ارزش بازاری ارزهای دیجیتال چه کاربردی دارد؟

ارزش بازاری ارزهای دیجیتال چه کاربردی دارد؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارزش بازاری ارزهای دیجیتال یا مارکت کپ (Market Cap) سنجش و معیاری از ارزش جاری بازار رمزارز مشخص یا شبکه‌ بلاک‌چین به ما می‌دهد. البته باید ارزش کل بازار صنعت رمز ارز نیز در نظر گرفته شود. با استفاده از این معیار می‌توان ارزش تجمیعی بلاکچین و صنعت رمزارز را برآورد کرد.

مقدمه

محاسبه‌ ارزش جاری پروژه‌های رمزارز نسبتاً آسان است. با آنکه ارزش بازار پروژه‌ها را اکثراً به‌صورت جداگانه مقایسه می‌کنند، اما استفاده از این معیار برای پایش تصویر کلی‌تر نیز مفید خواهد بود.

مجموع ارزش دارایی‌های کریپتوکارنسی‌ها خیلی بیشتر از بیت‌کوین یا اتریوم به تنهایی است، هرچند این دو پروژه‌ برحسب ارزش بازار، در رده‌ بزرگترین پروژه‌ها قرار دارند.

اغلب تحلیل‌های برتر مربوط به داده‌های ارزهای دیجیتال، ارزش کل بازار رمزارز را گزارش می‌دهند که پایش این معیار را نسبتاً آسان می‌کند.

ارزش بازاری ارزهای دیجیتال

ارزش بازاری ارزهای دیجیتال که گاهی اوقات از آن به عنوان «مارکت کپ» نیز یاد می‌شود، ارزش جاری بازار شبکه‌ رمزارز است. این معیار با حاصلضرب دارایی رمزارز در گردش در قیمت آن محاسبه می‌شود.

بنابراین، فرض کنید دو شبکه با نام‌های «آلیس‌کوین» و «رابیت‌کوین» داریم. مجموع عرضه‌ آلیس‌کوین برابر با 1000 کوین است و همگی در گردش هستند. رابیت‌کوین زنجیره‌ اثبات کار است که در حال حاضر 60000 کوین از حداکثر عرضه‌ آن – 100000 کوین – در گردش است. قیمت بازار جاری آلیس‌کوین 100 دلار و رابیت‌کوین 2 دلار است. کدام کوین ارزش بازار بزرگتری دارد؟

ارزش بازار= عرضه‌ در گردش × قیمت

ارزش بازار آلیس‌کوین= 1000 × 100 دلار= 100000 دلار

ارزش بازار رابیت‌کوین= 60,000 × 2 دلار= 120000 دلار

با وجود اینکه یک رابیت‌کوین 50 برابر ارزان‌تر از یک آلیس‌کوین است، اما ارزش شبکه‌‌ رابیت‌کوین بازهم بالاتر از ارزش آلیس‌کوین است. به‌همین دلیل است که ارزش بازار در مقایسه با قیمت صرف کوین به تنهایی، برآورد بهتری از ارزش شبکه می‌دهد.

ارزش کل بازار رمزارز چیست؟

ارزش کل بازار نشانگر کل ارزش بیت‌کوین، آلت‌کوین‌ها، استیبل‌کوین‌ها، توکن‌ها و تمام دارایی‌های ارز دیجیتال در بازار‌ به‌ صورت تجمیعی است. از آنجا که این معیار اندازه کلی صنعت را نشان می‌دهد، اهمیت بسیاری دارد. 

به‌دلیل نوسان نسبتاً بالای بازار رمزارز، این مقادیر معمولاً با تغییرات جزئی همراه‌اند. طی شش‌ونیم سال اولی که رمزارز به وجود آمد، ارزش کل بازار هرگز از 20 میلیارد دلار فراتر نرفت. از آخرین پیک 770 میلیارد دلار در 2018، مقدار ارزش کل بازار در صدها میلیارد در نوسان بوده است.

چرا ارزش بازاری ارزهای دیجیتال اهمیت دارد؟

از ارزش ترکیبی بازار رمزارزها اغلب به‌عنوان مبنا برای مقایسه با سایر بخش‌ها در اقتصاد وسیع‌تر استفاده می‌شود. برای مثال، بسیاری از تحلیلگران اغلب ارزش کل بازار رمزارز را با ارزش بازار سهام یا فلزات مقایسه می‌کنند.

هدف این کار چیست؟ آنها از این طریق می‌توانند به‌طور تقریبی برآورد کنند که ارزش کل رمزارز در سال‌ها و دهه‌های بعد در کجا رشد خواهد داشت.

هیچ‌ شخصی هنوز بهترین روش برآورد ارزش رمزارزها و پروژه‌های بلاک‌چین را نمی‌داند. این مقایسه‌ها می‌توانند مفید باشند اما نباید کورکورانه به آنها اعتماد کرد.

مقایسه‌ بازارهای مالی متفاوت اغلب مفید است. صنایع مختلف انواع متفاوتی از سرمایه‌گذاران را جذب می‌کنند. رمزارزها معمولا برای معامله‌گران سهام، معامله‌گران فارکس یا ‌سوداگران فلزات جذابیت دارد. رمزارزها کلاس دارایی جدید و روبه‌رشدی هستند و طبیعی است که با آن چنین برخوردی شود.

چرا ارزش کل بازار رمزارزها می‌تواند گمراه‌کننده باشد؟

اتخاذ تصمیمات مالی بر مبنای ارزش کل بازار رمزارزها می‌تواند به‌ دلایل زیادی گمراه‌کننده باشد.

اولین قاعده‌ کسب‌وکار این است که باید ارزش‌ صحیح هر پروژه‌ را در بازار به‌طور مجزا تعیین کرد. این کار با حاصلضرب سکه در گردش در قیمت هر دارایی محاسبه می‌شود.

تعیین اطلاعات صحیح عرضه در گردش می‌تواند مشکل باشد. اگر این داده‌ها صحیح نباشند، محاسبات دیگر نیز اتوماتیک بی‌اعتبار می‌کند.

ثانیاً، امکان دارد ارزش بازار برخی پروژه‌ها دستکاری شود. برخی پروژه‌ها برای ایجاد حس کاذب امنیت و ارزش چنین می‌کنند. چشم دوختن به ارزش کل بازار و عدم توجه به معنای واقعی آن، بالقوه می‌تواند به تصمیمات مالی آسیب‌زا منجر شود.

نکته آخر اینکه، ارزش کل بازار صرفاً عددی است که لحظه‌ی خاصی را در زمان نشان می‌دهد. این عدد امروز نُه رقم، هفته‌ی بعد ده رقم و 6 ماه بعد هشت رقم را نمایش می‌دهد. عدد مذکور تصویر لحظه‌ای از وضعیت صنعت رمزارز را در آن زمان نمایش می‌دهد.

ارزش بازار رقیق‌شده‌ رمزارزها

روش‌های متعددی برای محاسبه‌ ارزش بازار وجود دارد. ارزش بازار رقیق‌شده یکی از روش‌های برآورد ارزش آتی شبکه است.

اصطلاح «ارزش بازار رقیق‌شده» برگرفته از بازار سهام است. در این بخش بازار، اگر آپشن‌های سهام اعمال و تمامی اوراق بهادار به سهام تبدیل شوند، این رقم نماینده‌ ارزش‌ شرکت است.

عرضه‌ فعلی و آتی دارایی‌ رمزارزها نکته‌‌ بسیار مهمی است که باید به‌خاطر سپرد. اما این‌گونه نیست که کل عرضه‌ همه‌ ارزهای دیجیتال، توکن‌ها و دارایی‌ها در این لحظه موجود باشد.

برای مثال، می‌دانیم قرار است حداکثر 21 میلیون بیت‌کوین وجود داشته باشد. امروز، 18.505 میلیون بیت‌کوین در گردش است. بنابراین با توجه به قیمت هر بیت کوین که 50000 دلار است، ارزش بازاری حدود 925.2 میلیارد دلار می‌شود.

در حالیکه در محاسبه‌ ارزش بازار رقیق‌شده، حداکثر عرضه‌ ‌بیت‌کوین در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، 21 میلیون را در قیمت فعلی بیت‌کوین، یعنی 50000 دلار، ضرب می‌کنیم. مبلغ حاصل‌ ارزش بازار رقیق‌شده‌ی بیت‌کوین برابر با حدود 221.5 دلار است.

همین مفهوم را می‌توان برای سایر دارایی‌های رمزارز در بازار به کار برد. ارزش بازار رقیق‌شده، قیمت جاری دارایی را می‌گیرد و آن را در بیشینه‌ی عرضه‌ی در گردش ضرب می‌کند. با توجه به نوسانی که قیمت این دارایی‌ها خواهند داشت، ارزش بازار رقیق‌شده به‌هیچ‌وجه معیار دقیقی نیست. اما این معیار می‌تواند در تعیین بیش‌ارزشیابی یا کم‌ارزشیابی دارایی نسبت به ارزش ذاتی آن مفید باشد.

توکن‌های غیرتورمی

عرضه‌ در گردش بسیاری از رمزارزها طی چند سال افزایش خواهد داشت. در این موارد، ارزش بازار رقیق‌شده‌ رمزارز، حتی با وجود ثابت ماندن قیمت نیز بالاتر از امروز خواهد بود.

توکن‌های غیرتورمی وجود دارند که تیم سازنده‌ تلاش می‌کند عرضه‌ آنها را کاهش دهد. این کار به‌چند روش قابل‌انجام است و یکی از آنها از طریق فرایندی به‌نام توکن‌سوزی است. این کار به کاهش بیشینه‌‌ عرضه‌ آتی دارایی مذکور کمک می‌کند.

اگر ارزش دارایی در طول زمان افزایش پیدا کند و عرضه‌ آن همچنان ادامه یابد، ارزش بازار رقیق‌شده‌ آن در عرض چند سال می‌تواند پایین‌تر از ارزش بازار رقیق‌شده‌ فعلی آن شود. ‌

برای مثال، بیشینه‌ عرضه‌ فعلی برن‌کوین‌، 20 میلیون توکن با قیمت 1 دلار به ازای هر کوین است. اما تیم سازنده تصمیم‌ می‌گیرد توکن‌ها را از بازار بازخرید کرده و آنها را بسوزاند تا عرضه‌ بیشینه‌ را به 18 میلیون برن‌کوین کاهش دهد.

در پی اعلام کوین‌سوزی، قیمت برن‌کوین 1 دلار باقی می‌ماند. با اطلاع از سوخته‌شدن کوین‌ها در آینده، می‌توان ارزش بازار رقیق‌شده را به‌صورت زیر محاسبه کرد:

18 میلیون برن‌کوین x 1 دلار= 18 میلیون دلار

با این حال، زمانی که کوین‌سوزی اعلام می‌شود، ارزش بازار برابر است با:

20 میلیون برن‌کوین x 1 دلار= 20 میلیون دلار

در این مورد، ارزش بازار رقیق‌شده، پایین‌تر از ارزش جاری آن است. با توجه به مثال بالا، رویدادهای بسیاری ممکن است در فاصله زمانی اعلام و کوین‌سوزی واقعی روی دهد.

حتی بعد از سوزاندن کوین‌ها، هنوز هم ممکن است قیمت بالا یا پایین برود. ارزش بازار رقیق‌شده، خصوصاً برای توکن‌های غیرتورمی با کوین‌سوزی‌های فعال، معیار بسیار غیردقیقی است. ارزش بازار رقیق‌شده را همانند ارزش بازار جاری باید به‌‌عنوان تصویر لحظه‌ای دید، اما این تصویر لحظه‌‌ای، تصویری است که سعی دارد ارزش آتی را برآورد کند.

سخن پایانی

ارزش بازاری ارزهای دیجیتال یکی از معیارهای اساسی است که باید مد نظر قرار گیرد. این معیار فراز و فرودهای ارزش کل صنعت رمزارز را به تصویر می‌کشد. این فاکتور همچنین می‌تواند در متمایز کردن آنچه اکنون گزارش می‌شود و آنچه ارزش بازار رقیق‌شده می‌تواند در نقطه‌ی بعدی باشد، مفید واقع شود.

در همان حال، توجه به معیارهای دیگر نیز حائز اهمیت است. ارزش بازار صرفاً یکی از قطعات پازل است. در مورد جنبه‌های دیگر صنعت نیز باید قبل از هر گونه تعهد مالی تحقیق کرد.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه می‌توانم مقایسه ارزش بازار ارزهای دیجیتال را انجام دهم؟

مطالب مشابه

با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa