آشنایی با فناوری بیت کوین؛ تفاوت آن با بازارهای سنتی چیست؟

آشنایی با فناوری بیت کوین؛ تفاوت آن با بازارهای سنتی چیست؟
زمان مطالعه: 8 دقیقه

قطعا تا الان کلماتی مثل فناوری بیت کوین و استخراج بیت‌ کوین را شنیده‌اید. بیت کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان، در چند وقت اخیر همه خبرها را به خود اختصاص داده است؛ زیرا از نظر ارزش به سقف‌های قیمتی غیرقابل پیش‌بینی رسیده است. با این وجود در حال حاضر بیت کوین در روند نزولی قرار دارد و نسبت به سقف 69000 دلار خود حدود 60 درصد ریزش را تجربه کرده است. این اتفاقات شاید شما را بترساند اما باید بگوییم که قیمت حال حاضر بیت کوین بزرگ‌ترین فرصت زندگی شماست!!

مقدمه

داستان بیت کوین و استخراج آن از عناوین جذابی است که در چند ماه گذشته به آنها عادت کرده‌ایم. فناوری بیت کوین یک نوآوری است که ریاضی، ارز، پویایی اجتماعی و اقتصادی را در خود جای داده و یک مفهوم چند وجهی، بسیار پویا و در حال تکامل است. این مقاله به روشن شدن تعدادی از مفاهیم مرتبط با بیت کوین کمک می‌کند. همچنین سعی دارد به برخی از رایج‌ترین سوالات بیت کوین پاسخ‌هایی بدهد.

 

داستان خلقت بیت‌کوین

بیت کوین در سال 2009 اختراع شد. مشخص نیست دقیقا چه کسی این رمزارز را اختراع کرده است. این گروه یا شخص با نام ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود. هدف فناوری بیت کوین به گفته سازنده آن ساده بود، ایجاد یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید که کاملاً غیرمتمرکز و بدون هیچ مرجع مرکزی یا سرور مرکزی باشد. حدود دو سال طول کشید تا ناکاموتو این رمزارز را تنظیم کند. به محض آماده شدن، او کد منبع و دامنه‌های ارز را به سایر اعضای جامعه بیت کوین تحویل داد. سپس ناپدید شد و تا به امروز هیچ خبری از او در دست نیست.

 

بیت‌ کوین چیست

اساساً بیت کوین به سادگی یک ارز دیجیتال است. شما نمی‌توانید آن را به صورت فیزیکی ببینید یا مانند اسکناس‌ها و سکه‌های معمولی آن را لمس کنید. ارز بیت کوین غیرمتمرکز است. این بدان معناست که هیچ سازمان دولتی یا موسسه مالی مانند بانکی وجود ندارد که آن را کنترل کند. صاحبان بیت کوین نیز ناشناس هستند. بیت‌کوین به جای استفاده از شناسه‌های مالیاتی و نام‌های رسمی برای ارتباط افراد، از کلیدهای رمزگذاری شده استفاده می‌کند. bitcoin، بر خلاف ارز معمولی، از بالا به پایین از طریق یک آژانس متمرکز صادر نمی‌شود. در واقع با استفاده از مجموعه‌ای از رایانه‌های قدرتمند که به صورت آنلاین به هم متصل هستند، استخراج می‌شود. اما همچنان می‌توانید از توکن‌های ارز برای خرید بیت کوین در ICO استفاده کنید.

 

فناوری بیت کوین چه تفاوتی با ارزهای سنتی دارد

یک شباهت بین بیت کوین و ارزهای سنتی بر اساس کاربرد آن است. از ارز دیجیتال می‌توان برای پرداخت قبوض به صورت دیجیتالی به همان روشی که دلار و سایر ارزها می‌توانند استفاده کرد. اما تعدادی تفاوت اساسی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

 

1- عدم تمرکز

یکی از مهمترین ویژگی‌های فناوری بیت کوین غیرمتمرکز بودن آن است. به عبارت دیگر هیچ نهاد یا ارگانی وجود ندارد که ارز را کنترل کند. بیت کوین توسط گروهی از کدنویسان داوطلب نگهداری می‌شود. از طریق یک شبکه باز از ابرکامپیوترها که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، اجرا می‌شود. بیت کوین اغلب یک چشم‌انداز جذاب برای افرادی است که از نوع کنترل و مقررات دولتی مرتبط با ارزهای سنتی خوششان نمی‌آید.

فناوری بیت کوینصرافی ارزدیجیتال اتراکس
بیت کوین غیرمتمرکزترین ارز در جهان

علاوه بر این، بیت کوین «مسئله هزینه مضاعف» را که با استفاده از ارزهای دیجیتال مواجه است، حل کرده است. این مشکلی است که در آن دارایی‌های دیجیتال به راحتی قابل کپی و استفاده مجدد هستند. بیتکوین از ترکیبی خلاقانه از رمزنگاری و انگیزه‌های اقتصادی استفاده می‌کند.

در ارز دیجیتال فیات سنتی، بانک مسئول ارائه دهنده این قابلیت‌ها خواهد بود. به سادگی به این معنی است که بانک‌ها کنترل نحوه استفاده از ارز را حفظ می‌کنند. bitcoin برای انجام این کار روی یک شبکه باز از رایانه‌ها اجرا می‌شود. این شبکه متعلق به هیچ کس نیست و این باعث می‌شود ارز در مقایسه با پول سنتی غیرمتمرکزتر شود.

 

2- عرضه محدود

ارزهای فیات مانند دلار، یورو و سایر ارزها عرضه نامحدودی دارند. بانک‌های مرکزی که ارزها را کنترل و تنظیم می‌کنند ممکن است تصمیم بگیرند هر تعداد ارز فیات را که می‌خواهند منتشر کنند و ارزش‌های آنها را در مقابل یکدیگر دستکاری کنند. در نهایت دارنده ارز که ارتباط چندانی با سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی ندارد، از چنین اقداماتی متضرر می‌شود.

از سوی دیگر، btc دارای یک سیستم عرضه بسیار فشرده است. یک الگوریتم اساسی وجود دارد که این کار را انجام می‌دهد. هر ساعت فقط مقدار کمی بیت کوین به بیرون عرضه می‌شود. این روند تا رسیدن به حداکثر 21 میلیون با نرخ کاهشی ادامه خواهد داشت. به عنوان یک دارایی، bitcoin در مقایسه با ارز فیات جذاب‌تر است. بر اساس تئوری عرضه و تقاضا، اگر تقاضا برای ارز افزایش یابد و عرضه به همین شکل باقی بماند، ارزش ارز به شدت افزایش خواهد یافت.

 

3- نام مستعار

اگر پرداخت الکترونیکی را از طریق روش‌های سنتی ارسال می‌کنید، به راحتی به عنوان فرستنده شناسایی خواهید شد. این به این دلیل است که قوانین مبارزه با پولشویی ایجاب می‌کند که بانک‌ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت تراکنش‌ها و هویت افرادی که آنها را انجام می‌دهند را تأیید کنند. با این حال، کاربران بیت کوین از ناشناس بودن بهره می‌برند.

از آنجایی که هیچ آژانس مرکزی وجود ندارد که بتواند تراکنش‌های btc مورد استفاده در قراردادهای هوشمند را تأیید کند، کاربران می‌توانند بدون خطر افشای هویت خود، ارز‌ها را ارسال و دریافت کنند. هنگامی که کاربر درخواست تراکنش ارسال می‌کند، پروتکل به سادگی تمام تراکنش‌های قبلی مرتبط با فرستنده را بررسی می‌کند تا ببیند آیا ارز‌های کافی برای تکمیل تراکنش دارد یا خیر. سپس پروتکل ارزیابی می‌کند که آیا فرستنده صلاحیت ارسال ارز‌ها را دارد یا خیر. هیچ نیازی به نام فرستنده یا سایر شرایط شناسایی وجود ندارد.

فناوری بیت کوینصرافی ارزدیجیتال اتراکس
بیت کوین اولین ارزدیجیتال جهان

 

اگرچه در عمل، شناسایی کاربران بر اساس آدرس کیف پول ERC20 آنها امکان‌پذیر است. همچنین راه‌هایی وجود دارد که ماموران مجری قانون می‌توانند برای شناسایی کاربران استفاده کنند. قوانین جدید همچنین صرافی‌های بیتکوین را برای شناسایی و تأیید کاربران الزامی می‌کند. این احتمالاً برای محافظت در برابر سوء استفاده از بیت کوین توسط مجرمان، سازمان‌های تروریستی و پولشویی‌ها طراحی شده است. شبکه‌هایی که به تراکنش‌ها در مبادلات بیت کوین کمک می‌کنند نیز باز هستند و هر تراکنش را می‌توان به راحتی کنترل کرد. اگرچه هنوز هم سطحی از ناشناس بودن به خصوص در مقایسه با ارزهای فیات سنتی وجود دارد، هنوز راهی برای دانستن اینکه چه کسی ارزها را ارسال و دریافت می‌کند وجود دارد.

 

4- تغییر ناپذیری

برخلاف تراکنش‌های فیات الکترونیکی، تراکنش‌های مربوط به فناوری بیت کوین را نمی‌توان معکوس کرد. فقط به این دلیل است که هیچ راهی برای انجام این کار وجود ندارد. تراکنش‌های فیات اغلب دارای یک فرآیند میانجی‌گری هستند که در آن کسی می‌تواند در صورتی که بخواهد پرداخت معکوس شود، جبران خسارت کند.

در مورد بیت کوین، هنگامی که تراکنش در شبکه ثبت شد و یک ساعت گذشت، دیگر راهی برای معکوس کردن آن وجود ندارد. اگرچه این ممکن است برای برخی افراد نگران‌کننده باشد، اما نشانه واضحی است که تراکنش‌های بیت کوین را نمی‌توان دستکاری کرد.

 

5- تقسیم پذیری

کوچکترین واحد بیت کوین ساتوشی نامیده می‌شود. این در واقع یک صد میلیونیم یک بیت کوین است. این مقدار بسیار کمی است که می‌تواند به راحتی تراکنش‌های خرد را تسهیل کند. این چیزی نیست که بتوان با استفاده از ارزهای الکترونیکی سنتی فیات به دست آورد.

 

نحوه استخراج بیت‌کوین

فناوری بیت کوین از طریق ترکیبی از ریاضیات پیشرفته و ثبت رکورد استخراج می‌شود؛ با روشی پیچیده کار می‌کند. هنگامی که شخصی یک بیت کوین را برای شخص دیگری ارسال می‌کند، آن تراکنش در شبکه ثبت می‌شود. تمام تراکنش‌های انجام شده در یک دوره زمانی خاص نیز در یک “بلاک” ثبت می‌شود. سپس رایانه‌هایی که نرم‌افزار ویژه استخراج بیت‌کوین را اجرا می‌کنند، هر تراکنش را در یک دفتر کل دیجیتال غول‌پیکر ثبت می‌کنند. این بلاک‌های سوابق به عنوان “Blockchain” شناخته می‌شوند. این اساسا یک رکورد غول پیکر از تمام تراکنش‌های بیت کوینی انجام شده است و برای همیشه در دسترس خواهد بود.

برای تولید بیت کوین، ماینرها باید یک کار را انجام دهند. آنها باید این بلاک‌ها را به دنباله‌هایی از کد تبدیل کنند که اغلب به آنها “هش” گفته می‌شود. این کار آسانی نیست. این نیاز به نرم‌افزار تخصصی و سخت‌افزار پیشرفته‌ای دارد که در صورت استفاده می‌تواند انرژی زیادی داشته باشد. علاوه بر این، هزاران ماینر برای تولید ارز‌ها رقابت خواهند کرد. آن را به عنوان گروهی از سرآشپزها در نظر بگیرید که با عجله سعی در تهیه یک غذای منحصر به فرد و دلپذیر دارند که در آن تنها اولین کسی که آن را درست می‌کند، پول می‌گیرد. به عبارت دیگر، می‌توان در استخراج بیت‌کوین همه چیز را درست انجام داد و در نهایت هیچ نتیجه‌ای نداشت.

هنگامی که “هش” تولید می‌شود، در انتهای بلاک چین قرار می‌گیرد. ماینری که موفق به انجام این تراکنش‌ها شود 6.25 بیت کوین دریافت می‌کند. با توجه به ارزش بیت کوین در زمان نگارش این مقاله، این رقم تقریباً به 160000 دلار پول نقد تبدیل می‌شود.

 

چه عواملی ارزش بیت‌کوین را تعیین می‌کند؟

ارزش بیت کوین بر اساس آن‌چه مردم مایل به پرداخت برای آن هستند تعیین می‌شود. بیشتر شبیه بازار سهام و قیمت سهام است. هنگامی که ساتوشی ناکاموتو پروتکل فناوری بیت کوین را ایجاد کرد، مطمئن شد که در مجموع تنها 21 میلیون ارز قابل استخراج کردن است. تاکنون 19 میلیون از این ارز استخراج شده است. حتی با این وجود هنوز عرضه محدودی وجود دارد. بسیاری از نظریه‌های اقتصادی و ریاضیدانان که توضیح می‌دهند چرا ناکاموتو تصمیم گرفت تولید ارزها را به 21 میلیون محدود کند، وجود دارد.

ارزش بیت کوین توسط هیچ شرکت رقابتی مانند سهام پشتیبانی نمی‌شود. همچنین هیچ سازمان دولتی در راس آن وجود ندارد که عرضه بیت کوین را کنترل کند. این باعث می‌شود ارزش کاملاً برای شرایط ذاتی بازار باز باشد. هر کسی می‌تواند ارزشی را که مناسب می‌داند تفسیر کند. این مفهوم به‌عنوان “کشف قیمت” شناخته می‌شود و به دلیل نوسانات بالای مرتبط با بیت کوین مورد سرزنش قرار گرفته است.

در حال حاضر میلیونرهای بیت کوین زیادی وجود دارد. افرادی که در ابتدا به این فناوری اعتقاد داشتند و کسانی که استخراج بیت کوین را زود شروع کردند، در طول سال‌ها پول خوبی به دست آورده‌اند. به‌ویژه ساتوشی ناکاموتو که به لطف بیت کوین، به یک میلیاردر تبدیل شده است. دوقلوهای Winklevoss که 65 میلیون دلار از فیس بوک پرداخت کردند، مقداری دلار اولیه را در بیت کوین سرمایه‌گذاری کردند و الان جزو اولین میلیاردرهای بیت کوین هستند.

 

نحوه خرید بیت کوین

قبل از تصمیم به خرید بیت‌ کوین، باید بدانید خطراتی در فناوری بیت کوین وجود دارد که اگر به آنها اهمیت نمی‌دهید، می‌توانید بیت‌کوین را از طریق تعدادی صرافی تاسیس شده خریداری کنید. برخی از صرافی‌های معتبر عبارتند از binance، Kraken، و Coinbase

خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی بیشتر از کاربران کشورهای دیگه دارای ریسک و خطرات می‌باشد وتمامی این ریسک مربوط به تحریم‌های بین‌المللی است. به همین دلیل اکثر صرافی‌های معتبر خارج از کشور به کاربران ایرانی خدماتی ارائه نمی‌دهند.

صرافی اتراکس در داخل ایران دارای تمامی مجوزهای قانونی فعالیت است و در سطح گسترده به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند بیت کوین و تمامی ارزهای دیجیتال خود را بدون هیچ‌گونه نگرانی و ریسک در این پلتفرم خرید و فروش کنند.

 

با بیت‌کوین چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

شما می‌توانید از بیت کوین برای خرید آنلاین استفاده کنید.همچنین می‌توانید ارزها ها را نگه دارید تا ارزش آن افزایش یابد و بعد بفروشید.

 

آیا بیت کوین قانونی است؟

فناوری بیت کوین حداقل در حال حاضر قانونی است. تا کنون ارزدیجیتال برای جلوگیری از مقررات توسط سازمان‌های دولتی به خوبی عمل کرده است، اما این امر می‌تواند در آینده نزدیک تغییر کند. تا زمانی‌که از بیت کوین برای انجام کارهای غیرقانونی استفاده نکنید، هیچ مشکلی با قانون نخواهید داشت.

 

خطرات بیت کوین چیست؟

نوسانات بیت کوین باید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها باشد. در یک نقطه می‌توانید با ارزش 100000 دلاری بیت کوین از خواب بیدار شوید و در پایان روز با 50000 دلار یا کمتر بخوابید! خطر سرقت نیز وجود دارد، هکرها می‌توانند به کیف پول بیت کوین شما نفوذ کنند و همه چیز را بدزدند. با این حال، هکرها صرافی‌ها را هدف قرار می‌دهند و موارد زیادی بابت از دست دادن میلیون‌ها دلار ارز گزارش شده است.

 

سخن پایانی

در نهایت فناوری بیت کوین به‌عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال شناخته شده در جهان تا به امروز طرفداران و سرمایه‌گذاران بسیار زیادی را به سمت خود جذب کرده است. اتفاقات و اخبار زیادی با تیتر “بیت کوین در حال مرگ می‌باشد” چاپ شده‌اند اما این ارز هر بار پرقدرت‌تر از قبل به صعود خود ادامه داده است. همچنین در صورتی‌که شما دسترسی به منبع برق کافی داشته باشید می‌توانید با خرید دستگاه‌های استخراج درآمد غیرمستقیم کسب کنید.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

اتراکس، یک صرافی معتبر ارز دیجیتال در ایران است که در زمینه خرید، فروش و تبادل ارزهای مختلف از جمله بیت‌ کوین و اتریوم فعالیت می‌کند. اتراکس از رمزنگاری پیشرفته برای حفاظت اطلاعات کاربران استفاده می‌کند. همچنین شما می توانید دارایی های خود را در کیف پول اختصاصی اتراکس نگهداری کنید. رابط کاربری ساده اتراکس به شما کمک می‌کند به راحتی با ابزارها و قابلیت‌های مختلف آشنا شوید. همین حالا به اتراکس بپیوندید، ثبت‌نام رایگان است و شما می‌توانید به‌سرعت و با احراز هویت آنی به معامله‌گری در بازارهای مختلف بپردازید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa