استخراج بیت‌‌ کوین و مصرف انرژی (هر چیزی که باید بدانید)

استخراج بیت‌‌ کوین و مصرف انرژی (هر چیزی که باید بدانید)
زمان مطالعه: 6 دقیقه

استخراج بیت‌‌کوین و مصرف انرژی از زمان پیدایش، به دلیل مصرف برق برای فرآیندهای استخراج خود مورد انتقاد قرار گرفته است. بسیاری از این منتقدان متأسفانه استدلال، منابع و محاسبات خود را با جامعه به اشتراک نمی‌گذارند و این امر تأیید ادعاهای آنها را دشوار می‌کند. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که استخراج بیت کوین چقدر برق مصرف می کند و همچنین به بررسی تصورات نادرست و صحیحی که در مورد آن وجود دارد می پردازیم.

مقدمه

مسلماً موضوع استخراج بیت‌‌کوین و مصرف انرژی و سایر ارزهای قابل استخراج پیچیده و پر از مجهولات است. با به اشتراک گذاشتن برخی از محاسبات و فرضیات خود در وبلاگ اتراکس، امیدواریم که بحث را متعادل‌تر و سازنده‌تر کنیم. پس دانشنامه ما در وبلاگ اتراکس را از دست ندهید.

 

1- بیت کوین چقدر برق مصرف می‌کند؟

از آنجایی که استخراج بیت کوین کنترل نشده و در بسیاری از حوزه‌های قضایی حتی غیرقانونی است، هیچ اطلاعات دقیقی در مورد میزان مصرف کل برق بیت کوین وجود ندارد. حتی در مکان‌هایی که استخراج بیت‌کوین قانون‌مند و قانونی است، شرکت‌های برق لزوماً نمی‌دانند که برق برای چه چیزی مصرف می‌شود و آمار آنها استخراج ارزهای دیجیتال را محاسبه نمی‌کند.

با این حال، می‌توانیم قدرت را با نگاه کردن به «سختی استخراج بیت‌کوین» تخمین بزنیم. سختی عددی است که توسط پروتکل بیت کوین محاسبه شده و در هر بلاک بیت کوین تعبیه شده است. این سختی معیاری است برای اینکه یک ماینر به طور متوسط چند هش، زمان طول می‌کشد تا یک بلاک معتبر پیدا کند. هر بلاک (تقریباً دو هفته) مجدداً محاسبه می‌شود تا فواصل بلاک‌ها تقریباً 10 دقیقه باشد.

از تاریخ 7 دسامبر، بلاک 498048، سختی بیت کوین به 1،590،896،927،258 رسیده است. هر هش در واقع یک عدد تصادفی بین 1 و 2^256-1 است. سختی استخراج هدفی را توصیف می‌کند که هش باید کمتر از آن کار کند. این شبیه پرتاب دارت به صورت تصادفی به سمت یک هدف بزرگ است. سختی اندازه بولسی را توصیف می‌کند. هرچه بولسی کوچکتر باشد، بیشتر اوقات باید یک دارت را پرتاب کنید تا به طور تصادفی به بولسی ضربه بزنید.

 

با استفاده از فرمول D * 232/600 می‌توانیم تعداد هش‌هایی را که به طور متوسط باید محاسبه کنید تا بلاکی را در عرض ده دقیقه محاسبه کنید. برای سختی فعلی، این تخمین 1.14×10^19 هش در ثانیه یا 14 Exahash /s را به ما می‌دهد.

 

Bitmain سازنده تجهیزات استخراج بیت کوین مستقر در پکن و شنزن است. آنها ادعا می‌کنند که تقریباً 70 درصد از ماینرهای بیت کوین جهان را با استفاده از تراشه‌های کارخانه ریخته‌گری تراشه تایوانی TSCM تولید کرده‌اند. آخرین مدل آنها، S9، از یک تراشه 19 نانومتری استفاده می‌کند. از وب‌سایت آنها می‌توانیم یاد بگیریم که آخرین دسته حدود 14 TH/s (14×10^12) در 1372W تولید می‌کند. مدل‌های قبلی S9 از همان برق در هر هش استفاده می‌کنند.

از آنجایی که این ماینر در حال حاضر کارآمدترین ماینر موجود در بازار است، به ما امکان می‌دهد مرز کمتری را برای مقدار برق مصرف شده محاسبه کنیم.

 

با تقسیم 1.14×10^19 بر 14×10^12، می‌توانیم محاسبه کنیم که در حال حاضر حداکثر 800000 ماینر S9 در حال کار هستند که در مجموع تقریباً 1100 مگاوات مصرف می‌کنند. آمار ارائه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی از MW یا GW استفاده نمی‌شود. در عوض، آنها از “Mtoe” یا “میلیون تن معادل نفت” استفاده می‌کنند. 1 انگشت 11.63 مگاوات ساعت است. کل انرژی که در سال 2020 در سطح جهان مورد استفاده قرار می‌گرفت، 13647 Mtoe یا 158714610 گیگاوات ساعت بود. در مقایسه، با استاندارد سختی امروز، انتظار داریم که شبکه بیت کوین در طول یک سال تقریباً 9636 گیگاوات ساعت مصرف کند که کمتر از یک 16000م عرضه جهانی است.

 

بیت کوین در کل 1100 مگاوات مصرف می‌کند، یعنی 9636 گیگاوات ساعت در طول یک سال یا 0.829 Mtoe.

 

این فقط یک حد مرزی پایین‌تر است، اما همچنین تخمین نسبتا خوبی است. برخی از ماینرهایی که در حال حاضر در شبکه بیت کوین فعال هستند ممکن است قدیمی‌تر و کارآمدتر باشند، اما در حال حاضر دومین نسل استخراج‌کننده بیت کوین کارآمد، Bitmain S7، مصرف‌کننده انرژی در هر هش 1.5 برابر S9 است. در حالی که ممکن است استفاده از این ماینر با افزایش سریع قیمت بیت کوین سودآور باشد، اما در بلندمدت سودآور نخواهد بود.

این حد مرز پایین همچنین به عنوان یک تعادل طبیعی عمل می‌کند. اگر همه متغیرهای دیگر – مانند قیمت و فناوری – ثابت بمانند، مصرف انرژی بیت کوین به این مرز همگرا می‌شود.

مراکز داده گوگل در سال 2015 حدود دو برابر بیشتر از مصرف بیت کوین در سال 2022 برق مصرف می‌کنند.

 

2- تصورات اشتباه در مورد استخراج بیت‌‌کوین و مصرف انرژی

  • بیت‌کوین روزانه به اندازه 520000 کانادایی انرژی مصرف می‌کند.
  • بیت کوین به اندازه جمهوری دموکراتیک کنگو انرژی مصرف می‌کند.
  • بیت‌کوین بیش از 116 کشور انرژی مصرف می‌کند.
  • بیت کوین انرژی کافی برای تامین انرژی 6 ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز مصرف می‌کند.

 

3-تصورات درست در مورد استخراج بیت‌‌کوین و مصرف انرژی

  • انرژی‌ای که بیت کوین در یک سال مصرف می‌کند تنها 19 ساعت در ایالات متحده دوام می‌آورد.
  • بیت کوین تنها 20 درصد از انرژی یک نیروگاه زغال سنگ در تایوان را مصرف می‌کند.
  • سه دره در چین سه برابر بیشتر از مصرف بیت کوین برق تولید می‌کند.
  • ایالات متحده از یک نیروگاه زمین گرمایی بیشتر از نیاز بیت کوین برق تولید می‌کند.
  • 17 مرکز داده NSA روی هم نسبت به بیت کوین برق بیشتری مصرف می‌کنند.
  • گوگل در سال 2015 دو برابر بیشتر از بیت کوین امروزی برق مصرف کرده است.

 

4- آینده استخراج بیت کوین چگونه است؟

بیت کوین در حال حاضر برق بسیار ارزانی مصرف می‌کند. استخراج کنندگان برای یافتن ارزان‌ترین الکتریسیته با یکدیگر رقابت می‌کنند و هرکسی که برق بسیار بزرگ‌تر از حد متوسط مصرف کند، مجبور می‌شود فعالیت‌های بی‌سود خود را تعطیل کند.

در نتیجه، بیت کوین بیشتر برق را در مکان‌هایی مصرف می‌کند که برق فراوان وجود دارد، نمی‌توان آن را ذخیره کرد یا حمل کرد. از آنجایی که حمل و نقل نفت، گاز و زغال‌سنگ معمولاً بی‌اهمیت هستند، به ندرت عملیات استخراج بیت‌کوین را می‌یابید که این منابع را مصرف کند، زیرا ارسال انرژی به جایی که بتوان آن را با قیمت بیشتر فروخت، سود بیشتری خواهد داشت.

در حالی که مقداری زغال سنگ در مکان‌های محصور در خشکی و غیرقابل دسترس در یک فرآیند ناسازگار با محیط زیست برای استخراج بیت‌کوین فعال می‌شود، اکثر ماینرها از سدهای هیدروژنی، آب‌فشان‌ها و دیگر منابع انرژی زمین‌گرمایی استفاده می‌کنند که قابل حمل یا ذخیره‌ای نیستند.

بیت کوین به جستجوی آن اشکال ارزان و بلااستفاده برق ادامه خواهد داد، در حالی که احتمالا استخراج آن در مراکز شهری یا صنعتی هرگز سودآور نخواهد بود. شما حاضرید برای تهویه مطبوع یا گرمایش آب خود بیشتر از توان مالی یک ماینر بیت کوین بپردازید.

 

5- هزینه استخراج بیت کوین چقدر است؟

ماینرها برای تلاش‌هایشان با پرداخت بیت کوین پاداش می‌گیرند. آنها حاضرند فقط به اندازه‌ای که به عنوان پاداش به آنها داده می‌شود برق مصرف کنند. بلاک 498048 _ 14.6 بیت کوین به عنوان پاداش برای ماینر خود به دست آورد که یک کارمزد نسبتا معمولی است. این عدد حدود 394000 دلار آمریکا با قیمت‌های نوسان فعلی در زمان نگارش مقاله استخراج بیت‌‌کوین و مصرف انرژی _ است. با توجه به هزینه برق 0.02 دلار آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت و مصرف 1100 مگاوات، یک بلاک به طور متوسط 183 مگاوات یا 3600 دلار آمریکا هزینه دارد.

اگر قیمت بیت کوین ثابت بماند و بتوان ماینرهای کافی ایجاد کرد، انتظار داریم مصرف برق بیت کوین در کوتاه مدت پنج برابر شود.

اما در بلندمدت، پاداش استخراج بیت کوین کمتر و کمتر خواهد شد. پاداش پایه آن (در حال حاضر 6.25 بیت کوین در هر بلاک) هر چهار سال نصف می‌شود تا زمانی که به صفر برسد. انتظار می‌رود که پاداش کارمزد تراکنش (در حال حاضر 1 بیت کوین در هر بلاک) ثابت بماند.

اینکه در این مورد چقدر برق توسط شبکه بیت کوین مصرف می‌شود به اندازه کارمزد تراکنش‌ها و ارزش یک بیت کوین بستگی دارد. اگر یک بیت کوین یک روز یک میلیون دلار آمریکا ارزش داشته باشد، دو بیت کوین در هر بلاک به این معنی است که هر 10 دقیقه 2 میلیون دلار برق از بین می‌رود.

 

6- برق مصرفی ماینرها از کجا خواهد آمد

بیت کوین به مصرف برق غیرقابل دسترس در قالب‌های آبی، زمین گرمایی و خورشیدی ادامه خواهد داد. تعداد کمی از استخرهای بیت کوین به نفت، گاز یا زغال سنگ متکی خواهند بود، زیرا این منابع تا حد زیادی تمام شده‌اند، به راحتی می‌توان آنها را به مناطقی با قیمت‌های بالاتر منتقل کرد و استخراج آنها گران است.

 

سخن پایانی

همچنین، می‌توان استدلال کرد که در موضوع استخراج بیت‌‌کوین و مصرف انرژی _ در واقع btc در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند. سیستم مالی جهان برای راه‌اندازی سرورها به منابع زیادی فراتر از برق نیاز دارد. بانک‌ها خود را در ساختمان‌های بلند با سیستم تهویه مطبوع مستقر می‌کنند، شرکت‌های جت خصوصی طلا و پول نقد را در سرتاسر جهان برای مشتریان بخصوص خود به پرواز در می‌آورند، در حالی که چاپ پول نقد نیاز به کشت پنبه یا حتی کشتار حیوانات دارد.

بنابراین آیا بیت کوین واقعاً بر مصرف انرژی جهانی تأثیر می‌گذارد؟ با توجه به روند استخراج بیت کوین به سمت منابع تجدیدپذیر و این واقعیت که بانکداری سنتی چندان سازگار با محیط زیست نیست، ارز دیجیتال ممکن است در واقع تأثیر مثبتی بر روی زمین داشته باشد.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

اتراکس امن ترین واسطه بین شما و بازار متلاطم ارزهای دیجیتال است، با ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال اتراکس با خیال آسوده به جهان معاملات رمزارزها قدم بگذارید و خرید و فروش بیش از 400 رمز ارز متفاوت را تجربه کنید. اتراکس دارای درگاه بانکی و کیف پول اختصاصی می باشد، کارمزد معاملات بسیار کم است و می توانید از خدمات پشتیبانی 24 ساعته بهره مند شوید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa