طرح پانزی چیست و چگونه در مقابل آن آگاه باشیم؟

طرح پانزی چیست و چگونه در مقابل آن آگاه باشیم؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

برخی از افرادی که با کریپتوکارنسی‌ها آشنایی ندارند، این حوزه و بیت‌ کوین را یک طرح پانزی بزرگ می‌نامند. این ادعا خوشبختانه دور از واقعیت است. این مقاله از وبلاگ صرافی اتراکس به شما کمک می‌کند تا درک کنید که طرح پانزی در واقع چیست و چگونه باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید؟

 

پانزی از کجا آمد؟

در سال 1919، چارلز پانزی ایتالیایی به آمریکا نقل مکان کرد و «یک شرکت بورس اوراق بهادار» را تأسیس کرد، که چک بدهی را با تعهد پرداخت 1500 دلار برای هر 1000 دلار سرمایه‌گذاری در 90 روز صادر می‌کرد. بهار سال 1920، پانزی یک عمارت بزرگ در منطقه‌ای معتبر خریداری کرد. در تابستان او به دلیل بازرسی مالیاتی بازداشت شد که نشان داد 7 میلیون دلار بدهی دارد.

طرح پانزی به عنوان نوعی کلاهبرداری با شرایط جذاب، در نگاه اول، برای سرمایه گذاران و وعده‌های سود استفاده می‌شود. در واقع، “سود” برای قربانیان این طرح، از مشارکت سرمایه گذاران قبلی ناشی می‌شود. برای افراد متوسط،، به ویژه در حوزه کریپتو، Ponzi ممکن است یک معامله پایدار به‌نظر برسد. در واقع، این معامله تنها تا زمانی وجود دارد که سرمایه گذاران جدیدی برای مشارکت وجود داشته باشند و تا زمانی که به سود سهام خود ایمان داشته باشند. در نهایت، طرح پانزی در هر صورت محکوم به شکست است.

یک طرح پانزی معمولاً مستلزم ثبت یک شخص حقوقی، حساب بانکی و دریافت مجوز برای پذیرش سپرده و ایجاد تبلیغات است، بنابراین چنین طرح‌هایی اغلب به‌عنوان یک محصول مشروط، مانند کوپن‌ها یا کارت‌های تخفیف، پنهان می‌شوند.

 

آیا ارزهای دیجیتال یک طرح پانزی هستند؟

کریپتوکارنسی خود فناوری نویدبخش پول دیجیتال است که متأسفانه می‌تواند مانند سایر روش‌های پرداخت در طرح‌های هرمی استفاده شود. این یک ارز است، عملیات توسط الگوریتم‌های ریاضی محافظت می‌شود و در بلاکچین عمومی توزیع شده در شبکه ثبت می‌شود. با این حال، ارزهای دیجیتال را می‌توان برای خرید کالاها و خدمات مورد استفاده در طرح‌های هرمی استفاده کرد. برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری باید این طرح‌ها را بشناسید.

طرح پانزی صرافی ارز دیجیتال اتراکس
ارزهای دیجیتال طرح پانزی یا هرمی نیستند.

 

نحوه استفاده از طرح پانزی در ارزهای دیجیتال

طرح پانزی بسیار جدید نیست، اما با ظهور ارزهای دیجیتال، قطعاً شتاب بیشتری به خود گرفت زیرا در این زمینه فعالیت‌های مالی نیازی به داشتن حساب قانونی، بانکی یا مجوز ندارد و برگزارکنندگان با موفقیت بسیاری از جنبه‌های ماهیت قانونی را دور می‌زنند.

جریان اصلی در اطراف ارزهای دیجیتال یک میدان باز برای کلاهبردارانی است که از بی‌تجربگی جامعه سود می‌برند. با توجه به کمبود دانش جامعه در مورد این موضوع، تبلیغ  پروژه‌های جعلی برای کلاهبرداران آسان است. سازمان‌دهندگان چنین طرح‌هایی از این واقعیت سواستفاده می‌کنند که روز به روز افراد بیشتری جذب درآمدهای سریع در دنیای ارزهای دیجیتال می‌شوند و بنابراین برای کلاهبرداران بسیار آسان‌تر است که قول‌های غیر منطقی بدهند و در عین حال علاقه کافی به پیشنهاد خود داشته باشند.

 

نحوه تشخیص طرح هرمی در ارزهای دیجیتال

در دنیای ارزهای دیجیتال می‌توانید چهار نوع از رایج‌ترین انواع طرح‌های هرمی را تشخیص دهید:

  • کوین‌های اسکم
  • استخراج ابری
  • برنامه رفرال
  • برنامه‌های سرمایه گذاری با بازدهی بالا

برخی از راه‌ها وجود دارند که به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که آیا این یک طرح کلاهبرداری است یا خیر.

  • گردش مالی بالا بدون ریسک،
  • درآمد پایدار، در هر وضعیت بازار،
  • تکنیک‌ها و استراتژی‌های سرمایه گذاری “مخفی”،
  • بدون اسناد سرمایه گذاری،
  • مشکلات مختلف در برداشت پول

 

طرح پانزی در مقابل هرمی

تفاوت جزئی بین پانزی و طرح هرمی وجود دارد.

یک پانزی به سرمایه گذاری‌های جعلی غیرقابل موفق در یک پروژه جعلی اشاره دارد. سرمایه گذاران زودباور وجه خود را به یک “مدیر” در سمت پانزی اختصاص می‌دهند و درآمدهایی را دریافت می‌کنند که به معنای پول از سایر سرمایه گذاران زودباور است.

طرح پانزی صرافی ارز دیجیتال اتراکس
طرح هرمی یکی از طرح‌های کلاهبرداری است.

 

یک طرح هرمی، به نوبه خود، مستلزم یک مکانیسم خودگردان است، که در آن یک سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذار دیگر را جذب می‌کند و از آن سرمایه‌گذار درآمد کسب می‌کند، که باید سرمایه‌گذار دیگری را به همان روش جذب کند.

هر دو طرح شامل افراد زودباور است که درآمدهای خود را از سایر افراد زودباور دریافت می‌کنند.

برخی از کسب و کارهای کریپتوکارنسی بر اساس یک طرح هرمی هستند. مراقب آنها باشید و هرگز درگیر فعالیت‌های مبهم آنها نشوید.

 

استخراج ابری

وقتی پیشنهاد خرید یک قدرت محاسباتی یا اجاره تجهیزات برای استخراج ابری را می‌بینید، باید درک کنید که امروزه استخراج با چند سال پیش بسیار متفاوت است. امروزه سختی استخراج بسیار بالاتر است و سود حاصل از استخراج به عوامل مختلفی بستگی دارد. خرید سهم در چنین استخری هزینه بسیار زیادی دارد، آنها هیچ درآمد فوق العاده بالایی را وعده نمی‌دهند و حتی بعید است که نرخ ثابتی برای سرمایه‌گذاری شما تعیین کنند.

 

هرم برنامه رفرال

برنامه رفرال می‌تواند ابزار خوبی باشد اگر فقط یک ارجاع از هرم مالی نباشد. به این نوع از انجام بازاریابی ماتریسی گفته می‌شود که در آن فرد برای کسب درآمد نیاز به جذب سرمایه‌های جدید دارد. چنین طرحی احتمالاً برای برگزارکنندگان ساده‌ترین و برای شرکت کنندگان به اندازه کافی ناراحت‌کننده است زیرا برای بازگرداندن پول خود باید مثلاً 5 نفر را جذب کنید. 5 نفر برای پس گرفتن پول خود باید در مجموع 25 نفر را دعوت کنند و سپس 125 نفر باید پول خود را برای 25 نفر اول و غیره دور بریزند.

 

هرم‌های سرمایه گذاری با بازده بالا

یکی دیگر از انواع رایج طرح هرمی که برای انتقال وجهه پیشنهاد می‌شود «معامله گران با تجربه» است. به همین ترتیب، آنها وعده بازدهی فوق‌العاده‌ای را در کوتاه‌مدت و بلند مدت می‌دهند، اگرچه در واقع نمی‌توان این سوددهی را حتی برای فردا پیش‌بینی کرد. آنها معامله می‌کنند و حتی ممکن است از معامله سود ببرند، اما این سود به شما مربوط نمی‌شود. تمام پرداخت‌ها به سرمایه‌گذاران عمدتاً از ابزار سپرده‌های جدید ناشی می‌شود، زیرا مشخص است که حتی بهترین معامله‌گران هم نمی‌توانند همیشه معاملات سودآور داشته باشند. خرد جمعی بیان می‌کند که چیزی به عنوان یک استراتژی “همیشه موفق ” ندارد.

 

هرم کوین‌های اسکم

یکی دیگر از انواع محبوب طرح‌های هرمی در ارزهای دیجیتال، کریپتوهای جعلی هستند که به‌عنوان نسخه بهبودیافته هر یک از ارزهای دیجیتال اعلام شده و پتانسیل بالایی را نوید می‌دهند.

از آنجا که اکثر کاربران ارزهای دیجیتال با چنین دیدگاهی جذب شدند، جای تعجب نیست که چنین پیشنهادهایی مورد تقاضا قرار بگیرد. با این حال، چنین پروژه هایی، به‌عنوان یک قاعده، نه بلاکچین عمومی دارند، نه کد در دسترس عموم، و نه در صرافی‌های شناخته شده قرار می‌گیرند، به این معنی که، به احتمال زیاد، آنها چیزی بیش از دستکاری با هدف ایجاد ظاهر قیمت‌ها و علاقه به‌طور مداوم در حال رشد در پروژه نیستند.

 

چگونه از خود در برابر کلاهبرداری محافظت کنیم؟

  • هرگز اعتماد نکنید! درباره شرکتی که فرصت سرمایه گذاری را ارائه می‌دهد تحقیق کنید، باید به صورت قانونی ثبت شده باشد و این اطلاعات مخفی نشود.
  • تا زمانی که اطمینان کامل پیدا نکردید به هیچ‌عنوان اعتماد نکنید. پول خود را به شانس واگذار نکنید، در انجام تحقیقات دریغ نکنید، و آگاهانه تصمیم بگیرید.
  • اگر آنقدر هیجان زده هستید که حاضرید همه چیز را سرمایه گذاری کنید و حتی مقداری بیشتر قرض کنید، پس این یک نشانه کلاهبرداری است.

سوالات متداول

موسس پانزی چه کسی بود؟

در سال 1919، چارلز پانزی ایتالیایی به آمریکا نقل مکان کرد و «یک شرکت بورس اوراق بهادار» را تأسیس کرد، که چک بدهی را با تعهد پرداخت 1500 دلار برای هر 1000 دلار سرمایه‌گذاری در 90 روز صادر می‌کرد.

 

آیا ارزهای دیجیتال یک طرح پانزی هستند؟

کریپتوکارنسی خود فناوری نویدبخش پول دیجیتال است که متأسفانه می‌تواند مانند سایر روش‌های پرداخت در طرح‌های هرمی استفاده شود. این یک ارز است، عملیات توسط الگوریتم‌های ریاضی محافظت می‌شود و در بلاکچین عمومی توزیع شده در شبکه ثبت می‌شود.

 

آنچه در طرح پانزی یاد گرفتیم…

طرح پانزی و هرمی طرح‌های کلاهبرداری متفاوتی هستند که ممکن است هر از گاهی در دنیای ارزهای دیجیتال با آنها روبرو شوید. شما باید از شرکت در این طرح‌ها صرف نظر از اینکه پیشنهاد آنها چقدر جذاب است، خودداری کنید. با پیروی از قوانین ساده، همیشه در برابر چنین کلاهبرداری‌هایی در امان خواهید ماند و هرگز آن‌ها را با ارزهای دیجیتال مرتبط نکنید. و به یاد داشته باشید، اگر عاقلانه سرمایه گذاری کنید، نمی‌توانید طعمه طرح‌های کلاهبردرای شوید.

 

تجربه کسب درآمد آسان و هوشمند با صرافی اتراکس!

اگر تصور می‌کنید که می‌توانید با کار کردن در یک صرافی حرفه‌ای ارزهای دیجیتال، به درآمد غیرفعال دست پیدا کنید، قطعا دارای تصور درستی هستید. این امکان با صرافی اتراکس به واقعیت تبدیل می‌شود! ما با افتخار اعلام می‌کنیم که اینجا فرصت‌های بی‌نظیری برای کسب درآمد غیرفعال وجود دارد.

کار با صرافی رمز ارز اتراکس به راحتی امکان‌پذیر است. فقط با چند کلیک ساده می‌توانید به بیش از 400 ارز دیجیتال دسترسی داشته باشید. همچنین، بیش از 150 شبکه بلاکچینی را پشتیبانی کرده و در اینجا می‌توانید به‌طور سریع و مطمئن تراکنش‌های خود را انجام دهید.

بهترین قسمت این است که کسب درآمد با صرافی اتراکس بسیار آسان است. با دعوت دوستان خود به این صرافی، شما می‌توانید به صورت غیرمستقیم به دنیایی از مزایای مالی وارد شوید. هر دوستی که با لینک دعوت شما به اتراکس ملحق می‌شود، به شما امتیاز و پاداش خاصی تعلق می‌گیرد.

ویژگی‌هایی همچون واریز و برداشت نامحدود در صرافی اتراکس، به شما امکان می‌دهد به راحتی برنامه‌های مالی خود را مدیریت کنید و از آسیب‌های ناشی از محدودیت‌های دیگر صرافی‌ها جلوگیری کنید.

در کل، صرافی اتراکس با توجه به امنیت، تنوع رمزارزها، سرعت و رابط کاربری آسان، بهترین انتخاب برای معامله و کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال است. همچنین، امکان کسب درآمد غیرفعال با دعوت دوستان، به این صرافی ابعاد جدیدی از سرمایه‌گذاری را اضافه می‌کند. به پنل کاربری اتراکس بپیوندید و تجربه‌ی جذاب اتراکس را به اشتراک بگذارید!

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa