چگونه از کلاهبرداری‌ های NFT در امان باشیم

چگونه از کلاهبرداری‌ های NFT در امان باشیم
زمان مطالعه: 8 دقیقه

چه در حال خرید ارزهای دیجیتال و چه در حال خرید NFT باشید، همیشه خطر کلاهبرداری وجود دارد. بنابراین آگاهی از علائم هشدار دهنده و چگونگی محافظت از دارایی‌های خود در برابر هک شدن یا سرقت، ضروری است. این مقاله از وبلاگ اتراکس برخی از رایج‌ترین کلاهبرداری‌ های NFT و راه‌های جلوگیری از آنها را مورد بحث قرار می‌دهد.

 

مقدمه

در سال 2014 NFTها در بازار شروع به گردش کردند؛ اما تعداد آنها بسیار کم بود. اولین پروژه NFT شناخته شده، به‌نام “کوانتوم” در بلاک چین Namecoin ساخته شد و تنها به قیمت 4 دلار فروخته شد. بسیاری از مردم در آن زمان حتی نمی‌دانستند NFT چیست. سال 2015 NFTها شروع به جذب سرمایه کردند، اما چون خیلی زود بود و مردم به ندرت به آنها علاقمند می‌شدند. در سال 2017 بود که NFTها شروع به افزایش قیمتی کردند و افراد بیشتری به آنها علاقه‌مند شدند.

با این حال، رونق NFTها در سال 2021 اتفاق افتاد، زمانی که شروع به جذب در سراسر جهان کرند و به جریان اصلی تبدیل شدند. اکنون هزاران پروژه NFT روزانه در بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم، بایننس، سولانا ، الراند و غیره راه‌اندازی می‌شوند. اما با افزایش NFTها، شاهد افزایش کلاهبرداری‌ های NFT نیز هستیم. البته در هیچ بازاری نمی‌توانیم از کلاهبرداری جلوگیری کنیم. با این حال، اگر مراقب کلاهبرداری‌ها باشیم، قطعاً می توانیم از آنها جلوگیری کنیم.

 

انواع مختلفی از کلاهبرداری‌ های NFT وجود دارد، اما برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

کلاهبرداری که زیرپای کاربر را خالی می‌کند

کلاهبرداری فرش کشی یا زیر پا را خالی کردن جایی است که یک تیم پروژه از سرمایه‌گذاران پول جمع‌آوری می‌کند و سپس با ناپدید شدن پول ناگهان فرش را می کشد (سرمایه سرمایه گذار را می‌دزد). این نوع کلاهبرداری به‌ویژه در ارزهای‌دیجیتال رایج است؛ اما می‌تواند در پروژه‌های NFT نیز رخ دهد.

این نوع از کلاهبرداری‌ های NFT زمانی اتفاق می‌افتد که پروژه شکل گرفته است و سرمایه کافی از سرمایه‌گذاران را دریافت کرده‌اند. هنگامی که توسعه‌دهندگان پروژه پول کافی از مردم دریافت می‌کنند، ناگهان ناپدید می‌شوند و پروژه را ترک می‌کنند. با تحقیق در مورد تیم و پروژه، قبل از سرمایه‌گذاری می‌توان از این نوع کلاهبرداری جلوگیری کرد.

 

چگونه مراقب این نوع کلاهبرداری‌ها باشیم؟

آیا قصد سرمایه گذاری در پروژه NFT را دارید؟ بله، چه کسی موسس آن است؟ آیا پروژه کاملاً ناشناس است یا بنیانگذار پروژه یک آدم سرشناس است؟ آیا مؤسس، رسانه اجتماعی دارد که بتوانید تاریخچه آنها را بررسی کنید؟ معمولاً اگر بنیانگذار پروژه ناشناس نباشد و در شبکه‌های اجتماعی فعال باشد، احتمال دزدی کمتری وجود دارد. همچنین، اگر بنیان‌گذار قبلاً روی پروژه‌های موفق دیگری کار کرده باشد، نشانه خوبی است که دزدی وجود نخواهد داشت.

کلاهبرداری‌های NFTصرافی اتراکس
کلاهبرداری از طریق وب‌سایت‌های فیک

 

کلاهبرداری پامپ و دامپ

کلاهبرداری Pump and Dump در دنیای ارزهای دیجیتال نسبتاً رایج است و در فضای NFT رواج بیشتری دارد. در یک کلاهبرداری Pump and Dump، گروهی از افراد با یکدیگر همکاری می‌کنند تا با خرید مقادیر زیاد، قیمت یک دارایی را به طور مصنوعی افزایش دهند. هنگامی که قیمت افزایش یافت، گروه دارایی‌های خود را می‌فروشد و باعث سقوط قیمت می‌شود.

 

چگونه مراقب کلاهبرداری‌های پامپ و دامپ باشیم؟

با آگاهی از علائم هشداردهنده می‌توانید از کلاهبرداری‌های پامپ و دامپ جلوگیری کنید؛ به عنوان مثال، اگر شاهد افزایش ناگهانی قیمت یک NFT بدون هیچ خبر یا اطلاعیه‌ای برای توضیح آن هستید، مراقب باشید. همچنین مراقب هر گروه یا فردی باشید که بدون ارائه اطلاعات واقعی در مورد پروژه، یک NFT را تبلیغ می‌کنند.

اگر تصمیم به سرمایه گذاری در یک NFT دارید که در حال تبلیغات است، ابتدا تحقیق کنید و فقط به این دلیل سرمایه‌گذاری کنید که به پروژه اعتماد دارید، نه به این دلیل که کسی به شما پیشنهاد داده است.

 

کلاهبرداری فیشینگ

در یک نوع دیگر از کلاهبرداری‌ های NFT یک بازیگر مخرب، یک وبسایت یا حساب رسانه اجتماعی جعلی ایجاد می‌کند که شبیه به یک حساب واقعی به نظر می‌رسد. سپس از این حساب جعلی برای فریب دادن افراد و دادن اطلاعات شخصی یا ارسال NFT برای آنها استفاده می‌کنند.

به‌عنوان مثال، یک فیشر ممکن است یک حساب رسانه اجتماعی جعلی برای یک پروژه NFT ایجاد کند و پیام‌هایی ارسال کند مبنی بر اینکه پروژه، NFT‌های رایگان ارائه می‌دهد. هر کسی که روی لینک کلیک کند، یا اطلاعات شخصی خود را وارد کند یا NFTها را به آدرس ارائه شده ارسال کند، کلاهبرداری صورت می‌گیرد.

 

چگونه مراقب کلاهبرداری‌های فیشینگ باشیم؟

شما می‌توانید با هوشیاری و انجام تحقیقات خود از کلاهبرداری‌های فیشینگ جلوگیری کنید. اگر پیامی از پروژه NFT دریافت کردید که انتظارش را ندارید، مراقب باشید. همیشه قبل از وارد کردن اطلاعات شخصی یا ارسال دارایی‌های خود، اطمینان حاصل کنید که وب سایت یا حساب رسانه‌های اجتماعی، قانونی است. اگر مطمئن نیستید که یک حساب کاربری یا وب سایت واقعی است یا نه، می‌توانید برای تأیید مستقیماً با تیم پروژه تماس بگیرید.

 

کلاهبرداری‌ های NFT و ایردراپ‌های جعلی

Airdrops زمانی است که یک تیم پروژه به جامعه‌ی خود توکن یا NFT رایگان می‌دهد. آنها اغلب به‌عنوان یک ابزار بازاریابی برای ایجاد تبلیغات در مورد یک پروژه جدید استفاده می‌شوند. با این حال، کلاهبرداران، ایردراپ‌های جعلی ایجاد کرده‌اند تا مردم را فریب دهند که NFT برای آنها ارسال کنند.

به‌عنوان مثال، یک کلاهبردار ممکن است یک حساب کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی برای یک پروژه NFT ایجاد کند. و پیام‌هایی را مبنی بر NFTهای رایگان ارسال کند. هر کسی که روی پیوند کلیک کند به وب‌سایت هدایت می‌شود تا به کیف پول متصل شود. پس از انجام این کار، کلاهبرداران به دارایی شما دسترسی خواهند داشت و آنها را به سرقت می‌برند.

 

چگونه مراقب ایردراپ‌های جعلی باشیم؟

مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که در ایردراپ‌های تصادفی شرکت نکنید. فقط به این دلیل که کسی توکن یا NFT رایگان به شما ارائه می‌دهد، به این معنی نیست که قانونی است. اگر می‌خواهید در ایردراپ شرکت کنید، تحقیقات خود را در مورد تیم پروژه و کمپین ایردراپ انجام دهید.

همچنین مطمئن شوید که کیف پول خود را فقط به وب‌سایت‌های رسمی متصل می‌کنید. شما می‌توانید این کار را با بررسی اینکه آیا وب سایت دارای گواهینامه معتبر SSL است و اینکه آیا وب سایت در رسانه‌های اجتماعی رسمی پروژه و وب سایت‌های اصلی فهرست شده است، انجام دهید. هرگز اطلاعات حساس خود مانند کلمات خصوصی را در ازای ایردراپ یا دلایل دیگر وارد نکنید و به هیچ فردی ندهید.

 

 طرح پانزی

یکی دیگر از کلاهبرداری‌ های NFT طرح پانزی است. این طرح یک عملیات سرمایه‌گذاری تقلبی است که در آن اپراتور با استفاده از پول سرمایه‌گذاران جدید برای سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر سود ایجاد می‌کند. طرح‌های پانزی معمولاً شامل بازدهی بالا و بدون ریسک است. آنها اغلب از تکنیک‌های بازاریابی برای جذب سرمایه‌گذاران جدید مانند پست‌های رسانه‌های اجتماعی یا تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنند.

طرح‌های پانزی را می‌توان با هر سرمایه‌گذاری، از جمله NFTها اجرا کرد. به‌عنوان مثال، یک کلاهبردار ممکن است یک پروژه NFT ایجاد کند و به سرمایه‌گذاران قول دهد که در مدت زمان کوتاهی بازدهی کلانی خواهند داشت. آنها حتی ممکن است پس از مدت زمان معینی پیشنهاد دهند NFTها را با قیمت بالاتری بخرند. با این حال، کلاه‌بردار قصد ندارد به این وعده‌ها عمل کند. آنها از پول سرمایه‌گذاران جدید برای پرداخت سرمایه‌گذاران قدیمی استفاده می‌کنند و ظاهر یک سرمایه‌گذاری موفق را نشان می‌دهند.

در نهایت، زمانی که سرمایه‌گذاران جدید کافی برای ادامه طرح وجود نداشته باشند، از بین می‌روند. این باعث می‌شود حداکثر افرادی که در این طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پول نداشته باشند.

 

چگونه مراقب طرح پانزی باشیم؟

شما می‌توانید با دقت و انجام تحقیقات خود از طرح‌های پانزی اجتناب کنید. اگر کسی به شما وعده بازدهی بالا و بدون ریسک را بدهد، احتمالاً یک کلاهبرداری است. همیشه قبل از سرمایه‌گذاری بررسی کنید که آیا تیم قانونی است و آیا پروژه با مقامات مناسب ثبت شده است یا خیر.

اینها فقط برخی از کلاهبرداری‌ های NFT در دنیای NFT و بلاکچین هستند. همچنین بسیاری از کلاهبرداری‌های دیگر نیز وجود دارد؛ زیرا با گذشت زمان، کلاهبرداران خلاق‌تر می‌شوند و راه‌های جدیدی برای کلاهبرداری از افراد پیدا می‌کنند.

 

چگونه از کلاهبرداری‌ های NFT جلوگیری کنیم؟

نکاتی برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ های NFT

در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که می‌تواند به شما در جلوگیری از کلاهبرداری کمک کند:

وب سایت را بررسی کنید

شما در مورد یک پروژه بزرگ شنیده‌اید و می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید. با شروع FOMO، شما آن پروژه را در گوگل جستجو می‌کنید، روی اولین وب‌سایتی که می‌بینید کلیک می‌کنید، کیف پول خود را متصل می‌کنید و تمام اطلاعاتی را که می‌خواهند در اختیارشان قرار خواهید داد. و پس از مدتی متوجه می‌شوید که وب‌سایتی که بازدید کرده‌اید تکراری بوده است و دیگر خیلی دیر شده است زیرا دارایی‌های شما به سرقت رفته است. این یک وضعیت فرضی است، اما هر روز برای افراد زیادی اتفاق می‌افتد، به خصوص افراد مبتدی که به تازگی وارد بازار NFT شده اند.

 

بنابراین حتی اگر پروژه معتبر است و شما تمام تحقیقات خود را انجام داده‌اید، مطمئن شوید که فقط از وب‌سایت واقعی پروژه بازدید کنید. به‌عنوان مثال، اگر وب سایت واقعی پروژه www.amazon.com باشد، ممکن است وب‌سایت‌های جعلی زیادی با www.amajon.com، amason.com، amaazon.com، amazon.net و غیره وجود داشته باشد. بنابراین همیشه مراقب باشید. از چه وب‌سایتی بازدید می‌کنید و چه اطلاعاتی می‌دهید.

مطالب مرتبط: استیکینگ NFT چیست

 

گواهینامه های SSL و HTTPS

ممکن است هنگام بازدید از یک وب‌سایت متوجه یک نماد قفل در نوار آدرس شده باشید. این بدان معناست که وب‌سایت از SSL (لایه سوکت‌های امن) استفاده می‌کند، یک پروتکل امنیتی که امنیت ارتباط را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که وب‌ایت از HTTPS (پروتکل انتقال ابرمتن امن)، نسخه ایمن تر از HTTP استفاده می‌کند.

کلاهبرداری‌های NFTصرافی اتراکس
شناسایی وب سایت‌های جعلی

هنگام بازدید از وب سایت پروژه NFT یا هر سایت دیگری، همیشه این موارد را بررسی کنید، زیرا مطمئن می‌شوید که وب‌سایت معتبر است و اطلاعات شما ایمن است.

 

با این حال، فقط به این دلیل که یک سایت دارای SSL و HTTPS است به این معنی نیست که کاملاً ایمن است. این سایت ممکن است همچنان یک سایت جعلی باشد که توسط کلاهبرداران ایجاد شده است. بنابراین همیشه باید قبل از سرمایه گذاری در مورد پروژه تحقیق کنید و هرگز اطلاعات حساسی مانند کلید خصوصی کیف پول خود را وارد نکنید.

 

گروه های تلگرام/دیسکورد جعلی و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی

شما یک پروژه عالی را پیدا می‌کنید که می‌خواهید روی آن سرمایه‌گذاری کنید و به تلگرام یا discord بروید و آن پروژه را جستجو کنید. متأسفانه، با عجله وارد کانال‌های جعلی می‌شوید که شبیه کانال‌های واقعی هستند و مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرید.

این اتفاق می‌افتد زیرا کلاهبرداران کانال‌های جعلی ایجاد می‌کنند که تقریبا واقعی به نظر می‌رسند و اعضای فیک و جعلی را اضافه می‌کنند تا آنها را معتبر جلوه دهند. بسیاری از مردم به اندازه کافی دانش ندارند که جزئیات کانال را بررسی و بعد به آن بپیوندند.

بنابراین قبل از پیوستن به هر گروه تلگرام/دیسکورد، همیشه جزئیات آن گروه را بررسی کنید. بهترین راه این است که از وب‌سایت رسمی بازدید کنید و فقط از طریق وب سایت واقعی به کانال‌های رسانه‌های اجتماعی بپیوندید. به این ترتیب 100% مطمئن خواهید شد که وارد کانال واقعی می‌شوید.

 

پیام های شخصی

شما پروژه‌ای را که دوست داشتید پیدا می‌کنید، تمام تحقیقات را انجام می‌دهید و در نهایت به گروه آنها می‌پیوندید. پیش فروش به‌زودی در راه است، و شما در مورد آن هیجان‌زده هستید. اما متأسفانه، نتوانستید هیچ پاداشی را در آن کسب کنید، اما یک پیام خصوصی از شخصی دریافت می‌کنید که می‌گوید می‌تواند به شما کمک کند تا آن پاداش یا ایردراپ را دریافت کنید، اما باید هزینه آن را بپردازید. وقتی دوباره کمی امیدوار شوید، به آنها پول می‌دهید و سپس آنها ناپدید می‌شوند! این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که افراد حریص می‌شوند یا FOMO دارند و پیشنهادات تصادفی افراد ناشناس را بدون اینکه حتی از آنها اطلاع داشته باشند، می‌پذیرند.

 

سخن پایانی

به‌منظور جلوگیری از انواع کلاهبرداری‌ های NFT اطلاعات حساس خود مانند کلید خصوصی یا عبارات اولیه را به کسی ندهید.

پیام‌های افراد ناشناس که می‌گویند مدیر یک پروژه هستند را نادیده بگیرید. همچنین، هنگامی که پیامی از حساب‌هایی دریافت می‌کنید که چیزی مانند میز کمک، پشتیبانی مشتری و غیره را می‌خوانند، بلافاصله آنها را مسدود کنید.

به یاد داشته باشید، هیچ ادمین واقعی یک پروژه هرگز ابتدا با شما شروع به گفتگو نمی‌کند.

وقتی به مدیر پیام می‌دهید، مطمئن شوید که به مدیر واقعی جواب می‌دهید.

مراقب باشید. حریص نباشید. دچار FOMO نشوید و همیشه قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه، DYOR را انجام دهید.

 

صرافی رمزارز اتراکس، امن و سریع

اتراکس با درگاه بانکی همراه با پشتیبانی 24 ساعته و کیف پول اختصاصی یکی از صرافی های معتبر ارز دیجیتال در ایران است. در اتراکس امکان معاملات امن، سریع و ساده بیش از 400 ارز دیجیتال فراهم است. با صرافی ارز دیجیتال اتراکس، فرصت های بیشمار کاوش در بازار پویای ارزهای دیجیتال به سادگی در اختیار شما است. از امکان واریز و برداشت وجه از 1 دلار تا بالای 25 میلیون تومان تا ثبت‌ نام آسان و احراز هویت سریع و رابط کاربری مدرن و ساده، در اتراکس همه چیز فراهم است.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa