توضیحی بر قراردادهای آتی دائمی در ارزهای دیجیتال

توضیحی بر قراردادهای آتی دائمی در ارزهای دیجیتال
زمان مطالعه: 7 دقیقه

قراردادهای آتی (Futures)، که نوعی ابزار مشتقات هستند. پرداخت و تحویل را تا تاریخ‌های آتی از پیش تعیین شده به تعویق می‌اندازند. در حالی که قراردادهای نقدی (Spot) برای خرید و فروش فوری هستند. در مقابل، قراردادهای دائمی (Perpetual) (که نوعی قرارداد آتی است) فاقد زمان تسویه ثابت و تاریخ انقضا هستند.

مقدمه

قرارداد فیوچرز دائمی (Perpetual Futures Contract) نوع خاصی از قرارداد فیوچرز است که تاریخ انقضا ندارد. معامله‌گران با استفاده از این قراردادها می‌توانند بدون نگهداری دارایی، از روند قیمت سود کسب کنند. قراردادهای دائمی به دلیل انعطاف‌پذیری و نقدشوندگی پرکاربردترین نوع قراردادهای آتی در بازار ارز دیجیتال هستند. در این مطلب از وبلاگ صرافی ارزدیجیتال اتراکس  با این نوع قرارداد آشنا خواهیم شد.

 

تعریف قراردادهای دائمی

معامله قراردادهای دائمی با معاملات قراردادهای آتی قابل مقایسه است. با این حال، در مورد قراردادهای دائمی، معامله‌گر دارای اهرم بیشتری است و بلافاصله دارایی‌های اساسی را معامله نمی‌کند.

قراردادهای آتی، نوعی ابزار مشتقه، پرداخت و تحویل را تا تاریخ‌های آینده از پیش تعیین شده، به تعویق می‌اندازند. در حالی که قراردادهای نقدی برای خرید و فروش سریع هستند. در مقابل، قراردادهای دائمی آتی فاقد زمان تسویه ثابت و تاریخ انقضا هستند.

تا زمانی که حاشیه نگهداری کافی باشد، معامله‌گران می‌توانند پوزیشن‌های خرید یا فروش خود را برای همیشه حفظ کنند.

حداقل مقدار وثیقه‌ای که یک کاربر برای حفظ موقعیت‌های معاملاتی باز باید داشته باشد به‌عنوان حاشیه نگهداری شناخته می‌شود.

 

بیایید تفاوت بین قراردادهای آتی سنتی و قراردادهای دائمی آتی را از طریق یک مثال درک کنیم:

در مورد قرارداد آتی، قرارداد آتی نفت خام محمد در اسفند ماه، که او آن را به قیمت 70 دلار در هر بشکه خریداری کرد، بدون در نظر گرفتن قیمت سررسید می‌شود. به‌عنوان جایگزین، اگر او قراردادی دائمی بخرد، موافقت می‌کند که نفت خام را در زمان بعدی به قیمت 70 دلار در هر بشکه بخرد. با این حال، این ضمانت محدود به زمان نیست. و او این اختیار را دارد که هر زمان که بخواهد از موقعیت خارج شده و حاشیه سود خود را پس بگیرد.

 

قراردادهای آتی دائمی (perpetual futures contracts) چیست؟

در سال 1992، رابرت شیلر، اقتصاددان، یک بازار آتی تسویه نقدی به نام معاملات آتی دائمی را پیشنهاد داد، که تاریخ انقضا ندارند. و تحویل یا ریسک دارایی مورد معامله را ارائه نمی‌دهد، تا هزینه‌های انتقال یا نگهداری مستقیم، قراردادهای ارزهای دیجیتال را کاهش دهد. با این حال، چنین قراردادهایی فقط در بازارهای ارزهای دیجیتال فعال هستند.

قراردادهای آتی دائمیصرافی ارزدیجیتال اتراکس
قراردادهای معاملاتی فیوچرز

به‌منظور قرار گرفتن در پوزیشن یک دارایی یا شاخص اساسی، یک معامله‌گر می‌تواند به طور نامحدود مالک قراردادهای آتی دائمی باشد. از آنجایی که قراردادها تاریخ سررسید از پیش تعیین شده‌ای ندارند، این استراتژی، امکان ایجاد بازارهای آتی برای دارایی‌های غیر نقدشونده را فراهم می‌کند. علاوه بر این، برخلاف قراردادهای آتی سهام، که با تحویل دارایی در سررسید قرارداد تسویه می‌شود، قراردادهای آتی دائمی همیشه به صورت نقدی تسویه می‌شوند – یعنی تحویل فیزیکی.

علاوه بر این، از آنجایی که تحویل دارایی وجود ندارد، معاملات آتی دائمی، معاملات با سطوح بالای اهرم را فراهم می‌کنند. اهرم یک ابزار معاملاتی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از وجه قرض گرفته شده، از کارگزار برای انجام معامله یا سرمایه‌گذاری، از آن برای افزایش کسب سود در بازار استفاده کنند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال با اهرم بالا، پوشش ریسک (کاهش ریسک) و قرض گرفتن (افزایش قرار گرفتن در معرض تغییرات قیمت) روی ارزهای دیجیتال با اهرم‌های دائمی  معامله انجام دهند، که نیازی به تحویل هیچ دارایی کریپتویی ندارند و نیازی به جابجایی آن‌ها نیست.

در اصل، قراردادهای آتی دائمی قراردادی بین طرف مقابل بلند مدت و کوتاه مدت است، که در آن طرف بلند مدت باید یک جریان نقدی موقت به نام نرخ تامین مالی به طرف کوتاه مدت بپردازد و طرف کوتاه مدت، باید بر اساس ورودی قیمت آتی به طرف بلند مدت پاداش بدهد.

قیمت قراردادهای آتی دائمی به لطف مکانیسم نرخ تامین مالی، با ارزش‌های بازار برای دارایی‌های اساسی که دنبال می‌کنند، مطابقت دارد. تأمین مالی یا فاندینگ‌ریت هر هشت ساعت انجام می‌شود. برای استفاده، و درک بهتر از فاندینگ ریت تحلیل هفتگی بازارها؛بررسی شرایط سهام و شاخص های مهم را مطالعه کنید.

در صرافی بایننس؛ به جز قراردادهایی مانند BNBUSDT و BNBBUSD که نرخ بهره آنها 0٪ است، نرخ بهره Binance Futures 0.01٪ در هر بازه تامین مالی (0.03٪ در روز) تعیین شده است. با این حال، حق بیمه بر اساس تمایز قیمتی بین قرارداد دائمی و قیمت، که بیانگر ارزش منصفانه یک قرارداد آتی دائمی است و تخمینی از ارزش واقعی قرارداد در مقابل قیمت واقعی معاملاتی آن است، در نوسان است.

 

قراردادهای آتی دائمی چگونه کار می‌کنند؟

زمانی که قیمت قرارداد بالاتر از قیمت BTC باشد، به کاربرانی که موقعیت‌های فروش دارند، نرخ سرمایه پرداخت می‌شود که توسط کاربران دارای موقعیت‌های خرید بازپرداخت می‌شود و باعث می‌شود که قیمت قرارداد با قیمت BTC/USD دوباره همخوانی داشته باشد.

BitMEX، یک صرافی ارز دیجیتال، که با مشتقات ارزهای دیجیتال معامله می‌کند، قراردادهای دائمی مانند XBTUSD (قرارداد بیت‌کوین دائمی) را رایج کرده است. با استفاده از این قرارداد، معامله‌گران می‌توانند موقعیت‌های اهرمی ایجاد کنند که در پاسخ به تغییرات قیمت شاخصی که نشان‌دهنده قیمت لحظه‌ای بیت کوین ( BTC ) در مقابل دلار است، که در تعدادی از صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال تعیین می‌شود، ارزش آن افزایش یا کاهش می‌یابد.

قیمت شاخص میانگین، قیمت یک دارایی است که با توجه به اندازه بازارهای عمده نقدی و تعداد معاملات در آن بازارها تعیین می‌شود تا قیمت‌های معامله شده برابر یا بسیار نزدیک به قیمت‌های بازار لحظه‌ای باشد.

 

بیایید یک مثال فرضی بیاوریم تا بفهمیم قراردادهای آتی دائمی چگونه کار می‌کنند:

فرض کنید یک معامله‌گر مقداری BTC دارد. هنگام خرید قرارداد، یا می‌خواهند که این مبلغ مطابق با قیمت BTC/USD افزایش یابد یا در هنگام فروش قرارداد در جهت مخالف حرکت کنند. با توجه به اینکه ارزش هر قرارداد 1 دلار است، اگر آنها یک قرارداد را به قیمت 50.50 دلار خریداری کنند، باید 1 دلار به صورت BTC بپردازند. در عوض، اگر قرارداد را بفروشند، یک دلار بیت کوین به قیمتی که آن را فروخته‌اند دریافت می‌کنند (اگر آنها قبل از خرید بفروشند همچنان اعمال می‌شود).

مهم است که توجه داشته باشید که معامله‌گر در حال خرید قرارداد است، نه بیت کوین یا دلار. پس:

  • چرا باید معاملات آتی دائمی کریپتوها را انجام دهید؟

  •  چگونه می‌توان مطمئن بود که قیمت قرارداد از قیمت BTC/USD تبعیت می‌کند؟

پاسخ از طریق مکانیسم تامین مالی است. زمانی که قیمت قرارداد کمتر از قیمت BTC باشد، به کاربرانی که موقعیت‌های خرید دارند؛ نرخ سرمایه (که توسط کاربران دارای موقعیت‌های فروش جبران می‌شود) پرداخت می‌شود. که به آنها انگیزه خرید قرارداد می‌دهد. و باعث می‌شود قیمت قرارداد افزایش یابد و با قیمت BTC تطبیق یابد. به‌طور مشابه، کاربران با موقعیت‌های فروش می‌توانند قراردادهایی را برای بستن موقعیت‌های خود خریداری کنند، که احتمالاً باعث افزایش قیمت قرارداد برای مطابقت با قیمت BTC می‌شود.

برخلاف این وضعیت، برعکس زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت قرارداد بالاتر از قیمت BTC باشد – یعنی کاربرانی که موقعیت‌های خرید دارند با موقعیت‌های فروش به کاربران پرداخت می‌کنند و فروشندگان را تشویق می‌کنند تا قرارداد را بفروشند، که قیمت آن را به قیمت هدف نزدیک‌تر می‌کند.

 

مزایا و معایب قراردادهای آتی دائمی چیست؟

معاملات آتی دائمی بدون تعدیل دائمی موقعیت‌هایشان و پوشش ریسک‌هایشان در معاملات مارجین و لحظه‌ای، اهرم بالایی را به معامله‌گران ارائه می‌کند. با این حال، چنین ابزارهای مالی غیرقانونی هستند، به این معنی که قربانیان محافظت نمی‌شوند، و ممکن است متخلفان به دلیل رفتار نادرست مجازات نشوند.

معاملات آتی دائمی به معامله گران این امکان را می‌دهد که یک دارایی پایه را بدون تاریخ تحویل از پیش مشخص شده بخرند یا بفروشند و نیاز به ایجاد مکرر موقعیت خرید یا فروش را کاهش دهند. با این حال، به دلیل عدم وجود تاریخ انقضا، ریسک طرف مقابل در مورد چنین ابزارهای مالی بالا است.

علاوه بر این، قراردادهای آتی دائمی توسط کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده مجاز و قانونی نیستند. به این معنی که در صورت از بین رفتن سرمایه، قربانیان غرامتی دریافت نخواهند کرد. علاوه بر این، از آنجایی که ارزش قرارداد و دارایی پایه به طور خودکار با نزدیک شدن به تاریخ انقضا همگرا می‌شوند، در مورد قراردادهای آتی سنتی، نیازی به حفظ قیمت نیست.

 

قراردادهای آتی دائمی در مقابل آتی سنتی

یکی از ویژگی‌های اصلی قراردادهای آتی دائمی این است که در مقایسه با قراردادهای آتی سنتی هرگز منقضی نمی‌شوند.

در قراردادهای آتی سنتی، زمانی که قرارداد آتی منقضی می‌شود، یک کالای مشهود مانند طلا باید طبق شرایط و ضوابط قرارداد تحویل داده شود. در نتیجه، طلا باید به صورت فیزیکی پرداخت شود و به هزینه‌های حمل و نقل – یعنی هزینه ذخیره‌سازی طلا اضافه شود. بازه زمانی بین دوره فعلی و زمان تسویه احتمالی قرارداد نیز بر قیمت طلا تأثیر خواهد گذاشت.

با افزایش شکاف، قیمت در آینده غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود و اختلاف قیمت بین بازارهای آتی لحظه‌ای و سنتی نیز افزایش می‌یابد و هزینه‌های حمل و نقل قرارداد را افزایش می‌دهد. با این حال، همه پوزیشن‌های باز منقضی یا تسویه می‌شوند زیرا قیمت قرارداد با قیمت نقدی در زمان تسویه همگرا می‌شود.

از آنجایی که معاملات آتی دائمی توسط CFTC تنظیم قانون گذاری نشده است، صرافی‌هایی مانند BitMEX که قراردادهای آتی ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند در ایالات متحده قابل دسترسی نیستند. علاوه بر این، قبل از درگیر شدن در ابزارهای مالی پرخطر مانند قراردادهای دائمی، باید بررسی لازم را انجام داد.

 

سخن پایانی

 قرارداد دائمی برای معامله‌گران این امکان را فراهم می‌کنند تا بدون محدودیت زمانی، در رابطه با تغییرات کوتاه‌مدت یا بلندمدت یک دارایی گمانه‌زنی کنند. نکته جالب‌تر این است که با این معاملات حتی می‌توان در زمان رکود بازار نیز سود کسب کرد.با اینکه معاملات قراردادهای دائمی دارای ریسک‌های فراوانی هستند، اما این دسته از معاملات برای کاربران حوزه کریپتوکارنسی بسیار جذاب هستند. با این‌ وجود به معامله‌گران توصیه می‌شود پیش از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها، به خوبی در رابطه با آنها تحقیق کنند.

 

چرا صرافی ارز دیجیتال اتراکس

صرافی ارز دیجیتال اتراکس با ویژگی‌ها و خدمات منحصر به فرد خود، یکی از بهترین صرافی های رمزارز در ایران شناخته شود. از مهمترین امتیازات اتراکس، امنیت بالای تراکنش ها با استفاده از درگاه بانکی است. در اتراکس واریز و برداشت وجه به صورت نامحدود انجام می شود. همچنین، احراز هویت آنی و پشتیبانی 24 ساعته، سرعت تراکنش‌ ها و رابط کاربری ساده و کاربرپسند از دیگر دیگر نقاط قوت این صرافی است. این صرافی از بیش از 400 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند که در نوع خود بی نظیر است.

برای خرید ارزدیجیتال بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال، با کمترین کارمزد، و خرید در تمامی شبکه‌های بلاکچین به پنل کاربری اتراکس مراجعه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa