نهنگ کریپتوکارنسی چگونه بازار را دستکاری می‌کند؟

نهنگ کریپتوکارنسی چگونه بازار را دستکاری می‌کند؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر در بازار کریپتوکارنسی فعالیت داشته باشید به احتمال خیلی زیاد اصطلاح نهنگ را بارها شنیده‌اید، اما نهنگ کریپتوکارنسی کیست و چرا شناخت آن حائز اهمیت است؟ یک نهنگ کریپتوکارنسی چگونه می‌تواند بازارها را دست کاری کند و یا حتی باعث پامپ و دامپ قیمتی رمزارزها شود؟ با ما تا انتهای این مقاله از وبلاگ صرافی اتراکس همراه باشید تا بصورت تخصصی به این موضوع بپردازیم.

 

مقدمه

دقیقا چه کاری می‌توانید انجام دهید تا یک نهنگ کریپتو را شکست دهید؟ نهنگ کریپتوکارنسی کیست؟ نهنگ معمولاً فردی است که مقدار بسیار زیادی از یک دارایی کریپتویی را در اختیار دارد. و مقدار زیادی از سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال قرار داده است.

مقدار سرمایه یک نهنگ ارزدیجیتال به او این امکان را می‌دهد که روند بازار را در هر جهتی که می‌خواهد تغییر دهد. آنها می‌توانند در حالی که برای پامپ  قیمتی بعدی خود را آماده می‌کنند، قیمت را افزایش، کاهش یا به هر طرف دلخواه معامله کنند. بیایید نگاه دقیق‌تری بیندازیم و کمی به بررسی نهنگ‌ها بپردازیم.

 

افسانه “نهنگ خرس”

اولین اتفاق قابل توجه نهنگ با بیت کوین به سال 2014 بر می‌گردد. نهنگ بدنام موسوم به «نهنگ خرس» تصمیم گرفت کل موقعیت معاملاتی 30000 بیت کوین خود را برای فروش به اشتراک بگذارد. بعداً گفت که این کار را انجام داده تا بتواند از سود سرمایه‌گذاری خود استفاده کند و بازنشسته شود.

او محدودیت سفارش را برای 30000 بیت کوین قرار داد تا به قیمت 300 دلار فروخته شود. این نهنگ اکنون متوجه شده است که اگر روی یک استراتژی فروش بهتر برای موقعیت بیت کوین خود کار می‌کرد، می‌توانست پول بیشتری به دست بیاورد. او به جای داشتن یک استراتژی فروش مناسب، با سفارش فروش 30000 بیت کوین خود دیوار فروش عظیمی ایجاد کرد.

این سفارش فروش سر و صدای قابل توجه‌ی در جامعه بیت کوین ایجاد کرد. تقریباً همه نگران بودند که توطئه بزرگتری برای کاهش دائمی قیمت بیت‌کوین وجود داشته باشد. همه سخت جنگیدند و با موفقیت تمام سفارش فروش او را جذب کردند.

 

سرکوب قیمت توسط نهنگ کریپتوکارنسی

برخلاف BearWhale، برخی از نهنگ‌های کریپتوکارنسی دیگر از آن زمان با انگیزه‌های استراتژیک‌تر، موج‌هایی در برخی از بازارهای کریپتوکارنسی ایجاد کرده‌اند. آنها می‌توانند قیمت توکن‌ها را کنترل کنند زیرا هنوز حجم نسبتاً کمی از معامله‌گران در بازارهای ارزهای دیجیتال وجود دارد.

هرچه مقادیر قابل توجه‌ و  به‌صورت مکرر پول به بازار وارد شود، برای نهنگ‌ها سخت‌تر می‌شود که بازار را به همان سرعتی که در حال حاضر انجام می‌دهند دستکاری کنند. آنها می‌توانند قیمت ارزهای دیجیتال را به روشی کاملاً ساده کاهش دهند.

فرض کنید نهنگ کریپتوکارنسی می‌داند که به زودی اعلامیه‌ای تأثیرگذار خواهد آمد یا می‌خواهند رمزارزی را در محدوده قیمتی خاص به اشتراک بگذارند، تا بتوانند موقعیت مهم‌تری نسبت به حال حاضر در بازار داشته باشند. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که یک سفارش فروش انبوه روی اوردر بوک‌ها قرار دهند که کمتر از همه سفارش‌های فروش دیگر در بازار است.

نهنگ کریپتوکارنسی صرافی ارزدیجیتال اتراکس
نهنگ کریپتوکارنسی

این سفارش بزرگ سایر فروشندگان را مجبور می‌کند تا قیمت خود را پایین بیاورند تا بتوانند سفارشات خود را قبل از سفارش نهنگ کریپتوکارنسی به فروش برسانند. سپس نهنگ می‌تواند قیمت سفارش فروش بسیار زیادی را کاهش دهد و همه فروشندگان دیگر را مجبور کند که قیمت فروش خود را حتی کمتر از قبل کاهش دهند.

این رویدادها سپس کمی واکنش زنجیره‌ای بصورت ترس و وحشت را در بازار به راه خواهد انداخت. پس از آن نهنگ سفارش‌های فروش بزرگ خود را زمانی که وحشت کافی ایجاد کرد، از بازار خارج می‌کند، و قیمت در جایی است که می‌خواستند تا بتوانند ارزهای بیشتری را در قیمت مورد نظر خود جمع‌آوری کنند. این تاکتیک که در بالا توضیح داده شد به عنوان “دیوار فروش” شناخته می‌شود.

 

پامپ و دامپ قیمت توسط نهنگ کریپتوکارنسی

اگر نهنگ کریپتوکارنسی بخواهد به طور مصنوعی قیمت یک ارز دیجیتال را افزایش دهد، تنها کاری که باید انجام دهند برعکس دیوار فروش است. آنها سفارشات خرید هنگفتی را با قیمت‌های بالاتر از آنچه در بازار وجود دارد در بازار قرار می‌دهند. این دستور خرید سپس پیشنهاد دهندگان را مجبور می‌کند که قیمت پیشنهادات خود را افزایش دهند تا سفارشات فروش، سفارشات خرید آنها را تکمیل کنند.

اگر به درستی اجرا شود می‌تواند باعث ایجاد FOMO برای سرمایه گذاران کوچکتر شود و قیمت را به طور قابل توجهی افزایش دهد. این تاکتیک پامپ قیمتی به مقادیر قابل توجه‌ی سرمایه نیاز دارد که برای از بین بردن موفقیت‌آمیز دیوار فروش لازم نیست. بنابراین گروهی از نهنگ‌ها باید این کار را با هم انجام دهند تا این تاکتیک را با موفقیت اجرا کنند.

 

سخن پایانی

اگر بتوانید با موفقیت بررسی موقعیت نهنگ کریپتوکارنسی را یاد بگیرید، می‌توانید با روشی که آنها معامله انجام می‌دهند معامله کنید و بازدهی بالاتری داشته باشید. همچنین اگر آنها سعی در کاهش قیمت دارند، قوی بودن در “هدل” ضروری است. در غیر این صورت، موقعیت خود را با قیمت بسیار پایین‌تر در اختیار نهنگ‌ها قرار حواهید داد و در آینده به آنها اهرم بیشتری برای دستکاری بیشتر بازار می‌دهید.

ذکر این نکته ضروری است که این تاکتیک‌ها در بازارهای بورسی و سهامی که زیر نظر قانون و مقررات فعالت می‌کنند اصلا جواب نمی‌دهند. از آنجایی که دنیای ارزهای دیجیتال با گذشت زمان با مقررات بیشتری روبرو می‌شود، به جرات می‌توان گفت که نهنگ‌ها در نهایت قدرت خود را برای دست کاری بازار به آسانی از دست خواهند داد.

برای خرید تمامی ارزهای دیجیتال مورد نظر خود، و شروع یک سرمایه‌گذاری هیجان‌انگیز در بازار کریپتوها؛ به پنل کاربری صرافی ارزدیجیتال اتراکس مراجعه کنید. بعد از احراز هویت آنی، می‌توانید روی تمامی شبکه‌های بلاکچینی مشغول به خرید و فروش ارزهای موردعلاقه خود شوید.

 

اتراکس

صرافی ارز دیجیتال اتراکس با ویژگی‌ها و خدمات منحصر به فرد خود، امکان معامله در بازار ارزهای دیجیتال را با اطمینان و راحتی بیشتری فراهم کرده است. از مهمترین امتیازات اتراکس، تأکید بر امنیت بالا است. این صرافی با استفاده از تکنولوژی‌های رمزنگاری پیشرفته، امنیت اطلاعات و ارزهای دیجیتال کاربران را به شکل کامل تضمین می‌کند. همچنین، احراز هویت آنی و پشتیبانی 24 ساعته، سرعت تراکنش‌ ها و رابط کاربری ساده و کاربرپسند از دیگر دیگر نقاط قوت این صرافی است. این صرافی از بیش از 400 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

 

همچنین بخوانید: بهترین ردیاب نهنگ‌های کریپتوکارنسی

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa