یک سال از فروپاشی لونا گذشت؛ درس‌ ها و عواقب آن

یک سال از فروپاشی لونا گذشت؛ درس‌ ها و عواقب آن
زمان مطالعه: 5 دقیقه

6 می‌ سال 2023، یک سال پس از سقوط تاریخی استیبل کوین الگوریتمی UST و توکن حاکمیتی آن LUNA گذشت. فروپاشی لونا یک شکست عظیم در مقیاس بی‌سابقه در حوزه ارزهای دیجیتال بود که همچنان در این صنعت موج می‌زند و بیش از 40 میلیارد دلار ضرر به همراه داشته است.

برای درک بهتر این موضوع، تمامی هک‌های کریپتو در سال 2022 تنها حدود 3.8 میلیارد دلار است.

 

مقدمه

اجازه بدهید توضیحی مختصر از سه روز اول فروپاشی لونا بازگو کنیم. قیمت ارزدیجیتال لونا به 79 دلار رسیده است و برخی افراد این افت قیمتی را فرصت می‌دانند، زیرا قیمت از 120 دلار کاهش یافته است و در حال حاضر قیمت معقولی دارد.

در 7 می، 10 درصد دیگر کاهش می‌یابد. در این بین، استیبل‌ کوین UST ضربه کوچکی خورد و با قیمت 0.995 دلار معامله شد، اما هیچ رویداد مهمی در سطح بزرگ رخ نداد. با این حال، پایه و اساس این بنیاد از قبل ویران شده بود.

یک کاربر ناشناس بیش از 84 میلیون دلار UST را به بازار عرضه کرد و بنیاد Terra با برداشت بیش از 150 میلیون دلار UST از استخر نقدینگی Curve به منظور کمک به جذب این عرضه بزرگ پاسخ داد.

مردم شروع به پاسخ به برداشت با فروش‌های وحشتناک کردند، بنابراین نقدینگی آنها پاسخگو نیست و این زمانی بود که سواستفاده از آربیتراژ و مارپیچ مرگ فروپاشی لونا آغاز شد.

 

مارپیچ مرگ

تا 9 می، قیمت LUNA به 50 دلار کاهش یافت و UST با 0.96 دلار معامله شد. یک روز دیگر می‌گذرد و LUNA به سرعت نزدیک به سطح 30 دلار ریزش می‌کند در حالی که UST در 0.80 دلار معامله می‌شود.

LUNA و UST به هم متصل بودند، به این ترتیب که هر توکن به مدیریت عرضه دیگری کمک می‌کرد. شما می‌توانید LUNA را در ازای UST بسوزانید و سپس UST خود را برای USDT یا UST بازخرید کنید.

و این دقیقاً همان کاری است که مردم انجام دادند. از آنجایی که USDT با کمتر از یک دلار معامله می‌شد، اما همیشه می‌توانستید آن را با 1 دلار بازخرید کنید، تنها کاری که مردم باید انجام می‌دادند این بود که LUNA را بسوزانند، UST دریافت کنند و آن را به USDT تبدیل کنند.

تا 10 می، فقط با معامله UST می‌توانستید مقدار زیادی دلار کسب کنید. مردم به سرعت به این اکسپلویت پرداختند و تا 11 می، استیبل کوین الگوریتمی لونا تنها 0.39 دلار معامله می‌شد. در همین حال، LUNA به روند کاهشی خود ادامه داد و در 11 می‌ فقط 17 دلار ارزش داشت.

فروپاشی لوناصرافی ارزدیجیتال اتراکس
ریزش شدید ارزدیجیتال لونا

مردم از مکانیسم آربیتراژ استفاده کردند تا زمانی که هر دو توکن تقریباً تمام ارزش خود را از دست دادند.

ارزدیجیتال لونا 99 درصد کاهش یافت و با قیمت 1 دلار معامله شد. روز بعد 99 درصد بیشتر و روز بعد 99 درصد دیگر کاهش یافت. فروپاشی لونا رسما تایید شد!

این اتفاق کاملاً وحشتاک و بی‌رحمانه بود. بسیاری از مردم، در ناباوری کامل به سر می‌بردند و ما شاهد سقوطی تاریخی در بازار ارزهای دیجیتال بودیم.

 

طرح بازیابی

پس از فروپاشی، Do Kwon، بنیانگذار Terra LUNA یک طرح Terra Recovery را اعلام کرد که جامعه در آن زمان، با آن موافقت کرد. تصمیم گرفته شد که بلاک‌چین قدیمی نابود شود، در حالی که آنها یک بلاک‌چین جدید Terra 2.0 را توسعه دادند و مقداری Terra جدید را به افرادی که در بلاک‌چین قدیمی ضرر کرده‌اند، ارسال می‌کنند.

فروپاشی لوناصرافی ارزدیجیتال اتراکس
نابودی کامل پروژه لونا

طرح بهبودی بیشتر شبیه به یک شوخی بود و هیچ‌کاری برای برقراری مجدد اعتماد یا کامل کردن پروژه‌ای انجام نداد. همه کسانی که تا به حال در LUNA پول از دست داده‌اند، مقدار حداقلی از توکن جدید LUNA را دریافت کرده‌اند.

مدت کوتاهی پس از آن، توجهات روی دو کوان متمرکز شد که در ماه گذشته توسط پلیس مونته نگرو  با اسناد جعلی دستگیر شده بود.

 

اثر دومینو لونا

هنگامی که اوضاع ورشکستگی لونا کمی آرام گرفت، فقط یک مسئله زمانی در کار بود که اثر دومینو وارد بازی شود. از آنجا که Terra یک بنیاد خیلی بزرگ بود، بسیاری از دیگر شرکت‌های کریپتوکارنسی مقدار قابل توجهی از ذخایر خود را در UST یا LUNA نگهداری می‌کردند.

 

3AC

یکی از اولین‌هایی که نابود شد؛ Three Arrows Capital (3AC) بود، یک صندوق سرمایه‌گذاری کریپتوکارنسی مهم که در طول سال‌ها از بسیاری از پروژه‌ها از جمله Solana پشتیبانی کرد. به دلیل قرار گرفتن قابل توجه  3AC در معرض فروپاشی لونا مجبور به عدم پرداخت وام 670 میلیون دلاری به ویجر شد و خیلی زود یک شرکت ورشکسته اعلام شد.

 

Voyager

Voyager، یک برنامه سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال موبایلی که به کاربران اجازه می‌داد رمزارز خود را به اشتراک بگذارند، بلافاصله پس از فروپاشی لونا زمین‌گیر شد. وویجر به‌عنوان یک واسطه بین 12 صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال و کاربران نهایی که تعهد می‌دادند بهترین قیمت ممکن را در بازار پیدا کنند، عمل کرد. برای تثبیت جریان نقدی قابل پیش‌بینی‌تر، وویجر شروع به ارائه وام به شرکت‌های کریپتوکارنسی کرد که یکی از آنها 3AC است.

به دلیل لیکویید شدن 3AC در وام خود، وویجر تصمیم گرفت تمام فعالیت‌های تجاری و برداشت پلتفرم را متوقف کند و مجبور شد برای اعلام ورشکستگی اقدام کند.

 

سلسیوس

سلسیوس، یک پلتفرم وام‌دهی که بی‌شباهت به وویجر نیست، با سرمایه‌گذاری مجدد نقدینگی آنها در پروژه‌های مانند پروتکل Anchor و Lido Finance، بازدهی بالایی را به کاربران وعده داد.

آن‌ها همچنین به شدت روی پروتکل Terra سرمایه‌گذاری کردند که بازدهی بالایی را در Terra LUNA ارائه می‌داد. با این حال، با کاهش ارزش Terra LUNA، سلسیوس مقدار قابل توجهی از نقدینگی را خارج کرد و به سقوط Terra LUNA کمک کرد.

 

ترا لونا امروزی

هیچ بازگشت پس از فروپاشی لونا تا به امروز به‌صورت موفق وجود نداشته است. امروز طبق داده‌های صرافی اتراکس LUNA Classic با قیمت 0.0000941 دلار و LUNA 2.0 با 0.96 دلار یا 52 هزار تومان معامله می‌شود. استیبل کوین USTC با قیمت 0.01762 دلار معامله می‌شود، اما این درس ارزشمندی برای کریپتو است که امیدوارم همه آن را آموخته باشند.

 

سخن پایانی

استیبل کوین‌های الگوریتمی که از توکن‌های حاکمیتی برای متعادل کردن عرضه خود استفاده می‌کنند، بارها و بارها ثابت شده است که کار نمی‌کنند، . عملکرد درست و دقیقی را از خود به نمایش نمی‌گذارند.

یک درس مهم که می‌توان از این شکست عظیم آموخت این است که اگر پروژه‌ای به‌طور کامل نابود، تا جای که می‌توانید از پروژه‌های مربوطه فاصله بگیرید، زیرا به زودی دامن‌گیر آن‌ها نیز خواهد شد.

سعی نکنید در میان آشوب و بحرانی که از آن اطلاعات زیادی ندارید به دنبال سودهای خاص باشید. زیرا احتمالا شما هم با آن‌ها وارد بحران خواهید شد. همیشه برای سرمایه خود حد ضرر تعین کنید، و به حد ضرر خود تعهد داشته باشید.

 

چرا باید اتراکس را انتخاب کنیم

صرافی ارز دیجیتال اتراکس، یکی از مورد اعتماد ترین صرافی‌ های رمز ارز در ایران محسوب می‌شود زیرا خدمات و ویژگی‌ های منحصر به فردی به کاربران خود ارائه می دهد از جمله:

  • ارائه کیف پول اختصاصی به کاربران
  • محیطی امن و مطمئن برای معامله
  • حداقل کارمزد
  • تیم پشتیبانی 24 ساعته
  • امنیت در تراکنش‌ ها با استفاده از درگاه بانکی معتبر
  • فرآیند احراز هویت سریع
  • واریز و برداشت وجه با محدودیت کمتر نسبت به سایر صرافی‌ها
  • پشتیبانی از بیش از 400 ارز دیجیتال
  • رابط کاربری زیبا و سرعت بالا

برای خرید تمامی استیبل‌کوین‌های معتبر و خرید بیش از 400 رمزارز به پنل کاربری صرافی اتراکس مراجعه کنید. در این صرافی می‌توانید دارایی‌های مورد نظر خود را با کمترین کارمزد و روی تمامی شبکه‌های بلاکچین خرید و فروش کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa