تحلیل هفتگی شماره 20: آیا ریزش بازار کریپتو آغاز شده است؟

تحلیل هفتگی شماره 20: آیا ریزش بازار کریپتو آغاز شده است؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در زمان نگارش این مقاله بیت‌کوین بعد از گذشت حدود دو ماه از رنج فرسایشی خود خارج شده است و اصلاح قیمتی را در پیش گرفته است. قیمت بیت‌ کوین بارها سعی داشت که ناحیه مهم مقاومتی 31 هزار دلار را شکست دهد اما هر بار با واکنش شدید در این منطقه مواجه می‌شد، و اکنون در قیمت 26000 دلار در حال نوسان است. اما این اصلاح قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت؟ آیا باید منتظر ریزش بیشتر در بازار کریپتوکارنسی‌ها باشیم؟ داده‌های آنچین چه تحلیلی از آینده بازار، به ما ارائه می‌دهند؟ تا انتهای تحلیل هفتگی شماره 20 از وبلاگ اتراکس با ما همراه باشید تا روند این هفته بازار را باهم دیگر بررسی کنیم.

 

مقدمه

هفته گذشته یکی دیگر از قدیمی‌ترین صرافی‌های کریپتوکارنسی به نام صرافی بیت‌ترکس اعلام ورشکستگی کرد. و همزمان با اعلام این خبر، شایعاتی مبنی بر فروش بیت‌کوین‌های دولت آمریکا در فضای مجازی پخش شد، که بیت‌کوین را به پایین‌ترین سطح در چند ماه گذشته یعنی 25800 دلار هدایت کرد. به همین دلیل شاخص ترس و طمع دوباره از محدوده طمع خارج شده و در زمان نگارش تحلیل هفتگی شماره 20 در محدوده خنثی قرار گرفته است. این محدوده زیاد نشان خوبی برای بازار نیست و امکان اصلاح در قیمت را دوچندان می‌کند.

این تحلیل شامل چند بخش مهم خواهد بود: طبق روال هفته‌های گذشته در مرحله اول نگاهی به نمودار بیت‌کوین در تایم‌های مختلف خواهیم انداخت. در بخش دوم، اقتصاد آمریکا و شاخص‌های مهم آن را بررسی خواهیم کرد. و در بخش سوم و آخر به سراغ داده‌های آنچین می‌رویم. این نوع تحلیل ترکیبی از تحلیل تنکنیکال و تحلیل فاندمنتال است که برای درک بیشتر بهتر است مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

بخش اول تحلیل هفتگی شماره 20: تحلیل بیت کوین

 

تایم هفتگی

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید قیمت بیت‌کوین در تایم هفتگی، تا حمایت قدرتمند مویینگ 200 در محدوده 25800 دلار ریزش را تجربه کرده است. ما در تحلیل هفتگی شماره 19 به این موضع اشاره کردیم که اگر قیمت نتواند محدوده 30 هزار دلار را رد کند، مویینگ 200 می‌تواند حمایت قدرتمندی برای قیمت باشد. در روز جمعه داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) منتشر شد که در مرحله اول قیمت تا 28200 صعود کرد. و سپس به شدت با واکنش شدید روبرو شد و قیمت را دوباره به محدوده 27 هزار دلار و حتی زیر 26 هزار دلار هدایت کرد.

تحلیل هفتگی شماره 20صرافی ارزدیجیتال اتراکس
نمودار بیت کوین در تایم هفتگی

در حال حاضر داده‌های زیادی وجود دارد که خبر از صعود شاخص دلار آمریکا می‌دهد که در ادامه مقاله آن را بررسی خواهیم کرد. اگر این اتفاق بیفتد، بیت‌کوین حمایت مویینگ 200 در تایم هفتگی را از دست خواهد داد و حمایت بعدی آن در محدوده 24800 و حتی 20 هزار دلار خواهد بود.

در واقع ناحیه‌های 24800 الی 25500 برای بیت کوین ناحیه‌ای است که بیشتر به‌عنوان پولبک برای صعود شناخته شده است. در این ناحیه‌ها خریداران بیشترین حجم خرید را وارد بازار کریپتوکارنسی خواهند کرد. اگر این موضوع اتفاق بیفتد بازار می‌تواند دوباره به سمت 31 هزار دلار حرکت خود را ادامه دهد.

 

تحلیل بیت کوین در تایم 4 ساعته

بیت کوین در تایم فریم 4 ساعته، نکته جالبی را در نمودار خود به همراه دارد. همانطور که در چارت زیر مشاهده می‌کنیم در حال حاضر ما یک گپ قیمتی در محدوده 29500 دلار داریم. رفتار قیمت نسبت به گپ‌ها این شکلی است که قیمت در هرجای نمودار که باشد دوباره به سمت گپ بااقی مانده حرکت خواهد کرد. به این معنی که قیمت حال حاضر بیت کوین 26800 دلار است و امکان دارد قیمت در روزهای آینده به سمت این گپ حرکت کند.

تحلیل هفتگی شماره 20صرافی ارزدیجیتال اتراکس
نمودار بیت کوین در تایم ۴ ساعته

نکته: گپ‌های قیمتی در بعضی مواقع، حتی چندین سال طول می‌کشد که پر شوند. به‌عنوان مثال؛ گپ قیمتی در ناحیه 17000 دلار در دسامبر 2020 در نمودار پدیدار شد، ولی در سال 2022 پر شد. بسیاری دیگر از تحلیل‌گران بر این باور هستند که امسال گپ قیمتی در ناحیه 10 هزار دلار نیز پر خواهد شد!

 

مطالب مرتبط: آینده ارزهای دیجیتال

 

بخش دوم تحلیل هفتگی شماره 20: تحلیل شاخص‌های مهم اقتصاد آمریکا

از آنجا که اقتصاد آمریکا بر تمامی بازارهای جهانی تاثیر بسیار زیادی دارد، بررسی کردن این شاخص‌ها همیشه در اولویت هر نوع تحلیلی قرار دارد.

تحلیل شاخص دلار

دلار آمریکا هفته گذشته را با یک کندل بسیار قدرتمند صعودی به پایان رساند. و به‌نظر می‌رسد خود را برای اهداف بالاتر نیز آماده کرده است. تنها ناحیه مقاومتی مهمی که بر سر راه شاخص دلار قرار دارد عدد 103.56 است. در صورتی که شاخص دلار آمریکا در هفته‌های آینده بتواند این ناحیه مقاومتی را شکست دهد. اهداف بالاتر برای این شاخص در دسترس خواهد بود، و تارگت بعدی آن، محدوده 105 خواهد بود. در صورت صعود شاخص دلار باید انتظار رکود و حتی ریزش را در بازار کریپتوکارنسی‌ها داشته باشیم.

تحلیل هفتگی شماره20 صرافی ارزدیجیتال اتراکس
نمودار شاخص دلار در تایم روزانه

 

تحلیل و بررسی اوراق قرضه ده ساله

بررسی و زیر نظر گرفتن اوراق قرضه ده ساله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا از طریق این نمودار به‌راحتی می‌توان متوجه شد که سرمایه‌های کلان در سطح جهان، به کدام سمت روانه می‌شوند. نمودار اوراق قرضه ده ساله مدت زیادی است که در ناحیه 3.41 در حال نوسان است و اگر بتواند ناحیه 3.60 را شکست دهد، دوباره صعود این شاخص آغاز خواهد شد. به دنبال صعود اوراق قرضه باید منتظر ریزش‌های بیشتر در بازار کریپتوکارنسی‌ها و سهام باشیم.

تحلیل هفتگی شماره 20صرافی ارزدیجیتال اتراکس
نمودار اوراق قرضه در تایم هفتگی

 

بخش سوم تحلیل هفتگی شماره 20: داده‌های آنچین

 

بازگشت خریداران ناحیه 16 هزار تا 21 هزار دلار

در حال حاضر سرمایه از بازار رمزارزها خارج می‌شود، زیرا میزان موجودی استیبل‌کوین‌ در گردش، در روند نزولی قرار گرفته است.
تزریق نقدینگی در پایان سال 2022 و اوایل سال 2023 موجب افزایش قیمت بیت‌کوین شد.

تحلیل هفتگی شماره20 صرافی ارزدیجیتال اتراکس
موجودی تمامی استیبل کوین‌ها در صرافی‌ها

در حال حاضر باید به میانگین خرید سرمایه‌گذاران 1 تا 3 ماهه در قیمت 26100 دلار و تحرکات استیبل‌کوین‌ها به عنوان نقدینگی بازار توجه داشت. اگر تزریق نقدینگی صورت نگیرد اصلاح در بازار رمزارزها صورت خواهد گرفت.

 

مرحله پذیرش بازار

با توجه به معیار NUPL می‌توان مشخص کرد که افراد چه میزان سود و زیان را برای رسیدن به قیمت مورد نظر خود، نقد نکرده‌اند.

در فازهای نزولی سنگین، مانند چرخه 2014-2015 و  2021-2022 معمولاً جلب اعتماد افراد برای افزایش قیمت زمان‌بر بوده است‌. طبق نمودار سرمایه‌گذاران ممکن است در چرخه فعلی، همانند چرخه 2015-2016 رفتار کنند.

تحلیل هفتگی شماره 20صرافی ارزدیجیتال اتراکس
https://cryptoquant.com/insights/quicktake

با خرج نشدن کوین‌های سرمایه‌گذاران بلندمدت و رغبت سرمایه‌گذاران جدید برای ورود به بازار، می‌توان به رشد قیمتی امید داشت. با این حال این روند صعودی ممکن است به زمان بیشتری حتی نزدیک به چند ماه نیاز داشته باشد.

مطالب مرتبط: توضیحی بر داده‌های آنچین و آف‌چین

 

سخن پایانی

همانطور که در تحلیل هفته‌های اخیر بیان کردیم زمانی که بیت کوین یک کندل ماهانه بالای 24800 به ثبت رساند از نظر پرایس اکشن بازار از روند نزولی بلند مدت خود خارج شد. و هر ریزشی برای تثبیت بیشتر قیمت خواهد بود. این که در تله گاوی یا فریب بازار قرار بگیریم یا خیر، گذشت زمان مشخص خواهد کرد. زیرا پی بردن به تله‌های گاوی یا خرسی کار بسیار پیچیده‌ای است. و اگر در حال حاضر در تله گاوی قرار داشته باشیم قیمت در آینده به زیر 17 هزار دلار حرکت خواهد کرد. هرچند، تا زمانی که قیمت بالای 24800 و 23800 است جای نگرانی برای ریزش بازار وجود ندارد.

 

معرفی صرافی دیجیتال اتراکس

صرافی ارز دیجیتال ایرانی اتراکس، به عنوان یکی از برجسته‌ ترین و معتبرترین صرافی‌های رمزارز در ایران، به شهرت دست یافته است. این صرافی با هدف ارائه امکانات و خدمات ویژه، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و امن برای مشتریان خود به ارمغان آورده است. بهره‌برداری از ویژگی‌هایی همچون کیف‌پول اختصاصی، ایجاد محیطی امن برای معاملات، کارمزدهای رقابتی و پشتیبانی حرفه‌ای، اتراکس را به یک صرافی معتبر رمز ارز در ایران تبدیل کرده است. اتراکس تلاش می‌کند تا دارایی‌های کاربران را در یک محیط امن نگهداری کند. تجربه‌ی آسان و سریع در انجام معاملات، همراه با پشتیبانی از بیش از 400 نوع رمزارز و رابط کاربری ساده و جذاب، از دیگر ویژگی های اتراکس است.

 

برای خرید تمامی ارزهای دیجیتال در تمامی شبکه‌های بلاکچینی به پنل کاربری صرافی اتراکس مراجعه کنید. با گزینه خرید و فروش سریع این صرافی در سریع‌ترین زمان ممکن معاملات خود را انجام دهید و از کارمزدهای ارزان این پلتفرم لذت ببرید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa