هاوینگ بیت کوین به چه معناست؛ فرآیند و دلیل آن

هاوینگ بیت کوین به چه معناست؛ فرآیند و دلیل آن
زمان مطالعه: 4 دقیقه

هاوینگ بیت کوین به فرآیندی گفته می‌شود که در آن پاداش استخراج بیت‌کوین پس از هر 210000 بلوک استخراج شده نصف می‌شود. این فرآیند با کاهش پاداش استخراج بیت کوین، مانع افزایش تصاعدی بیت‌کوین‌های در گردش می‌شود و معمولا فشار رو به بالایی برای افزایش قیمت آن ایجاد می‌کند.

چگونگی فرآیند هاوینگ بیت کوین

پس از استخراج هر 210000 بلوک، پاداش استخراج بلوک‌های بعدی نصف می‌شود. در روزهای آغازین پاداش استخراج هر بلوک برای 210000 بلوک اول، 50 بیت‌کوین بود. با استخراج روزافزون تعداد بلوک‌های بیشتر و افزایش تعداد بیت‌کوین‌های در گردش، اولین مجموعه از 210000 بلوک بیت‌کوین تا سال 2012 استخراج شد و پاداش ماین بلوک‌های بعدی نصف شد و به 25 بیت‌کوین کاهش یافت.

تا سال 2016 دومین مجموعه از این 210000 بلوک استخراج شد و مجددا پاداش ماین بیت کوین به 12.5 کاهش پیدا کرد. جدیدترین نمونه از نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین در ماه مه سال 2020 و با تکمیل بلوک 630000ام (سومین مجموعه‌ی 210000 بلوکی)، پاداش استخراج هر بلوک به 6.25 بیت‌کوین به ازای هر بلوک رسید.

استخراج 210000 بیت‌کوین تقریبا 4 سال طول کشید. در نتیجه، نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین نیز معمولا در بازه‌های چهار ساله روی می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود نصف شدن بعدی پاداش بیت‌کوین در سال 2024 روی دهد.

استخراج بلوک و بیت‌کوین به چه معناست؟

هر بلوک روی شبکه بلاک‌چین فایلی است که 1 مگابایت از اطلاعات معاملات بیت‌کوین را در خود ذخیره می‌کند. هرچه تراکنش‌های بیشتری انجام شود تعداد بلوک‌هایی که این معاملات را در خود ذخیره می‌کند و حجم زنجیره‌ی بلاکچین بیت‌کوین افزایش می‌یابد. تا 13 دسامبر 2020، حجم بلاک‌چین بیت‌کوین 308 گیگابایت بود در حالی که حجم این زنجیره در دسامبر سال 2012 تنها 4.52 گیگ بود.

استخراج‌کنندگان یا ماینرها افرادی هستند که بلوک بعدی را به شبکه بلاک‌چین اضافه می‌کنند. استخراج‌کنندگان با استفاده از رایانه‌های قدرتمند، مسائل پیچیده ریاضی خاصی را حل و کلید هش 64 حرفی را تولید می‌کنند که آن بلوک را قفل می‌کند. استخراج‌کنندگان در ازای انجام این کار، پاداشی بر حسب بیت‌کوین دریافت می‌کنند.

چرا هاوینگ بیت کوین اتفاق می‌افتد؟

عرضه‌ بیت‌کوین مقدار ثابتی معادل 21 میلیون کوین است. پس از تولید 21 میلیون کوین، تولید بیت‌کوین‌های جدید متوقف خواهد شد. نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین تضمین می‌کند که میزان بیت‌کوین قابل استخراج با هر بلوک جدید کاهش یابد و کوین‌های بیت‌کوین را کم‌یاب‌تر کند تا در نهایت منجر به افزایش ارزش آن شود.

به طور منطقی با هر بار نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین، انگیزه‌ی ماینرها نیز کاهش می‌یابد. با این‌حال نصف شدن پاداش بیت‌کوین با افزایش شدید قیمت آن متناظر شده است که باوجود کاهش پاداش استخراج بیت‌کوین، انگیزه بیشتری برای ماین آن ایجاد کرده است.

افزایش قیمت بیت‌کوین به ماینرها انگیزه استخراج می‌دهد. از سوی دیگر، اگر قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا نکند و پاداش استخراج بیت‌کوین نصف شود، به احتمال زیاد ماینرها انگیزه ایجاد ارزهای دیجیتال دیگر را از دست می‌دهند. علت این است که استخراج بیت‌کوین به برق و قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد که فرآیندی بسیار پرهزینه‌ قلمداد می‌شود.

رابطه‌ بین هاوینگ بیت کوین و قیمت آن

داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که همبستگی مثبتی بین هاوینگ بیت‌کوین و افزایش قیمت آن وجود دارد. با این‌حال، باید اشاره کرد که قیمت بیت‌کوین تنها تحت تاثیر نصف شدن پاداش استخراج آن قرار ندارد و به عوامل دیگری نیز بستگی دارد.

  • اولین هاوینگ: پس از اولین هاوینگ بیت‌کوین در سال 2012 قیمت آن حدود 11 دلار بود که به 12 دلار افزایش پیدا کرد و سپس در مدت یک سال به 1100 دلار رسید.
  • دومین هاوینگ: سال 2016 بلوک 420000ام در شبکه بیت کوین تکمیل شد و پاداش استخراج آن بار دیگر کاهش یافت. در این مدت قیمت بیت‌کوین به مدت چند ماه در میان 500 الی 1000 دلار در نوسان بود و سپس تا دسامبر سال 2017 به 20000 دلار جهش پیدا کرد.
  • سومین هاوینگ: سومین مورد از هاوینگ بیت‌کوین در ماه مه 2020 روی داد که به نقطه عطف آغاز روند صعودی دیگری برای بیت‌کوین تبدیل شد. در آن هنگام قیمت بیت کوین در نزدیکی 9000 دلار قرار داشت در حالی که در دسامبر همان سال، در نزدیکی 20000 دلار معامله میشد.

بعد از آخرین هاوینگ بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

پیش‌بینی می‌شود آخرین هاوینگ بیت‌کوین در سال 2040 باشد که پس از آن پاداش ماین به شکل بیت‌کوین نخواهد بود. پس از آخرین هاوینگ بیت‌کوین، ماینرها تنها کارمزد تراکنش‌ کاربران شبکه (یعنی افرادی که به خرید و فروش بیت‌کوین مشغول هستند) را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند. بنابراین همچنان انگیزه‌ برای ادامه فرآیند پردازش تراکنش‌ها روی بلاک‌چین بیت‌کوین وجود خواهد داشت.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید

بیشتر بخوانید:

3 دلیل که چرا نمی توان هاوینگ بیت‌کوین را نادیده گرفت

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa