آربیتراژ کریپتوکارنسی چیست؟ کسب درآمد از اختلاف قیمت

آربیتراژ کریپتوکارنسی چیست؟ کسب درآمد از اختلاف قیمت
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دنیای کریپتوکارنسی یک دنیای بی حد و حصر از فرصت‌های درآمدزایی است. برخی از افراد تصور می‌کنند فقط باید ارزهای دیجیتال را خرید و آن‌ها برای بلندمدت نگه داشت. اما کریپتوکارنسی‌ها فراتر از این تصورات هستند. افراد در این حوزه می‌توانند از طریق آربیتراژ کریپتوکارنسی به درآمدهای قابل توجهی دست‌یابی پیدا کنند. تا انتهای این مقاله با ما در صرافی ارزدیجیتال اتراکس همراه باشید تا برگی دیگر از روش‌های درآمدزایی را در این حوزه بیاموزیم.

 

مقدمه

در پس زمینه مشکلات بانک‌های بزرگ، مردم به‌طور گسترده‌ای شروع به فکر کردن در مورد راه و روش‌های جدید درآمد غیرفعال کردند. انجام معاملات مختلف و گوناگون از جمله آربیتراژ در ارزهای دیجیتال برای این افراد جذابیت خاصی پیدا کرده است.

 

آربیتراژ کریپتوکارنسی چیست؟

آربیتراژ کریپتو یک استراتژی معاملاتی است که مبتنی بر استفاده از اختلاف ارزش یک دارایی در پلتفرم‌ها و مکان‌های مختلف است. برای درک بهتر، اجازه دهید به مثالی نگاه کنیم که این موضوع را برای ما به‌صورت کامل روشن کند.

شما 80000 یورو دارید. فرض کنید قیمت دلار در بازار 0.90 یورو باشد. شما می‌توانید با سرمایه خود 88 888 دلار خرید کنید. با این حال، شما شخص یا پلتفرمی را پیدا کرده‌اید که حاضر است دلار را به قیمت هر عدد 0.80 یورو به شما بفروشد. یعنی می‌توانید 100000 دلار بخرید. سپس به قیمت بازار 0.90 یورو به فروش برسانید. 10000 یورو شما از این معامله فقط ب‌خاطر اختلاف قیمت سود کرده‌اید.

در مورد ارزهای دیجیتال، مثال بالا کاملا صدق می‌کند. اما به‌خاطر داشته باشید که بیت‌ کوین و آلت کوین‌ها دارایی‌های بسیار ناپایدار و پرنوسانی هستند. این بدان معنی است که شما باید خیلی سریعتر عمل آربیتراژ را انجام دهید. علاوه بر این، آربیتراژ کریپتوکارنسی ارزش در نظر گرفتن تفاوت واقعی قیمت، بین صرافی‌های متمرکز (CEX) و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) را دارد.

مطالب مرتبط: تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

 

قیمت گذاری برای CEX و DEX

صرافی‌های متمرکز از به اصطلاح اوردربوک‌ها استفاده می‌کنند. اوردربوک‌ها لیست‌های از سفارشات خرید و فروش از همه کاربران هستند. در اصطلاح عامیانه بازار سهام، اغلب به‌عنوان ORDERBOOKS سهام از آنها یاد می‌شود. در وسط این سفارش‌ها بهترین قیمت خرید و فروش را پیدا خواهید کرد. قیمت گذاری در اینجا صرفاً بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

صرافی‌های غیرمتمرکز ORDERBOOKS ندارند و از بازارسازهای خودکار (AMM’s) استفاده می‌کنند. به‌عبارت ساده، مکانیزمی است که بسته به عرضه در حضور و نسبت دارایی‌ها، قیمت دارایی‌های موجود در استخر نقدینگی را تعیین می‌کند. بنابراین، هزینه ارزهای دیجیتال نه با شرایط عمومی بازار، بلکه توسط شرایطی که در ابتدا در AMM تعریف شده بودند، تعیین می‌شود.

برای مثال: یک استخر نقدینگی متشکل از 100 میلیون AVAX و 100 میلیون SOL را تصور کنید. شما می‌خواستید 1 میلیون SOL را با AVAX درون استخر معامله کنید. بنابراین عرضه SOL افزایش می‌یابد و عرضه AVAX کاهش می‌یابد. چه مفهومی داره؟ قیمت سولانا در استخر کاهش، و AVAX افزایش می‌یابد.

از آنجا که قیمت دارایی‌ها در یک AMM خاص به‌طور خاص تعیین می‌شود، اغلب اختلافاتی در ارزش ارزهای دیجیتال وجود دارد. این امر امکان اجرای آربیتراژ کریپتوکارنسی غیرمتمرکز را فراهم می‌کند.

 

انوع مختلفی از آربیتراژ ارزهای دیجیتال وجود دارد:

آربیتراژ درون صرافی

ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین نوع آربیتراژ کریپتوکارنسی، درون صرافی است. این موضوع نشان دهنده خرید در یک صرافی و فروش در یک صرافی دیگر با قیمت بهتر است. در واقعیت، انجام این کار بسیار سخت است. به‌عنوان مثال، اگر متوجه تفاوتی در قیمت یک توکن خاص شدید، باید به اندازه کافی سریع عمل کنید، زیرا قیمت به سرعت تغییر می‌کند. به‌علاوه، کارمزدهای موجود را فراموش نکنید.

یکی از گزینه‌های معاملاتی زمانی است که شما همزمان دو حساب کاربری در صرافی‌های مختلف دارید و اخلاف‌های قیمتی در آن به وضوح آشکار است. به‌عنوان مثال: شما در اتراکس و یک صرافی دیگر حساب باز دارید. در صرافی ارزدیجیتال اتراکس شما 50000 دلار و در پلتفرم دوم 2 بیت‌کوین دارید. می‌توانید ببینید که بیت کوین در اتراکس 24000 دلار ارزش دارد و قیمت آن در صرافی دیگر به 24400 دلار افزایش یافته است. شما 2 بیت کوین را در اتراکس به قیمت 48000 دلار خریداری خواهید کرد. و در دیگر صرافی، شما به‌طور همزمان بیت کوین خود را به قیمت 48800 دلار می‌فروشید. بنابراین، مجموع حساب بیت کوین شما بدون تغییر باقی خواهد ماند، اما حساب دلاری شما 800 استیبل کوین افزایش یافت.

 

آربیتراژ کریپتوکارنسی مثلثی

برخلاف مورد قبلی، این نوع آربیتراژ می‌تواند هم در یک صرافی و هم در چندین صرافی انجام شود. این عمل بر اساس اختلاف بین قیمت سه ارز دیجیتال است.

به عنوان مثال، شما در قیمت‌های Cardano ،Shiba و Ethereum اختلاف قیمتی پیدا کرده‌اید. ابتدا 20 توکن ADA با 1.5 میلیون SHIB با یک نرخ معامله می‌شود، سپس 1.5 میلیون SHIB با 0.05 ETH به روش دیگری معامله می‌شود و در نهایت 0.05 ETH به تعدای کاردانو تبدیل خواهد شد.

اجرای آربیتراژ مثلثی در عمل برای یک شخص کاملاًسخت و پیچیده است. ابتدا باید اختلاف سه دارایی را پیدا کنید. ثانیاً، محاسبه کنید که سود هر معامله چقدر خواهد بود، حتما باید کارمزدهارا در نظر بگیرید. ثالثاً، همه چیز باید به سرعت انجام شود، زیرا نوسانات ارزهای دیجیتال بالا است. بنابراین، کسانی که می‌خواهند از این طریق درآمد کسب کنند، قاعدتاً از ربات‌های ویژه برای معاملات استفاده می‌کنند.

 

آربیتراژ کریپتوکارنسی جغرافیایی

همان آربیتراژ درون صرافی‌ها اما با اضافه شدن فاکتور جغرافیایی. به‌عنوان مثال: مواردی از افزایش شدید قیمت بیت‌کوین در ایران به دلیل تحریم‌ها و کم ارزش شدن ریال شناسایی شده است.

این نوع آربیتراژ می‌تواند به دلیل تقاضای غیرطبیعی کم یا غیرعادی بالا برای ارز دیجیتال در یک کشور خاص یا به دلیل تغییر شدید قیمت پول ملی رخ دهد. باز هم، با استفاده از آربیتراژ جغرافیایی، لازم است همه کارمزدهای لازم در این نوع صرافی محاسبه شوند: برداشت از یک صرافی، ورودی به صرافی دیگر، و همچنین کارمزد تراکنش.

 

آربیتراژ کریپتوکارنسی آماری

این آربیتراژ یک روش پیچیده معاملاتی است که مبتنی بر استفاده از چندین مدل آماری، اقتصادی و ریاضی است. معمولاً با استفاده از ربات‌ها انجام می‌شود. معامله به این روش می‌تواند بر اساس انحراف در قیمت ده‌ها یا حتی صدها ارزدیجیتال باشد.

 

خطرات آربیتراژ کریپتوکارنسی

اغلب می‌توانید مشاهده کنید که معاملات آربیتراژ بدون ریسک هستند، اما همیشه اینطور نیست!

اگر ریسک‌های سرمایه‌گذاران یا معامله‌گرانی را که در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، مقایسه کنیم، آن‌ها از ریسک‌های کسانی که معاملات آربیتراژی انجام می‌دهند، بیشتر است. معامله‌گران  بر اساس پیش‌بینی خرید و فروش می‌کنند. و هیچ‌کس نمی‌تواند آینده کریپتوکارنسی‌ها را به‌طور کامل را پیش‌بینی کند. پیش‌بینی همیشه می‌تواند نادرست باشد، زیرا ممکن است همه عوامل را در نظر نگیرد.

معامله آربیتراژ، به نوبه خود، بر اساس مواردی است که به وضوح قابل مشاهده هستند. نیازی به کاوش در پیچیدگی‌های بازار نیست. شما فقط باید ببینید و سریع انجام دهید.

 

با این حال، سه نکته در این نوع معامله وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

اولین نکته کارمزد است. برای واریز، برداشت ارزهای دیجیتال و همچنین انجام تراکنش‌ها باید هزینه پرداخت کنید. تمام هزینه‌ها باید در نظر گرفته شود. اگر آنها بیشتر از درآمد شما در تفاوت نرخ‌ها باشند، معامله معنا نخواهد داشت.

ثانیاً زمان تراکنش بسیار محدود است. زیرا ارزهای دیجیتال بسیار بی‌ثبات هستند. ممکن است متوجه اختلاف قیمت‌ها در صرافی‌ها شوید و بعد از نیم ساعت دیگر این اختلاف وجود نداشته باشد. باید خیلی سریع اقدام کرد.

سوم بحث امنیت است. اگر دارایی‌ها را به یک صرافی متمرکز بیاورید، از نظر تئوری می‌توانید هک شوید و وجه شما به سرقت رود.

 

چگونه می‌توان آربیتراژ کریپتوکارنسی را انجام داد؟

شما می‌توانید آن را به‌صورت شخصی انجام دهید. اختلافات قیمتی را پیدا کنید و معامله را انجام دهید. فقط کافی است که در انجام معامله و محاسبات سریع باشد و همچنین کارمزد تراکنش از سود شما کمتر باشد.

 

سخن پایانی

استراتژی آربیتراژ کریپتوکارنسی، سود بردن از اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال مختلف در مکان‌های مختلف است. اگرچه در مقایسه با معاملات فیوچرز، ریسک کمتری دارد، اما باز هم انجام معاملات سریع و با در نظر گرفتن کارمزد ضروری است. آربیتراژ ارزدیجیتال اغلب با کمک ربات‌ها انجام می‌شود.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

صرافی ارز دیجیتال اتراکس با ویژگی‌های برجسته‌ی خود، به عنوان یکی از معتبرترین صرافی‌های رمز ارز ایرانی شناخته می‌شود. در این پلتفرم، کاربران از یک کیف پول اختصاصی برخوردارند و می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در فضایی امن مبادله کنند. کارمزد پایین اتراکس امکان معاملاتی با سود بیشتر را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. تیم پشتیبانی پویای اتراکس همیشه در دسترس است تا در همه ساعات به سوالات و نگرانی‌های شما جواب دهد. با بهره‌گیری از روش‌های فناوری نوین، اتراکس امنیت عالی در تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. فرایند احراز هویت سریع آن به کاربران این امکان را می‌دهد که بلافاصله حساب‌های خود را فعال کنند. در مقایسه با صرافی‌های دیگر، اتراکس محدودیت‌های واریز و برداشت را از سر راه کاربران برداشته است. با پشتیبانی از بیش از 400 نوع ارز دیجیتال، انواع گزینه‌های متفاوتی برای تراکنش‌ها در دسترس است. رابط کاربری استثنایی و سرعت فوق‌العاده در انجام تراکنش‌ها، از ویژگی‌های برجسته این صرافی هستند که آن را در برترین‌های حوزه‌ی دیجیتال قرار می‌دهد.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa