سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) به چه مفهومی اشاره می‌کند؟

سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) به چه مفهومی اشاره می‌کند؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بیت‌کوین تلاش می‌کند همیشه تعادلی در پاداش‌ها و مشوق‌ها برقرار کند. در اکوسیستم غیرمتمرکز، همسو کردن منافع شرکت‌کنندگان نقش حیاتی در تداوم بلندمدت شبکه دارد. انگیزه‌هایی که پشتوانه‌ی نودها برای تامین امنیت شبکه هستند عمدتا از نوع مالی‌اند و در صورت رفتار صادقانه، شایسته دریافت پاداش می‌شوند. در صورتی که برای تقلب تلاش کنند، این درآمد بالقوه را از دست می‌دهند. این مقاله به بررسی مفهوم سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) یا فرایند استخراج خودخواسته پرداخته است.

آشنایی با مشوق‌های بیت‌کوین

این مساله در ماینینگ مشهود است. طرف‌ها‌ی درگیر سرمایه‌گذاری هنگفتی در زمینه‌ی برق و نرم‌افزار تخصصی می‌کنند به امید این که سرمایه‌شان جبران شود و با اضافه کردن بلاک به بلاک‌چین کسب سود کنند. ماینرها یا استخراج‌کنندگان به دنبال حداکثر کردن بازده خود هستند و آسان‌ترین راه برای انجام این کار رعایت قوانین است.

اگر ماینری یک بلاک را به زنجیره ضمیمه کند، تمامی کارمزدها (فی) پرداختی بابت تراکنش‌های انجام شده در بلاک خود و هم‌چنین بخشی از کوین‌های به تازگی ضرب شده را دریافت می‌کند. به این مبلغ پاداش بلاک می‌گوییم. میزان کوین دریافتی نیز هر 210,000 بلاک یک بار نصف می‌شود (تقریبا هر چهار سال یک بار) که به این فرآیند نصف شدن، اصطلاحا هاوینگ گفته می‌شود.. در زمان نگارش این مقاله، این پاداش معادل 12.5 بیت‌کوین است ولی در عرض چند ماه به 6.25 کاهش خواهد یافت.

انگیزه مالی برای ماینینگ موجب شده است این عمل بسیار رقابتی شود که در نهایت موجب تقویت امنیت و تمرکززدایی شبکه خواهد شد. برخی گمان می‌برند که امکان سوءاستفاده از این انگیزه‌ها وجود دارد.

سلفیش ماینینگ چگونه عمل می‌کند؟

ایده مقاله این است که برخلاف باور رایج، انگیزه‌های ماینرهای بیت‌کوین تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است در نهایت به متمرکز شدن شبکه بیانجامد.

سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) را با یک مثال، بیشتر توضیح می‌دهیم. فرض کنید کل هش ریت (نرخ هش) بین 4 ماینر تقسیم شده است: شاهین، بابک، کامران و دانیال (هرکدام با سهم 25%). شاهین، بابک و کامران طبق قوانین عمل می‌کنند، ولی دانیال تلاش می‌کند از این سیستم به نفع خود سوءاستفاده کند.

در شرایط عادی، انتظار می‌رود ماینری که بلاک را پیدا می‌کند آن را بلافاصله به زنجیره ضمیمه کند. این کاری است که آن سه نفر به عنوان شرکت‌کنندگان صادق انجام می‌دهند. ولی اگر دانیال بلاکی پیدا کند، آن را نگه می‌دارد. او شاید خوش‌شانس باشد و دو بلاک را به صورت پشت سر هم قبل از شخص دیگری پیدا کند.

فرض کنید 100,000 بلاک تا به الان استخراج شده است. حالا با شاهین، بابک و کامران مواجه هستیم که تلاش می‌کنند 100001مین بلاک را ارائه دهند. دانیال آن را پیدا می‌کند ولی این اطلاعات را مخفی نگه می‌دارد. اکنون دو زنجیره وجود دارد، زنجیره عمومی و زنجیره مخفی (و بلندتر) دانیال. در حالی که بقیه تلاش می‌کنند بلاک 100001 را پیدا کنند، او بلاک 100,002 را پیدا می‌کند.

اکنون زنجیره‌ی دانیال دو بلاک جلوتر است. در صورتی که شانس او تمام نشود و همواره قادر باشد با همین فاصله جلوتر از زنجیره‌های دیگر باقی بماند، او به روند خود ادامه می‌دهد. وقتی بقیه فاصله‌شان را کم می‌کنند و تنها یک بلاک پشت سر او هستند، او از زنجیره خود رونمایی می‌کند.

زنجیره دانیال که حالا عمومی شده است طولانی‌تر از زنجیره‌ای است که سایر شرکت‌کنندگان روی آن کار می‌کردند. مطابق با قاعده‌ای که به آن قاعده‌ی طولانی‌ترین زنجیره می‌گوییم، زنجیره‌ی «درستی» که باید روی آن کار کرد، زنجیره‌ای است که بیشترین اثبات کار را کسب کرده است (معیاری که به آن کار زنجیره (chainwork) می‌گویند). از این رو اگر یک نود متوجه شود که یک زنجیره، کار انباشته بیشتری دارد، سوئیچ می‌کند و توان استخراج را به این زنجیره بلندتر اختصاص می‌دهد.

حالا آن سه نفر می‌توانند زنجیره دن را مشاهده کنند. هرگونه پاداشی که آن‌ها روی زنجیره دیگر کسب کرده‌اند دیگر وجود ندارد. و از آنجا که دانیال این بلاک‌ها را روی زنجیره فعلی استخراج کرده است، تمامی پاداش‌های او حفظ می‌شود.

آیا سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) خطری برای بیت‌کوین محسوب می‌شود؟

در واقعیت اگر تمامی شرکت‌کنندگان مطابق انتظار عمل کنند هزینه کمتری خواهند داد. سلفیش ماینینگ تلفات بسیار زیادی ایجاد می‌کند، ولی لازم به ذکر است آن‌هایی که دست به این عمل می‌زنند مزیت راهبردی نسبت به سایر شرکت‌‌کنندگان شبکه دارند. در نتیجه، سایر ماینرها نیز به احتمال زیاد به عامل مهاجم می‌پیوندند که تنها باعث وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شود.

ایال و سیرر، در مقاله خود بر این مساله به عنوان یکی از خطرات عمده تاکید می‌کنند: با گذشت زمان، سلفیش ماینینگ می‌تواند، هم‌زمان با این که طرف‌ها با عوامل خودخواه برای حداکثر کردن درآمد خود متحد می‌شوند، هش ریت استخرهای ماینینگ را افزایش دهد. بعد از این که یک استخر واحد، قدرت عمده را تصاحب کرد، ممکن است دست به حمله 51٪ بزند.

بقیه این رفتار را تهدید نمی‌دادند و به ملاحظات اخلاقی ماینرها و هم‌چنین وجود انگیزه برای فعالیت شبکه به شکل غیرمتمرکز اشاره می‌کنند. فراهم کردن امکان فساد در این اکوسیستم مانع بازگشت سرمایه ماینرها در حوزه برق و ماشین‌آلات یا سودآوری آن‌ها می‌شود.

سخن پایانی

اگر مجموعه‌ای از ماینرها بتوانند سلفیش ماینینگ را با موفقیت انجام دهند، این کار می‌تواند استراتژی جذاب برای افرادی باشد که برای افزایش درآمد خود مشارکت می‌کنند. در بدترین حالت، این انگیزه‌ها موجب پیوستن ماینرهای درستکار به ماینرهای خودخواه و آسیب رساندن به تمرکززدایی بیت‌کوین می‌شود.

با این حال،‌ در مقیاس وسیع همدستی طرف‌ها به این شیوه چندان منطقی نیست. بالاخره، اقدام برای تضعیف امنیت شبکه ممکن است موجب کاهش قیمت بیت‌کوین شود که تاثیر مستقیم بر سودآوری فعالیت ماینینگ دارد.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

12 تا از بهترین پلتفرم استخراج ارزهای دیجیتال

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa