صرافی های ارز دیجیتال چگونه کار می کنند؛ همه چیز در مورد آن ها

صرافی های ارز دیجیتال چگونه کار می کنند؛ همه چیز در مورد آن ها
زمان مطالعه: 7 دقیقه

در حال حاضر، ارزش بازار ارزهای دیجیتال بیش از یک تریلیون است و تمایل به سمت ارزهای دیجیتال و دارایی های غیرمتمرکز روبه افزایش است. به همین دلیل، هر روز شاهد ظهور ارزهای دیجیتال جدید در بازار هستیم. از این رو، وجود پلتفرم هایی که راهکارهایی مناسب و سریع را در اختیار کاربران و سرمایه گذاران قرار دهند بیش از پیش احساس می شود. صرافی های ارز دیجیتال نیز درست مانند صرافی های معمول، پلتفرم هایی هستند که امکان مبادله ارزهای دیجیتال مختلف را تسهیل می بخشند.

 

در این مقاله، راهنمای جامعی در مورد صرافی های ارز دیجیتال، نحوه عملکرد آن ها، انواع آن ها و مزایا و معایب هر یک ارائه می دهیم. اگر به حوزه ارزهای دیجیتال علاقمند هستید، با ما همراه باشید.

 

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی های ارز دیجیتال، پلتفرم های آنلاینی هستند که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را برای کاربران میسر می کنند. وقتی برای اولین بار ارز دیجیتال به بازار معرفی شد، باید به صورت دستی یک دستور را در ترمینال تایپ می کردید تا کوین به برای فرد مورد نظر ارسال شود. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در این حوزه، رابط های کاربری برای دسترسی آسان تر به ارزهای دیجیتال طراحی شدند.

 

توسعه دهندگان با درک این موضوع که باید جنبه تکنیکی ارزهای دیجیتال را برای کاربران کمرنگ کنند، صرافی های ارز دیجیتال را به وجود آوردند. این صرافی ها میزبان خدماتی برای افراد علاقمند به مالکیت و تراکنش ارزهای دیجیتال هستند.

 

به عبارت دیگر، صرافی های ارز دیجیتال نقشی مشابه به کارگزاران را ایفا می کنند. آن ها ابزارهای لازم برای مبادله، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم، تتر و غیره را برای شما فراهم می کنند. این پلتفرم ها در بازارهای دیجیتال مانند اپلیکیشن موبایل یا ازطریق دسکتاپ مانند کارگزاری های الکترونیکی کار می کنند.

 

صرافی های ارز دیجیتال همچنین معاملات مختلف ارز دیجیتال مانند معاملات مارجین یا وام دهی، معاملات آپشن یا فیوچر را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. برای ارائه پیشنهادهای بی شمار به کاربران خود، نوعی کارمزد را برای تراکنش ها دریافت می کنند که به حجم تراکنش ها یا نوع معامله بستگی دارد.

 

قبل از پیدایش صرافی های ارز دیجیتال، سرمایه گذاران تنها ازطریق ماینینگ یا سازمان دهی تراکنش ها در انجمن های آنلاین یا آفلاین مختلف کار می کردند. اما امروزه، صدها صرافی ارز دیجیتال در سراسر جهان فعالیت می کنند و گزینه های مختلفی را با سطح امنیت و کارمزدهای متنوع در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند.

 

در ادامه، با نحوه عملکرد این صرافی ها و انواع آن ها آشنا خواهیم شد.

 

 

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

صرافی های ارز دیجیتال یک پلتفرم بسیار جدید به حساب می آیند. آن ها برای ارائه خدمات به خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال فعالیت می کنند. وقتی حسابی را در هر یک از صرافی های ارز دیجیتال ایجاد می کنید، این امکان برای شما فراهم می شود تا ارزهای دیجیتال مختلف مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، لایت کوین (LTC)، کاردانو (ADA)، دوج کوین (DOGE) و غیره را مبادله کنید.

 

این کار عمدتا ازطریق یک دفتر سفارش زنده (اوردر بوک) انجام می شود. دفتر سفارش، سفارش های خرید و فروش ارزهای دیجیتال را نشان می دهد و به طور مستقیم بر نرخ مبادله ارز دیجیتال مربوطه تاثیرگذار است. از آنجایی که هر صرافی ارز دیجیتال قیمت را بر حسب حجم معاملات خود محاسبه می کند، صرافی با تعداد کاربران بیشتر قیمت های مرتبط تری به بازار ارائه می دهد. به همین دلیل است که اختلاف قیمت جزئی بین صرافی ها وجود دارد.

 

بعد از این که حساب شما تایید و آماده استفاده شد، می توانید وجوه خود را به صورت ارزهای فیات یا ارزهای دیجیتال برای خرید و فروش به آن منتقل کنید. فرض کنید که می خواهید اولین ارز دیجیتال خود را با استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید. مراحل زیر را باید انجام دهید:

 

  • مرحله 1. یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن و قابل اعتماد را انتخاب کنید.

 

  • مرحله 2. در صرافی ثبت نام کرده و یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید.

 

  • مرحله 3. با سپرده گذاری ارز فیات یا ارزهای دیجیتال، حساب یا کیف پول خود را شارژ کنید.

 

  • مرحله 4. ارز دیجیتالی که می خواهید مبادله کنید را انتخاب کنید. به عنوان مثال، می توانید بیت کوین را در نظر بگیرید.

 

  • مرحله 5. مراحل لازم برای آغاز و تکمیل تراکنش را دنبال کنید.

 

  • مرحله 6. حساب خود را برای تایید موفقیت تراکنش چک کنید.

 

انواع مختلفی از سفارش ها در صرافی ها وجود دارند، اما دو مورد که کاربرد گسترده تری دارند عبارتند از «سفارش محدود» و «سفارش بازار». سفارش محدود به این معنی است که شما قیمت از پیش تعیین شده ای را برای معامله خود مشخص می کنید. این کار تضمین می کند که معامله با قیمت مطلوب شما انجام شود، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سفارش محدود شما اجرا شود. برای این که سفارش محدود اجرا شود، باید نیازهای فروشنده/خریدار منطبق بر هم باشند.

 

در مورد سفارش بازار،‌ صرافی وجوه شما را با بهترین قیمت بازار در دسترس در دفتر سفارش معامله می کند. از این رو، بهترین قیمت های موجود برای مقادیر مربوطه جمع آوری می شوند.

 

صرافی های ارز دیجیتال چگونه کار می کنند

انواع صرافی های ارز دیجیتال

اکنون که با مفهوم صرافی ارز دیجیتال و نحوه عملکرد آن آشنا شدید، انواع صرافی های موجود در بازار را بررسی می کنیم.

 

 

صرافی های ارز دیجیتال متمرکز

این نوع صرافی ها مانند صرافی های اوراق بهادار یا کارگزاری های تمام وقت کار می کنند. همانطور که از نامش پیداست، صرافی متمرکز توسط یک مرجع واحد مدیریت می شود. این مرجع واحد بر تمام حساب ها نظارت دارد و مسئولیت تمام تراکنش های انجام شده بر عهده آن هاست.

 

مزایا:

  • نقدینگی بالا
  • بازیابی دارایی کاربر امکان پذیر است
  • رسیدگی سریع تر به تراکنش ها

 

معایب:

  • امکان هک بیشتر می شود زیرا داده های باارزش کاربر در سرورهای متمرکز ذخیره می شوند
  • وجود اتهاماتی مرتبط با دستکاری در حجم معاملات

 

 

صرافی های غیرمتمرکز یا DEX

این نوع صرافی ها در نقطه متقابل صرافی های متمرکز ارز دیجیتال قرار دارند. آن ها بر مبنای یک زیرساخت لجر غیرمتمرکز کار می کنند. این نوع صرافی ها امکان مبادله ارزهای دیجیتال بدون هیچ گونه نظارتی را فراهم می سازند.

 

صرافی های غیرمتمرکز کاملا مستقل هستند که در آن ها کاربران کنترل کلید و دارایی های دیجیتال خود را برعهده دارند. علاوه بر این، حریم خصوصی در تراکنش ها بیشتر رعایت می شود.

 

مزایا:

  • اختیار تمام و کمال دارایی ها
  • امنیت و حریم خصوصی بیشتر
  • ریسک حملات هکری به دلیل توزیع غیرمتمرکز کاهش می یابد

 

معایب

  • نقدینگی کم

 

 

صرافی های ارز دیجیتال هیبریدی

یک صرافی ارز دیجیتال هیبریدی ترکیبی از صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز است و برای ارائه مزایای هر دو به وجود آمده است. این نوع صرافی ها به سهولت و راحتی صرافی های متمرکز کمک می کنند و از طرف دیگر، از حریم خصوصی و امنیت صرافی های غیرمتمرکز نهایت بهره را می برند.

 

مزایا:

  • نقاط قوت صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز را یکجا دارند
  • سطح بالایی از امنیت را ارائه می دهند

 

معایب

  • یک مفهوم نسبتا جدید
  • تا به امروز حجم معاملاتی زیادی نداشته اند

 

 

چگونه یک صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کنید؟

 

1. مراقب باشید

اولین نکته ای که هنگام جستجو برای یافتن یک صرافی ارز دیجیتال باید به یاد داشته باشید این است که در هر سرمایه گذاری امکان کلاهبرداری وجود دارد. در طی سال های گذشته، حتی محبوب ترین و معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال نیز از هک کلاهبرداران در امان نمانده اند. از این رو، باید از اعتبار صرافی که انتخاب می کنید مطمئن شوید.

 

در درجه اول، آدرس فیزیکی مرتبط با صرافی را چک کنید. اگر آدرسی در دسترس نیست، از آن استفاده نکنید زیرا شفافیت یکی از فاکتورهای مهم مشروعیت است. از سوی دیگر، بدون دانستن محل دقیق آن نمی توانید درک درستی از پیامدهای قانونی سرمایه گذاری خود داشته باشید. در نهایت، اگر حساب کاربری شما هک شد، می توانید با مراجعه به آدرس درج شده مشکل خود را پیگیری کنید.

 

 

2. تحقیق کنید

وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال و صرافی های آن به میان باشد، شهرت حرف اول را می زند. قبل از این که اقدام به ایجاد حساب کنید، زمانی را برای تحقیق در مورد صرافی مد نظر خود اختصاص دهید. نظر سایر کاربران را مطالعه کنید. آیا در گذشته مشکلات امنیتی داشته است؟ اگر این چنین است،‌ چگونه با این مشکلات مقابله کرده است؟ در جستجوی خود، دقیق عمل کنید. تمام نکات منفی در مورد تیم توسعه و کاربران بالقوه را در نظر بگیرید.

 

 

3. صرافی با امنیت بالاتر را انتخاب کنید

هرچه ایجاد یک حساب کاربری در یک صرافی دشوارتر باشد، بهتر است. اگر ساخت یک حساب کاربری خیلی ساده باشد، این احتمال وجود دارد که صرافی قابل اعتماد نباشد. صرف نظر از صرافی ارز دیجیتالی که انتخاب می کنید، نگهداری بیشتر دارایی دیجیتال خود در یک سرویس ذخیره آفلاین مانند کیف پول سرد گزینه معقولانه تری است.

 

 

4. کارمزدها و جفت ارزها را در نظر بگیرید

فرض کنید که یک صرافی را با تمام فاکتورهای گفته شده پیدا کردید، حال نوبت آن است که کارمزد و هزینه ها را بررسی کنید. دو فاکتور مهم که صرافی های مختلف را از هم متمایز می کنند، عبارتند از کارمزد و جفت ارز. کارمزدها را بررسی کنید تا تاثیر آن ها بر سرمایه گذاری خود را بدانید. آیا می خواهید بسیار فعال باشید و در معاملات روزانه شرکت کنید؟ اگر این چنین است، بهتر است صرافی با نرخ کارمزد پایین تر به ازای هر تراکنش را انتخاب کنید.

 

علاوه بر این، باید از کارمزدهای تراکنش های بلاکچین که به شرکت کنندگان در بلاکچین پرداخت می شوند، آگاه باشید. یکی دیگر از ملاحظات مهم، جفت ارزهاست. به عنوان مثال، کوین بیس یکی از موفق ترین و محبوب ترین صرافی های ارز دیجیتال است. این صرافی بیش از 9600 دارایی را ارائه می دهد، اما تنها 420 مورد از آن ها به صورت جفت ارز قابل معامله هستند.

 

 

کلام آخر

محبوب ترین و ساده ترین روش خرید، فروش و استیکینگ دارایی های دیجیتال ازطریق صرافی های ارز دیجیتال است. به نظر ساده می آید، اینگونه نیست؟ این واقعیت را در نظر بگیرید که در حال حاضر 226 صرافی ارز دیجیتال در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند. وقتی تصمیم می گیرید کدام صرافی را انتخاب کنید، مهم است که فاکتورهایی مانند ارزهای پشتیبانی شده، قیمت گذاری، کارمزدها، گزینه های برداشت و امنیت را در نظر بگیرید.

 

اتراکس بهترین صرافی ارز دیجیتال در ایران

صرافی ارز دیجیتال اتراکس یکی از گزینه های برتر برای سرمایه گذاری و خرید و فروش در بازار رمز ارز ها می باشد. یکی از برتری های اتراکس نسبت به دیگر صرافی های ارز دیجیتال ایرانی پشتیبانی از بیش از 400 رمز ارز مختلف است. درگاه بانکی و خدمات خودکار از دیگر مزیت های اتراکس هستند. همچنین می توانید با استفاده از اپلیکیشن اتراکس در هر لحظه به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شوید.

 

منبع: forbes و investopedia و zerocap

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa