بازارهای فروش NFT و نگاهی دقیق به سه نوع آن

بازارهای فروش NFT و نگاهی دقیق به سه نوع آن
زمان مطالعه: 4 دقیقه

توکن غیرمثلی (Non-fungible token) به‌اختصار NFT، یک دارایی دیجیتال بخوص است. NFT به یکی از ویروسی‌ترین ( رشد سریع و قارچی)، پیچیده‌ترین اصطلاحات در بازار کریپتو و فناوری بلاک‌چین تبدیل شده است. NFT به‌سادگی توکن‌های دیجیتال منحصر به فردی هستند که اطلاعات را داخل خود ذخیره می‌کنند. این اطلاعات به دلیل ماهیت غیرمتمرکز زنجیره بلوکی، ایمن‌تر و قابل‌پذیرش‌تر در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین NFT به دلایل مختلفی از جمله: موسیقی، هنر، محصولات کلکسیونی، مُد، پزشکی، تجارت و هر صنعتی که می‌تواند از ارائه کالاها یا اطلاعات قابل تأیید بهره‌مند شود استفاده می‌شود. در ادامه در مورد بازارهای فروش NFT صحبت می کنیم.

مقدمه

با اینکه nft ها در چند سال اخیر محبوبیت خیلی زیادی به دست آورده‌اند اما خرید و فروش آنها به سادگی معاملات ارزهای دیجیتال نیست و بازارهای معاملاتی این توکن‌های غیرمثلی کمی پیچیده‌تر است. اما چگونه می‌توان وارد بازار NFT شد و تفاوت‌های بین بازارهای فروش NFT چیست؟

بازارهای فروش NFT چیست؟

NFT باید از دو جهت مورد بررسی قرار گیرد. اول، آن را به‌عنوان یک ابزار مربوط به فن‌آوری و دوم، وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری دانست. به‌عنوان یک ابزار، NFT ثابت کرده است که ارزش جهانی واقعی، در صنایع و کاربردهای مختلف را دارد. مهم نیست که بازار NFT چقدر بحث‌برانگیز است. حقیقت همچنان پابرجا است، استفاده از NFT به‌عنوان ذخیره‌ای از داده‌ها و رکوردهای قابل اثبات، یک تغییر استراتژی است.

جنبه‌های بحث‌برانگیزتر NFT از استفاده آن‌ها به‌عنوان ذخیره ارزش ناشی می‌شود. برای هنری که طبیعتاً ذهنی (این توکن‌ها مجازی هستند و نمی‌توانید آن‌ها را لمس کنید) مستعد نوسان است.

بازارهای فروش NFT پلتفرمی‌های  هستند که کاربران می‌توانند در آن NFTها را ایجاد، خرید، فروش و نگه‌داری کنند. مانند بازار کریپتو، کاربران باید: به ارزش کل بازار (TVL)، حجم معاملات و جامعه آن نگاه کنند تا به تعیین ارزش و تقاضا برای نوع خاصی از NFT کمک کنند.

مطالب مرتبط: چگونه از کلاهبردار‌ی‌های NFT در امان باشیم

چگونه از بازارهای فروش NFT استفاده کنیم؟

  • هر کسی می‌تواند از طریق موارد زیر وارد بازار NFT شود:
  • ایجاد یک حساب کاربری جدید در بازار موردنظر
  • اتصال یک کیف‌ پول به حساب خود
  • ایجاد NFTهایی که می‌خواهید در بازار فهرست کنید
  • لیست NFT خود برای فروش

چه نوع بازار NFT برای شما مناسب است؟

3 نوع بازار فروش NFT وجود دارد. بازار عمومی NFT ، بازار انحصاری NFT ، و بازار NFT خاص . هر سازنده یا سرمایه‌گذار NFT باید هر بازار و تفاوت آن‌ها را درک کند، هم از نظر نوع NFT که هر بازار برای آن استفاده می‌شود و هم از نظر پلتفرم‌های خاص در این ۳ دسته بهترین مکان برای فهرست کردن NFT شماست.

مطالب مرتبط: چگونه توکن‌های NFT خودتان را بسازید

بازار عمومی NFT

بیشتر NFTها در بازارهای عمومی NFT فروخته می‌شود، زیرا همه انواع NFT را می‌توان در این پلتفرم‌ها فروخت. بازارهای عمومی NFT حجم زیادی دارند و به اکثر کاربران پاسخ می‌دهند، بنابراین محبوب‌ترین نوع بازار NFT هستند. مزیت فهرست‌بندی در این نوع بازار این است که NFT شما بیشترین نمایش را خواهد داشت، بنابراین کاربران مختلفی از جمله سازندگان NFT، استودیوهای بازی و کلکسیونرها/خریداران NFT می‌توانند از آن استفاده کنند.

OpenSea، محبوب‌ترین بازار NFT، نمونه‌ای از بازار عمومی NFT است. نمونه‌های دیگر عبارتند از؛ MagicEden، Binance NFTو ImmutableX.

بازار انحصاری NFT

یک بازار انحصاری NFT بازاری است که NFT آن منحصر به یک هنرمند خاص است یا در زمان انتشار با مقدار کمی عرضه می‌شود. آن را مانند یک حراج شیک در نظر بگیرید که هر کسی می‌تواند به آن بپیوندد، اما مخاطبان آن عمدتا سرمایه‌گذاران ثروتمند و خریداران بزرگ هستند. در حالی که یک بازار عمومی NFT، والمارت فضای NFT است، جایی که هر نوع NFT با قیمت‌های مختلف به مخاطبان انبوه فروخته می‌شود، بازارهای انحصاری NFT به دنبال بازارهای خاص و خریدارانی هستند که به دنبال NFT کمیاب و بسیار کلکسیونی عرضه شده در مقادیر محدود هستند.

مشکل اصلی بازارهای فروش NFT، کمبود نقدینگی است. ماهیت محدود مجموعه‌های NFT ارزش ایجاد می‌کند، اما مخاطبان هدف نیز کوچک‌تر خواهند بود. به عنوان مثال، اگر شرکت اپل هستید و آیفون می‌سازید، محصولی را برای بازار جهانی می‌سازید که سعی می‌کند تا جایی که می‌توانید به مشتریان بیشتری بفروشد. این کالا معمولی و به طور کلی مقرون به صرفه است، بنابراین بازار هدف آن بزرگتر است. حالا اگر صاحب مونالیزا هستید و سعی می‎‌کنید آن را بفروشید، بازار کاملا متفاوت است. شما به دنبال شخصی هستید که بتواند 500 میلیون دلار برای خرید یک تابلو خرج کند، بنابراین بازار هدف بسیار کوچک خواهد بود، اما از آنجایی که مونالیزا بسیار کمیاب است، سرمایه‌گذاری ارزش خود را بهتر از آیفون حفظ می‌کند. بازارهای انحصاری NFT به همین روش کار می‌کنند.

SuperRare، KnownOrigin، و Foundation چند نمونه از بازارهای فروش NFT انحصاری هستند.

بازار NFT خاص

بازارهای خاص NFT منحصراً به یک بازار خاص تعلق دارد. می‌توان از آن برای هر نوع خاصی از NFT از جمله موسیقی، ویدیو یا NFT بازی استفاده کرد. بازی NFT بهترین نمونه از Specific NFT Marketplaces است، زیرا آنها اغلب کاربران کافی را روی یک بازی خاص برای ایجاد یک بازار پایدار دارند. با محدود کردن بازار به یک شکل خاص از NFT، بازارهای فروش NFT خاص برای معامله دارایی‌ها برای کاربران راحت‌تر است. این نوع بازار همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا تغییرات بازار را راحت‌تر دنبال کنند زیرا اقتصاد بازار به‌طور خاص با یک اکوسیستم NFT سروکار دارد.

نقطه ضعف اصلی بازارهای فروش NFT خاص این است که از آنجایی که این بازار خاص‌ترین شکل بازار NFT است، بازی یا جامعه‌ای که در اطراف آن متمرکز شده است باید کاربران کافی برای ایجاد یک سیستم بازار آزاد و سالم داشته باشد.

مطالب مرتبط: 10 بازی برتر NFT بدون سرمایه گذاری

سخن پایانی

NFT همچنان یکی از جذابترین جنبه‌های Crypto است. در حالی که تازه کارها و علاقه‌مندان به رمزارزها اغلب آنها را به عنوان آثار هنری دیجیتال گران قیمت به تصویر می‌کشند، NFT صرفاً یک فناوری است که برای تأیید کالاهای دیجیتال استفاده می‌شود. حقیقت درست مانند هنر است، بازارهایی وجود دارند که قیمت‌های زیادی دارند، برخی از آنها کم‌ارزش هستند درست مانند هنر، تعیین ارزش آن به سختی صورت می‌گیرد.

تعیین محل فروش NFT می‌تواند به اندازه خود کالا مهم باشد. اگر عتیقه‌ای داشتید که بخش مهمی از تاریخ آسیا بود، ممکن است آن را در آمریکای جنوبی حراج نکنید؛ زیرا ممکن است ارزش واقعی بازار خود را به دست نیاورد. درک بازارهای فروش NFT برای سازندگان و استودیوهای بازی‌سازی NFT در به حداکثر رساندن فروش خود و ایجاد ارزش طولانی مدت با هدف قرار دادن بازار و مخاطب صحیح بسیار مهم است.

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

اتراکس یکی از صرافی های ارز دیجیتال شناخته شده در ایران است که با درگاه بانکی همراه با پشتیبانی 24 ساعته و کیف پول اختصاصی درصدد است تا امکان معاملات ساده و امن و در عین حال سریع را برای کاربران فراهم کند. در اتراکس امکان معامله بیش از 400 ارز دیجیتال فراهم است که از نظر تنوع یکی از برترین صرافی های ارز دیجیتال در ایران می باشد. با صرافی ارز دیجیتال اتراکس، فرصت های بیشمار کاوش در بازار پویای ارزهای دیجیتال به سادگی در اختیار شما است. از امکان واریز و برداشت وجه از 1 دلار تا بالای 25 میلیون تومان تا ثبت‌ نام آسان و احراز هویت سریع و رابط کاربری مدرن و ساده، در اتراکس همه چیز فراهم است.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa