دانلود اپلیکیشن

ارز دیجیتال استلار (XLM) چیست و چرا باید در آن سرمایه‌ گذاری کرد؟

ارز دیجیتال استلار (XLM) تنها یکی از چند دارایی کریپتو و صرافی پرداختی است که در حال‌ حاضر در دسترس است. ممکن است به دلیل محبوبیت بالایی که دارد، در گزینه‌های سرمایه‌گذاری شما نیز قرار گیرد. برای تصمیم‌گیری بهتر، باید عملکرد و سابقه آن را بررسی کنید. ارز دیجیتال استلار چیست؟ ارز دیجیتال استلار (Stellar) یک شبکه غیرمتمرکز است که…

فهرست محتوا

ارز دیجیتال استلار (XLM) چیست و چرا باید در آن سرمایه‌ گذاری کرد؟
Abbas Kafi
2 سال قبل

ارز دیجیتال استلار (XLM) تنها یکی از چند دارایی کریپتو و صرافی پرداختی است که در حال‌ حاضر در دسترس است. ممکن است به دلیل محبوبیت بالایی که دارد، در گزینه‌های سرمایه‌گذاری شما نیز قرار گیرد. برای تصمیم‌گیری بهتر، باید عملکرد و سابقه آن را بررسی کنید.

ارز دیجیتال استلار چیست؟

ارز دیجیتال استلار (Stellar) یک شبکه غیرمتمرکز است که کاربران می‌توانند انوع مختلفی از کریپتوکانرسی‌ها را روی آن ایجاد، ارسال و معامله کنند. استلار در سال 2014 ایجاد و در سال 2015 با هدف گردآوری سیستم‌های مالی جهان تحت یک شبکه ارائه و راه‌اندازی شد.

ارزدیجیتال استلار نیز مانند سایر پلتفرم‌ها و صرافی‌ها که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند یک سیستم غیرمتمرکز است که در چند سرور توزیع می‌شود. این یعنی فعالیت انجام شده روی استلار به وسیله یک منبع واحد، کنترل نمی‌شود.

درباره ارز دیجیتال استلار (XLM)

ارز دیجیتال استلار (XLM) در سال 2014، زمانی که مک‌کالیب برای ایجاد یک سیستم مالی جدید، ریپل را که یکی از بنیان‌گذارانش بود، ترک کرد. مک‌کالب و وکیل سابقش جویس کیم، پلتفرم استلار را برای استفاده روزمره راه‌اندازی کردند. خیلی زود، مدیر عامل شرکت استریپ برای ایجاد بنیاد غیرانتفاعی توسعه استلار با مک‌کالب و کیم وارد همکاری شد.

استلار شاهد جهش‌های بسیار زیادی بود. ظرف کم‌تر از یک سال، تقریباً 3 میلیون حساب کاربری در استلار راه‌اندازی شد. از همان زمان، استلار شبکه‌ای از شرکاء را ایجاد کرد که شامل فلاترویو، آی‌بی‌اِم، کلیک‌اِکس و بانک ICC در هند بود.

استلار لومنز چیست؟

ضمن اینکه استلار یک پلتفرم باز برای ارائه و نمایش تمام دارایی‌های پولی و ارزی است، ارز دیجیتال خودش به نام لومنز یا XLM را نیز ارائه می‌دهد که مبنا و اساس شبکه است.

لومنز غالباً برای پرداخت کارمزدهای تراکنش در استلار استفاده می‌شود. البته، مانند یک ارز واسطه نیز عمل می‌کند که سریعاً امکان انجام تراکنش را در اختیار کاربران استلار قرار می‌دهد.

یک پروتکل داخلی که به‌صورت خودکار پول ارسالی از طریق استلار را به لومنز و سپس به سکه دلخواه تبدیل می‌کند. برای مثال، اگر پرداختی را به دلار آمریکا به یک گیرنده در مکزیک بفرستید، استلار این پرداخت را به لومنز تبدیل کرده و گیرنده می‌تواند آن را به پزو دریافت کند. انجام این فرآیند تبدیل تنها چند ثانیه زمان می‌برد، و ارسال و دریافت پول از هرجایی در دنیا را آسان کرده است.

استلار یا لومنز؟

در زمان راه‌اندازی، ارز بومی این پلتفرم استلار یا ستاره شکل نام داشت. بعدها استلار به لومنز تغییر نام داد، البته نام اصلی برای بسیاری از مردم ماندگار شد، بنابراین، ممکن است هنوز نام استلار را بشنوید. همچنین ممکن است استلار و لومنز را بشنوید که به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، البته استلار خودِ پلتفرم است. لومنز نیز دارایی رمزی استفاده شده توسط پلتفرم است.

تفاوت بین ارز دیجیتال استلار (XLM) و ریپل (XRP) چیست؟

مردمی که از هر دو پلتفرم استلار و ریپل استفاده کرده‌اند متوجه هستند که این دو پلتفرم شباهت‌هایی دارند. هر دو پلتفرم تقریباً از کد بلاکچین یکسانی استفاده می‌کنند، هیچ یک امکان استخراج ندارند، هر دو از دفتر توزیع‌شده استفاده می‌کنند و تراکنش‌های هردو تقریباً رایگان و فوری است.

این شباهت‌ها عمدتاً به دلیل این واقعیت است که مک‌کالب، یکی از بنیان‌گذاران هر دو پلتفرم‌، می‌دانست چه چیزی برای ریپل خوب کار می‌کند و آن دیدگاه و دانش را برای ایجاد استلار بکار برد.

مقایسه مزایای استلار و ریپل

البته این پلتفرم‌ها تفاوت‌های مهمی در هدف دارند. ریپل ایجاد شده تا بانک‌ها بتوانند در عرض چند ثانیه در سراسر دنبا نقل و انتقالات را با قیمت ناچیزی انجام دهند. ریپل باعث بهبود کارایی بانک‌ها و سیستم‌های مالی شد.

از طرف دیگر، استلار با درنظر گرفتن کاربران عادی و برای کشورهای در حال توسعه ایجاد شده است. این پلتفرم دسترسی به اقتصاد جهان از طریق تراکنش سریع، ساده و کم‌هزینه را فراهم می‌کند. همانطور که افراد حقیقی می‌توانند از ریپل استفاده کنند، بانک‌ها نیز می‌توانند از استلار استفاده کنند. هر یک از پلتفرم‌ها برای کاربران خاص طراحی شدند تا تجربۀ کارآمدتری را به بازارهای هدفشان ارائه دهند.

به‌نظر می‌رسد اقدام استلار (XLM) در این زمان، خردمندانه باشد. همانطور که سرمایه‌گذاری می‌تواند پاداش‌های بزرگی به همراه داشته باشد، می‌تواند ریسک‌های قابل‌توجهی نیز تحمیل کند.

همیشه باید از به‌روزترین اطلاعات برای ثبات مالی خود استفاده کنید و روندهای بازار را زیر نظر داشته باشید.

آیا ارز دیجیتال استلار (XLM) برای سرمایه‌گذاری گزینه خوبی است؟

برای پاسخ به این سوال که آیا XLM استلار سرمایه‌گذاری خوبیست یا خیر، دو عامل را باید در نظر گرفت: عملکرد لومنز و پتانسیل‌های آن تا این مرحله.

تاریخچه عملکرد

لومنز تا به امروز نویدبخش بوده است. قیمت آن در 4 آوریل 2021 به 0.448 دلار رسیده است. که رشد پایدار لومنز را به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری جذاب بلندمدت تبدیل کرده است.

پتانسیل قیمتی

باوجود افزایش قیمت، استلار نیمی از لومنزهای خود را سوزاند و برنامه‌ای برای ایجاد لومنز بیشتر نیز ندارد. ممکن است این امر شک و تردید در مورد پتانسیل سرمایه‌گذاری استلار ایجاد کند، البته مهم است بدانیم که این توکن در آینده کمیاب خواهد شد. این کمیابی باعث افزایش ارزش هر ارزی می‌شود. پتانسیل قیمت استلار باعث شده که به یک دارایی عالی برای خرید و نگهداری تبدیل شود.

سخن پایانی

در زمان نگارش این مقاله که همزمان با اوج بازار نزولی بوده تمامی ارزهای دیجیتال ریزش و نزول قابل توجهی را تجربه کرده‌اند که استلار نیز از این نزول جان سالم به در نبرده است، طبق داده‌های وب سایت تحلیلی و آماری کوین مارکت کپ قیمت ارز استلار در حال حاضر 0.075 دلار و ارزش بازاری یا مارکت کپ حدود 2 میلیارد دلاری دارد. با توجه به گفته بالا این ارز از ارزش بالایی برخودار است و طرفدارن آن می‌توانند با تحقیقات و دانش خود روی استلار سرمایه‌گذاری کنند.

کمی درباره اتراکس

اگر در حال خواندن و مطالعه این مقاله هستید بدون شک شما یکی از طرفدران و دوستداران کریپتوکارنسی‌ها بخصوص ارزدیجیتال استلار هستید. خبر خوب اینجاست که شما می‌توانید رمزارز استلار یا هر ارزدیجیتال دیگری را در صرافی محبوب و حرفه‌ای اِتراِکس خریداری و حتی می‌توانید ارزهای خریداری شده خود را در کیف پول اختصاصی این صرافی بدون هیچ نگرانی نگهداری کنید.

اتراکس یک صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان است که به سرعت توانسته جایگاه خود را در میان معامله گران بازارهای ارز دیجیتال پیدا کند. یکی از نقاط قوت صرافی اتراکس این است که امکان خرید و فروش بیش از 350 رمز ارز مختلف در آن وجود دارد، خدمات خودکار، درگاه بانکی، سرعت، امنیت و امکان واریز و برداشت بدون محدودیت وجه تنها برخی از برتری های این صرافی هستند.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط