کاربرد تکنیک ابرهای ایچیموکو در ارزهای دیجیتال + تنظیمات

کاربرد تکنیک ابرهای ایچیموکو در ارزهای دیجیتال + تنظیمات
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ابرهای ایچیموکو یکی از روش‌های محبوب تحلیل‌های تکنیکال است که اندیکاتورهای متعددی را در یک نمودار ترکیب می‌کنند. مهمترین کاربرد این روش مشخص کردن مناطق حمایتی و مقاومتی بالقوه در نمودارهای شمعی است. از ابرهای ایچیموکو به‌عنوان یک ابزار پیش‌بینی نیز استفاده‌ می‌شود و بسیاری از معامله‌گران برای تعیین جهت روندهای آینده و شتاب حرکتی بازار از آن استفاده می‌کنند.

مبانی فکری ابرهای ایچیموکو در اواخر سال 1930 توسط یک روزنامه‌نگار ژاپنی به اسم گوئیچی هوسادا پایه‌گذاری شد. هرچند، استراتژی معاملاتی نوآورانه‌ او تنها در سال 1969 و پس از دهه‌ها مطالعه و بهبودهای فنی منتشر شد. هوسادا این شیوه را Ichimoku Kindo Hyo نامید که در ژاپنی به معنی «نمودار تعادلی در یک نگاه» است.

این استراتژی چگونه کار می‌کند؟

سیستم ابرهای ایچیموکو داده‌ها را هم بر اساس شاخص‌های پیشرو و هم بر اساس شاخص‌های پسرو نشان می‌دهد. نمودار آن از پنج خط تشکیل شده است

  • خط تبدیل تنکانسن (Tenkan-Sen): میانگین متحرک 9 دوره
  • خط پایه کیجونسن (Kijun-Sen): میانگین متحرک 26 دوره
  • دوره پیشرو سنکو A (Senkou Span A): میانگین متحرک خطوط تبدیل و پایه که برای 26 دوره در آینده نمایش داده می‌شوند.
  • محدوده پیشرو سنکو B (Senkou Span B): میانگین متحرک 52 دوره که در 26 دوره آینده نمایش داده شده است.
  • محدوده پسرو چیکو (Chikou Span): قیمت نهایی دوره فعلی که در 26 دوره گذشته نمایش داده شده است.

ابرهای ایچیموکو

فضای بین محدوده پیشرو A(3) و محدوده پیشرو B(4) چیزی است که ابر (Kumo) را ایجاد می‌کند، که احتمالاً برجسته‌ترین عنصر سیستم ایچیموکو است. این دو خط در ۲۶ دوره آینده نمایش داده‌شده تا اطلاعاتی در رابطه با پیش‌بینی شرایط فراهم کنند.

به همین دلیل این دو مؤلفه به‌ عنوان شاخص‌های پیشرو در نظر گرفته می‌شوند. از طرف دیگر، محدوده پسرو(5)، شاخصی است که برای 26 دوره گذشته نمایش داده شده است.

به‌طور پیش‌فرض، ابرها به رنگ سبز یا قرمز نمایش داده می‌شوند. ابر سبز زمانی ایجاد می‌شود که محدوده پیشرو A (خط ابر سبز) بالاتر از محدوده پیشرو B (خط پیشرو قرمز) باشد. طبیعی است که ابر قرمز هم گاهی اوقات شرایط مخالفی داشته باشد.

گفتن این نکته مهم است که -برخلاف سایر شیوه‌ها- میانگین‌های متحرک استفاده‌شده در استراتژی ابرهای ایچیموکو، بر اساس قیمت پایانی شمع‌ها نیستند. این میانگین‌ها بر اساس نقاط بالا و پایین ثبت‌شده در هر دوره محاسبه می‌شوند (میانگین بالا و پایین).

برای مثال، معادله استاندارد برای یک خط تبدیل ۹ روزه برابر است با:

خط تبدیل = (9d high + 9d low)/2

تنظیمات ابرهای ایچیموکو

بیش از سه دهه تحقیق و آزمایش، گوئیچی هوسادا نتیجه گرفت که تنظیمات (۵۲، ۲۶، ۹) بهترین نتایج را به همراه دارد. آن زمان، برنامه تجاری ژاپن شنبه‌ها را نیز شامل می‌شد، بنابراین عدد ۹ نشان‌دهنده‌ یک هفته و نیم بود. اعداد ۲۶ و ۵۲ هم به ترتیب نشان‌دهنده یک و دو ماه بودند.

درحالیکه این تنظیمات همچنان در بیشتر استراتژی‌های معاملاتی ترجیح داده می‌شوند، کارشناسان تکنیکالیست می‌توانند آن‌ها را متناسب با استراتژی‌های مختلف تنظیم کنند. برای مثال، در بازار رمزارزها بسیاری از معامله‌گران تنظیمات ابرهای ایچیموکو را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که بازارهای 24/7 را (بازارهای که هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز باز هستند) را منعکس کنند- غالباً تغییر از (9، 26، 52) به (10، 30، 60).

برخی، برای کاهش سیگنال‌های کاذب، حتی از این هم فراتر رفته و تنظیمات را با (120، 60، 20) تطبیق می‌دهند.

هنوز هم مناظره‌ها و مجادلات ادامه‌داری در رابطه با میزان تأثیرگذاری این تغییرات وجود دارد. درحالیکه برخی استدلال می‌کنند تغییر و دستکاری تنظیمات منطقی است، برخی نیز بر این باورند که استفاده نکردن از تنظیمات معیار، توازن سیستم را به‌هم‌ زده و سیگنال‌های نامعتبر زیادی تولید خواهد کرد.

سیگنال‌های معاملاتی با استفاده از ابرهای ایچیموکو

به دلیل وجود عناصر متعدد، ابرهای ایچیموکو انواع مختلفی از سیگنال‌ها را تولید می‌کنند. می‌توان آنها را به سیگنال‌های مومنتومی و دنبال کننده‌ی روند تقسیم‌بندی کرد.

سیگنال‌های مومنتومی

این سیگنال‌ها با توجه به رابطه بین قیمت بازار، خط پایه و خط تبدیل تولید می‌شوند. سیگنال‌های مومنتوم گاوی (صعودی) زمانی تولید می‌شوند که یک یا هر دو خطوط تبدیل و قیمت بازار بالاتر از پایه حرکت کنند.

سیگنال‌های مومنتوم خرسی (نزولی) نیز زمانی تولید می‌شوند که یک یا هر دو خط تبدیل و قیمت بازار زیر خط پایه حرکت کنند. تقاطع بین خط تبدیل (Tenkan-sen) و خط پایه (Kijun-sen) یک TK cross نامیده می‌شود.

سیگنال‌های دنبال‌کننده‌ روند

با توجه به رنگ ابر و موقعیت قیمت بازار نسبت به ابر، تولید می‌شوند. همانطور که گفته شد، رنگ ابرها تفاوت بین محدوده پیشرو A و B را منعکس می‌کند.

به بیان ساده، زمانیکه قیمت‌ها پیوسته بالاتر از ابرها هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که این دارایی در روند صعودی قرار داشته باشد. در مقابل، حرکت قیمت‌ها پایین‌تر از ابرها می‌تواند به‌عنوان یک نشانه خرسی تعبیر شود که سیگنالی برای روند نزولی است. به‌غیر از چند استثنا، هنگامی‌ که قیمت‌ها در داخل ابر به سمت کناره‌ها حرکت می‌کنند امکان دارد روند خنثی یا ساید در نظر گرفته شود.

محدوده پسرو (Chikou Span) عنصر دیگری است که می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا برگشت‌های بالقوه روند را شناسایی و تائید کنند. این عنصر اطلاعاتی در رابطه با قدرت حرکت قیمتی می‌دهد به این صورت که وقتی در بالای قیمت‌های بازار حرکت می‌کند روند گاوی را تایید می‌کند. برعکس، زمانی که زیر قیمت‌های بازار حرکت می‌کند، روند خرسی را تائید می‌کند.

معمولاً محدوده پسرو در ترکیب با سایر مؤلفه‌های ابرهای ایچیموکو به کار گرفته می‌شود.

بنابراین به طور خلاصه داریم:

سیگنال‌های شتاب

  • حرکت بالاتر از قیمت بازار (گاوی) یا پایین‌تر از خط پایه (خرسی) است.
  • TK cross: خط تبدیل در بالا (گاوی) یا پایین خط پایه (خرسی) قرار دارد.

سیگنال‌های دنبال‌کننده‌ روند

  • قیمت بازاری در بالای ابر (گاوی) یا پایین (خرسی) ابر حرکت می‌کند.
  • رنگ ابر از قرمز به سبز (گاوی) یا از سبز به قرمز (خرسی) تغییر می‌کند.
  • محدوده پسرو بالاتر (گاوی) یا پایین‌تر (خرسی) از قیمت‌های بازار قرار دارد.

سطوح حمایت و مقاومت

می‌توان از نمودار ابرهای ایچیموکو برای شناسایی مناطق حمایت و مقاومت هم استفاده کرد. معمولاً محدوده پیشرو A (خط ابر سبز) به‌عنوان یک خط حمایت در روندهای صعودی و یک خط مقاومت در روندهای نزولی عمل می‌کند. در هر دو مورد، معمولاً شمع‌ها به محدوده پیشرو A نزدیک می‌شوند، اما اگر قیمت به درون ابر برود، محدوده پیشرو B هم ممکن است به‌عنوان خط مقاومت/حمایت عمل کند.

علاوه بر این، این حقیقت که هر دو محدوده پیشرو در ۲۶ دوره آینده نمایش داده می‌شوند این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کند تا مناطق حمایت و مقاومت احتمالی را پیش‌بینی کنند.

قدرت سیگنال

قدرت سیگنال‌های تولیدشده توسط ابرهای ایچیموکو به‌شدت به این بستگی دارد که آیا آن‌ها با روند کلی مطابقت دارند یا خیر. سیگنالی که بخشی از روند بزرگ‌تر باشد، همیشه از سیگنالی که برای مدت کوتاهی برخلاف روند موجود شکل می‌گیرد قوی‌تر است.

به‌عبارت‌دیگر، اگر یک سیگنال گاوی با یک روند صعودی همراه نباشد، می‌تواند گمراه‌کننده باشد. بنابراین هرگاه سیگنالی ایجاد می‌شود، شناسایی رنگ و موقعیت ابر بسیار اهمیت دارد. از حجم معاملات نیز نباید غافل شد.

به یاد داشته باشید که استفاده از ابرهای ایچیموکو با چارچوب‌های زمانی کوتاه‌تر (نمودارهای روزانه)، معمولاً سروصدای زیاد و سیگنال‌های کاذبی ایجاد می‌کند. به‌طورکلی، چارچوب‌های زمانی طولانی‌تر (نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهیانه) سیگنال‌های مومنتوم و دنبال‌کننده‌ روند معتبرتری تولید می‌کند.

سخن پایانی

گوئیچی هوسادا بیش از 30 سال از عمر خود را به خلق و اصلاح سیستم ابرهای ایچیموکو اختصاص داد. سیستمی که هم‌اکنون توسط میلیون‌ها معامله‌گر در جهان استفاده می‌شود.

به‌عنوان یک روش نموداری چندکاره، ابرهای ایچیموکو هم برای شناسایی روندهای بازار و هم شناسایی شتاب بازار استفاده می‌شوند. همچنین، پیش‌بینی سطوح حمایتی و مقاومتی را نیز برای تکنیکالیست‌ها آسان‌تر می‌کند.

هر چند، در نگاه اول، نمودارها زیادی شلوغ و پیچیده به نظر می‌رسند، اما مانند سایر شیوه‌های تحلیل تکنیکال به داده‌های ذهنی معامله‌گر (مانند ترسیم خطوط روند) وابسته نیستند.

مانند هر اندیکاتور دیگری، برای تائید روند و به حداقل رساندن ریسک معاملات، باید از این شیوه در کنار شیوه‌های دیگر استفاده کرد. اطلاعاتی که این نمودار نمایش می‌دهد می‌تواند برای افراد کم‌تجربه، زیاد باشد. برای این دسته از افراد، بهتر است پیش از ابرهای ایچیموکو از سایر اندیکاتورهای بنیادی استفاده کنند.

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

تجزیه و تحلیل الگوها و روند معاملات کریپتوکارنسی

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa