slashing در استیکینگ چیست و مدیریت ریسک آن به چه صورت است؟

slashing در استیکینگ چیست و مدیریت ریسک آن به چه صورت است؟
زمان مطالعه: 7 دقیقه

استیکینگ یکی از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد غیرفعال در کریپتو است. سال ۲۰۲۰ ارزهای دیجیتال زیادی به‌وجود آمد که سرمایه‌گذاران می‌توانستند آن‌ها را استیک کنند، و صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری را جذب کردند. در حالی که استیکینگ یک راه عالی برای کسب درآمد در فضای کریپتوکارنسی است، اما دارای خطراتی نیز است و اگر از آنها آگاه نباشید، ممکن است دچار ضررهای مالی زیادی شوید، به‌خصوص اگر سرمایه گذار بزرگی باشید. یکی از مهم‌ترین خطراتی که در کریپتو با آن مواجه هستید slashing در استیکینگ است.

به بیان ساده، slashing به معنای از دست دادن ارز دیجیتال خود، در صورت زیر پا گذاشتن قوانین استیکینگ پروژه مربوطه است. هدف این است که اطمینان حاصل شود که تمام ولیدتیورهای استیکینگ به قوانین پایبند هستند و پروژه را ایمن نگه می‌دارند. متأسفانه، اگر به‌طور کامل با قوانین آشنا نباشید، ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشد، زیرا تقریباً پولی را که به سختی به دست آورده‌اید از دست خواهید داد، بدون اینکه راهی برای بازگرداندن آنها وجود داشته باشد. ماهیت این مقاله از صرافی اتراکس این است که به شما کمک کند خطرات ناشی از استیکینگ، به ویژه slashing در استیکینگ را مدیریت کنید.

 

اثبات کار در مقابل اثبات سهام

برای درک نحوه مدیریت خطرات ناشی از slashing در استیکینگ، درک اثبات سهام در مقایسه با اثبات کار ضروری است. اثبات سهام یک مکانیزم اجماع است که به موجب آن بلاک‌های جدید از طریق اجماع توزیع شده، انتخاب می‌شوند. در مقابل، Proof-of-Work  یک الگوریتم اجماع است که به موجب آن بلاک‌های جدید از طریق کار محاسباتی که هم زمان و هم انرژی می‌گیرد، به وجود می‌آیند. بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال در مکانیزم اجماع اثبات کار است. ماینرها انرژی و زمان خود را صرف محاسباتی می‌کنند که بلاک جدیدی از بیت کوین تولید می‌کند. علاوه بر رویکرد متفاوت آنها برای تولید یک بلاک جدید، این دو الگوریتم اجماع چندین تفاوت دیگر نیز دارند. یکی از این تفاوت‌ها در نحوه محافظت از خود در برابر حملات مخرب است.

slashing در استیکینگ صرافی ارز دیجیتال اتراکس
تفاوت اثبات کار در مقابل اثبات سهام.

مطالب مرتبط: مقایسه اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS)

بلاکچین‌های اثبات کار با ایجاد افزایش توان مورد نیاز برای کنترل شبکه، از خود در برابر حملات مخرب محافظت می‌کنند. برای اینکه کسی بتواند یک بلاکچین اثبات کار را در اختیار بگیرد، باید قدرت محاسباتی معادل 51 درصد کل شبکه تولید کند. این نه تنها گران است، بلکه برای ارزهای دیجیتال خاص مانند بیت‌کوین نیز غیرعملی است. از سوی دیگر، بلاک‌چین‌های Proof-of-Stake از خود در برابر حملات مخرب محافظت می‌کنند و آن‌ها را از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر می‌کنند. برای ایجاد یک شبکه PoS، باید مالکیت 51 درصد از ارزهای دیجیتال موجود در شبکه را در اختیار بگیرد. این نه تنها گران است، بلکه افت قیمتی که در پی خواهد داشت، ماهیت تخصیص منابع به چنین تلاشی را کاهش می‌دهد.

تفاوت دیگر بین این دو الگوریتم اجماع در نحوه پاداش دادن به کسانی است که بلاک‌های جدید تولید می‌کنند. در یک بلاکچین اثبات کار، به اولین فردی که مشکل محاسباتی را حل می‌کند، توکن‌های جدیدی تعلق می‌گیرد. در بلاکچین‌های اثبات سهام، کسانی که توکن‌های خود را استیک می‌کنند و در فرآیند ایجاد بلاک‌های جدید شرکت می‌کنند، با کارمزد تراکنش پاداش می‌گیرند.

 

مزیت PoS

در حالی که PoW همچنان غالب‌ترین الگوریتم اجماع در بازار ارزهای دیجیتال است، PoS به سرعت در حال پذیرش توسط جامعه است. به قدری سریع که اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، به مکانیزم اثبات سهام انتقال داده شده است. چندین مزیت، PoS را به‌عنوان آینده اجماع در بلاکچین جذاب می‌کند. برخی از آنها به شرح زیر است:

 

بهره وری انرژی

در حالی که PoW بسیار امن است، اما تا حد زیادی از نظر انرژی ناکارآمد است. این امر نه تنها برای محیط زیست مضر است، بلکه خطرات تمرکز را نیز ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال، استخراج بیت کوین در حال حاضر در چین به دلیل هزینه‌های انرژی پایین این کشور متمرکز شده است. در شرایطی که ارزهای دیجیتال به‌طور وسیعی به‌عنوان وسیله‌ای برای معامله و ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد، چنین سناریویی قابل قبول نیست. PoS از این وضعیت در امان است زیرا هیچ انرژی خاصی در فرآیند تولید بلاک‌های جدید هدر نمی‌رود. این بهره‌وری انرژی، PoS را به‌عنوان گزینه‌ای قابل قبول به‌عنوان آینده اجماع بلاکچین تبدیل می‌کند.

 

سرعت

دومین مزیت اثبات سهام سریع بودن آن است. از آنجا که هیچ مشکل پیچیده‌ای برای ایجاد بلاک‌های جدید حل نمی‌شود، تراکنش‌ها در PoS سریعتر پردازش می‌شوند. به این معنی است که شبکه می‌تواند سریع‌تر مقیاس‌پذیر شود، و آن را برای کاربردهای بزرگ در مقیاس جهانی مانند پرداخت‌های بین‌المللی عملی می‌کند. مکانیزم poS همچنین به‌طور کلی کارایی کمتری دارد زیرا برای عملکرد آن به ابررایانه نیاز ندارد. این موضوع برخلاف PoW است که به‌طور مداوم به کامپیوترهای پیچیده‌تری برای کار کردن نیاز دارد. برای زمینه، در روزهای اولیه بیت کوین، امکان استخراج با استفاده از لپ تاپ وجود داشت. با این حال، با پیچیده‌تر شدن محاسبات، به تجهیزات پیچیده‌تری نیاز داشت.

 

قابلیت‌های اصلی اثبات سهام

اثبات سهام دارای عملکردهای متعددی است که به آن اجازه می‌دهد به‌طور موثر عمل کند. برخی از این قابلیت‌ها به شرح زیر است:

 

Slashing:

Slashing عملکردی است که هدف آن اطمینان از این است که تمام توکن‌های که برای حفظ شبکه استیک می‌شوند به گونه‌ای عمل نمی‌کنند که ممکن است به شبکه آسیب برساند. هنگامی که یک ولیدیتور به گونه‌ای عمل می‌کند که اجرای روان شبکه را به خطر می‌اندازد، ۵ تا ۲۰ درصد از ارزهای دیجیتال استیک شده خود را از دست می‌دهد. سپس توکن‌ها مجدداً بین سایر سهامداران توزیع می‌شوند. برخی از عواملی که می‌تواند منجر به ریزش شود به شرح زیر است:

 

Downtime:

Downtime به این معنی است که یک ولیدیتور معاملات را تایید نمی‌کند. بسته به قوانین مربوط به مدت زمان خرابی قابل تحمل، هنگامی که یک ولیدیتور این پارامتر را برآورده می‌کند، به‌طور خودکار وضعیت اعتبار سنجی و توکن‌های استیک شده را از دست می‌دهد. ممکن است به سادگی به دلیل قطع برق اتفاق بیفتد. بنابراین، تهیه نسخه پشتیبان از بلاک‌ها مهم است. به‌عنوان مثال، هنگامی که یکی از کار افتاد، یکی دیگر بلافاصله شروع به کار می‌کند.

 

دو امضای:

این امر مستلزم امضای یک بلاک برای دو بار است. در بیشتر موارد، این معمولاً عمل دشمنی است که سعی دارد به شبکه حمله کند. با این حال، می‌تواند با یک گره معتبر نیز به دلیل زیرساخت ضعیف تنظیم شده که باعث می‌شود گره دو علامت مشابه یک بلاک باشد، اتفاق بیفتد. برای محافظت از شبکه، گره‌هایی که امضای مضاعف را حفظ می‌کنند، امتیازات خود را از دست می‌دهند، از جمله مصادره توکن‌های استیک شده.

 

Minting:

برخلاف استیکینگ، که در آن سرمایه‌گذاران توکن‌ها را خریداری می‌کنند و سپس آنها را برای محافظت از شبکه به اشتراک می‌گذارند، مینت کردن رویکردی کاملا متفاوت دارد. تحت این سیستم، ولیدیتورها به‌صورت تصادفی توسط شبکه برای تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه انتخاب می‌شوند. می‌توان آنها را به‌عنوان ماینرهای یک شبکه PoW در نظر گرفت. برای کار خود، اعتبار دهندگان با کارمزدها و توکن‌های جدید پاداش می‌گیرند. مینت کردن نسبت به استیکینگ پاداش‌های بهتری دارد زیرا هم پاداش‌های استیک و هم انگیزه‌های دیگری برای ایمن نگه داشتن شبکه به دست می‌آید.

slashing در استیکینگ صرافی ارز دیجیتال اتراکس
مینت کردن نسبت به استیکینگ پاداش‌های بهتری دارد.

 

Slashing چیست؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد: اسلشینگ یک عملکرد مربوط به اثبات سهام است، مستلزم از دست دادن ارزهای دیجیتال استیک شده برای گره‌هایی است که نقش خود را در تضمین اجرای روان شبکه انجام نمی‌دهند. به دلیل ماهیت بسیار تنبیهی خود، بلاکچین‌هایی که از اسلشینگ برای تنبیه بازیگران بد استفاده می‌کنند، اکثر اوقات به آرامی اجرا می‌شوند. به این دلیل است که آن توکن‌های که سرمایه‌گذاری شده‌اند، چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند و به همین دلیل انگیزه لازم را دارند تا به گونه‌ای عمل کنند که از منافع آنها محافظت کند. برخی از بلاک چین‌های PoS قابل توجهی که از slashing در استیکینگ به عنوان ابزاری برای تضمین کارایی شبکه استفاده می‌کنند در زیر ذکر شده‌اند. این فهرست شامل پروژه‌هایی است که می‌توانید در صرافی اتراکس آنها را خریداری کنید.

  • Cosmos
  • هارمونی
  • icon
  • IRIS
  • LivePeer
  • Terra

همچنین قابل ذکر است که این صرافی بیش از 400 ارز دیجیتال دیگر را برای خرید و فروش در اختیار کاربران گذاشته است. به راحتی بعد از انجام احراز هویت آنی بدون هیچگونه محدودیتی در واریز و برداشت، مشغول به انجام معامله شوید.

 

کاهش ریسک و مدیریت slashing در استیکینگ

بزرگترین خطری که با slashing در استیکینگ همراه است، از دست دادن توکن‌های استیک شده شما است. ارزهای دیجیتال مانند سایر ارزها، یک گزینه سرمایه گذاری هستند و وقتی کسی سرمایه می‌گذارد، انتظار رشد دارد. خطر از دست دادن کل دارایی خود از طریق یک حرکت نادرست در استیکینگ بسیار زیاد است. خبر خوب این است که راه‌های متعددی برای به حداقل رساندن ریسک و در عین حال کسب درآمد از طریق استیکینگ وجود دارد. برای کسی که ریسک‌گریز است و می‌خواهد از خطر کاهش به طور کلی اجتناب کند، بهترین رویکرد این است که به سمت پروژه‌هایی برود که خطری آنها را تهدید نمی‌کند. برخی از بزرگترین پروژه‌های اثبات سهام عبارتند از:

  • Cosmos
  • Tron
  • Band
  • Neo
  • Komodo
  • VeChain
  • Tezos
  • Aion
  • Algorand

 

سوالات متداول

slashing در استیکینگ چیست؟

slashing به معنای از دست دادن ارز دیجیتال خود، در صورت زیر پا گذاشتن قوانین استیکینگ پروژه مربوطه است. هدف این است که اطمینان حاصل شود که تمام ولیدتیورهای استیکینگ به قوانین پایبند هستند و پروژه را ایمن نگه می‌دارند.

 

slashing در استیکینگ مروبط به کدام مکانیزم است؟

slashing در استیکینگ مربوط به مکانیزم اجماع اثبات سهام است و در ارزهای قابل اجرا است که قابلیت استیکینگ را داشته باشند.

 

آنچه در slashing در استیکینگ مطالعه کردیم….

اسلشینگ از خطرات و معایب استیکینگ ارزهای دیجیتال است. زمانی روی می‌دهد که یک اعتبارسنج (validator) نسبت به دلیل خطایی که مرتکب شده است مجازات می‌شود. این مکانیسمی است که به موجب آن شبکه جلوی خطاها و رفتارهای غیرعادی را می‌گیرد. استیکینگ یک راه عالی برای کسب درآمد غیرفعال در کریپتو است. با این حال، فرد باید از خطرات و نحوه مدیریت آنها آگاه باشد. یکی از خطراتی که می‌توان با آن مواجه شد، slashing است که مستلزم از دست دادن توکن‌های استیک شده به دلیل برآورده نشدن الزامات اعتبارسنجی شبکه است. خبر خوب این است که با انتخاب پروژه هایی که آستانه بالایی در مورد آنچه که می‌تواند منجر به اجرای کاهش قیمت شود، یک ریسک قابل کنترل است.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس؛ امن و حرفه ای

صرافی ارز دیجیتال اتراکس با پشتیبانی از بیش از 400 رمزارز معتبر به یکی از بهترین ها تبدیل شده است. برخی از دلایلی که به شما پیشنهاد می کنیم صرافی ارز دیجیتال اتراکس را انتخاب کنید عبارتند از:

  • پشتیبانی 24 ساعته
  • کیف پول اختصاصی
  • درگاه بانکی
  • کمترین کارمزد
  • واریز و برداشت وجه بدون محدودیت
  • امکان خرید ارز دیجیتال با مبلغ حتی 1 دلار

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa