ضرر ناپایدار چیست و چه زمانی این پدیده رخ می‌دهد؟

ضرر ناپایدار چیست و چه زمانی این پدیده رخ می‌دهد؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

مفهوم ضرر ناپایدار عمدتاً به ارائه دهندگان نقدینگی در شبکه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مربوط می‌شود، به ویژه آنهایی که از پروتکل‌های بازار ساز خودکار (AMM) استفاده می‌کنند. این موضوع، از دست دادن مختصر ارزشی را توصیف می‌کند که ارائه دهندگان نقدینگی ممکن است در نتیجه نوسانات قیمت‌های دارایی که نقدینگی برای آن عرضه کرده‌اند، متحمل شوند.

 

فعالیت ارائه دهنده نقدینگی به چه شکل است؟

ارائه دهندگان نقدینگی دارایی‌ها را به استخر نقدینگی در پروتکل‌های بازار ساز خودکار اضافه می‌کنند. سپس برای فعال کردن معاملات غیرمتمرکز استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند بین دارایی‌ها معامله کنند زیرا استخر نسبت نسبی آنها را ثابت نگه می‌دارد. ارائه دهندگان نقدینگی به نسبت سهم خود از نقدینگی کلی ارائه شده، کارمزدی برای پیوستن به استخر دریافت خواهند کرد.

نسبت دارایی‌های نگهداری شده توسط تامین‌کننده نقدینگی ممکن است زمانی که قیمت دارایی‌های موجود در مجموعه نقدینگی تغییر می‌کند با قیمت بازار خارجی متفاوت باشد. این امر منجر به وضعیتی می‌شود که در آن ارزش دارایی ارائه‌دهنده نقدینگی در استخر با آنچه که اگر دارایی‌ها را خارج از استخر حفظ می‌کردند، متفاوت باشد.

 

تعریف ضرر ناپایدار چیست؟

وقتی که دارایی‌های موجود در استخر نقدینگی از زمانی که ارائه‌دهنده نقدینگی آن‌ها را قرار داده مقداری از ارزش خود را از دست داده باشند، به عنوان ضرر ناپایدار شناخته می‌شود. اگر یک دارایی بسیار بهتر از دیگری در مجموعه عمل کند، ارائه‌دهنده نقدینگی دارایی، دارای عملکرد ضعیف‌تری نسبت به آنچه که باید می‌بود خواهد داشت. این موضوع باعث کاهش مختصر ارزش می‌شود.

ضرر ناپایدار صرافی ارز دیجیتال اتراکس
ضرر ناپایدار در ارزهای دیجیتال مربوط به بخش دیفای است.

 

زیان فقط “دائمی” در نظر گرفته می‌شود زیرا زمانی که ارزش نسبی دارایی‌ها به سطح اولیه خود بازگردد، می‌توان آن را کاهش داد یا حتی حذف کرد. ارائه‌دهنده نقدینگی ممکن است بتواند زیان‌های خود را جبران کند و احتمالاً در صورتی که دارایی‌های موجود در استخر به گونه‌ای حرکت کند که نسبت اولیه را بازیابی کند، به سود خود بازگردد.

میزان ضرر موقت تحت تأثیر نوسانات قیمت و تفاوت بین قیمت استخر و قیمت در خارج از بازار است. این پدیده به احتمال زیاد در مجموعه‌های دارایی با قیمت نوسانات قیمتی  رخ می‌دهد.

درک این نکته مهم است که دارندگان دارایی‌های متعارف تحت تأثیر ضرر موقت نیستند. در عوض، زیان موقت در درجه اول بر شرکت کنندگان در مکانیسم تأمین نقدینگی سیستم‌های DeFi مبتنی بر AMM تأثیر می‌گذارد.

اکنون بیایید در مورد ضررهای دائمی در پروتکل‌های بازارساز خودکار (AMM) و تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) با بررسی دقیق‌تری صحبت کنیم.

 

1. در پروتکل‌های AMM، نقدینگی ارائه می‌شود:

  • جفت دارایی‌های ارائه دهندگان نقدینگی در پروتکل‌های AMM از جمله Uniswap، SushiSwap و PancakeSwap به یک استخر نقدینگی سپرده می‌شوند.
  •  با کمک این استخرها، کاربران می‌توانند یک دارایی را با دیگری معامله کنند و از معاملات غیرمتمرکز پشتیبانی کنند.
  • تامین کنندگان نقدینگی متناسب با سهم خود از نقدینگی کلی ارائه شده، بخشی از کارمزد معاملاتی که توسط استخر کسب می‌شود، جبران می‌شود.

 

2. تشخیص ضرر ناپایدار

  • زمانی که ارزش دارایی با آنچه که اگر ارائه‌دهنده نقدینگی آن مورد را خارج از مجموعه نگهداری می‌کرد، متفاوت باشد، زیان دائمی رخ داده است.
  • زیانی “ناپایدار” نامیده می‌شود که در صورت بازگشت قیمت دارایی‌ها به ارزش اصلی خود، جبران شود.

 

3. علل ضرر ناپایدار:

  • نوسان قیمت: نوسان قیمت دارایی‌های موجود در استخر نقدینگی عامل اصلی موثر در ضرر ناپایدار است.
  • واگرایی از قیمت بازار خارجی: نسبت دارایی‌های نگهداری شده توسط تامین‌کننده نقدینگی ممکن است با نسبت قیمت بازار متفاوت باشد. زمانی که قیمت یک دارایی در استخر به‌طور قابل توجهی نسبت به قیمت آن در بازار خارجی نوسان می‌کند.
  • تعادل مجدد: پروتکل AMM به‌طور خودکار نسبت دارایی استخر را هنگامی که کاربران دارایی‌ها را بین خود معامله می‌کنند تنظیم می‌کند. این تنظیم مجدد ممکن است منجر به ضرر ناپایدار شود.

 

4. تأثیر بر تامین کنندگان نقدینگی:

نتایج زیر برای تامین‌کنندگان نقدینگی بر اساس تغییرات قیمت ممکن است رخ دهد:

  • سود: اگر دارایی‌های موجود در مجموعه به گونه‌ای تغییر کند که ارزش دارایی استخر را نسبت به نگهداری دارایی‌ها در خارج از آن افزایش دهد، تامین‌کننده نقدینگی ممکن است درآمد کسب کند.
  • زیان موقت: اگر یک دارایی به میزان زیادی از دارایی دیگر برتری داشته باشد، تامین‌کننده نقدینگی دارایی عملکرد ضعیف‌تری را در مجموعه خواهد داشت که باعث از دست دادن مختصر ارزش می‌شود.
  • زیان دائمی: در شرایط استثنایی، اگر دارایی‌ها از نسبت اولیه خود بسیار فاصله داشته باشند و جبران نشوند، زیان ممکن است غیرقابل برگشت شود.

 

5. مدیریت ضرر ناپایدار:

  • ارائه نقدینگی به جفت‌های استیبل کوین یا انتخاب جفت‌های دارایی با نوسان قیمت پایین‌تر، دو روشی است که ارائه‌دهندگان نقدینگی ممکن است زیان موقت را کاهش دهند.
  • برخی از پلتفرم‌ها انگیزه‌هایی را برای متعادل کردن ضررهای گذرا و جذب تامین‌کنندگان نقدینگی، مانند برنامه‌های یلد فارمینگ یا استخراج نقدینگی فراهم می‌کنند.
  • برای کاهش ریسک، تکنیک‌های محافظت در مقابل ریسک نیز در حال توسعه هستند، مانند استفاده از محصولات مشتقه یا استفاده از مکانیسم‌های حفاظت موقت در برابر از دست دادن.

 

سوالات متداول

تعریف ضرر ناپایدار چیست؟

وقتی که دارایی‌های موجود در استخر نقدینگی از زمانی که ارائه‌دهنده نقدینگی آن‌ها را قرار داده مقداری از ارزش خود را از دست داده باشند، به عنوان ضرر ناپایدار شناخته می‌شود.

 

مفهوم ضرر ناپایدار در کدام بخش از کریپتوکارنسی‌ها رخ می‌دهد؟

مفهوم ضرر ناپایدار عمدتاً به ارائه دهندگان نقدینگی در شبکه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مربوط می‌شود. به ویژه آنهایی که از پروتکل‌های بازار ساز خودکار (AMM) استفاده می‌کنند.

 

آنچه در مفهوم ضرر ناپایدار آموختیم…

با وجود اینکه انگیزه‌ها و اهداف بسیار وسوسه‌انگیزی برای سرمایه‌گذاری در بخش دیفای وجود دارد. اما هر پروتکل در بخش دیفای باید در زمینه ضرر ناپایدار، باید اعتماد تامین کننده نقدینگی را جلب کند. درحالیکه سرمایه‌گذاری دارایی‌ها در استخرهای نقدینگی استاندارد، همواره با ضرر ناپایدار همراه خواهد بود، راه‌حل‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها، برای کاهش یا حتی جلوگیری از ضرر ناپایدار، استفاده کنید. اگر شما یک فرد مبتدی هستید و تازه اقدام به فعالیت در بخش استخرهای نقدینگی از جلمه وام‌دهی کرده‌اید پیشنهاد می‌شود در این زمینه از استیبل کوین‌های ثابت شده استفاده کنید تا در صورت ایجاد نوسانات زیاد دچار ضرر ناپایدار نشوید.

 

اتراکس، صرافی ارز دیجیتال ایرانی

اتراکس نقطه ورودی امن برای بازار ارزهای دیجیتال است، یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال در ایران که از بیش از 400 ارز دیجیتال معتبر پشتیبانی می کند. کلیه مبادلات مالی در بستری امن انجام شده و برای امنیت بیشتر یک کیف پول اختصاصی به شما تعلق می گیرد. صرافی ارز دیجیتال اتراکس مفتخر است که حداقل کارمزد را از شما دریافت می کند و خرید و فروش ارزهای دیجیتال با سرعت و در محیطی کاربرپسند انجام می شود. برای آغاز معاملات حرفه ای همین حالا وارد پنل کاربری اتراکس شده و با احراز هویت آنی به جمع ما بپیوندید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa