منظور از مقیاس‌ پذیری در بلاکچین چیست و چه مشکلی دارد

منظور از مقیاس‌ پذیری در بلاکچین چیست و چه مشکلی دارد
زمان مطالعه: 3 دقیقه

مقیاس‌ پذیری در بلاکچین عبارت است از توانایی یک سیستم برای رشد همزمان با تقاضایی که در حال افزایش است. به عبارت ساده‌تر مقیاس‌پذیری معیاری برای سنجش ظرفیت جواب‌دهی و پردازش میزان تراکنش‌های مورد نیاز کاربران در شبکه بلاکچین است.

برای محاسبات کامپیوتری، ممکن است عملکرد دستگاه خود را با ارتقای سخت‌افزارها افزایش دهید تا برخی وظایف خاص خود را سریع‌تر انجام دهد. هنگامی‌ که از مقیاس‌ پذیری در بلاکچین صحبت می‌شود، منظور ارتقای ظرفیت آن‌ها برای مدیریت تراکنش‌های بیشتر است.

پروتکل‌هایی نظیر بیت‌کوین نقاط قوت زیادی دارند اما مقیاس‌پذیری از آن‌ها نیست. اگر بیت‌کوین در پایگاه داده متمرکزی اجرا می‌شد، در این‌صورت مدیر سیستم تقریباً به‌آسانی می‌توانست سرعت و توان عملیاتی آن را ارتقا دهد. اما ذات ارزش بیت‌کوین (از جمله مقاومت در برابر سانسور) مستلزم آن است که بسیاری از شرکت‌کنندگان نسخه‌ای از بلاک‌چین را آپدیت کنند.

مشکل مقیاس‌ پذیری در بلاکچین

راه‌اندازی یک نود (node) بیت‌کوین نسبتاً ارزان است و حتی دستگاه‌های ساده هم می‌توانند آن را انجام دهند. اما از آنجا که هزاران نود باید با یکدیگر به‌روزرسانی شوند، محدودیت‌های خاصی در ظرفیت آن‌ها وجود دارد.

بنابراین برای جلوگیری از رشد بی‌رویه اندازه پایگاه داده، محدودیت‌هایی در تعداد تراکنش‌ها وضع می‌شود که می‌توانند روی زنجیره، پردازش شوند. اگر پایگاه داده به‌ سرعت حجیم شود نود‌ها نمی‌توانند تداوم یابند. همچنین، چنانچه بلوک‌ها خیلی بزرگ باشند نمی‌توانند به‌ سرعت در سراسر شبکه منتقل شوند. در نتیجه، اینجاست که خود را در تنگنا می‌بیند. 

بلاکچین را می‌توان یک قطار در نظر گرفت که در فواصل زمانی معینی حرکت می‌کند. در هر واگن صندلی‌های محدودی است و مسافران برای تهیه بلیت باید پیشنهاد قیمت و تضمین ارائه کنند. اگر همه بخواهند هم‌زمان سوار قطار شوند قیمت بلیت افزایش می‌یابد. به‌ این ترتیب شبکه‌ای که با تراکنش‌های در حال انتظار مسدود شده است، کاربران را ملزم می‌کند کارمزد بیشتری بپردازند تا تراکنش خود را به‌ موقع ببینند.

یک راهکار، بزرگ‌تر کردن واگن‌ها است که به‌ معنای صندلی‌های بیشتر، توان عملیاتی بالاتر و قیمت‌های بلیط ارزان‌تر است. اما تضمینی نیست که صندلی‌ها مانند گذشته پر نشوند. همیشه نمی‌توان واگن‌ها را بزرگ‌تر کرد. همان‌طور که بلوک‌ها یا محدودیت‌های بلوک گس، نمی‌توانند مقیاس بی‌نهایت داشته باشند. مورد دوم ماندن نود‌ها در شبکه را گران‌تر می‌کند؛ زیرا برای آپدیت بودن به سخت‌افزار گران‌تری نیاز دارد.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم برای تعریف این چالش بلاکچین‌ها، سه‌گانگی مقیاس‌پذیری را مطرح کرد. او این نظریه را ارائه داد که پروتکل‌ها باید بین مقیاس‌ پذیری، امنیت و عدم تمرکز، توازن ایجاد کنند. این موارد تا حدودی با یکدیگر در تضاد هستند. با تمرکز بیش‌ازحد روی دو ویژگی، سومی تضعیف خواهد شد.

به همین علت، بسیاری از کارشناسان، مقیاس‌پذیری را به‌عنوان چیزی که باید خارج از زنجیره محقق شود در نظر می‌گیرند. درحالیکه امنیت و عدم تمرکز باید در خود زنجیره بلاکچین بیشینه شوند.

راهکارهای مقیاس‌پذیری خارج از زنجیره چیست؟

منظور از مقیاس‌ پذیری خارج از زنجیره رویکردهایی هستند که امکان انجام تراکنش‌ها را بدون فشار آوردن بر بلاکچین فراهم می‌کنند. پروتکل‌هایی که به زنجیره متصل می‌شوند، به کاربران امکان می‌دهد تا ارزها را بدون ظاهر شدن تراکنش‌ها در زنجیره اصلی، ارسال و دریافت کنند. برای تکمیل اطلاعات خود در این زمینه، توصیه می‌شود مقالات مربوط به زنجیره‌های جانبی و کانال‌های پرداخت نیز مطالعه شود.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

بلاک چین‌های لایه 1 چگونه کار می‌کنند؟

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa