ارز دیجیتال وان‌ چین (WAN)؛ معرفی، تاریخچه و عملکردش

ارز دیجیتال وان‌ چین (WAN)؛ معرفی، تاریخچه و عملکردش
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ارز دیجیتال وان‌ چین را می‌توان یک بلاک‌چین عمومی قلمداد کرد که از توسعه‌ی قراردادهای هوشمند با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی پشتیبانی می‌کند. وان‌چین از امضای حلقوی برمبنای تراکنش‌های خصوصی و کارکرد میان‌زنجیره‌ای غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند.

وان‌چین از سال 2017 در حال ساخت زیرساخت میان‌زنجیره‌ای خود بوده است. در اوایل 2021، وان‌چین، اولین پل مستقیم بیت‌کوین-اتریوم غیرمتمرکز جهان را راه‌اندازی کرد. وان‌چین همچنین پل‌های غیرمتمرکز عرضه می‌کند و بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و ایاس (EOS) را به زنجیره‌های دیگری نظیر پولکادات متصل می‌سازد.

ارز دیجیتال وان‌ چین دو نوع گره اعتبارسنج دارد: گره‌های اعتبارسنج پی‌او‌اس و گره‌های اعتبارسنج‌ استورمن.

گره‌های اعتبارسنج‌ پی‌اواس برای رسیدن به اجماع غیرمتمرکز از اثبات سهام استفاده می‌کند. گره‌های اعتبارسنج استورمن تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای را اجرا و اعتبارسنجی می‌کند.

توسعه‌دهنده می‌تواند قراردادهای هوشمند بنویسد، برنامه‌ی غیرمتمرکز بسازد یا توکن قابل‌تعویض/غیرقابل‌تعویض وان‌‌چین منتشر کند.

دارایی‌های بلاک‌چین از طریق ویژگی‌های میان‌زنجیره‌ای وان‌چین می‌توانند به آن متصل شده و در گردش باشند. این دارایی‌ها شامل زنجیره‌های عمومی، خصوصی و نیز کنسرسیوم می‌شود.

وان‌چین چیست؟

ارز دیجیتال وان‌ چین یک زیرساخت بلاک‌چین میان‌زنجیره‌ای است که برای تسهیل انتقال دارایی و میزبانی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای صنعت مالی طراحی شده است. وان‌‌چین امیدوار است در زمینه‌های مختلف نظیر سرمایه‌گذاری در بانکداری، پرداخت و موارد دیگر بتواند با راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین با استفاده از وان‌کوین (رمزارز اختصاصی وان‌چین) جایگزین سیستم‌های بانکداری قدیمی در تمام جهان شود.

تیم وان چین در اواخر 2018 بیت‌کوین و اتریوم را پل‌زنی کردند و در مارس 2019 پشتیبانی از ایوس آتی را اعلام نمودند.

معرفی ارز دیجیتال وان‌ چین

وان‌چین بوسیله‌ شرکت چینی 560 میلیون دلاری ساخته شد که ج لو، هم‌بنیانگذار و مدیر ارشد فنی وانگلو تک آن هستند. شاید فورکی از کد اتریوم باشد، هرچند بلاک‌چین را فورک نکرد بلکه فقط کد را فورک کرد.

وان‌چین در نوامبر 2017 به اتحاد هم‌‌کنش‌پذیری بلاک‌چین (IOA) پیوست؛ هدف از این کار ترویج ارتباط متقایل میان شبکه‌‌های بلاک‌چین بود. برخلاف اکثر عرضه‌های اولیه، وان‌چین تاکنون تمام اهداف برنامه‌ریزی‌شده در نقشه‌ی راه خود را برآورده کرده است و فعالانه به‌دنبال شراکت‌های راهبردی‌تر است.

از جمله‌ شراکت‌های مالی اخیر با وان‌چین می‌توان به فورموسا فایننشال و چین‌لینک اشاره کرد، که داده‌های اوراکل جهان حقیقی را برای شبکه وان‌چین فراهم می‌آورد. این امر باعث خواهد شد که قابلیت وان‌چین به‌عنوان پلتفرمی که با پلتفرم‌های دیگران هم‌کنش‌پذیری دارد بسیار افزایش یابد.

درباره‌ی عملکرد بازار رمزارز وان‌کوین

عرضه وان‌کوین مجموعاً 210000000 وان است. بالاترین قیمت این کوین در 3 می 2018 9.75دلار بود.

عرضه اولیه وان‌چین در 4 اکتبر 2017 کامل شد؛ تیم وان‌کوین 107.1میلیون توکن فروخت و 120000 اتریوم به دست آورد. این توکن‌ها 51 درصد مجموع عرضه را تشکیل می‌دهد که از پول به‌دست‌آمده، 60درصد به تحقیق و توسعه و بهبود اجماع، بازاریابی، زیرساخت و عملیات روزانه هرکدام 10درصد دریافت کردند.

وان‌چین از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند، و سه نوع گره اعتبارسنجی از کل شبکه نگهداری می‌کنند و به این ترتیب کارمزد تراکنش پرداختی به شبکه را تقسیم می‌کند:

کرکس‌ها

کرکس‌ها، در ازای فراهم آوردن اثبات حساب اصلی و حساب وان‌چین، سپرده‌های گرویی را برای تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای نگهداری می‌کنند. برای مثال، اگر بیت‌کوین سپرده‌گذاری کنید، برحسب نرخ تبادل، وان دریافت می‌کنید و کرکس آدرس‌های بیت‌کوین و وان را ذخیره می‌کند تا تراکنش را ثبت نماید.

اعتبارسنج‌ها

اعتبارسنج‌ها با ثبت داده‌های تراکنش در دفتر کل دیجیتالی وان‌چین بخشی از کارمزد تراکنش را کسب می‌کنند.

ذخیره‌کنندگان

ذخیره‌کنندگان وان، توازن را برقرار می‌کنند؛ آنها باید با آستانه حداقلی وان آنلاین باشند تا تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کنند. اگر آستانه حداقلی برآورده نشود، باز هم می‌توانید گره آنلاین باشد اما نمی‌توانید گره اعتبارسنج باشید. ذخیره‌کنندگان سهام کلیدی را نگهداری می‌کنند.

روزانه بیش از 3 میلیون وان مبادله می‌شود که جفت‌های مبادلاتی بیت‌کوین، اتریوم و ریپل هستند.

دورنمای ارز دیجیتال وان‌ چین

در دورنمای ارزهای دیجیتال فضایی وجود دارد که دارایی‌ها می‌توانند آزادانه میان بلاک‌چین‌ها جریان یابند بدون آنکه طرف ثالث مرکزی فرایند را کنترل کند. شبکه گره‌های استورمن غیرمتمرکز وان‌چین برای مدیریت مبادله دارایی‌ها و اطلاعات میان بلاک‌چین‌‌ها کار می‌کنند بدون آنکه حتی بتوانند دارایی‌ها و اطلاعاتی را که با آن تعامل دارند نگهداری یا مستقیماً کنترل کنند.

در این دنیا، دارایی‌های بلاک‌چین‌های مختلف ممکن است به‌راحتی باهم ترکیب شوند و در درون اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بر روی همان زنجیره تعامل داشته باشند. پس از آنکه دارایی‌ها در اپلیکیشن امور مالی غیرمتمرکز استفاده شدند، می‌توان آنها را به بلاک‌چین بومی برگرداند یا به بلاک‌چین جدیدی فرستاد تا در اپلیکیشن متفاوت استفاده شوند.

علاوه بر دارایی‌ها، اطلاعات نیز می‌تواند آزادانه و به‌طور امن میان زنجیره‌ها بدون طرف ثالث متمرکز جریان یابد. این امر به اپلیکیشن‌های قدرتمند مالی اجازه می‌دهد تا وارد عمل شوند؛ در این حال، رویدادهای یک زنجیره می‌توانند رویدادهای زنجیره‌ی دیگر را برانگیزند. برای مثال، کاربر می‌تواند از بیت‌کوین خود در شبکه بیت‌کوین به‌عنوان وثیقه استفاده کند و وام دلار توکنیزه‌شده را مستقیم بر روی اتریوم تولید کند. کل فرایند از طریق شبکه گره استورمن و بلاک‌چین وان‌چین به‌شیوه‌ی غیرمتمرکز، بدون اجازه و بدون نیاز به اعتماد، مدیریت خواهد شد.

مسیر طی شده تا به امروز

وان‌چین 5.0

از طریق وان‌بریج، تراکنش‌‌های میان‌زنجیره‌ای بدون نیاز به اعتماد انجام می‌شود.

  • با سازوکار وان‌بریج بدون نیاز به اجازه، تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای بدون نیاز به اعتماد میان جفت بلاک‌چین انجام می‌شود.
  • امنیت وان‌بریج‌های میان‌زنجیره‌ای از طریق سهام‌گذاری بی‌نیاز از اعتماد و سازوکار نمایندگی تامین می‌شود.
  • انتقال دارایی دو طرفه میان اتریوم و وان‌چین را میسر می‌سازد.

وان‌چین  4.0

شبکه تی‌بریج

  • از طریق شبکه‌ تی‌بریج، اتصال میان‌زنجیره‌ای با بلاک‌چین‌های خصوصی میسر می‌شود.
  • از طریق تی‌بریج، تبادل دارایی و داده میان بلاک‌چین‌های عمومی و خصوصی انجام می‌شود.

گلکسی اجماع

گلکسی اجماع از طریق اثبات سهام (PoS)

  • سازوکار اجماع به اثبات سهام گلکسی ارتقا یافت
  • سازوکار اجماع بدون نیاز به اجازه و برمبنای اثبات سهام اوروبروس (Ouroboros)
  • سازوکار نمایندگی غیرحضانتی و بی‌نیاز به اعتماد

وان‌چین 3.0

توسعه سازوکار میان‌زنجیره‌ای برای پشتیبانی از تراکنش‌های بیت‌کوین و ایاس

  • تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای با بیت‌کوین
  • تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای با ایاس (EOS)

وان‌چین 2.0

وان‌چین مبتنی بر گروه استورمن “تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای اتریوم”

  • تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای با ایاس
  • گروه بی‌نیاز به اعتماد استورمن، تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای را میسر می‌سازد.

وان‌چین 1.0

راه‌اندازی مین‌نت

  • وان‌چین بلاک‌چین مستقلی با تمرکز بر توسعه ویژگی‌های هم‌کنش‌پذیری و حریم خصوصی راه‌اندازی می‌کند که پیش‌نیاز آینده امور مالی دیجیتالی است.
  • بلوپرینت‌های تئوری برای ویژگی‌های هم‌کنش‌پذیری کامل شد‌.
  • ویژگی‌های تراکنش‌ خصوصی و قرارداد هوشمند را در زمان راه‌اندازی ارائه می‌دهد و ویژگی‌های هم‌کنش‌پذیری در راه هستند.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال پولکادات (dot) بدانید!

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa