منظور از مارجین تریدینگ یا معامله اعتباری چیست + مزایا و معایب

منظور از مارجین تریدینگ یا معامله اعتباری چیست + مزایا و معایب
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مارجین تریدینگ یا معامله با اعتباری که کارگزاری یا صرافی می‌دهد، روش خاصی برای معامله دارایی‌هاست که در آن از سرمایه شخص ثالث استفاده می‌شود. حساب‌های ودیعه‌ای یا مارجین در مقایسه با حساب‌های معاملاتی عادی به معامله‌گران امکان دسترسی به سرمایه بیشتری می‌دهد و به عبارت دیگر امکان باز کردن موقعیت‌های معاملاتی بیشتری با استفاده از اهرم مالی به معامله‌گران می‌دهد.

در واقع معامله‌گری با پول اعتباری، نتایج معاملات را طوری تقویت می‌کند که معامله‌گران بتوانند از معاملات موفق خود سود بیشتری کسب کنند. این ویژگی موجب محبوبیت این روش معامله مخصوصا در بازارهای کم‌نوسانی مثل بازار بین‌المللی فارکس شده است. با این‌حال، مارجین تریدینگ در بازار سهام، کالا و رمزارزها نیز استفاده می‌شود.

در بازارهای متعارف معمولا کارگزاری‌ها، سرمایه‌‌ای (اعتباری) را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. در معاملات رمزارزها این سرمایه غالبا توسط سایر معامله‌گران تامین می‌شود که در ازای تامین این وجوه بهره‌ای با توجه به تقاضای بازار دریافت می‌کنند. اگر چه این روش برای صرافی‌ها مرسوم نیست، برخی از آنها، این سرمایه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

عملکرد مارجین تریدینگ

زمانی که معامله‌ای با استفاده از سرمایه اعتباری اجرا می‌شود، معامله‌گر باید درصدی از کل ارزش معامله را تضمین کند که اصطلاحا به آن مارجین گفته می‌شود که ارتباط نزدیکی با مفهوم اهرم مالی دارد.

به‌بیان دیگر، حساب‌های مارجین تریدینگ برای انجام معاملات با اهرم مالی استفاده می‌شوند و اهرم مالی نیز نسبت پول استقراض شده به ودیعه (مارجین) را نشان می‌دهد. برای مثال، معامله‌گر برای انجام معامله‌ای به ارزش 100،000 دلار با اهرم مالی 10:1 باید 10000 دلار از سرمایه خود را به ودیعه بگذارد.

معمولاً پلتفرم‌های معاملاتی و بازارهای مختلف مجموعه مشخصی از قوانین و نسبت اهرم‌های مالی را به معامله‌گران عرضه می‌کنند. برای مثال، در بازار سهام، نسبت متعارف اهرم مالی 2:1 است در حالی که معاملات قراردادهای آتی غالبا با استفاده از اهرم‌های مالی 15:1 انجام می‌شود.

کارگزاری‌های فارکس نیز غالبا اهرم‌های مالی 50:1 را به معامله‌گران عرضه می‌کنند اما در برخی موارد نسبت‌های 100:1 و 200:1 نیز ارائه می‌شود. در بازارهای رمزارزها نیز معمولا از اهرم‌های مالی در بازه 2:1 تا 100:1 استفاده می‌شود و جامعه معامله‌گران این بازار غالبا از اصطلاح «x» برای اشاره به اهرم مالی استفاده می‌کنند (مانند 2x، 5x، 10x، 50x و درصدهای دیگر).

مارجین تریدینگ را برای باز کردن هر دو پوزیشن معاملاتی خرید و فروش استقراضی می‌توان به کار برد. انتظار معامله‌گر از باز کردن پوزیشن معاملاتی خرید، افزایش قیمت دارایی در آینده است، در حالیکه پوزیشن معاملاتی فروش منعکس کننده عکس این حالت است. زمانی که معامله‌ای با پول اعتباری هم‌چنان باز است دارایی‌های معامله‌گر همانند وثیقه برای وجوه استقراض شده عمل می‌کنند.

درک این مسئله برای معامله‌گران اهمیت حیاتی دارد چرا که بیشتر کارگزاری‌ها اجازه دارند در صورت حرکت بازار در خلاف جهت پوزیشن معاملاتی آن‌ها (بالاتر یا پایین‌تر از آستانه مشخصی) این دارایی‌ها را بفروشند.

برای مثال، اگر معامله‌گری با کمک اهرم مالی پوزیشن معاملاتی خرید باز کند در صورت سقوط شدید قیمت این دارایی، ممکن است با اخطار تامین سرمایه بیشتر یا نقد کردن دارایی‌ها از سوی کارگزاری مواجه شود (کال مارجین).

این اخطاریه زمانی ارسال می‌شود که معامله‌گر باید وجه تضمین خود را افزایش دهد. اگر معامله‌گر قادر به انجام این کار نباشد پوزیشن‌های معاملاتی او برای پوشش ضررهای ناشی از سقوط قیمت به صورت خودکار نقد خواهند شد. این وضعیت معمولا زمانی رخ می‌دهد که ارزش کل دارایی‌های در حساب ودیعه‌ای که به آن‌ها ودیعه نقدشونده گفته می‌شود به زیر آستانه حداقل ودیعه کل مورد نیاز هر صرافی یا کارگزاری سقوط کند.

مزایا و معایب

واضح‌ترین مزیت مارجین تریدینگ این است که به دلیل ارزش نسبی بالاتر موقعیت‌های معاملاتی، امکان کسب سود بیشتری به معامله‌گر می‌دهد. معامله‌گری با این روش، امکان دریافت سود بیشتر حاصل از تقسیم سود نیز ارائه می‌کند، چرا که با سرمایه اولیه اندک، پوزیشن‌های معاملاتی متعددی باز می‌کنند. در نهایت، حساب‌های ودیعه‌ای ممکن است به معامله‌گران امکان باز کردن سریع موقعیت‌های معاملاتی بدون لزوم انتقال مبالغ زیاد به حساب‌های خود می‌دهد.

با وجود تمام مزایای مارجین تریدینگ یکی از معایب واضح این روش، سرعت رشد ضررها در صورت انتخاب و تحلیل اشتباه است و به همین دلیل روش معامله‌گری پرریسکی به حساب می‌آید. با توجه به میزان اهرم مالی استفاده شده در معاملات، حتی کاهش کوچکی در قیمت بازاری دارایی‌ها، ممکن است ضررهای بزرگی به معامله‌گران وارد شود.

به‌همین دلیل، برای سرمایه‌گذارانی که قصد استفاده از روش معامله‌گری با سرمایه‌ ودیعه‌ای دارند مهم است که از استراتژی‌های مدیریت ریسک مناسب و ابزارهای کاهش ریسک مختلف مانند سفارش‌های محدود و تعیین حد ضرر استفاده کرد.

مارجین تریدینگ در بازارهای رمزارزها

مارجین تریدینگ ذاتاً پرریسک‌تر از معامله‌گری عادی است اما زمانی که بحث معامله رمزارزها باشد این ریسک‌ها به مراتب بیشتر خواهند شد. از آنجا که معمولا پتانسیل نوسان این بازارها، بسیار بالاتر از بازارهای دیگر است معامله‌گرانی که با سرمایه‌ اعتباری، قصد معامله رمزارزها دارند باید دقت بیشتری داشته باشند.

در حالی که استراتژی‌های پوشش ریسک و مدیریت ریسک ممکن است مفید باشند اما معامله‌گری با سرمایه اعتباری قطعا برای تازه‌کاران مناسب نخواهد بود.

توانایی تحلیل نمودارها، شناسایی روندها و تعیین نقاط ورود و خروج، ریسک ذاتی معامله‌گری با سرمایه‌ اعتباری را از بین نمی‌برد اما ممکن است به تعدیل بهتر ریسک‌ها و اجرای موثر معاملات کمک کند.

بدین ترتیب، توصیه می‌شود قبل از بکارگیری اهرم مالی در معاملات رمزارزهای خود، ابتدا درک دقیقی از تحلیل تکنیکال داشته باشید و تجربه زیادی در معاملات نقدی کسب کنید.

تامین مالی وجه تضمین معاملات

برای سرمایه‌گذارانی که تحمل ریسک معاملات با سرمایه‌ اعتباری ندارند، روش دیگری برای کسب سود از روش‌های معاملاتی اهرم‌دار وجود دارد. برخی پلفترم‌های معاملاتی و صرافی‌های رمزارزها ویژگی خاصی را به نام تامین مالی ودیعه یا مارجین فاندینگ به کاربران خود ارائه می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد سرمایه خود را برای تامین مالی معاملات مارجین سایر کاربران عرضه کنند.

این فرآیند معمولا تابع شرایط خاص و نرخ بهره متغیر است. اگر معامله‌گری شرایط دریافت سرمایه را بپذیرد حق دریافت بازپرداخت وام به همراه بهره توافق شده برای تامین کننده سرمایه محفوظ خواهد بود.

اگرچه، ممکن است این مکانیزم‌ها از یک صرافی به صرافی دیگر متفاوت باشد اما از آنجا که در معاملات اهرم‌دار، پوزیشن‌های معاملاتی که از حد ضرر مورد نظر را رد کنند، معامله به صورت خودکار تسویه می‌شود، ریسک نسبتا پایینی دارد. با این‌حال، در روش مارجین فاندینگ، کاربران ملزم به نگهداری سرمایه خود در کیف پول صرافی هستند. بدین ترتیب، توجه به ریسک‌های مرتبط با این فرآیند و درک نحوه عملکرد این ویژگی در صرافی انتخابی کاربر، بسیار مهم است.

نتیجه نهایی

قطعاً، مارجین تریدینگ برای افرادی که به دنبال افزایش دامنه سود معاملات موفق خود هستند ابزار مفیدی به حساب می‌آید. امکان معامله‌گری با اهرم مالی که با کمک حساب‌های اعتباری فراهم می‌شود در صورت استفاده مناسب ممکن است هم برای افزایش سودآوری معاملات و هم برای تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری مفید باشد.

بااین‌حال، این روش معامله‌گری ممکن است ضررهای معاملات را نیز تشدید کند و به همین دلیل ریسک به مراتب بیشتری نیز دارد. بدین ترتیب، تنها معامله‌گران بسیار ماهر باید از این روش استفاده کنند. برای معاملات رمزارزها با این روش نیز به دلیل پتانسیل نوسان بالاتر این بازارها باید دقت به مراتب بیشتری داشت.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

منظور از ریسک مالی در ارزهای دیجیتال چیست؟

مطالب مشابه

با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa