منظور از کانال پرداخت در بلاکچین چیست؟

منظور از کانال پرداخت در بلاکچین چیست؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه

از نظر مقیاس‌پذیری، علیرغم تفاوت‌های بسیاری که بین کانال پرداخت در بلاکچین و سایدچین‌ها وجود دارد، هر دو هدفی مشابهی را دنبال می‌کنند. آن‌ها نیز مانند سایدچین‌ها برای جلوگیری از حجیم شدن بلاکچین، تراکنش‌ها را به خارج از زنجیره اصلی هدایت می‌کنند. کانال‌های پرداخت برخلاف سایدچین‌ها برای عملکرد مناسب خود به بلاکچین جداگانه‌ای نیاز ندارند.

کانال پرداخت از قرارداد هوشمند استفاده می‌کند تا به کاربران این امکان را بدهد تا بدون انتشار تراکنش‌هایشان در بلاکچین، تراکنش خود را انجام دهند. این کار با استفاده از توافق‌نامه نرم‌افزاری بین دو شرکت‌کننده صورت می‌گیرد.

کانال پرداخت در بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

در مدل‌هایی نظیر شبکه محبوب لایتنینگ (Lightning Network)، دو طرف ابتدا کوین‌ها را به آدرس مشترک واریز می‌کنند. این آدرس چند امضایی است و برای خرج کردن وجوه به دو امضا نیاز دارد. بنابراین اگر رامین و بابک چنین آدرسی ایجاد کنند، وجوه صرفاً با رضایت هر دو نفر قابل انتقال خواهد بود.

فرض کنیم هر یک از آن‌ها 10 بیت کوین به آدرسی که BTC 20 دارد واریز کنند. داشتن ترازنامه‌ای که نشان دهد رامین و بابک هر دو BTC ۱۰ دارند، آسان است. اگر رامین بخواهد یک کوین به بابک بدهد می‌تواند آن را به‌روز کند و بنویسند رامین 9 و بابک 1 بیت کوین دارد و با این به‌روزرسانی، نیاز نیست آن را در بلاکچین منتشر کند.

آنها می‌توانند تراکنشی ایجاد کنند که این موجودی‌ها را به آدرس‌های متعلّق به طرفین ارسال، امضا و پخش کند.

رامین و بابک می‌توانند ده، صد یا هزار تراکنش در ترازنامه خود ثبت کنند. اما از نظر کانال پرداخت در بلاکچین فقط دو عملیات روی زنجیره انجام شده است: یکی تراکنش واریز اولیه و دیگری تخصیص مجدد مانده‌ها.

پس از اتمام کار به‌ جز دو تراکنش مذکور سایر تراکنش‌ها رایگان و تقریباً آنی هستند. زیرا خارج از زنجیره انجام می‌شوند. هیچ کارمزد ماینری تعلق نمی‌گیرد و انتظاری برای تأییدیه بلوک نخواهد بود.

البته مسائلی که در این‌جا ارائه شد مستلزم همکاری طرفین است که برای افراد ناشناس شرایط ایده‌آلی محسوب نمی‌شود. اما برای جلوگیری از تقلب می‌توان مکانیزم‌های ویژه‌ بازدارنده‌ای به کار برد تا طرفین بتوانند به‌آسودگی و بدون نیاز به اعتماد به یکدیگر، با هم تعامل کنند.

مسیریابی پرداخت

مسلماً کانال پرداخت در بلاکچین برای دو طرفی که انتظار تراکنش‌های زیادی دارند مناسب است، اما بهتر نیز می‌شود. برای مثال، شبکه‌ای می‌توان شکل داد که رامین می‌تواند به طرفی که مستقیماً با او در ارتباط نیست پرداخت انجام دهد. اگر بابک کانال پرداخت بازی با بهروز داشته باشد در صورت داشتن ظرفیت کافی، رامین می‌تواند به او پرداخت کند و وجوه را در کانالی به سوی بابک هدایت کند. بابک نیز آن‌ها را به سمت بهروز می‌فرستد. اگر بهروز به شرکت‌کننده دیگری متصل باشد، او نیز می‌تواند کاری مشابهی انجام دهد.

کانال پرداخت در بلاکچین

چنین شبکه‌ای به یک توپولوژی توزیع‌شده تبدیل می‌شود که هر فرد با همتاهای مختلفی در ارتباط است. در این‌ صورت غالباً چندین مسیر برای رسیدن به یک مقصد وجود خواهد داشت و کاربران می‌توانند اثربخش‌ترین مسیر را انتخاب کنند.

سخن پایانی

سایدچین‌ها و فناوری کانال پرداخت در بلاکچین هنوز بالغ نشده‌اند اما به‌طور فزاینده‌ای توسط کاربرانی به کار گرفته می‌شوند که می‌خواهند از نقایص تراکنش‌های لایه پایه دوری کنند.

با گذشت زمان و پیوستن کاربران بیشتر به شبکه، حمایت از تمرکززدایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چنین اقدامی صرفاً با ایجاد محدودیت در رشد بلاکچین امکان‌پذیر است. تا اینکه نودهای جدید بتوانند به‌آسانی به آن بپیوندند. طرفداران راهکارهای مقیاس‌پذیری خارج از زنجیره، معتقدند با گذشت زمان زنجیره اصلی صرفاً برای تسویه تراکنش‌های دارای ارزش بالا، اتصال به زنجیره‌های جانبی و باز یا بسته کردن کانال‌ها به کار می‌رود.

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa