بیت‌ کوین راهی برای فرار از بحران بانکی؛ یک دارایی ایمن در زمان بحران های مالی

بیت‌ کوین راهی برای فرار از بحران بانکی؛ یک دارایی ایمن در زمان بحران های مالی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

زمانی که یک بحران، مانند: جنگ، ورشکستگی‌های پی‌در‌پی بانک‌ها و موسسات مالی رخ می‌دهد. مردم به فکر یک سرمایه گذاری ایمن هستند تا ارزش دارایی خود را حفظ کنند و فرار از بحران بانکی را به بهترین شیوه انجام دهند. سال 2023 و رکود اقتصادی در این سال باعث شد بیت‌کوین حدود 100 درصد رشد قیمتی را تجربه کند و به یک سرمایه‌گذاری ایمن تبدیل شود.

 

مقدمه

سیستم مالی سنتی مانند یک دایره بسته است! بیت‌ کوین راهی برای فرار از بحران بانکی و این دایره است. به همین دلیل است که دولت‌ها حملات علیه آن را افزایش می‌دهند. حتی در چند ماه اخیر  قانون‌گذاران به شدت به فضای کریپتوکارنسی‌ها ورود کرده‌اند و در حال وضع قوانین سخت‌گیرانه در این حوزه هستند. اما آیا قانون‌گذار می‌تواند حقایق را پنهان کند، و سیستم شفاف و قابل اعتماد بیت کوین را نادیده بگیرد؟

 

دیدگاه سازمان‌های دولتی و بانک‌ها نسبت به بیت‌کوین

ماه گذشته، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) هشدار داد که عرضه ارزهای دیجیتال در ایالات متحده ممکن است غیرقانونی باشد، زیرا در بخش قانون‌گذاری‌ها ثبت نشده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) آژانس نظارتی دولت ایالات متحده است که مسئول تنظیم بازارهای اوراق بهادار و حمایت از سرمایه گذاران است.

بلافاصله پس از آن، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری بیان کرد که ایالات متحده باید یک چارچوب نظارتی قوی برای ارزهای دیجیتال ایجاد کند.

و سناتور دموکرات الیزابت وارن از ماساچوست، که متنفر از ارزهای دیجیتال است، از قانونگذاران فدرال درخواست کرد که علیه حسابرسی‌های جعلی شرکت‌های ارزهای دیجیتال اقدام کنند.

او حتی تندروی کرد و افزود ارزهای دیجیتال در بحران اخیر بانکی نقش زیادی داشته‌اند.

در همین حال، همان مقامات فدرال که پس از مهار بحران بانکی، به خواب زمستانی رفته بودند، اکنون قصد دارند میلیاردها دلار از مالیات دهندگان را برای نجات مجدد آنها خرج کنند.

خانم یلن بیان کرد که وزارت خزانه‌داری آماده است تا در صورت لزوم اقدامات بیشتری را برای ایجاد ثبات در بانک‌ها انجام دهد. این اقدامات شامل بیمه سپرده‌های بالاتر از سقف 250000 دلاری تعیین شده توسط FDIC می‌شود.

این اقدام به این معنی است که مالیات شما می‌تواند برای نجات سپرده گذاران میلیونر و میلیاردر از بانک‌های ورشکسته مانند First Republic، Silicon Valley و Silvergate استفاده شود.

 

چرا دو رفتار متفاوت؟ چرا با بانک‌ها چنان نرم و لطیف رفتار می‌شود در حالی که با بیت‌کوین با مشت آهنین برخورد می‌کند؟

جواب ساده است، زیرا بیت‌کوین به شما این امکان را می‌دهد که از ماتریس مالی خود فرار کنید!

 

مدار بسته چگونه کار می‌کند

سیستم دایره بسته، که در این مقاله از صرافی اتراکس به آن اشاره خواهیم کرد، به وضوح نشان از سیستم بانکی ایالات متحده یا هرسیستم بانکی دیگری در تمام نقاط جهان است.

جدا از داشتن طلای فیزیکی، که آن را می‌توان در خانه یا هرجای نگهداری کرد. تقریباً هر سرمایه‌گذاری سنتی که انجام می‌دهید از طریق یک حساب بانکی یا یا بروکر انجام می‌شود. سهام، معالات آپشن، قراردادهای آتی، اوراق قرضه یا کالاها و غیره، تریلیون‌ها دلار هر سال از این مدار دایره مانند عبور می‌کنند. پول‌های شما هیچ راهی برای خروج از ماتریس مالی سنتی ندارند.

بنابراین جای تعجب نیست که بانک‌ها و مؤسسات مالی دارایی‌هایی را مدیریت می‌کنند که حدود 370 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. هزینه‌های مدیریت صندوق به تنهایی 503 میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود. آن‌ها هر کاری می‌کنند تا این ظرف عسل را برای خود نگه دارند.

به گفته وب سایت OpenSecrets بانک‌ها و موسسات مالی، و صنایع اوراق بهادار، بیش از 202 میلیون دلار برای لابی کردن کنگره در سال 2022 هزینه کرده‌اند.

تقریباً 73 درصد از لابی‌گران در صنعت اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری، کارمندان دولتی سابق فدرال هستند. آنها به نمایندگی از شرکت‌هایی مانند چارلز شواب، فیدلیتی، مورگان استنلی و گلدمن ساکس فعالیت‌های لابی انجام می‌دهند.

این عملیات مانند یک در گردان بین دولت و این صنایع است. و این راه دیگری برای بسته نگه داشتن حلقه خود است.

First Republic چهاردهمین بانک تجاری آمریکا است. روز دوشنبه هفته گذشته، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) بانک را توقیف کرد و 229 میلیارد دلار دارایی آن را به جی پی مورگان به فروش رساند.

در حال حاضر یک سوال مهم پیش‌روی ما قرار می‌گیرد؛ این همه پول کجا می‌رود؟ برخی از کارشناسان باور دارند که این پول‌ها وارد فضای کریپتوکارنسی بخصوص بیت‌کوین شده است.

این دسته از تحلیل‌گران بر این باورند که رشد 100 درصدی بیت‌کوین از اوایل سال 2023 نتیجه فرار از بحران بانکی و رو آوردن سرمایه‌گذاران نهادی و شرکتی به بیت کوین است. البته مدارک خیلی زیادی در رابطه با این نظریه وجود ندارد.

یکی از زیبای‌ها و مزیت‌های بیت‌کوین این است که شما مالک آن هستید. هیچ کس نمی‌تواند آن را از شما بگیرد!

همچنین، اگر بیت کوین‌های خود را در کیف پول‌های خود نگهداری کنید، هیچ کس نمی‌تواند از شما کارمزد بگیرد. بنابراین شما اساساً بانک خودتان هستید.

این دلیل واقعی تهدید بیت‌کوین برای بانک‌ها است. اگر بیت‌کوین خود را نگه دارید، آنها نمی‌توانند از طریق شما کسب درآمد کنند. با این اقدامات شما کاملاً خارج از مدار بسته آنها قرار گرفته‌اید.

مدیران بانک و کارگزاری آدم‌های باهوشی هستند. مهم نیست فدرال رزرو چه می‌گوید، غول‌های وال استریت می‌دانند که ارزهای دیجیتال آینده حوزه مالی هستند.

به همین دلیل است که شرکت‌های مالی مانند Fidelity و BlackRock راه‌حل‌های نگهداری ارزهای دیجیتال را برای مشتریان خود ایجاد می‌کنند.

در حال حاضر، طبق داده‌های کوین مارکت کپ ارزش بازار بیت کوین 560 میلیارد دلار است. این ارزش بازار در واقع یک قطره در اقیانوس در مقایسه با کل ثروت جهانی است که 463 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

اگر تنها 5 درصد از این مبلغ در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری شود، ارزش آن 42 برابر بیشتر می‌شود.

 

تفاوت بیت‌کوین با بانک‌ها

تفاوت بیت‌کوین با بانک‌ها در این است که شما مجبور نیستید دارایی خود را به کسی دیگر امانت دهید، تا آن را برای شما نگهداری کند. صرف نظر از تعداد راه‌حل‌های نگهداری متمرکز در بازار، بیت‌کوین ذاتاً غیرمتمرکز است.

هیچ‌کس بجز خود شما مسئول نگه‌داری بیت‌کوین‌های شما نیست. تا زمانی که بیت‌کوین‌های خود را نگه دارید، آنها از هرگونه خطر طرف مقابل در امان هستند، هیچ سازمان یا مسئولی نمی‌تواند این ماهیت را تغییر دهد.

برخی بر این باورند که خالقان بیت‌کوین آن را به دلیل بحران مالی 2008 طراحی کردند، و بیان می‌کنند ساتوشی ناکاماتو خالق بیت کوین بسیار دور اندیش بوده است.

مطالب مرتبط: ورشکستگی بانک‌ها برای بیت‌کوین چه معنایی دارد

 

تشدید بحران‌های بانکی در ماه‌های آینده

به احتمال خیلی زیاد در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد تشدید حملات به بیت‌کوین خواهید بود. و این‌بار از احساسات کاربران حوزه ارزهای دیجیتال سواستفاده خواهند کرد.

برخی از سیاست‌مدارها یا مسولان سازمان‌ها به شما خواهند گفت خرید بیت‌کوین اقدامی غیر وطن پرستانه است. آنها شما را تشویق می‌کنند که پول خود را در سیستم حلقه بسته نگه دارید.

اما در واقع هیچ چیز میهن پرستانه‌تر از داشتن دارایی‌های خود نیست. این اساس سرمایه‌داری در هر جای دنیا است.

با بدتر شدن اوضاع و فرار از بحران بانکی افراد بیشتری متوجه این موضوع خواهند شد که باید در دارایی سرمایه‌گذاری کند که کنترل آن در دست خودشان باشد.

طبق مطالعات تاریخی یک بحران بانکی حتی بزرگتر در آینده وجود خواهد داشت که در رسانه‌های اصلی خبری از آن نیست.

این بحران بانکی می‌تواند نزدیک به 20 تریلیون دلار سرمایه قابل سرمایه‌گذاری را به ارزهای دیجیتال وارد کند.

در واقع یک بحران بانکی به‌دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی صورت می‌گیرد. بحران مالی سال 2008 به دلیل نرخ‌های سود بانکی در حوزه وام‌دهی به وقوع پیوست. بحران بانکی حال حاضر ریشه در سیاست‌های مالی و اقتصادی دوران همه گیری کرونا رخ داده است، که فدارل رزرو رویکرد افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته است، و همین افزایش نرخ بهره باعث ورشکستگی بسیاری از بانک‌ها شد. چنین سیاست‌های باعث می‌شود که سرمایه از بانک‌ها خارج شود و مشتریان پول خود را به یک دارایی امن مانند بیت‌کوین تبدیل کنند.

 

سخن پایانی

فرار از بحران بانکی و متوجه شدن آن در زمان مناسب می‌تواند از سرمایه‌های شما محافظت کند. به‌طور مثال با آغاز سال 2023 ورشکستگی‌ بانک‌ها به‌صورت دومینوای در حال انجام است، و در این مدت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بیشتر از 50 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند. نمی‌توان به‌طور صدرصد گفت بیت‌کوین در بحران مالی عملکرد درخشانی از خود نشان می‌دهد اما چیزی که تا به امروز بیت‌کوین به جامعه ثابت کرده است، می‌تواند در زمان بحرانی به‌عنوان یک دارایی ایمن در نظر گرفته شود.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

صرافی رمز ارز اتراکس، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به عنوان یکی از پیشتازان صرافی‌های رمز ارز در ایران معروف است. کاربران در این محیط از کیف پول خصوصی بهره‌مند می‌شوند و توانایی مبادله ارزهای دیجیتال خود را در محیطی امن دارند. کارمزد مناسب اتراکس بستری برای معاملات موفق‌تر و سودآورتر به معامله‌گران ارائه می‌دهد. تیم پشتیبانی اتراکس، شبانه‌روزی پاسخگوی نیازها و پرسش‌های کاربران است. با به کار گیری تکنیک‌های مدرن، این صرافی به امنیت تراکنش‌ها اهمیت زیادی می‌دهد. فرآیند احراز هویت سریع، کاربران را قادر می‌سازد تا به سرعت حساب خود را راه‌اندازی کنند. نسبت به سایر صرافی‌ها، اتراکس محدودیت‌های کمتری در واریز و برداشت دارد. با پوشش بیش از 400 نوع ارز دیجیتال، معامله‌گران گزینه‌های متنوعی برای انتخاب دارند. رابط کاربری زیبا و سرعت برجسته در تراکنش‌ها از جمله ویژگی‌هایی است که اتراکس را در صدر صرافی‌های دیجیتال ایران قرار می‌دهد.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa