FOMO چیست؟ و نحوه برخورد با آن در کریپتوکارنسی چگونه است؟

FOMO چیست؟ و نحوه برخورد با آن در کریپتوکارنسی چگونه است؟
زمان مطالعه: 8 دقیقه

به احتمال خیلی زیاد بارها با این جمله روبرو شده‌اید:

” محمد، آیا می‌دانستی که Dogecoin را از دست داده‌ای؟” “همه با آن ثروت به دست آوردند. ”

بسیاری از سرمایه‌گذاران از سؤالاتی مانند این وحشت دارند. به حدی که حتی یک اصطلاح برای آن وجود دارد: FOMO (ترس از دست دادن). تحقیقات نشان داده است که FOMO در افراد 18 تا 35 بسیار زیاد است.

FOMO چیست؟ FOMO اصطلاحی است که در جامعه ارزهای دیجیتال رایج است، بازاری که با تصمیمات معاملاتی غیرمنطقی و گاهاً بی‌دلیل همراه شده است.

 

مقدمه

FOMO مخفف “ترس از دست دادن” است. این یک پدیده تاریخی و بخشی از زندگی همه انسان‌ها است.

کارشناسان ثابت کرده‌اند که FOMO بر کیفیت زندگی انسان تأثیر می‌گذارد – که منجر به اضطراب، از دست دادن پول، قطع ارتباط با خانواده و افسردگی می‌شود.

ترس از دست دادن یا FOMO یک اصطلاح رایج در سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است که به معنای تصمیم‌گیری غیرمنطقی برای خرید یا معامله یک ارز دیجیتال بدون انجام بررسی لازم است.

 

ترس از دست دادن (FOMO) در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال چیست؟

FOMO در دنیای کریپتو زمانی اتفاق می‌افتد که یک شخص تصمیم غیرمنطقی برای معامله یا سرمایه‌گذاری در یک دارایی دیجیتال بر اساس برخی از اطلاعات دریافتی بدون تأیید صحیح منبع و یا صحت آن می‌گیرد.

FOMO در ارزهای دیجیتال افراد را به سمت خرید دارایی‌ها با بالاترین قیمت یا حتی فروش آنها با کمترین قیمت سوق می‌دهد. گاهی اوقات، عواقب FOMO در کریپتوکارنسی می‌تواند بدتر و عمیق‌تر از از دست دادن سرمایه، سرمایه‌گذاری‌شده باشد، می‌تواند منجر به موقعیت‌های مخربی مانند قطع ارتباط با خانواده، اضطراب و افسردگی شود.

 

خطرات روانی مرتبط با FOMO

هنگامی که شخصی سرمایه معاملاتی خود را در یک سرمایه‌گذاری بد، به خصوص در مقدار زیاد، از دست می‌دهد، ممکن است روی او تأثیر روانی بگذارد.

به نوبه خود، این شکست می‌تواند در جنبه‌های دیگر زندگی آنها مانند روابط، ارتباط با خانواده و دوستان و موارد دیگر منعکس شود. فرد شروع به تجربه انحطاط اجتماعی می‌کند و اگر مراقبت بیشتری صورت نگیرد به تدریج از جامعه دور می‌شود.

مهم است که با یادگیری بیشتر در مورد چیستی یک موضوع از طریق مثال‌ها، درک علل و نشانه‌های احتمالی آن، و در نهایت، اقدام برای جلوگیری از FOMO به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، از FOMO دوری کنید.

 

نمونه‌هایی از FOMO در Crypto

نمونه‌ای آشنا از کریپتو FOMO برای بسیاری از افراد، حرکت‌های بی‌ثبات Dogecoin در سال 2021 است. توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در مورد Dogecoin باعث شد تا FOMO در بین کسانی که در آن زمان صاحب Doge نبودند، ایجاد شود.

ارز دیجیتال دوج کوین در موارد متعددی بسته به درک بازار از سخنان ماسک، افزایش یا کاهش قیمت را تجربه کرده است. در ماه مه 2021، Dogecoin پیش از حضور ماسک در برنامه تلویزیونی “Saturday Night Live” جهش صعودی را تجربه کرد و پس از آن که Dogecoin در زمان حضور او در برنامه به عنوان “hustle” شناخته شد، تقریباً 30٪ کاهش یافت.

اثر ایجاد شده توسط FOMO در جامعه کریپتوکارنسی، سرمایه‌گذاری را در بسیاری از شت کوین‌ ها تقویت کرده است. Crypto FOMO عمدتاً با تمایل به تصاحب بیت کوین بعدی، در هر زمان ممکن تقویت می‌شود. در واقع، انجام یک حرکت سودآور خاص در بازار، نتیجه تصمیم‌گیری منطقی پس از انجام تحقیقات عمیق قبل از جهش برای سرمایه‌گذاری در هر توکنی است.

شناسایی علت FOMO

FOMO به دلایل مختلفی در جامعه ارزهای دیجیتال تقویت و هدایت می‌شود. شناسایی برخی از آنها می‌تواند به جلوگیری از بروز این احساسات در آینده کمک کند. پنج دلیل زیر جامع نیستند، اما این فهرست ممکن است به ایجاد پایه‌ای برای غلبه بر FOMO به‌عنوان یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال کمک کند.

 

گرفتن ترند صعودی بعدی در آینده

ایده گرفتن ترند بزرگ بعدی به‌طور کلی بر جامعه کریپتوکارنسی تسلط یافته است، که با آگاهی از میزان پولی که توسط برخی از سرمایه‌گذاران اولیه در ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به دست آمده است، ایجاد شده است. به‌عنوان مثال، بیت کوین در 9 سال گذشته رشد تجمعی نزدیک به 30000 درصد را تجربه کرده است.

FOMOصرافی ارزدیجیتال اتراکس
ترس از دست دادن ترند صعودی.

اشتیاق برای سهیم بودن در موج صعودی دیگر بیتکوین، FOMO را در جامعه برانگیخته است.

 

اجتناب از ضررهای بزرگ

Crypto FOMO اغلب به‌عنوان یک جاده یک طرفه در نظر گرفته می‌شود: افرادی که سود محور هستند، یا افرادی که به دنبال یک رالی بزرگ برای کسب سود هستند، دچار آن می‌شوند. اما عکس این قضیه نیز صادق است: مردم در هنگام تلاش برای جلوگیری از ضررهای قابل توجه، FOMO را تجربه می‌کنند. یکی از نمونه‌های بارز سقوط TerraUSD (UST) است، یک استیبل کوین که 70 درصد از ارزش خود را از 1 دلار به 30 سنت در 11 می‌2022 از دست داد.

 

دسترسی به اطلاعات بیش از حد

اطلاعات یک محرک بسیار مهم است، به ویژه برای سود در فضای ارزهای دیجیتال. عمدتاً زمانی که دسترسی به مجموعه‌ای از داده‌ها از منابع متعدد وجود دارد، می‌تواند ابزاری باشد که FOMO را هدایت می‌کند.

 

شرکت‌کننده اولیه از همه جلوتر است!

این ذهنیت از افرادی نشأت می‌گیرد که معتقدند مزیت حرکت زودهنگام به دلیل داستان‌های موفقیت‌آمیز سرمایه‌گذاران اولیه در ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین، همیشه به یک نتیجه مثبت منجر می‌شود.

همانطور که گاهی اوقات سرمایه‌گذار اولیه بودن مزایایی دارد، باید بیان کرد که معامله جنبه‌های منفی دارد و همه ارزهای دیجیتال در جدول امتیاز دارایی‌های دیجیتال با عملکرد مثبت نشان داده نمی‌شوند.

 

بازار جدید، تست نشده

برخلاف بازارهای اوراق و بورس، بازار کریپتو نسبتا آزمایش نشده، تا حد زیادی غیرقابل قانون‌گذاری است و موانع ورودی کمی دارد. این عوامل منجر به هجوم افراد با دانش و درک محدودی از نحوه عملکرد بازار شده است، که مشتاقانه در آن شرکت می‌کنند و استراتژی آنها عمدتاً توسط FOMO انجام می‌شود.

 

نشانه‌های FOMO که باید مراقب آن باشید

درک برخی از علل FOMO اولین قدم خوب شما است، اما توانایی تشخیص علائم آن، به ویژه در خود، به همان اندازه مهم است. در ادامه برخی از رفتارها وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده احتمال FOMO محور بودن یک سرمایه‌گذار باشد:

  • احسا نیاز به خرید یک ارز دیجیتال با شنیدن سروصدای رالی صعود آن در شما یافته است.
  • تمایل به معامله یا سرمایه‌گذاری صرفاً به این دلیل که یک دارایی دیجیتال اخیراً محبوبیت پیدا کرده است.
  • مدام به این فکر می‌کنید که اگر معامله‌ای انجام شود چقدر می‌توان سود به دست آورد.
  • وسواس با رسانه‌های اجتماعی بر روندها و معاملات ارزهای دیجیتال متمرکز است.
    این چهار عمل نشان می‌دهد که چگونه طمع می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های مخاطره‌آمیز شود و چگونه این انتخاب‌ها می‌توانند غیرمنطقی و زودگذر باشند.

 

چگونه از FOMO به عنوان یک معامله‌گر اجتناب کنیم

برای تحقیق وقت بگذارید

FOMO اجباری است و توسط اطلاعات دریافتی از کانال‌های مختلف هدایت می‌شود. معمولاً چنین اخباری تأیید نمی‌شوند و به گونه‌ای تفسیر می‌شوند که با یک سوگیری شخصی مطابقت داشته باشد.

به‌عنوان یک سرمایه‌گذار ارز دیجیتال، انجام تحقیقات مستقل برای درک وضعیت توکن قبل از وسوسه تصمیم‌گیری غیرمنطقی که ممکن است باعث ضرر یا حتی بدتر از آن موجب از دست رفتن کل سرمایه شود، ضروری است.

 

به رسانه‌های قابل اعتماد اطمینان کنید

انجام تحقیقات به شما در غلبه بر FOMO برتری می‌دهد. با این حال، یک روش مفید دیگر داشتن فهرستی از افراد و رسانه‌های خبره است که برای کسب اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه کنید. تکیه بر این رسانه‌های انتخاب شده و تأثیرگذاران به‌عنوان منابع ثانویه به تصمیم‌گیری بهتر در مورد خرید یا فروش یک دارایی دیجیتال کمک می‌کند. جزئیات و وضوح اضافی می‌تواند به تصمیم گیری‌های معاملاتی یا سرمایه‌گذاری کمک کند. در این مورد می‌توانید از وبلاگ صرافی ارزدیجیتال اتراکس استفاده کنید.

 

شما نمی‌توانید همیشه برنده شوید

زندگی ترکیبی از فراز و نشیب است. رسیدن به این درک به سرمایه‌گذار دیدگاه منطقی و زمینه بهتری می‌دهد. درک این موضوع که نمی‌توان همیشه در سرمایه‌گذاری در موقعیت سودآوری قرار گرفت، زمینه را برای بردهای بیشتر و توانایی مقابله با ضررهای گاه به گاه فراهم می‌کند. حتی حامیان بیت کوین مانند مایکل سیلر، بنیانگذار MicroStrategy، همیشه در سمت برنده بازار ارزهای دیجیتال نیستند. بهترین شرط سرمایه‌گذار یا معامله‌گر ارزهای دیجیتال، توسعه استراتژی‌هایی است که تشخیص FOMO را آسان می‌کند.

 

تدوین یک استراتژی موفق

داشتن یک اصل راهنما راهی سازنده برای غلبه بر اثرات FOMO است. این به معنای حفظ یک چک لیست برای جلوگیری از تصمیم گیری‌های غلط یا پرش خیلی سریع در بازار است. استراتژی شما شامل موارد ظریفی مانند استفاده از دارایی‌های کریپتوکارنسی که در نظر گرفته‌اید، نشانه‌های آن و موارد دیگر است. هر زمان که ممکن است تجزیه و تحلیل بنیادی و تکنیکالی را با هم ترکیب کنید تا از تصمیمات معاملاتی غلط دور بمانید.

 

درک کنید که بازار چرخه‌ای است

بازار ارزهای دیجیتال، مانند سایر بازارهای دنیای مالی، در یک چرخه بالا و پایین، با دوره‌های صعودی و نزولی حرکت می‌کند. بازار صعودی شامل یک سری از اوج قیمت‌ها است، و بازار نزولی با کاهش‌ها و با از دست دادن پول مردم همراه است. درک این چرخه به کاهش خطر هدایت شدن توسط FOMO کمک می‌کند، زمانی که بتوانید زمان مناسب برای ورود و خروج از معامله را تشخیص دهید.

مطالب مرتبط: چرخه بازار کریپتوکارنسی

 

از اشتباهات قبلی درس بگیرید

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از اضطراب ناشی از FOMO، درس گرفتن از اشتباهات قبلی است. به لحظه‌ای فکر کنید که به دلیل اخباری در مورد فروش‌های عظیم توسط نهنگ‌ های کریپتو شنیدید، با وحشت بیت کوین خود را فروختید، ، فقط پس از کلیک روی دکمه فروش، افزایش شدید قیمت آن را مشاهده کردید. متوجه شدید که اطلاعات فریب‌دهنده، و یا احتمالاً درست نبودند. چنین سناریویی می‌تواند شما را از فروش پشیمان کند. برای کنار گذاشتن این موضوع، به موقعیتی فکر کنید که در آن یک تصمیم معاملاتی گرفته‌اید که منجر به از دست دادن پول شده است، تصمیمی که از آن پشیمان شده‌اید.

 

به یاد داشته باشید، FOMO ابزاری برای کلاهبرداران است

FOMOصرافی ارزدیجیتال اتراکس
کلاهبردارن کریپتویی همیشه در کمین‌اند.

از زمانی که رمزارزها به رسمیت شناخته شدند، بسیاری از پیشنهادات اولیه توکن (ICO) ظاهر شدند. برخی از آنها واقعی هستند، اما برخی دیگر ابزاری برای سواستفاده بوده‌اند.

کلاهبرداران از این توکن‌ها یا ICOهای تقلبی استفاده می‌کنند تا سرمایه‌گذاران را از طریق FOMO متقاعد کنند تا پول را به صندوق آنها تزریق کنند. یک مطالعه نشان داد که 80٪ از ICO‌ها کلاهبرداری هستند.

گزارش دیگری تخمین زده است که روزانه 9 میلیون دلار به دلیل کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال در مقیاس کوچک از دست می‌رود.

 

چگونه در معاملات کریپتو بر FOMO غلبه کنیم؟

خلاص شدن از شر FOMO مستلزم درک کامل بازار کریپتو و بررسی تمام جوانب مثبت و منفی آن است. هنگام برخورد با مسائل پیچیده، توجه داشته باشید که غرایز شما ممکن است شما را ناکام بگذارد.

 

FUD چیست؟

FUD ترس، عدم اطمینان و شک است (اغلب در رسانه‌های اجتماعی یا رسانه‌های جمعی منتشر می‌شود). ممکن است FUD باعث کاهش قیمت یک توکن نه بر اساس فاندامنتال یا نمودارها، بلکه بر اساس اخبار بدی شود که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

FOMOصرافی ارزدیجیتال اتراکس
تفاوت‌های بین FOMO و FUD

 

چه چیزی بین FUD و FOMO مشترک است؟

FUD و FOMO هر دو احساسات مبتنی بر ترس هستند که بر معامله‌گران در صرافی‌های ارزدیجیتال و جاهای دیگر تأثیر می‌گذارد. سرمایه‌گذاران برای مقابله با این دو اشتباه باید به اصول و نمودارها پایبند باشند.

 

سخن پایانی

اشکال FOMO مدت‌ها قبل از بوجود آمدن ارز دیجیتال بخشی از وجود انسان بوده است. در ارز دیجیتال، به دلیل احتمال از دست دادن کل سرمایه‌گذاری، می‌تواند مضر باشد. پیروی از دستورالعمل‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا از خطر و نفوذ  FOMO جلوگیری کنند.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

صرافی ارز دیجیتال اتراکس با خدمات منحصر به فرد خود در بازار ارزهای دیجیتال برجسته شده است. این صرافی با استفاده از درگاه‌های بانکی قابل اعتماد، امنیت تراکنش‌ها را ضمانت می‌کند و امکاناتی چون واریز و برداشت بدون محدودیت، تأیید هویت سریع، پشتیبانی دائمی، معاملات با سرعت بالا و محیط کاربری ساده و کاربرپسند را به شما ارائه می‌دهد. با پشتیبانی از بیش از 400 نوع ارز دیجیتال، اتراکس به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبادلات رمزارز معامله‌گران تبدیل شده است.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa