12 مورد از اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی که باید بدانید!

12 مورد از اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی که باید بدانید!
زمان مطالعه: 9 دقیقه

این مقاله به اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی که هر معامله‌گر باید بداند، مخصوصا افرادی که در این بازار فعالیت می‌کنند، پرداخته است. ابتدا خلاصه‌ای از هر اصطلاح و سپس تشریح آن آورده شده است.

  • ترس، عدم‌قطعیت و تردید (FUD): انتشار ترس و اطلاعات غلط برای کسب مزیت
  • ترس از دست دادن (FOMO): هیجانی که در هنگام خرید سراسیمه دارید.
  • هودل (HODL): بخر و آن را برای مدت طولانی نگه دار!
  • بودل (BUIDL): روی کار خود تمرکز کن و سیستم مالی بعدی را بساز.
  • سافو (SAFU): جای سرمایه امن است!
  • بازگشت سرمایه (ROI): چقدر پول درمی‌آورید (یا از دست می‌دهید).
  • سقف تاریخی (ATH) بالاترین قیمتی که تاکنون ثبت شده است!
  • کف تاریخی (ATL): پایین‌ترین قیمتی که تاکنون ثبت شده است.
  • خودتان تحقیق کنید (DYOR): اعتماد نکن، خودت تحقیق کن.
  • راستی آزمایی (DD): افراد هوشمند بر مبنای واقعیات تصمیم می‌گیرند.
  • مبارزه با پولشویی (AML): مقرراتی که مجرمان را از پنهان کردن پول‌هایشان بازمی‌دارد.
  • مشتری خود را بشناسید (KYC): مقرراتی که صرافی‌ها را ملزم می‌کند هویت شما را احراز کنند.

مقدمه

اگر به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اید، بهتر است با اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی آشنا باشید. FOMO ،ROI ،ATH ،HODL چه معنایی دارند؟ معامله و سرمایه‌گذاری زبان خاص خودش را دارد و یادگیری این همه اصطلاح می‌تواند دلهره‌آور باشد. با این حال، اگر می‌خواهید پابه‌پای رویدادهای بازارهای مالی حرکت کنید، دانستن این اصطلاحات بسیار مفید خواهد بود.

1. ترس، عدم‌قطعیت و تردید (FUD)

با آنکه FUD منحصراً اصطلاح معاملاتی نیست اما در زمینه‌ بازارهای مالی اغلب از آن استفاده می‌شود. ترس، عدم‌قطعیت و تردید (FUD) استراتژی است که هدف آن بی‌اعتبارسازی شرکت، محصول یا پروژه‌ خاص با انتشار اطلاعات غلط درباره آن است. هدف، ایجاد ترس و کسب مزیت است. این می‌تواند مزیت رقابتی یا تاکتیکی یا کسب سود از کاهش قیمت سهام به‌دلیل اخبار بالقوه زیان‌آور باشد.

FUD - اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی

FUD یکی از اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی است که در فضای رمزارزها متداول است. در بسیاری موارد، سرمایه‌گذاران برای دارایی خود پوزیشن فروش می‌گیرند و وقتی به هدف خود رسید، اخبار زیان‌آور یا گمراه‌کننده منتشر می‌کنند. بنابراین، سودهای کلانی از طریق فروش استقراضی یا خرید اختیار فروش عایدشان می‌شود. آنها همچنین خود را از قبل در موقعیت معاملات بازار خارج از بورس (OTC) قرار می‌دهند.

در بسیاری موارد، معلوم می‌شود که اطلاعات دروغ یا گمراه‌کننده منتشر شده است. با این حال در برخی موارد هم مشخص می‌شود که اطلاعات درست هستند. بهتر است همیشه تمام جوانب سنجیده شود. اندیشیدن درباره‌ اینکه افراد از به‌اشتراک‌گذاری نظراتشان چه نفعی می‌‌برند، مفید خواهد بود.

2. ترس از دست دادن (FOMO)

FOMO هیجانی است که سرمایه‌گذاران به‌ خاطر ترس از دست دادن فرصت سود به سمت خرید هجوم می‌آورند. چون در این شرایط جو هیجانی سنگینی حاکم است، ترس از دست دادن از سوی تعداد زیادی از افراد می‌تواند به جابجایی عجیب قیمت بی‌انجامد. سرمایه‌‌گذارانی که تحت تاثیر ترس از دست دادن، همچون بازی صندلی‌بازی از یک دارایی به دارایی دیگر می‌روند، غالباً سیگنالی از مراحل پایانی بازار گاوی خبر می‌دهند.

بنابراین، FOMO از اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی به شمار می‌رود زیرا زمانی که هیجان حکفرماست، بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌ خاطر ترس از دست دادن، سراسیمه وارد پوزیشن‌های معاملاتی می‌شوند. این امر می‌تواند در هر دو روند صعودی و نزولی بازار اتفاق بیافتد و بسیاری از معامله‌گران را به دام بیندازد.

استفاده از FOMO در طراحی اپلیکیشن‌های رسانه‌‌های اجتماعی نیز متداول است. آیا تا به‌حال با خود اندیشیده‌اید که چرا معمولاً مشاهده‌ پست‌ها با ترتیب دقیق زمانی مشکل‌تر است. این امر با FOMO در ارتباط است. اگر کاربران قادر بودند تمام پست‌ها را از زمان آخرین ورودشان به سیستم بررسی کنند، این احساس در آنها به‌ وجود می‌آمد که تمام پست‌های اخیر را دیده‌اند.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی عامدانه پست‌های قدیمی‌تر و جدیدتر را روی جدول زمانی مخلوط می‌کنند تا در کاربران FOMO ایجاد کنند. به این طریق، کاربران از ترس اینکه مبادا چیز مهمی از دست داده باشند، بارها و بارها مراجعه می‌کنند.

3. هودل (HODL)

هودل را نیز می‌توان یکی از اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی دانست که از غلط املایی کلمه‌ هولد (Hold) به معنای نگه‌داشتن سرچشمه گرفته است. این اصطلاح اساساً معادل استراتژی خرید و نگهداری رمزارز است. هودل اولین بار در پست معروفی در نشست «بیت‌کوین تاک» در 2013 ظاهر شد. این اصطلاح اشتباه املایی با این عنوان بود: “I AM HODLING.”

هودل کردن (Hodling) به تداوم سرمایه‌گذاری‌‌‌ با وجود افت قیمت اطلاق می‌شود. استفاده از این اصطلاح همچنین در مورد آن دسته از سرمایه‌گذارانی متداول است که در معاملات کوتاه مدت عملکرد خوبی ندارند اما می‌خواهند از تغییرات قیمت رمزارز سود زیادی کسب کنند. از این اصطلاح همچنین می‌توان برای سرمایه‌گذارانی استفاده کرد که اعتقاد زیادی به کوین خاصی دارند و قصد دارند سرمایه‌گذاری خود را برای دوره‌ی طولانی‌تر حفظ کنند.

استراتژی هودلینگ شبیه استراتژی خرید و نگهداری سرمایه در بازارهای سنتی است. به این معنی که سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند دارایی‌‌هایی را که کمتر از ارزش ذاتی‌شان ارزیابی شده‌اند بیابند و آنها را برای مدت طولانی نگهدارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران این استراتژی را در مورد بیت‌‌کوین به کار می‌گیرند.

اگر در پنج سال گذشته هر هفته فقط 10 دلار BTC خریده باشید، اکنون سرمایه شما هفت برابر سرمایه‌گذاری اولیه خواهد بود!

4. بودل (BUIDL)

«بودل» از اصطلاح «هودل» مشتق شده است. از این اصطلاح برای توصیف آن دسته از شرکت‌کنندگان صنعت رمزارز استفاده می‌شود که بی‌توجه به نوسانات قیمت به ساخت اکوسیستم رمزارز ادامه می‌دهند. به عبارت دیگر افرادی که حقیقتاً به صنعت رمزارز باور دارند، بدون توجه به بازارهای خرسی ظالمانه، به ساخت اکوسیستم ادامه می‌دهند. این یعنی «بودل‌ها» به آنچه بلاکچین و رمزارزها می‌توانند برای جهان به ارمغان بیاورند اهمیت می‌دهند و فعالانه در جهت تحقق این هدف کار می‌کنند.

«بودل» طرز فکری است که می‌خواهد نشان دهد رمزارزها فقط برای سوداگری نیستند بلکه قرار است این فناوری راهکارهایی برای رفاه و حل چالش‌های عموم مردم داشته باشد. «بودل» یادآوری می‌کند که بر روی کار خود تمرکز کنیم و به ایجاد زیرساختی که می‌تواند به میلیاردها نفر خدمت کند ادامه دهیم. علاوه بر این، «بودل‌ها» وافق هستند که تیم‌هایی که با طرز فکر طولانی‌مدت به ساخت ادامه می‌دهند احتمالاً در بلندمدت عملکرد خوبی خواهند داشت.

5. سافو (SAFU)

SAFU - اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی

«سافو» از یک میم نشات گرفته است که به وسیله بیزوناچی (Bizonacci) آپلود شد. این میم حاوی گفته‌ مدیر عامل بایننس، چانگ پنگ ژائو (CZ) بود مبنی بر اینکه در زمان تعمیر و نگهداری پلتفرم، «وجوه امن هستند» (funds are safe).

این ویدیو در فضای ارزهای دیجیتال وایرال شد. در پاسخ، بایننس صندوق امن دارایی‌ کاربران (SAFU) را تاسیس کرد که صندوق بیمه‌ اضطراری بود که وجوه آن با 10% کارمزد معاملاتی تامین می‌شد. این وجوه در ‌کیف‌ پول فیزیکی مجزا ذخیره می‌شوند.

ایده این است که «سافو» بتواند زیان وجوه کاربر را در موارد خاص پوشش دهد و حفاظت اضافی به کاربران بایننس ارائه دهد. به همین دلیل است که اغلب عبارت «وجوه امن هستند» را می‌شنوید.

6. بازگشت سرمایه (ROI)

بازگشت سرمایه (ROI) نه تنها از اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی، بلکه مفهومی است که در هر حوزه اقتصادی کاربرد دارد. ROI روشی برای سنجش عملکرد سرمایه‌گذاری است. از این سنجه برای اندازه‌گیری‌ بازده سرمایه‌گذاری نسبت به هزینه‌ اولیه استفاده می‌شود. همچنین، مقایسه عملکرد سرمایه‌گذاری‌های مختلف از این طریق آسان می‌شود.

برای محاسبه‌ بازگشت سرمایه، هزینه‌ اولیه‌ سرمایه‌گذاری از ارزش جاری آن کسر و سپس، عدد حاصل تقسیم بر هزینه‌ اولیه می‌شود.

ROI=(هزینه‌ اولیه/(هزینه‌ اولیه-ارزش جاری

فرض کنید 6000 دلار بیت‌کوین خریده‌اید. قیمت جاری بیت کوین اکنون 8000 دلار است.

ROI= (8000-6000)/6000

ROI= 0.33

این یعنی 33%، بالاتر از سرمایه‌گذاری اولیه‌ هستید. همچنین، برای آنکه تصویر صحیح‌تری داشته باشید، بد نیست کارمزد (یا نرخ سود) را نیز در نظر بگیرید.

با این حال، اعداد به تنهایی، کل تصویر را نشان نمی‌دهند. هنگام مقایسه‌ سرمایه‌گذاری‌ها عوامل دیگری نیز نقش ایفا می‌کنند. چه ریسک‌هایی وجود دارند؟ افق زمانی چیست؟ دارایی چقدر نقدشونده است؟ بازگشت سرمایه به‌خودی‌خود معیار نهایی نیست اما ابزار مفیدی برای سنجش عملکرد سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

محاسبه اندازه پوزیشن و توجه به آن هنگام محاسبه بازده سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.

7. سقف تاریخی (ATH)

سقف تاریخی بالاترین قیمت ثبت‌شده‌‌ دارایی است. برای مثال، سقف تاریخی بیت‌کوین طی بازار گاوی 2017، 19,798.86 تتر (USDT) در جفت‌های بازار BTC/USDT بود. این بالاترین قیمتی بود که بیت‌کوین تا آن زمان برای این جفت‌های بازار معامله شده بود.

از جنبه‌های جذاب یک دارایی که به سقف تاریخی می‌رسد این ایده است که همه خریداران آن دارایی سود خواهند کرد. اگر دارایی به‌مدت طولانی در بازار خرسی بوده باشد، بسیاری از معامله‌‌گرانی که در زیان بودند، احتمالاً در این نقطه در سود خواهند بود.

با این حال، اگر دارایی از سقف تاریخی خود بالاتر برود، دیگر هیچ فروشنده‌ای باقی نمی‌ماند که برای خروج منتظر رسیدن به نقطه‌ سربه‌سر باشد. به همین خاطر است که برخی از شکست سقف تاریخی با عنوان «شکست آسمان آبی» یاد می‌کنند، زیرا لزوما منطقه‌ مقاومت مشهودی پیش‌ رو ندارد.

شکست سقف تاریخی اغلب با بالا رفتن حجم معامله همراه است. چرا؟ چون معامله‌گران روزانه و نوسان‌گیرها هم ممکن است بخواهند از فرصت سفارشات بازار استفاده کنند تا سریع سود کرده و با قیمت‌های بالاتر بفروشند.

آیا شکست سقف تاریخی به معنای افزایش قیمت برای همیشه ادامه خواهد یافت؟ البته که نه.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در نقطه‌ای به‌دنبال شناسایی و اصطلاحا سیو سود خواهند بود و ممکن است سفارش محدود را در سطوح مشخص قیمت تعیین کنند. این موضوع مخصوصا زمانی صادق است که سطح سقف تاریخی بارها شکسته شود.

حرکات سهموی اغلب می‌توانند به افت قیمت شدید بینجامند، چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاران وقتی سیگنال‌هایی از احتمال اتمام روند صعودی مشاهده می‌کنند، به سمت پوزیشن خروج هجوم می‌آورند. در نمودار زیر، افت قیمت بیت کوین را بعد از افزایش قیمت به 20000 دلار در دسامبر 2017 مشاهده می‌کنید.

قیمت بیت‌کوین در پنج روز از 20000 دلار به 11000 دلار کاهش یافت.

قیمت بیت‌کوین پس از رسیدن به سقف تاریخی 19798 دلار، در عرض چند روز تقریباً 45% کاهش یافت. به‌ همین دلیل است که مدیریت ریسک و استفاده از حد ضرر اهمیت فراوانی دارد.

8. کف تاریخی (ATL)

کف تاریخی (ATL) نقطه‌ مقابل سقف تاریخی (ATH) است و به پایین‌ترین قیمت دارایی اشاره دارد. برای مثال، پایین‌ترین قیمت BNB در جفت بازار BNB/USDT در روز اول معامله 0.5 تتر (USDT) بود.

شکست کف تاریخی می‌تواند به اثری شبیه به شکست سقف تاریخی– اما در جهت مخالف– منجر شود. بسیاری از سفارشات اِستاپ با شکسته شدن کف تاریخی قبلی ممکن است فعال شوند و به حرکت شدید نزولی بی‌انجامند.

از آنجا که پایین‌تر از کف تاریخی هیچ سابقه‌ قیمتی وجود ندارد، ارزش بازار می‌تواند به حرکت نزولی ادامه دهد و پایین‌تر و پایین‌تر رود. از آنجا که لزوماً هیچ نقطه‌ منطقی برای توقف این حرکت وجود ندارند، خرید در این زمان‌ها بسیار پرریسک است.

بسیاری از معامله‌گران قبل از ورود به پوزیشن خرید منتظر تغییر روند و تایید آن با میانگین متحرک مهم یا سایر اندیکاتورها خواهند ماند. در غیر این صورت، با پافشاری در حفظ دارایی ممکن است در موقعیتی گیر کنند که قیمت‌ پایین‌تر و پایین‌تر رود.

9. خودتان تحقیق کنید (DYOR)

DYOR نیز یکی از صطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی است که رابطه‌ تنگاتنگی با تحلیل بنیادین (FA) دارد. این یعنی خود سرمایه‌گذاران باید بدون تکیه بر دیگران در مورد سرمایه‌گذاری خود تحقیق کنند. استفاده از عبارت «اعتماد نکن، اعتبارسنجی کن» با معنای مشابه در بازارهای رمزارز متداول است.

موفق‌ترین سرمایه‌گذاران خودشان تحقیق می‌کنند و به نتیجه‌گیری‌ می‌رسند. بنابراین، هر کسی برای موفقیت در بازارهای مالی باید استراتژی معاملاتی منحصربه‌فرد خود را داشته باشد. این امر ممکن است در بین سرمایه‌گذاران مختلف به اختلاف‌نظر بی‌انجامد که در سرمایه‌گذاری و معامله کاملاً طبیعی است. سرمایه‌گذاری ممکن است معتقد باشد که ارزش دارایی روند صعودی دارد (گاوی)، در حالیکه دیگری ممکن است آن را نزولی (خرسی) ببیند.

عقاید مختلف می‌تواند استراتژی‌های متفاوتی در بر داشته باشد و معامله‌گران و سرمایه‌گذاران موفق استراتژی‌های بسیاری متفاوتی خواهند داشت. ایده اصلی این است که همه آنها بررسی خود را انجام داده‌اند، به نتیجه‌گیری‌های خود رسیده‌ و بر اساس این نتیجه‌گیری تصمیم‌گیری اخذ کرده‌اند.

10. راستی آزمایی (DD)

راستی آزمایی (DD) به‌نوعی با DYOR در ارتباط است. این اصطلاح به بررسی و دقت کافی اشاره دارد که از انتظار می‌رود هر شخص منطقی یا کسب‌وکاری قبل از توافق با طرف دیگر داشته باشد.

زمانی که نهادهای تجاری به توافق می‌رسند، انتظار می‌رود در مورد یکدیگر راستی آزمایی انجام دهند. چرا؟ چون هر بازیگر می‌خواهد اطمینان داشته باشد که هیچ مشکل بالقوه‌ای در معامله وجود ندارد. در غیر این صورت، آنها چگونه می‌توانند ریسک بالقوه را با منافع موردانتظار مقایسه کنند؟

همین موضوع برای سرمایه‌گذاری هم صادق است. هنگامی که سرمایه‌گذاران در جستجوی سرمایه‌گذاری‌های‌ بالقوه هستند، لازم است در مورد پروژه راستی آزمایی کنند تا نسبت به ریسک‌های آن مطمئن شوند. در غیر این صورت، ممکن است در تصمیم‌گیری‌های خود دچار اشتباه شوند.

11. مبارزه با پولشویی (AML)

مبارزه با پولشویی (AML) ناظر بر مقررات، قوانین و رویه‌هایی است که هدف آنها ممانعت از مجرمان در پنهان‌سازی پول حاصل از راه‌های غیرقانونی به عنوان درآمد مشروع است. رویه‌های مبارزه با پولشویی کار «پاکسازی» پول از طریق پنهان کردن یا قانونی جلوه دادن منبع پول را برای مجرمان سخت‌تر می‌کنند.

مجرمان همیشه به‌دنبال راهی هستند که منبع حقیقی وجوه خود را بپوشانند. به‌دلیل پیچیدگی بازارهای مالی، راه‌های بسیار متفاوتی ممکن است برای این کار وجود داشته باشد.

مقررات مبارزه با پولشویی نهادهایی نظیر بانک‌‌ را ملزم می‌کند که تراکنش مشتریانشان را پایش و فعالیت‌های مشکوک را گزارش دهند. به این طریق، احتمال موفقیت مجرمان در پاک‌سازی وجوهی که غیرقانونی کسب کرده‌اند، کمتر خواهد شد.

12. مشتری خود را بشناسید (KYC)

بازارهای بورس و پلتفرم‌های معاملاتی باید از رهنمودهای ملی و بین‌المللی پیروی کنند. برای مثال، بورس نیویورک (NYSE) و بورس نزدک (NASDAQ) باید از مقررات تعیین‌شده از سوی دولت ایالات متحده آمریکا پیروی کنند.

نکات (مشتری خود را بشناسید)، احراز هویت مشتری از سوی نهادهای تسهیل‌کننده‌‌ معامله‌ ابزارهای مالی را تضمین می‌کنند. چرا این موضوع مهم است؟ دلیل اصلی آن به‌ حداقل رساندن ریسک پولشویی است.

علاوه بر این، مقررات KYC تنها برای شرکت‌کنندگان صنعت مالی معتبر نیستند. بسیاری از بخش‌های دیگر نیز باید از این رهنمودها پیروی کنند. رهنمودهای KYC عموماً بخش کوچکی از سیاست گسترده مبارزه با پولشویی (AML) است.

سخن پایانی

اصطلاحات مهم حوزه کریپتوکارنسی در ابتدا شاید کمی گیج‌کننده به نظر برسند. اما اکنون که بخش زیادی از این اصطلاحات را می‌دانید، خیالتان از بابت این همه کلمات اختصاری می‌تواند راحت‌تر باشد.

در هنگام ترس، عدم‌قطعیت و تردید (FUD) حتماً راستی‌آزمایی (DYOR) کنید، به‌خاطر ترس از دست دادن (FOMO) کورکورانه اقدام به خرید کوینی که به سقف تاریخی (ATH) رسیده نکنید و به «هودلینگ» (HODLing) و «بودلینگ» (HODLing) ادامه دهید!

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

بازارساز و بازارگردان در ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa