قوی سیاه؛ آیا نظریه قوی سیاه قابل پیش‌بینی است؟

قوی سیاه؛ آیا نظریه قوی سیاه قابل پیش‌بینی است؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

وقتی شروع به صحبت در مورد قوی سیاه می‌کنید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ یک باله، یک چایکوفسکی، یک فیلم یا یک قوی سیاه در دریاچه؟ بدیهی است که این یک ارتباط عادی است. اما نه برای کسی که تقریباً تمام اطلاعات مربوط به نظریه قوی سیاه را در مورد امور اقتصادی آموخته است. وقتی شروع به صحبت در مورد قوی سیاه می‌کنیم، به احتمال زیاد ذهن ما در بازارهای مالی به سمت یک بحران یا یک اتفاق ناگوار سوق خواهد داده شد.

 

آیا می‌توانم رویداد قوی سیاه را پیش‌بینی کنیم؟

رویدادهای مالی غیرمنتظره، ما را نسبت به آنچه در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم و اینکه چگونه باید فناوری‌های سریع در حال توسعه را تجزیه و تحلیل کنیم، مسئول‌‌پذیرتر خواهند کرد. اما نظریه قوی سیاه مطمئناً موضوعی غیرقابل پیش‌بینی است. با این وجود در مورد کریپتوکارنسی‌ها، ما منابع و داده‌های زیادی داریم که با توجه به آنها می‌توانیم اطلاعات بیشتری در مورد پیش‌بینی قیمت آنها از معامله‌گران حرفه‌ای بدانیم. حتی می‌توانیم از تعداد رسانه‌هایی استفاده کنیم که می‌توانیم از اخبار آنها بهره ببریم، رسانه‌هایی که باعث پامپ و دامپ یک دارایی می‌‌شوند. سرمایه‌گذاران با تجربه می‌توانند با ابزار و تجزیه و تحلیل برای چنین اتفاقی آماده شوند. در عوض، یک رویداد قوی سیاه دارای ریسک‌هایی است که به سختی کسی می‌تواند برای آن آماده شود و تا حدی غیرقابل پیش‌بینی است.

قوی سیاهصرافی ارز دیجیتال اتراکس

 

زمان برای چند درس تاریخ است

نسیم نیکلاس طالب، تحلیل‌گر، معامله‌گر و ریاضی‌دان لبنانی-آمریکایی، در ابتدا در سال 2007 از اصطلاح “نظریه قوی سیاه” استفاده کرد.

داستان چگونگی پیدا شدن قوی سیاه (حیوان) الهام بخش طالب بود. زمانی که استرالیا توسط کاوشگر بریتانیایی جیمز کوک و سایر اروپایی‌ها در سال 1770 بررسی شد، آنها به بقیه جهان اطلاع دادند که همه قوها سفید نیستند، و جهانیان را شگفت‌زده کردند. طالب از این مثال استفاده کرد تا نشان دهد، چگونه یادگیری‌هایی که ما با مطالعه تاریخچه قیمت آموزش دیده‌ایم محدود خواهند شد.

 

نمونه‌هایی از پدیده قوی سیاه

بحران مالی 2008

درس‌های آموخته شده در بحران مالی 2008:

  • ارزش شفافیت در بازارهای مالی بسیار مهم است.
  • مسیرهای مالی جهانی به هم متصل هستند.
  • بانک‌های مرکزی و دولت اغلب با تامین نقدینگی (چاپ پول بیشتر) و ترسیم سیاست‌های مالی خاص به تثبیت چنین سناریوهایی کمک می‌کنند. کاهش نرخ بهره در چنین سناریوهایی برای تشویق اعطای وام رایج است.

 

پاندمی کووید 19:

درس‌های آموخته شده:

  • همیشه نیاز به آمادگی وجود خواهد داشت.
  • یک راه خوب برای مبارزه با یک رویداد قوی سیاه، استفاده از قدرت نوآوری و سازگاری است، مانند اینکه چگونه شرکت‌ها به سمت کار از راه دور، فناوری دیجیتال و غیره حرکت کردند.
  • رویدادهای قو سیاه نیازمند همکاری جهانی هستند.
  • یک رویداد گسترده Black Swan مانند همه‌گیری، تنها یک بار بر بازار سهام یا بازار ارزهای دیجیتال تأثیر نمی‌گذارد. اثرات می‌تواند در طول سال‌ها ادامه یابد.

 

سقوط‌های پی در پی مانند لونا

درس‌های آموخته شده:

  • بازارهای کریپتو به سرعت حرکت می‌کنند و می‌توانند بسیار غیرقابل پیش‌بینی باشند.
  • پروژه‌های بزرگ نیز ممکن است با شکست مواجه شوند، حتی در صورت وقوع یک رویداد قو سیاه، ممکن است بررسی دقیق کارساز نباشد.
  • همه استیبل کوین‌ها، به‌خصوص آنهایی که الگوریتمی هستند، دارایی ریسک‌های زیادی هستند.
  • پروژه‌هایی که بازدهی غیرواقعی را وعده می‌دهند (پروتکل Terra) باید با دیدی دقیق به آنها نگاه کرد.

 

سقوط FTX

درس‌های آموخته شده از ورشکستگی صرافی FTX

  • تمرکز بیشتر روی کیف پول‌های خود حضانتی ضروری است؛ زیرا چندین کاربر در طول سقوط، وجه خود را در FTX از دست دادند.
  • همه ما می‌دانیم که یافتن گزینه امن برای نگهداری دارایی‌های کریپتوکارنسی دشوار است. طبق حسابرسی‌ها، در صدر بزرگرترین صرافی‌ها: کوین بیس، بایننس، بای‌بیت، کراکن و غیره قرار دارند. بنابراین، ما باید محصولاتی را با سطح امنیت بالا انتخاب کنیم و مراقب برنامه‌های مشکوک و صرافی‌های کلاهبردار باشیم. صرافی‌های ذکر شده هیچ‌یک به کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی خدمات ارائه نمی‌دهند. شما می‌توانید از صرافی اتراکس که یکی از با سابقه‌ترین و حرفه‌ای ترین صرافی های ایرانی است بدون هیچ دغدغه‌ای استفاده کنید.

 

آیا می‌توانیم پدیده قوی سیاه را پیش‌بینی کنیم؟

دانشمندان دانشگاه استنفورد، روشی را برای پیش‌بینی پدیده‌های قوی سیاه ابداع کرده‌اند که می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله: اقتصاد، سیاست، سلامت و غیره استفاده شود.

محققان پس از تجزیه و تحلیل داده‌های بلند مدت از سه اکوسیستم دریافتند: نوسانات در گونه‌های بیولوژیکی متمایز از نظر آماری قابل مقایسه است. این تحقیق نشان می‌دهد که چنین فجایع شدیدی توسط سیستم‌های جهانی پیش‌بینی می‌شود. ممکن است پیش‌بینی اینکه آنها چگونه بر بازارها و قیمت سهام تأثیر خواهند گذاشت دشوار باشد.

ماتلان تأکید می‌کند که سرمایه‌گذاران تقریباً همیشه باید بخشی از سبد خود را برای محافظت کنار بگذارند، که ممکن است بر اساس هر سرمایه‌گذار از نظر اندازه و ریسک متفاوت باشد. با این وجود، او هشدار می‌دهد که انجام این کار ممکن است از نظر مالی «پرهزینه» باشد و تقریباً همیشه از نظر تأثیرات روانی و انگیزه‌ای، چنین است.

او می‌گوید:

سرمایه‌گذاران محافظه کار  بدون شک می‌بینند که چگونه وقتی زمان خوب فرا می‌رسد، دیگران بهتر عمل می‌کنند که اغلب آنها را تحت فشار قرار می‌دهد تا طمع خود را برای ریسک افزایش دهند. از سوی دیگر، پورتفولیوهایی نیز وجود دارند که مستقیماً روی قوی سیاه معامله می‌کنند. طبق نظریه طالب، به دلیل اینکه قوی سیاه با وجود غیرقابل پیش‌بینی بودن، به‌طور قابل اعتمادی گاهی اوقات به‌وجود می‌آیند، آنها راهی برای به دست آوردن سریع پول زیاد هستند.
این استراتژی مستلزم قدرت مالی و بیشتر از همه قدرت روانی زیادی است؛ زیرا مبتنی بر زیان‌های کوچک و ثابت بسیاری است تا در نقطه‌ای از مسیر، «سود کلانی» کسب کند.

در هر صورت، برای یک سرمایه‌گذار معمولی، با ریسک قوی سیاه به دو طریق مبارزه می‌شود:

اول این است که به‌طور منظم پس‌انداز کنید، زیرا این امکان را به شما می‌دهد که نه تنها سابقه سرمایه‌گذاری پایدارتری داشته باشید، بلکه ریسک‌ها را نیز کاهش دهید.

دوم مشاوره حرفه‌ای است؛ زیرا این تنها راه برای اطمینان از اینکه مشخصات ریسک پرتفوی برای هر سرمایه‌گذار بهترین است، می‌باشد.

 

سوالات متداول

آیا قوی سیاه قابل پیش بینی است؟

بررسی و تحلیل این رویداد بسیار سخت است. و در طول تاریخ کمتر کسی توانسته است که چنین بحران‌های را پیش‌بینی کند. اما در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل اینکه آمار و داده‌های زیادی در اختیار داریم می‌توان تا حدی این رویداد را پیش‌بینی کرد.

 

آیا قوی سیاه در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق افتاده است؟

بله در سال 2022 سقوط پروژه لونا و ورشکستگی صرافی‌ ftx باعث بوجود آمدن یک قوی سیاه در بازار شدند و به شدت باعث ریزش دارایی‌های دیحجیتال شدند.

 

آنچه در مقاله نظریه قوی سیاه مطالعه کردیم..

رویدادهای قوی سیاه بر وقایعی اشاره می‌کنند که باوجود احتمال ناچیز وقوع آنها، می‌توانند تاثیرات بسیار عمیق و گسترده‌ای داشته باشند. قدرت این رویدادها که هیچ‌کس انتظار رخ دادن آنها را ندارد در حدی زیاد است که می‌تواند تمام اقتصاد جهانی را تحت تاثیر خود قرار دهد. با وجود غیرقابل پیش‌بینی بودن این رویدادها، استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای مقابله با قوی سیاه کمک کننده باشد. اما باید به این نکته دقت داشت که با وجود استفاده از استراتژی‌های کشف شده برای رویارویی با قوی سیاه، چالش‌ها و سوگیری‌های شناختی و روانی متعددی نیز وجود دارد.

 

چرا اتراکس را انتخاب کنیم

اتراکس امکان معامله آسان و امن در دنیای ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. ما تمام امکانات لازم برای انجام معاملات رمزارزها را به شما ارائه می‌دهیم. این صرافی بیش از 400 رمزارز معتبر را پشتیبانی می‌کند و در طول شبانه‌روز آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شماست.

همچنین، با ارائه کمترین کارمزد در بازار، ما تعهد داریم تا تجربه ارزشمندی را برای مشتریان خود ایجاد کنیم. اتراکس به عنوان یک پیشرو در عرصه ارزهای دیجیتال، تمام شبکه‌های بلاکچین را پشتیبانی می‌کند، از جمله بیت کوین، اتریوم، ریپل و دیگر رمزارزها. همچنین، با کیف پول اختصاصی ما، می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافه دارایی‌های خود را مدیریت کنید و امنیت بالایی را تجربه کنید. برای خرید و فروش بیت کوین و رمزارزهای دیگر با کمترین کارمزد و بهره‌مندی از امکانات بی‌نظیر اتراکس، همین حالا به پنل کاربری صرافی ارز دیجیتال اتراکس مراجعه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa