شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چیست و چگونه بر کریپتو تاثیر می‌گذارد؟

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چیست و چگونه بر کریپتو تاثیر می‌گذارد؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

هرچه بیشتر به کاوش و جستجو در بازارهای مالی، به‌خصوص بازار هیجانی کریپتوکارنسی‌ها می‌پردازیم شاخص‌ها و دلایل بیشتری را برای نوسانات بازار کریپتو پیدا می‌کنیم. شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ابزار مفیدی است که سرنخ‌هایی را از نرخ‌های بهره در آینده به ما ارائه می‌دهد. و خود نرخ بهره، مسیر آینده بازار کریپتوکارنسی و تمامی بازارهای دیگر در سطح جهانی را تعین می‌کند.

 

مقدمه

دلایل بسیار زیادی برای نوسانات بازارهای مالی بخصوص بازار کریپتوکارنسی وجود دارد که یکی از آنها شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) است. کاربران حوزه‌های مالی با شناخت این شاخص‌ها می‌توانند مسیر هموارتری در مسیر معاملاتی خود ایحاد کنند و این مقاله از وبلاگ صرافی اتراکس شما را به‌طور کامل با شاخص CPI آشنا خواهد کرد.

 

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چیست؟

CPI یا شاخص قیمت مصرف‌کننده، اندازه‌گیری میانگین تغییر قیمت کالاها و خدمات مصرف شده توسط مردم در طول زمان است. این شاخص به‌عنوان معیاری برای سنجش تورم یا کاهش تورم اقتصادی است. CPI از طریق مقایسه قیمت‌های مجموعه‌ای از محصولات و خدمات در بازه زمانی معین با قیمت‌های آن سبد در دوره‌های زمانی قبلی محاسبه می‌شود. این امکان را برای اقتصاددانان فراهم می‌کند تا تغییرات در هزینه‌های زندگی روزمره را رصد کنند و سیاست‌های اقتصادی را به‌طور موثر تغییر دهند.

 

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چگونه استفاده می‌شود؟

طیف وسیعی از سازمان‌ها، از جمله قانون‌گذاران، سازمان‌های تجاری و سایر افراد، از شاخص قیمت مصرف‌کننده استفاده می‌کنند. سیاست گذاران می‌توانند از CPI برای ارزیابی اینکه آیا تورم خیلی سریع در حال افزایش است یا خیر استفاده کنند. و سپس نرخ‌های بهره یا مخارج دولت را متناسب با آن تنظیم کنند. به منظور همگام شدن با تحولات مربوط به هزینه‌های اساسی، سازمان‌ها ممکن است از شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای تغییر نرخ‌ها یا حقوق خود استفاده کنند. مشتریان ممکن است از CPI برای درک اینکه چگونه قدرت خرید آنها در طول زمان تغییر کرده و تصمیمات مالی درستی بگیرند استفاده کنند. علاوه بر این، CPI اغلب برای تحقیقات مالی و پیش‌بینی استفاده می‌شود.

 

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چگونه بر بازارها تأثیر می‌گذارد؟

CPI فرصتی دارد تا تأثیر زیادی بر بازارها، به ویژه بازارهای سهام و اوراق قرضه و کریپتوکارنسی داشته باشد. وقتی CPI نشان می‌دهد که قیمت‌ها با سرعت بیش از حد در حال افزایش هستند و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، سرمایه‌گذاران ممکن است نگران نتیجه احتمالی نرخ‌های بهره بالاتر باشند که می‌تواند باعث کاهش ارزش سهام یا کریپتوها شود. از سوی دیگر، اگر CPI نشان دهد که رشد دستمزد تحت کنترل است، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ممکن است نسبت به اقتصاد جهانی خوش بین شوند و آمادگی بیشتری برای سرمایه‌گذاری پول خود در سهام و اوراق قرضه پیدا کنند. به‌طور کلی، CPI ابزار مفیدی برای درک اقتصاد و همچنین تصمیم‌گیری صحیح مالی است.

 

Core CPI چیست؟

CPI اصلی یک معیار تورمی است که هزینه‌های انرژی و مواد غذایی را حذف می‌کند، زیرا ممکن است نوسانات بیشتری داشته باشند و در برابر تغییرات فصلی آسیب‌پذیر باشند. این امر درک بهتری از اقتصاد و الگوهای قیمت اساسی آن ارائه می‌دهد. از CPI اساسی اغلب به‌عنوان یک نشانه تأثیرگذار از افزایش هزینه‌ها توسط سیاست گذاران و همچنین سرمایه‌گذاران یاد می‌شود.

 

Core CPI چگونه استفاده می‌شود؟

سیاست گذاران از CPI اصلی برای انتخاب سیاست مالی استفاده می‌کنند، به‌عنوان مثال، نرخ بهره بالاتر! سرمایه گذاران از آن برای پی بردن به سلامت اقتصاد کشور و انتخاب در مورد سرمایه گذاری استفاده می‌کنند. علاوه بر این، از آنجایی که شاخص تورم دقیق‌تری نسبت به کل شاخص قیمت مصرف‌کننده ارائه می‌دهد، CPI اصلی معمولاً در مذاکرات پرداخت و همچنین قراردادهای موقتی استفاده می‌شود. به‌طور کلی، شاخص اصلی یک شاخص اقتصادی مهم است که به تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف کمک می‌کند.

 

CPI اصلی چگونه بر بازارها تأثیر می‌گذارد؟

انتشار آمار اصلی CPI این فرصت را دارد که تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد داشته باشد. اگر تورم اصلی بیش از حد انتظار افزایش یابد، می‌تواند نشان دهد که فشارهای تورمی در اقتصاد در حال افزایش است که می‌تواند به افزایش نرخ بهره و کاهش ارزش سهام منجر شود. اگر CPI اصلی کمتر از پیش‌بینی‌شده باشد، ممکن است به این معنی باشد که رشد دستمزد مشکلی ایجاد نمی‌کند و نرخ بازدهی پایین‌تری را به همراه خواهد داشت و قیمت سهام را افزایش می‌دهد. در نتیجه، سرمایه گذاران با دقت به آمار CPI اصلی نگاه می‌کنند و پرتفوی خود را به‌طور مناسب تغییر می‌دهند.

 

بیشترین تاثیر CPI بر کدام دارایی‌ها است؟

دارایی‌هایی که بیشترین تأثیر را دارند معمولاً شامل دلار آمریکا (USD) می‌شوند، زیرا CPI معیاری برای سنجش تورم در ایالات متحده است و بر سیاست پولی فدرال رزرو تأثیر می‌گذارد. هنگامی که CPI بالاتر از حد انتظار باشد، این می‌تواند منجر به فشار صعودی بر دلار شود، در حالی که CPI کمتر از انتظار می‌تواند فشار نزولی بر دلار وارد کند.

سایر دارایی‌هایی که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند عبارتند از ارزهای دیجیتال، اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده، سهام شرکت‌های آمریکایی و کالاهایی مانند طلا و نفت.

در بازار فارکس، جفت‌هایی که بیشترین تأثیر را دارند ممکن است شامل EUR/USD، GBP/USD، و USD/JPY باشند. و در بازار کریپتوکارنسی بیت‌ کوین بیشترین تاثیر را از این شاخص می‌گیرد. زیرا ارزهای هستند که بیشترین معامله را با دلار آمریکا دارند و بنابراین نسبت به اخبار اقتصادی ایالات متحده حساس‌تر هستند.

 

سخن پایانی

بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) دیدگاه بسیار مناسب و کاربردی را از آینده بازار ارزهای دیجیتال به ما ارائه می‌دهد. لذا ضروری است که به‌صورت ماهانه تغیرات این شاخص را زیر نظر بگیریم. تغییرات این شاخص به‌صورت ماهانه و سالانه منتشر خواهد شد و برای بررسی دقیق و موثر آن می‌توانید از وب‌سایت forexfactory استفاده کنید.

 

اتراکس، صرافی معتبر ایرانی

اتراکس در میان صرافی‌های رمز ارز ایرانی به عنوان یک گزینه مورد اعتماد شناخته می شود و با خدمات و ویژگی‌های خاص خود، یک تجربه متفاوت برای کاربران خلق می‌کند. نقاط قوت این صرافی شامل امکان بهره ممندی از کیف پول اختصاصی، فضای امن برای معاملات و حداقل کارمزد می باشد. تیم پشتیبانی حرفه‌ای اتراکس نیز به سوالات و درخواست‌های کاربران به دقت پاسخ می‌دهد. امنیت معاملات در اتراکس اولویت ما است. فرآیند احراز هویت سریع، کمترین محدودیت‌ها در واریز و برداشت وجه و پشتیبانی از بیش از 400 نوع ارز دیجیتال، برخی از مزیت‌هایی هستند که کاربران با انتخاب اتراکس به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

برای خرید تمامی ارزهای دیجیتال در تمامی شبکه‌های بلاکچینی به پنل کاربری صرافی اتراکس مراجعه کنید. با گزینه خرید و فروش سریع این صرافی در سریع‌ترین زمان ممکن معاملات خود را انجام دهید و از کارمزدهای ارزان این پلتفرم لذت ببرید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa