روش بسیار خوبی برای اثبات اصالت و مالکیت کارهای خلاقانه است.

اگر واقعاً با استعداد (یا خوش شانس) باشید می‌توانید توکن‌های NFT خودتان را بسازید و درآمد خوبی از این راه درآورید. توکن غیرقابل تعویض را همچون ثبت اقلام کلکسیون دیجیتالی یا نقاشی یکتا در نظر بگیرید. اگر تقاضا برای توکن‌های غیرقابل تعویض زیاد باشد، قیمت‌ها سر به فلک خواهد کشید. شاید نام هنرمند تجسمی، بیپل را شنیده باشید؛ او یکی از توکن‌های‌ غیرقابل تعویض خود به نام «هر روز: 5000 روز اول» را به قیمت 69 میلیون دلار فروخت.

به غیر از «بیپل»، سایر هنرمندان نیز توکن‌های غیرقابل تعویض خود در بازار مبتنی بر بلاکچین می‌فروشند. فروش زیاد این توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خود گویای این موضوع است.

توکن‌های NFT خودتان را بسازید - صرافی اتراکس

پیش نیاز صدور توکن‌های غیرقابل تعویض

قبل از شروع اینکه توکن‌های NFT خودتان را بسازید، سه چیز باید داشته باشید:

  • آواز، اثرهنری یا اقلام کلکسیونی خودتان
  • مقداری رمزارز برای پرداخت کارمزد صدور توکن
  • یک کیف کریپتوکارنسی برای ذخیرسازی رمزارز

همچنین باید بلاکچینی را که قرار است توکن‌های NFT خودتان را بسازید انتخاب کنید. در این رابطه بیشتر توضیح خواهیم داد.

توکن غیرقابل تعویض

توکن غیرقابل تعویض (NFT) چیست؟

تا اینجا ممکن است به این اطمینان رسیده باشید که می‌خواهید توکن‌های NFT خودتان را بسازید، اما آیا دقیقاً می‌دانید توکن غیرقابل تعویض (NFT) چیست؟ به‌ بیان ساده، NFT نوعی رمزارز است که یک آیتم منحصر‌به‌فرد و کلکسیونی را که قابل تکثیر نیست نمایندگی می‌کند.

کارت پوکمون یک قیاس ساده‌ از توکن غیرقابل تعویض است. هر شخصی می‌تواند آن را پرینت کند و شاید حتی نسخه تقریباً همسان با نسخه‌ اصلی نیز بسازد. اما در ذهن شخص کلکسیون‌دار این دو یکسان نیستند.

ارزشی که برای کارت پوکمون قائل هستیم، از یکتایی و اصالت آن ناشی می‌شود. همین موضوع در مورد توکن غیرقابل تعویض نیز مصداق دارد. البته، شما می‌توانید اقلام‌ کلکسیونی یا تصویر NFT را دانلود کنید، اما این به معنای مالکیت واقعی آن یا اصالت آن نیست.

حتی توکن‌های غیرقابل تعویض محدود نیز از هر جهت یکسان نیستند. ممکن است شاید یکی از 100 عدد NFT موجود را در اختیار داشته باشید که این تعداد محدود باعث ارزشمندتر شدن آن می‌شود. کریپتوهای CryptoKitties و CryptoPunks از اولین پروژه‌های اقلام کلیکسیونی دیجیتال بسیار محبوب در مورد شبکه‌ اتریوم بودند.

چه چیزهایی می‌تواند NFT باشد؟

سئوال مهمی که باید پاسخ داد این است یک توکن غیرقابل تعویض دقیقاً نماینده چه چیزی می‌تواند باشد. آیا فقط اقلام دیجیتالی می‌تواند توکن NFT باشند یا آثار هنری جهان حقیقی هم این قابلیت را دارند؟ کلکسیون‌های فیزیکی را می‌توان با توکن‌های غیرقابل تعویض نمایندگی کرد، هرچند که رواج چندانی ندارد. در این موارد، کلید خصوصی کیف پول حاوی توکن NFT معمولاً همراه با خود آن توکن ارائه می‌شود.

شرکت Christie’s حتی هنر NTF فیزیکی مبتنی بر بلاکچین 21 (از پرتره‌های ذهنی) را با توکن NFT مربوطه در کیف پول سخت افزاری OpenDime حراج کرد.

با این وجود، استفاده از توکن‌های NFT برای آثار هنری دیجیتال، آوازها، ‌GIF‌ها و ویدیوها رایج‌تر است. حتی کلیکسیون‌های بازی ویدیویی را می‌توان با توکن‌های NFT و محصولات استیکینگ مالی ارائه کرد. کریپتوهای هنری و توکن‌های غیرقابل تعویض فقط به یک فرمت محدود نیستند، بنابراین در توکن‌ NFT جدید محدودیتی برای خلاقیت وجود ندارد.

آیا برای استفاده از توکن‌های NFT به کیف پول خاصی نیاز داریم؟  

همه این‌ موارد  به شبکه‌ای که برای ایجاد توکن انتخاب کرده‌اید، بستگی دارد. خوشبختانه امروزه، اکثر کیف پول‌ها از زنجیره هوشمند اتریوم و بایننس پشتیبانی می‌کنند که تفاوت چندانی ندارند. این‌ دو بلاکچین از متداول‌ترین مواردی هستند که برای توکن‌های NFT به‌کار می‌روند.

مهم‌ترین نکته در اینجا بررسی شبکه‌ بلاکچینی است که توکن شما روی آن ساخته می‌شود. اگر این توکن اتریوم باشد، به یک کیف پول پشتیبانی‌کننده از اتریوم نیاز خواهید داشت. اگر شبکه شما تزوس باشد، به کیف پولی نیاز خواهید داشت که از تزوس پشتیبانی کند.

برای سادگی، توصیه می‌کنیم که از کیف پول‌های MetaMask یا Trust Wallet استفاده کنید. این دو کیف پول گستره وسیعی از بلاکچین‌ها را پشتیبانی می‌کنند. بااین‌حال، همیشه باید بررسی مجدد کنید تا اطمینان یابید که کیف پول شما از بلاکچینی که توکن روی آن قرار دارد پشتیبانی می‌کند.

از کدام بلاکچین باید استفاده کرد؟

هنگام صدور توکن NFT چندین بلاکچین برای انتخاب وجود دارد. شبکه اتریوم اولین بلاکچین عمده بود که توکن‌های غیرقابل تعویض را به شکل امروزی عرضه کرد. بلاکچین‌های سازگار با توکن NFT عبارتند از زنجیره هوشمند بایننس، پولکادات، ترون، تزوس و بسیاری دیگر.

امروزه اکثر توکن‌های NFT بر روی اتریوم و BSC وجود دارند. با این‌حال، هزینه سوخت اتریوم باعث شده است هزینه صدور و مدیریت توکن‌های غیرقابل تعویض بسیار گران باشد. زنجیره هوشمند بایننس گزینه ارزانتر و سریع‌‌تری است.

از چه پلتفرمی برای صدور توکن‌های NFT استفاده کنیم؟

انتخاب پلتفرم برای صدور توکن غیرقابل تعویض بستگی به انتخاب شخصی و بلاکچینی که می‌خواهید استفاده کنید دارد. اکثر پروتکل‌های BSC توکن غیرقابل تعویض شما را به صورت توکن BEF-721 می‌سازند، بنابراین به‌لحاظ تکنیکی هر بلاکچینی که انتخابی کنید بازهم نتیجه یکسان خواهد بود.

اگر می‌خواهید توکن خود را پس از آن به‌ آسانی معامله کنید، بهترین کار این است که پلتفرمی را انتخاب کنید که بازار آن برای شما آشنا باشد. با این کار، نیازی نیست توکن NFT خود را پس از صدور به مکان دیگری منتقل کنید.

برای سهولت کار، BakerySwap، Juggerworld و Treasureland را توصیه می‌کنیم. این سه پروژه BSC همگی کاربری ساده و کارمزدهای ارزان‌تری برای صدور توکن‌ NFT دارند. BakerySwap بزرگترین بازار توکن‌های غیرقابل تعویض را دارد و بهترین گزینه برای کسانی است که پس از صدور توکن NFT قصد فروش آن را دارند.

Juggernaut اجازه می‌دهد امتیازاتی برای فروشنده توکن NFT تعیین کنید و Treasureland نیز به شما این امکان را می‌دهد که به صورت رایگان توکن‌های NFT خودتان را بسازید. اگر به دنبال استفاده از اتریوم هستید، OpeaSea یا Rarible را به‌ عنوان محبوب‌ترین گزینه در نظر داشته باشید.

آیا می‌توان توکن NFT را از بازار BSC به بازار دیگری انتقال داد؟

شما به‌راحتی می‌توانید توکن‌های NFT خود را از یک بازار به بازار دیگر انتقال دهید، مشروط بر اینکه پلتفرم‌های جدید از نوع توکن شما پشتیبانی کنند. اکثریت قریب به اتفاق بازارهای BSC و صرافی‌ها از هر دو توکن BEP-721 و BEP-1155 پشتیبانی می‌کنند. این‌ها متداول‌ترین توکن‌های NFT BCS هستند که می‌یابید.

آنچه نمی‌توانید انجام دهید، انتقال مستقیم توکن‌های NFT به بازاری در بلاکچین دیگر است. برای مثال OpenSea به‌طور بومی از توکن‌های غیرقابل تعویض زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی نمی‌کند. گرچه می‌توانید توکن‌هایتان را بسته‌بندی کنید اما توصیه‌ می‌شود که توکن‌های غیرقابل تعویض خود را به‌صورت امن بر روی بلاکچین اصلی نگه دارید.

برای انتقال توکن غیرقابل تعویض خود به صرافی دیگر، اقلام کلکسیونی را به کیف پول خودتان انتقال دهید. پس از آنکه این اقلام به‌صورت ایمن ذخیره شد، آن‌ها را به آدرس صحیح سپرده پلتفرم جدید انتقال دهید.

توکن غیرقابل تعویض را چگونه می‌توان به دیگران فروخت؟

پس از آنکه توکن NFT خود را ایجاد یا خریداری کردید می‌توانید آن را مستقیماً از کیف پول خود به شخص دیگری ارسال کنید. اگر کیف پول شما دارای بخش توکن NFT باشد می‌توانید به‌سادگی هر کدام از توکن‌های غیرقابل تعویض خود را انتخاب و ارسال کنید (تراست والت و متاماسک این ویژگی را دارند).

توجه داشته باشید که دریافت‌کننده توکن NFT باید آدرس واریز صحیح خود را برای نوع توکن مورد نظر ارائه کند. اگر توکن غیرقابل تعویض ERC-721 در شبکه اتریوم دارید، دریافت‌کننده باید آدرس واریز ERC-721 اتریم را از کیف پول خود به شما ارسال کند.

آیا می‌توان مالکیت و عواید حاصل از فروش توکن غیرقابل تعویض را با دیگران به اشتراک گذاشت؟

از حیث همکاری، توکن‌های NFT مقداری دشوار هستند. رایج‌ترین نوع توکن‌های غیرقابل تعویض (ERC721, ERC1155, BEP721, BEP1155) تنها یک مالک می‌توانند داشته باشند.

بااینحال، برخی پروژ‌ه‌ها طرح‌هایی برای تقسیم عواید حاصل از فروش اول در بین چند کیف پول دارند. این ویژگی در کد توکن وجود ندارد بلکه به صرافی یا بازاری که استفاده می‌کنید ارتباط دارد. توصیه می‌شود امکان تقسیم مقدار فروش توکن‌های غیرقابل تعویض در صرافی مورد نظر بررسی کنید.

سخن پایانی

اکوسیستم توکن غیرقابل تعویض به‌سرعت در حال رشد است و روز به روز استفاده از آن آسان‌تر می‌شود. اگر بنا دارید توکن‌های NFT خودتان را بسازید، در این مقاله سعی شد مراحل و نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، ارائه شود.

 

می‌خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

مقالات بیشتر:

مکانیسم بازی‌ های NFT چگونه است؟

چگونه از کلاهبرداری‌ های NFT در امان باشیم

کاربرد NFTها و موارد مهم در استفاده از آنها

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa