عرضه اولیه بازی (IGO) و نکات جذاب آن!

عرضه اولیه بازی (IGO) و نکات جذاب آن!
زمان مطالعه: 4 دقیقه

 

با ظهور GameFi شاهد رواج عرضه اولیه بازی (IGO) در میان سرمایه‌گذاران حوزه کریپتو هستیم. عرضه اولیه بازی (IGO) امکان پیش‌خرید NFTها یا توکن‌های بازی بلاک‌چین را در مراحل اولیه توسعه آن برای شما فراهم می‌کند.

مقدمه:

عرضه اولیه بازی (IGO) به طور معمول در پلتفرم‌های لانچ‌پد سازماندهی و اجرا می‌شود. در برخی موارد نیز توکن‌ها و NFTهای خریداری شده در پروسه IGO قابل معامله در صرافی‌های غیر متمرکز و بازارهای خارج از اکوسیستم بازی هستند. سرمایه‌گذاری از طریق لانج‌پد‌ها معمولا مستلزم وثیقه گذاشتن توکن بومی پلتفرم برای مدت زمانی مشخص است.

با توجه به پروژه و روند توسعه آن، شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت ویژه و زودهنگام به توکن‌ها یا NFTهای بازی دسترسی پیدا کنند.

مکانیسم عرضه اولیه بازی (IGO) چگونه است؟

عرضه اولیه بازی (IGO) (Initial Game Offering) یکی از روش‌های جذب سرمایه برای بازی‌های بلاکچینی است. تقریبا می‌توان آن را شبیه به عرضه اولیه سکه (ICO) دانست، اما در IGO می‌توان علاوه بر توکن بازی، به سایر دارایی‌های در بازی نیز دسترسی پیدا کرد. این دارایی‌ها معمولا شامل جعبه‌های جایزه، کاراکترها، لباس، ابزار، سلاح و دیگر آیتم‌ها می‌شود. در بیشتر موارد، برای شرکت در یک بازی بلاکچینی به NFTهای خاصی نیاز خواهد بود.

در حال حاضر چندین لانچ‌پد برای IGO در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها بایننس NFT ،BSCPad ،TrustSwap و EnjinStarter هستند. لانچ‌پدهای مختلف مراحل متفاوتی برای IGO دارند، اما کاربران برای شرکت کردن در عرضه اولیه بازی معمولا ملزم به خرید توکن بومی پلتفرم هستند. برای مثال در IGOهای پلتفرم Binance NFT، سرمایه گذاران باید حداقل مشخصی از ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) را در کیف پول متصل به این صرافی نگهداری کنند تا مجاز به شرکت در عرضه اولیه بازی باشند.

پس از خرید مقدار توکن لازم، شرکت‌کنندگان باید آنها را برای بازه زمانی مشخصی در یک استخر نقدینگی قفل یا حبس کنند. سپس بر اساس مقدار سرمایه قفل‌شده خود و الگوریتم توزیع پروژه، مقدار مشخصی توکن یا NFT دریافت خواهند کرد.

NFT بایننس برای انتخاب برندگان جایزه از مکانیزم اشتراکی استفاده می‌کند تا تمام شرکت‌کنندگان در IGO شانس مساوی برای برنده شدن جایزه NFT بازی داشته باشند. برخی مواقع، شرکت کنندگان در IGO باید توکن‌های بازی یا NFT خریداری شده را برای مدتی مشخص استیک یا هولد کنند تا در آینده مجاز به معامله آن در بازارهای مالی شوند.

تفاوت میان IGO ،ICO ،IEO و IDO

در دنیای کریپتو، راه‌های مختلفی برای تامین سرمایه پروژه‌ها وجود دارد. برخی از معروف‌ترین این روش‌ها عرضه اولیه سکه (ICO)، عرضه اولیه صرافی (IEO) و عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) هستند که همگی از روش‌های مشابه برای تامین سرمایه جمعی به شمار می‌روند که در شیوه اجرا متفاوت‌‌اند.

عرضه اولیه سکه (ICO)

اولین روش جذب سرمایه‌ای که در دنیای کریپتو مورد استفاده قرار گرفت عرضه اولیه سکه (ICO) بود. این روش امکان جمع‌آوری سرمایه برای تیم‌های پروژه مبتنی بر بلاکچین فراهم می‌کند. از ICO اولین بار در سال 2014 برای توزیع رمز ارز اتریوم استفاده شد و تا اوایل سال 2018 نیز از محبوب‌ترین روش‌های تامین مالی جمعی محسوب می‌شد. در مراحل اولیه توسعه یک رمز ارز، فرآیند عرضه اولیه سکه از بهترین روش‌های حمایت مالی محسوب می‌شود.

عرضه اولیه صرافی (IEO)

مهم‌ترین تفاوت عرضه اولیه صرافی (IEO) با بقیه انواع عرضه‌های اولیه این است که IEO مستقیما توسط تیم توسعه دهنده پروژه میزبانی نمی‌شود و یک صرافی رمزارز این وظیفه را به عهده دارد. شراکت با یک صرافی رمزارز معتبر و مشهور می‌تواند هم به نفع پروژه و هم به نفع شرکت‌کنندگان در IEO باشد. در بیشتر موارد، پروژه باید تحت بازبینی شدید قرار بگیرد تا مورد قبول صرافی برای میزبانی قرار بگیرد. همچنین تیم IEO با برگزاری عرضه اولیه خود، پایگاه کاربران صرافی خود را نیز گسترش می‌دهد. لانچ‌پد بایننس نمونه‌ای رایج از پلتفرم IEO است.

عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز (IDO)

عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز در حقیقت همان ICO است که در یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) میزبانی می‌شود. IDO از ابتدا به منظور برطرف کردن کاستی‌های ICO و IEO ساخته شد. برای مثال در عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز، پروژه‌ها معمولا نسبت به IEO سرمایه اولیه کمتری برای راه‌اندازی و عرضه توکن خود نیاز دارند. همچنین بلافاصله پس از IDO نقدینگی برای معامله توکن وجود خواهد داشت و این یعنی معمولا به محض اتمام IDO می‌توان توکن‌ها را لیست کرد.

اما با توجه به اینکه IDO بر بستر صرافی‌های غیر متمرکز اجرا می‌شود، معمولا پروژه قبل از شروع عرضه مورد بررسی دقیق قرار نمی‌گیرد. این امر ممکن است ریسک کلی را افزایش دهد، چرا که برخی پروژه‌های IDO احتمالاً کیفیت کمتر و یا سابقه‌ای شک‌برانگیز دارند. همچنین در IDO باید مراقب بود که مورد راگ پول (rug pull) قرار نگیرید، چرا که پروژه‌های تقلبی متعددی با استفاده از این ترفند جیب سرمایه‌گذاران را خالی کرده‌اند.

نکاتی برای شرکت در عرضه اولیه بازی (IGO)

مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، هیچ تضمینی وجود ندارد که IGOها سودآور باشند. قبل از شرکت در هر عرضه اولیه بازی بهتر است ابتدا شخصا تحقیقات جامع DYOR به عمل آورید و ریسک موجود را محاسبه کنید.

برای مثال می‌توان وب سایت و شبکه‌های اجتماعی پروژه گیمینگ مدنظر را بررسی کرد و مسیر و نقشه راه توسعه‌ آن را دید. همچنین می‌توان بررسی کرد که چه سرمایه گذاران و شرکای معتبری از این پروژه پشتیبانی می‌کنند.

سخن پایانی

عرضه اولیه بازی (IGO) روشی نوآورانه به توسعه‌دهندگان بازی ارائه می‌دهد تا پروژه‌های خود را به وسیله فناوری بلاکچین تأمین مالی کنند. در حالیکه IGOها می‌توانند راهکار مناسبی برای حمایت سرمایه‌گذاران از پروژه‌های بازی در مراحل اولیه باشند، اما ریسک مالی قابل‌توجهی را نیز به همراه دارند. همیشه قبل از به خطر انداختن سرمایه خود، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

10 بازی برتر NFT بدون سرمایه گذاری

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa