مدیریت ریسک و نقش آن در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال

مدیریت ریسک و نقش آن در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ما در زندگی روزمره خود، چه هنگام انجام کارهای ساده‌ای مثل رانندگی و چه هنگام انتخاب طرح‌های بیمه، پیوسته به صورت ذاتی در حال مدیریت ریسک هستیم. در واقع، مدیریت ریسک منحصرا به معنای ارزیابی ریسک و آمادگی و واکنش به آن‌هاست.

اغلب به صورت ناخودآگاه این ریسک‌ها را ارزیابی می‌کنیم. با این‌حال، زمانی که بحث بازارهای مالی و مدیریت کسب و کار در میان باشد، ارزیابی ریسک و در نظر گرفتن عواقب آن، اهمیت حیاتی پیدا می‌کند و باید به شکل کاملا آگاهانه انجام شود.

در علم اقتصاد می‌توان مدیریت ریسک را چارچوبی تعریف کرد که نحوه برخورد با ریسک‌های ذاتی هر نوع کسب و کاری را برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران مشخص می‌کند. این چارچوب برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ممکن است مدیریت دسته‌های مختلف دارایی‌ها مانند رمزارزها، فارکس، کالاها، سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، املاک و مستغلات باشد.

انواع مختلفی از ریسک‌های مالی وجود دارند که به روش‌های متنوع می‌توان آن‌ها را طبقه‌بندی کرد. در این مقاله به بررسی اجمالی فرآیندهای مدیریت ریسک می‌پردازیم.

فرآیند مدیریت ریسک چگونه است؟

فرآیند مدیریت ریسک معمولا شامل پنج مرحله می‌شود: تعیین اهداف، شناسایی ریسک‌ها، ارزیابی ریسک، تعیین واکنش‌های مناسب و پایش. بااین‌حال، این مراحل بسته به شرایط ممکن است تغییرات قابل توجهی پیدا کنند.

تعیین اهداف

اولین گام تعیین اهداف اصلی است. این مرحله غالبا به سطح تحمل ریسک شرکت‌ها یا افراد وابسته است. به‌بیان دیگر، یعنی این افراد یا شرکت‌ها برای حرکت در مسیر دست‌یابی به اهداف خود حاضر به پذیرش چه میزان ریسکی می‌شوند.

شناسایی ریسک‌ها

گام دوم شامل شناسایی و تعریف ریسک‌های بالقوه می‌شود. هدف این مرحله آشکارسازی همه نوع رویدادهایی است که ممکن است تاثیرات منفی به همراه داشته باشند. این مرحله در شرایط تجاری ممکن است اطلاعات ارائه کند که ارتباط مستقیمی با ریسک‌های مالی ندارند.

ارزیابی ریسک

پس از شناسایی ریسک‌ها، مرحله‌ی بعدی ارزیابی تناوب و شدت مورد انتظار آن‌هاست. این ریسک‌ها در مرحله بعد بر حسب اهمیت، رده‌بندی می‌شوند.

تعیین واکنش‌های مناسب

مرحله چهارم، تعریف واکنش‌های مناسب برای هر دسته از این ریسک‌ها و با توجه به سطح اهمیت آن‌هاست. این مرحله تعیین می‌کند که در صورت بروز رویدادهای نامطلوب چه اقداماتی باید انجام داد.

پایش

مرحله نهایی استراتژی مدیریت ریسک پایش بازدهی واکنش‌های تعیین‌شده برای رویدادهای نامطلوب است. این مرحله غالبا مستلزم جمع‌آوری و تحلیل مداوم داده‌ها است.

مدیریت ریسک مالی

برای شکست استراتژی‌های مدیریت ریسک دلایل متعددی وجود دارد. برای مثال، ممکن است معامله‌گران به دلیل حرکت بازار در جهت عکس پوزیشن معاملاتی قراردادهای آتی یا به دلیل احساساتی شدن و فروش موقعیت‌های معاملاتی خود از روی ترس و هراس متحمل ضرر شوند.

واکنش‌های احساسی غالبا معامله‌گران را به نادیده‌گرفتن یا رها کردن استراتژی معاملاتی خود وادار می‌کند. این مسئله مخصوصا در بازارهایی که روند نزولی دارند و دوره‌های ریزش قیمت، بیشتر خودنمایی می‌کند.

بیشتر افراد فعال در بازارهای مالی این نکته را تایید می‌کنند که استفاده از استراتژی‌های مناسب مدیریت ریسک، نقش بزرگی در موفقیت آن‌ها داشته است. این استراتژی گاهی اوقات ممکن است به سادگی تعیین حد ضرر یا حد سود باشد.

هر استراتژی معاملاتی قدرتمند باید مجموعه واضحی از اقدامات احتمالی در اختیار معامله‌گر قرار دهد یعنی به معامله‌گران آمادگی بیشتری برای مقابله با انواع وضعیت‌های مختلف دهد. با این‌حال، همانطور که پیش از این اشاره شد روش‌های متعددی برای مدیریت ریسک وجود دارد. در حالت ایده‌آل، استراتژی‌های مدیریت ریسک باید به طور مداوم اصلاح و به‌روزرسانی شوند.

در ادامه نمونه‌هایی از ریسک‌های مالی به همراه توصیف مختصری از روش‌های معمول کاهش آن‌ها ارائه شده است.

ریسک بازاری

با تعیین حد ضرر برای هر معامله، می‌توان این ریسک را حداقل کرد.

ریسک نقدشوندگی

با معامله در بازارهایی که حجم معاملاتی بالاتری دارند قابل کاهش است. معمولا دارایی‌هایی که ارزش بازاری بالاتری دارند، نقدشوندگی بیشتری نیز دارند.

ریسک اعتباری

با معامله در صرافی‌های معتبر، می‌توان این ریسک را کاهش داد.

ریسک عملیاتی

سرمایه‌گذاران می‌توانند با تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری خود ریسک عملیاتی را کاهش دهند و از آسیب‌پذیری شدید خود از یک پروژه یا یک شرکت جلوگیری کنند.

ریسک ساختاری

با تنوع‌بخشی سبد سرمایه‌گذاری قابل‌کاهش است. بااین‌حال، تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری باید شامل پروژه‌هایی با پیشنهادات متفاوت و یا شرکت‌هایی از صنایع مختلف باشد. در این حالت بهتر است شرکت‌ها یا پروژه‌هایی که همبستگی پایینی با یکدیگر دارند انتخاب شوند.

سخن پایانی

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران پیش از باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی یا تخصیص سرمایه به سبد سرمایه‌گذاری باید به فکر طراحی استراتژی مدیریت ریسک مناسب خود باشند. البته به این نکته توجه داشته باشید که ریسک‌های مالی به طور کامل اجتناب‌پذیر نیستند.

روی هم رفته، مدیریت ریسک نحوه مدیریت ریسک‌ها را تعیین می‌کند اما این فرآیند صرفا به کاهش ریسک‌های مالی محدود نمی‌شود. این فرآیند همچنین مستلزم تفکر استراتژیک است تا بتوان ریسک‌های اجتناب‌ناپذیر را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد.

به‌بیان دیگر، این فرآیند به شناسایی، ارزیابی و پایش ریسک‌ها مطابق با شرایط و استراتژی اتخاذ شده نیاز دارد. هدف فرآیند مدیریت ریسک ارزیابی نسبت ریسک به پاداش برای شناسایی و اولویت دادن به مطلوب‌ترین موقعیت‌های معاملاتی است.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه

با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa