چگونه یک پرتفوی کریپتوکارنسی (سبد ارزهای دیجیتال) متوازن داشته باشیم؟

چگونه یک پرتفوی کریپتوکارنسی (سبد ارزهای دیجیتال) متوازن داشته باشیم؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

تفاوت چندانی بین یک پرتفوی کریپتوکارنسی متوازن با پرتفوهای سنتی وجود ندارد. ریسک کلی را می‌توان به‌آسانی طبق پروفایل ریسک‌پذیری و استراتژی سرمایه‌گذاری‌ کاهش داد و در مرحله اول، تنها کاری که باید انجام داد متنوع‌سای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است.

البته میزان تنوع سرمایه‌گذاری را دقیقاً نمی‌توان مشخص کرد زیرا هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد. با این‌حال، عموم کارشناسان پذیرفته‌اند که مقداری تنوع می‌تواند سودمند باشد. با نگهداری رمزارزهای متفاوت (شامل استیبل‌کوین‌ها) و با متوازن‌سازی مجدد و منظم آنها تا حدود زیادی می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داد.

برای آنکه مدیریت پرتفوی کریپتوکارنسی شما آسان شود، می‌توان از ردیاب پرتفو استفاده کرد یا تراکنش‌های خود را در نرم‌افزار اکسل ثبت کرد.

معرفی

شروع سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به آسانی خرید بیت‌کوین (BTC)، اتریم (ETH) یا هر رمزارز دیگری است. درحالیکه برخی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند بیشترین میزان رمزارز را خریداری و نگهداری کنند، برخی افراد سرمایه‌گذاری خود را با خرید آلتکوین‌ها شروع می‌کنند.

اما بهترین روش کدام است؟ اگر درباره تخصیص دارایی‌های‌تان دقت به خرج دهید و پرتفوی رمزارز خود را به‌طور مرتب متوازن سازید، احتمال موفقیت افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه چقدر ریسک‌پذیر باشید، راه‌های متعددی برای اینکار وجود دارد. ایجاد پرتفوی کریپتوکارنسی متوازن کار دشواری نیست و در عین حال می‌تواند نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد.

منظور از پرتفوی کریپتوکارنسی‌ها چیست؟

این عبارت به معنی مالکیت مجموعه‌ای از رمزارزها مانند آلتکوین‌ها و دیگر ارزهای دیجیتال است که یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر در اختیار دارد. پرتفوی یا سبد ارزهای دیجیتال، شباهت زیادی به پرتفوی سرمایه‌گذاری سنتی دارد، جز اینکه در اینجا کلاس دارایی متفاوت است.

منظور از تخصیص دارایی و تنوع‌بخشی چیست؟

هنگام ایجاد پرتفوی سرمایه‌گذاری باید با مفاهیم تخصیص دارایی و تنوع‌بخشی آشنا باشید. تخصیص دارایی، به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های متفاوت مانند رمزارزها، سهام، اوراق با درآمد ثابت، فلزات گرانبها، پول نقد و غیره اطلاق می‌شود. مثالی از متنوع‌سازی می‌تواند انتخاب دارایی از بازارها و یا از صنایع مختلف مانند کشاورزی، فناوری، انرژی، خودروسازی و غیره باشد که هر دو استراتژی، ریسک کلی سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

به‌لحاظ فنی، رمزارزها کلاس دارایی مجزایی هستند. در پرتفوی رمزارز، می‌توان با کوین‌ها و توکن‌هایی که اهداف و کاربری متفاوتی دارند، تنوع ایجاد کرد. برای مثال، می‌توان پرتفوی خود را به 40% بیت‌کوین، 30% استیبل‌کوین، 15% توکن‌های غیرقابل تعویض و 15% آلتکوین‌ تخصیص داد.

 

پرتفوی کریپتوکارنسی متوازن

تفاوت پرتفوهای کریپتوکارنسی متمرکز با پرتفوی متنوع

کارشناسان در بیشتر مواقع برای ایجاد یک پرتفوی کریپتوکارنسی متوازن توصیه می‌کنند پرتفوی خود را متنوع کرد. با این حال، هر چه پرتفوی شما تنوع بیشتری داشته باشد، با کلیت بازار همگامی بیشتری دارد. اکثر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند که با سود بیشتر بر بازار غلبه کنند. میانگین بازده پرتفویی که تنوع بالایی دارد معمولا بیش از پرتفوی متمرکز است. دارایی‌هایی که بدترین عملکرد را دارند می‌توانند دارایی‌های پربازده را نامتعادل سازند.

البته مدیریت یک پرتفوی کریپتوکارنسی متوازن و متنوع، زمان و تحقیق بیشتری می‌طلبد. برای آنکه سرمایه‌گذاری معقولی داشته باشید باید کاملا بدانید که چه چیزی می‌خرید. وقتی پرتفوی بزرگی داشته باشید، احتمال اینکه بتوانید همه چیز را به‌خوبی کنترل کنید، کم می‌شود. اگر سبد دارایی شما در بلاکچین‌های مختلف باشد، باید از کیف پول‌ها و صرافی‌های متعدد برای دسترسی به دارایی‌ خود استفاده کنید. تصمیم‌گیری در مورد پرتفوی متمرکز یا متنوع به شما بستگی دارد اما کارشناسان معمولا، پرتفوی متنوع را توصیه می‌کنند.

انواع رمزارزها

بیت‌کوین معروف‌ترین رمزارز است و از نظر ارزش بازار بزرگترین ارز دیجیتال به شمار می‌آید. اما یک پرتفوی متوازن، پرتفویی است که کوین‌های متفاوتی را شامل شود تا ریسک کلی را کاهش دهد. در  ادامه برخی از آن‌ها بررسی شده است.

ارزهای پرداخت

امروزه به‌سختی می‌توان کوین‌های جدیدی یافت که در وهله اول با پرداخت سر و کار داشته باشند. اما اگر به زمان پیدایش رمزارزها بروید خواهید دید که اکثر پروژه‌ها سیستم‌هایی برای انتقال ارزش بودند. رمزارزهایی نظیر ریپل (XRP)، بیت‌کوین کش (BCH)، لایت‌کوین (LTC) و بیت‌کوین (BTC) از آن دسته‌اند که معروف‌ترین آنها بیت کوین است. این کوین‌ها اولین نسل از رمزارزها هستند که قبل از اتریوم و معرفی قراردادهای هوشمند وجود داشتند.

استیبل‌کوین‌ها

استیبل‌کوین‌ نوعی رمزارز است که ارزش آن به یک دارایی‌ اساسی نظیر ارز فیات یا فلز گرانبها وابسته است. برای مثال، برای هر واحد دلار بایننس (BUSD) یک دلار آمریکا به‌عنوان ذخیره در نظر گرفته می‌شود. پکس گولد (PAXG) نیز اینگونه است و ارزش کوین را به قیمت یک اونس تروا طلای نگهداری شده وابسته می‎‌کند. استیبل‌کوین‌ها اگرچه بازده زیادی ندارند اما همانگونه که از نامشان پیداست، برای ثبات و کنترل ریسک پرتفو بسیار کاربرد دارند.

بازار رمزارزها نوسان زیادی دارد و به همین خاطر، داشتن رمزارزی که ارزش ثابتی داشته باشد سودمند خواهد بود. اگر استیبل‌کوین به چیزی خارج از اکوسیستم رمزارز وابسته باشد، سیر نزولی در بازار رمزارز تاثیری در ارزش آن نخواهد داشت. اگر بخواهید توکن‌ها را از یک کوین یا پروژه خارج کنید، می‌توانید آنها را سریعاً به یک استیبل‌کوین با پشتوانه دلار نظیر دلار بایننس انتقال دهید تا از سودهایتان حفاظت کنید. تبدیل به فیات در مقایسه با معامله‌ استیبل‌کوین‌ها فرایند طولانی‌تری دارد.

توکن‌های اوراق بهادار

توکن اوراق بهادار نیز درست همانند اوراق بهادار سنتی می‌توانند نمایانگر چیزهای متفاوتی باشند. سهام یک شرکت، می‌تواند اوراق بهادار یک پروژه یا حتی حق رای باشد. اوراق بهادار، طی فرایندی دیجیتالی شد‌ه‌اند و بر روی بلاکچین قرار گرفته‌اند، بدین معنی که اکثراً مشمول مقررات یکسان هستند. به همین دلیل، توکن‌های اوراق بهادار در قلمروی حاکمیت مقررات محلی قرار دارند و باید قبل صدور، از فرایند قانونی بگذرند.

توکن‌های کاربردی

توکن کاربردی به‌ عنوان یک کلید برای ارایه یک سرویس یا محصول عمل می‌کند. برای مثال، بایننس کوین (BNB) و اتریوم (ETH) هر دو توکن‌های کاربردی هستند. از دیگر کاربردهای این توکن‌ها، توانایی تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) برای پرداخت کارمزدهای تراکنش است. بسیاری از پروژه‌ها برای جمع‌آوری وجوه در عرضه اولیه‌ی کوین، توکن‌های کاربردی خود را منتشر می‌کنند. ارزش توکن باید به‌ لحاظ نظری با ارزش کاربردی که ارائه می‌کند، مطابقت داشته باشد.

توکن‌های حاکمیتی

با نگهداری توکن‌های حاکمیتی می‌توان قدرت رای‌دهی در پروژه و حتی سهمی از درآمد را به دست آورد. این توکن‌ها را به احتمال زیاد در پلتفرم‌های خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi)، نظیر PancakeSwap ،Uniswap یا SushiSwap خواهد یافت. ارزش توکن حاکمیتی نیز همانند توکن‌های کاربردی مستقیماً با موفقیت پروژ‌ه اساسی در ارتباط است.

محصولات مالی رمزارزها

برای ایجاد یک پرتفوی کریپتوکارنسی متوازن حتما نباید از کوین‌های متنوع استفاده کرد. سایر محصولات مالی رمزارزها نیز می‌توانند به تنوع بیشتر پرتفوی شما کمک کنند. این محصولات بیشتر شبیه سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی، صندوق‌های قابل معامله (ETF) یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند و فقط نوعی نگهداری سهم نیستند. علاوه‌براین محصولات زیادی هستند که می‌توانید در بلاکچین‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی آنها سرمایه‌گذاری کنید.

نحوه ساخت یک پرتفوی کریپتوکارنسی متوازن

در مورد معنای پرتفوی رمزارز متوازن، هر سرمایه‌گذار یا معامله‌گری ایده‌های خاص خودش را دارد. اما برخی قواعد کلی وجود دارد که باید به آن توجه کرد:

  1. پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری‌های پرریسک، متوسط و کم‌ریسک تقسیم کنید و اوزان مناسبی به آنها بدهید. مسلما پرتفویی که بخش زیادی از آن را سرمایه‌گذاری‌های پرریسک تشکیل داده باشد، متوازن نخواهد بود. این سرمایه‌گذاری ممکن است شانس سود‌آوری شما را بالا ببرد اما می‌تواند ضررهای بزرگی هم وارد کند. ریسک پروفایل شماست که تعیین می‌کند کدام پرتفو بهترین است، اما به هرحال باید تنوع وجود داشته باشد.
  1. برای حفظ نقدشوندگی در پرتفوی خود، همیشه مقداری استیبل‌کوین داشته باشید. استیبل‌کوین‌ها کلید بسیاری از پلتفرم‌های خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند و می‌توانند به‌سرعت و به‌آسانی در ذخیره سود یا خروج از یک پوزیشن کمک کنند.
  2. پرتفوی خود را در صورت نیاز مجددا متوازن کنید. بازار رمزارز بسیار پرنوسان است و تصمیمات شما باید با توجه به موقعیت فعلی تغییر کند.
  3. برای اجتناب از وزن‌دهی بیش‌ از‌ اندازه به هر بخش از پرتفو، برای سرمایه‌ی جدید استراتژی و برنامه‌ریزی داشته باشید. اگر اخیراً سود زیادی از یک کوین کسب کرده‌اید، ممکن است برای تزریق پول بیشتر وسوسه شوید. از حرص و طمع بپرهیزید و فکر کنید بهترین جا برای خرجول شما کجاست.
  4. تحقیق کنید. توصیه‌‌‌ای بهتر از این نمی‌توانید پیدا کنید. شما پول خودتان را سرمایه‌گذاری می‌کنید، پس نباید فقط به توصیه دیگران متکی باشید.
  5. فقط مبلغی را سرمایه‌گذاری کنید که بتوانید از عهده ضرر و زیان آن برآیید. اگر استرس دارید، پس پرتفوی شما به‌طور صحیح متوازن نشده است. پوزیشن‌های معاملاتی شما باید به گونه‌ای باشد که اگر اوضاع درست پیش نرفت، پیامدهای جدی برای شما به همراه نداشته باشد.

ردیاب‌های پرتفوی رمزارزها

ردیاب رمزارز، نرم‌افزار یا سرویسی است که به شما اجازه می‌دهد تحرکات دارایی‌های خود را ردیابی کنید. طوری که می‌توانید تخصیص فعلی پرتفوی خود را با اهداف بلندمدت مقایسه و پیشرفت آن را ردیابی کنید. در ادامه چند نمونه از این ردیاب‌ها (Trackers) آورده شده است:

CoinMarketCap

یک ردیاب قیمتی بسیار محبوب است که ویژگی‌های پرتفوی خاص خودش را دارد و نصب و راه‌اندازی آن روی دسکتاپ و موبایل رایگان در دسترس همه قرار دارد. برای استفاده از ردیاب پرتفو ابتدا باید دارایی‌ها را به‌طور دستی وارد کنید چون به کیف پول یا صرافی متصل نمی‌‌شود. همچنین گزینه‌هایی برای افزودن قیمت‌هایی که خرید کرده‌اید به آن افزوده و سود خود را به‌دقت ردیابی کنید.

CoinGecko

کوین گیگو اساساً به‌دلیل ردیابی قیمت رمزارز خودش معروف است، اما آپشن پرتفو هم دارد. استفاده از آن رایگان است و بر روی مرورگر و موبایل قابل دسترس است. اگر هم‌اکنون از کاربران کوین گیگو هستید، بد نیست ردیاب آن را هم امتحان کنید.

Blockfolio 

اگر می‌خواهید هنگام مدیریت پرتفوی خود، معامله کنید، بلاک فولیو انتخاب خوبی است. این شرکت از 2014 شروع به کار کرده است و در فضای رمزارز بسیار معروف است ولی فقط برای تلفن همراه قابل استفاده است و به همین خاطر، تجربه معاملات رمزارز دسکتاپ را ندارد.

سخن پایانی

بخش زیادی از بازار رمزارزها به سلامت بیت‌کوین وابسته است. اما این دلیل نمی‌شود که پرتفوی خود را متوازن نکنید. تنوع سرمایه‌گذاری‌ در رمزارز می‌تواند مقداری از زیان‌ها را که با سقوط بیت‌کوین اتفاق می‌افتد جبران کند، پس مقداری تنوع همیشه ارزشمند است. به‌خاطر داشته باشید که متوازن‌سازی پرتفو تنها نگهداری کوین‌های متعدد نیست. با دنبال کردن استراتژی معاملاتی در ایجاد پرتفو و تطبیق آن با سطح ریسک‌پذیری‌تان نتایج سودمندی کسب خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

زمان مناسب فروش ارز دیجیتال چه موقع است؟

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa