بازارساز و بازارگردان در ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

بازارساز و بازارگردان در ارزهای دیجیتال به چه معناست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رمزارزها چشم‌انداز و دنیای مالی را متحول کرده‌اند و مفاهیم و اصطلاحات جدیدی را به صنعت مالی اضافه کرده‌اند. در این میان بازارساز و بازارگردان، دو شرکت‌کننده مهم در بازار ارزهای دیجیتال هستند. درک نقش‌ها و استراتژی‌های آن‌ها برای هر کسی که به دنبال موفقیت موثر در فضای کریپتوکارنسی است ضروری است. در این مقاله از وبلاگ صرافی اتراکس، به ژرفای بازارساز و بازارگردان در ارزهای دیجیتال می‌پردازیم و اهمیت، تفاوت‌ها و تأثیر آنها بر پویایی معاملات را بررسی خواهیم کرد.

 

بازارساز و بازارگردان در ارزهای دیجیتال چیست؟

بازارسازان و بازارگردان دو نوع متمایز از شرکت کنندگان در معاملات ارزهای دیجیتال هستند. آنها نقش مهمی در تسهیل نقدینگی بازار و تضمین عملیات تجاری روان دارند. بیایید هر یک از این شرکت کنندگان را جداگانه بررسی کنیم:

 

بازارساز

سازندگان بازار افراد یا نهادهایی هستند که نقدینگی را با استناد مداوم قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی برای ارزهای دیجیتال خاص به بازار ارائه می‌دهند. آنها اساساً مسئول حفظ یک بازار منظم با اطمینان از وجود خریداران و فروشندگان در هر زمان هستند. بازارسازان معمولاً با اسپرد (اختلاف بین قیمت‌های خرید و فروش) کار می‌کنند و با قیمت کمی کمتر از قیمت بازار خرید می‌کنند و با قیمت کمی بالاتر به فروش می‌رسانند. این اسپرد به آنها اجازه می‌دهد تا کسب سود کنند و هزینه‌های مربوط به تامین نقدینگی را پوشش دهند.

مطالب مرتبط: بازار ساز خودکار چیست

 

بازارگردان

در طرف دیگر معادله، ما بازارگردانی داریم که به‌عنوان مصرف کنندگان نقدینگی نیز شناخته می‌شوند. بازار گردان معامله‌گرانی هستند که سفارشات را با قیمت‌های اعلام شده توسط بازارسازان اجرا می‌کنند. به آنها “گیرنده” می‌گویند زیرا قیمت‌های موجود در بازار را می‌پذیرند و نقدینگی را از دفتر سفارش تحویل می‌گیرند. هدف گیرندگان بازار این است که سفارشات خود را به سرعت تکمیل کنند و اغلب سرعت را بر قیمت ترجیح می‌دهند. آنها می‌توانند معامله‌گران فردی، سرمایه گذاران نهادی یا حتی سیستم‌های معاملاتی الگوریتمی باشند.

 

تفاوت بازارساز و بازارگردان‌

اگرچه بازارساز و بازارگردان به نقدشوندگی بازار کمک می‌کنند، تفاوت‌های اساسی در نقش‌ها و استراتژی‌های آنها وجود دارد. که در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی خواهیم کرد:

بازارگردان تامین نقدینگی با ذکر قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی مصرف نقدینگی با اجرای سفارش‌ها با قیمت‌های بازار را انجام می‌دهد، و هدف آن کسب سود از اختلاف بین قیمت‌های خرید و فروش به‌دنبال تکمیل سریع سفارش‌ها است.

 

استراتژی‌های بازارساز

بازارسازان از استراتژی‌های مختلفی برای ایفای نقش خود به‌طور موثر و سودآور استفاده می‌کنند. این استراتژی‌ها عبارتند از:

آربیتراژ آماری

بازارسازان از مدل‌ها و الگوریتم‌های آماری استفاده می‌کنند تا اختلاف قیمت‌های موقت را شناسایی کرده و از آنها سود ببرند.

 

اسکالپینگ

این استراتژی شامل استفاده سریع از حرکات کوچک قیمت است. سازندگان بازار از نوسانات کوتاه‌مدت قیمت سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در طول روز چندین سود کوچک به دست آورند.

بازارساز و بازارگردانصرافی ارز دیجیتال اتراکس

 

جعل و فریب

بازارسازان ممکن است سفارشات بزرگی را که قصد اجرای آنها را ندارند برای ایجاد عرضه یا تقاضای مصنوعی، که بر ادراک شرایط بازار تأثیر می‌گذارد، ارائه دهند.

 

معاملات جفتی

سازندگان بازار به‌طور همزمان یک ارز دیجیتال را می‌خرند و ارز دیجیتال مرتبط دیگری را می‌فروشند تا از عدم تعادل قیمت بین این دو سود ببرند.

 

معامله سفارشی

سازندگان بازار داده‌های جریان سفارش را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا روندها را شناسایی کرده و معاملات را بر اساس اطلاعات جمع آوری شده انجام دهند.

 

استراتژی‌های بازارگردان

در حالی که خریداران بازار به‌طور فعال نقدینگی ارائه نمی‌دهند، آنها از استراتژی‌هایی برای به حداکثر رساندن نتایج معاملات خود استفاده می‌کنند. برخی از استراتژی‌های متداول بازار عبارتند از:

 

سفارشات بازار

متصدیان بازار سفارشات را با قیمت‌های رایج بازار انجام می‌دهند و از اجرای فوری اطمینان حاصل می‌کنند. این استراتژی برای معامله‌گرانی که به دنبال ورود یا خروج سریع از موقعیت‌ها هستند ایده آل است.

 

سفارشات محدود

متصدیان بازار سطوح قیمتی خاصی را تعیین می‌کنند که در آن می‌خواهند بخرند یا بفروشند. این سفارش‌ها تنها زمانی اجرا می‌شوند که بازار به قیمت مورد نظر برسد و به‌طور خاص اجرای معاملات بهتری را ارائه دهد.

 

ستاپ معاملاتی (Stop Orders)

این سفارشات پس از رسیدن به یک سطح قیمت مشخص که به‌عنوان توقف قیمت شناخته می‌شود، تبدیل به سفارشات بازار می‌شوند. دستورهای توقف برای محدود کردن ضررهای احتمالی یا ورود به موقعیت‌ها پس از نقض یک سطح قیمت خاص مفید هستند.

 

معاملات الگوریتمی

سرمایه‌گذاران نهادی و معامله‌گران حرفه‌ای اغلب از سیستم‌های معاملاتی الگوریتمی برای اجرای معاملات به‌طور خودکار بر اساس معیارهای از پیش تعریف شده استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها می‌توانند به سرعت داده‌های بازار را تجزیه و تحلیل کنند و سفارشات را با کمترین مداخله انسانی اجرا کنند.

 

سوالات متداول

بازار ساز کیست؟

سازندگان بازار افراد یا نهادهایی هستند که نقدینگی را با استناد مداوم قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی برای ارزهای دیجیتال خاص به بازار ارائه می‌دهند. آنها اساساً مسئول حفظ یک بازار منظم با اطمینان از وجود خریداران و فروشندگان در هر زمان هستند.

 

بازارگردان کیست؟

بازار گردان معامله‌گرانی هستند که سفارشات را با قیمت‌های اعلام شده توسط بازارسازان اجرا می‌کنند. به آنها “گیرنده” می‌گویند زیرا قیمت‌های موجود در بازار را می‌پذیرند و نقدینگی را از دفتر سفارش تحویل می‌گیرند.

 

آنچه در مقاله بازارساز و بازارگردان ارزهای دیجیتال مطالعه کردیم…

فعالان حوزه ارزهای دیجیتال هر چقدر آشنای بیشتری با مفاهیم این حوزه داشته باشند، کمتر گرفتار شکست و ریسک‌های خطرناک در بازار می‌شوند. شناخت بازارساز و بازارگردان به شما در انجام معاملات دقیق‌تر و موفق‌تر کمک خواهد کرد، زیرا با شناخت این‌ها شما درک خواهید کرد که قیمت یک دارایی چجوری تعیین می‌شود و بازار به کدام سمت و توسط چه کسانی حرکت خواهد کرد.

 

چرا اتراکس بهترین صرافی ارز دیجیتال در ایران است؟

صرافی ارز دیجیتال اتراکس، یکی از معتبرترین صرافی‌های رمزارز در ایران به شمار می‌آید. این مرکز معاملات ارز دیجیتال با ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای که ارائه می‌دهد، از جمله کیف‌پول اختصاصی، محیط امن برای تراکنش‌ها، کارمزدهای رقابتی و پشتیبانی حرفه‌ای، به عنوان نمادی از اعتماد و قدرت در دنیای ارزهای دیجیتال در ایران شناخته می‌شود. اتراکس با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته و تأکید بر امنیت، به مشتریان خود اعتماد و اطمینان می‌دهد که دارایی‌هایشان در یک محیط کاملاً امن نگهداری می‌شوند. تجربه ساده و سریع در انجام تراکنش‌ها، همراه با پشتیبانی از بیش از 400 نوع رمزارز و رابط کاربری جذاب و آسان، اتراکس را به یکی از انتخاب‌های بی‌مانند در بازار رمزارز ایران تبدیل کرده است.

برای خرید و فروش تمامی ارزهای دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی‌ها به پنل کاربری صرافی اتراکس مراجعه کنید. و با کمترین کارمزد و در تمامی شبکه‌های بلاکچین مشغول به معامله شوید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa