هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال پولکادات (dot) بدانید!

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال پولکادات (dot) بدانید!
زمان مطالعه: 12 دقیقه

ارز دیجیتال پولکادات (dot)، شبکه‌ چندزنجیره‌ای مقیاس‌پذیر، ایمن و غیرمتمرکز برای نسل بعدی وب  است و بر مبنای Substrate که چارچوبی برای ایجاد بلاکچین‌های سازگار، هدفمند و متشکل از مولفه‌های دلخواه یا از قبل ایجاد شده است، ساخته می‌شود.

مقدمه:

پولکادات به دنبال توانمندسازی وب کاملاً غیرمتمرکز است که در آن کاربران کنترل را در دست دارند و بر همین مبنا، پروتکل قابلیت همکاری ارائه می‌کند که در آن از بخش‌های کوچک برای مقیاس‌پذیری شبکه استفاده می‌کند. پولکادات می‌تواند زنجیره‌های خصوصی، شبکه‌های عمومی و اوراکل‌ها را به هم متصل کند و موجب تسهیل شکل جدیدی از وب شود که در آن بلاکچین‌های مستقل می‌توانند به تبادل داده‌ها و تراکنش‌ها به شیوه بدون اعتماد، بپردازند.

دات، رمزارز شبکه پولکادات است، که کوچکترین واحد آن پلانک نامیده می‌شود. این رمز ارز موجب تسهیل پرداخت‌ها، کنترل شبکه، استکینگ، مشوق‌های پاداش، کارمزدهای تراکنش، و دیگر فرایندها می‌شود.

به این صورت که توکن‌ها به عنوان بخشی از زنجیره‌های جدید متصل به شبکه پولکادات قفل می‌شوند یا نقش دیگری در این اکوسیستم به عهده می‌گیرند.

دات، به منظور تشویق شبکه و تعدیل پویا بر مبنای نرخ مشارکت کاربران در استیکنگ، محدودیتی در عرضه ندارد و هر ساله به میزان 10 درصد تورم  را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: استیکینگ پولکادات

ارز دیجیتال پولکادات (dot) چگونه کار می‌کند؟

پولکادات اجازه می‌دهد با استفاده از سیستم رمزنگاری کلید خصوصی و عمومی، وجوه از یک کیف دیجیتال به کیف دیگری ارسال شود. هش کلید عمومی آدرسی است که برای دریافت وجوه ارائه می‌کنید و کلید خصوصی مانند پسورد است که تراکنش‌ها را مجاز و برای شبکه ارسال می‌کند. تقریباً هر شش ثانیه، تراکنش‌های در حال انتظار، در بلاک تراکنش‌ها تأیید می‌شوند که این بلاک‌ها همگی با هم بلاکچین پولکادات را تشکیل می‌دهند.

البته پولکادات چیزی بیش از ارسال و دریافت وجوه ارائه می‌کند. ارز دیجیتال پولکادات (dot)، شبکه‌ای چند زنجیره‌ای شکسته شده است که به وسیله زنجیره رله (Relay) اصلی هماهنگ می‌شود و به داده‌ها و تراکنش‌های چندین زنجیره به صورت موازی که به پاراچین (Parachain) مشهورند، امکان پردازش می‌دهد.

معماری آن، شبکه را به چندین بخش یا شارد تقسیم می‌کند. این امر باعث می‌شود بازده تراکنش‌ها افزایش یابد. دلیل آن هم اینجاست که به آنها اجازه می‌دهد به جای پردازش ترتیبی در کل شبکه – مانند بلاکچین‌های نسل قدیمی‌تر – به صورت موازی در هر بخش پردازش شوند.

بنابراین با اتصال جداگانه پاراچین‌‌ها به پولکادات، می‌توانند امنیت خود را از کل بگیرند، مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری، عملکرد درون زنجیره‌ای را بهبود بخشند و تراکم، کارمزد بالا و ناسازگاری با بلاک‌چین‌های مادر را از بین ببرند. پولکادات بطور اتوماتیک و بدون هارد فورک و با استفاده از سیستم حاکمیتی مدیریت شده توسط دارندگان توکن محلی دات، بروزرسانی‌ها را مدیریت می‌کند.

ارز دیجیتال پولکادات (dot) برای هماهنگی شبکه از مکانیسم اجماع اثبات سهام تعیین شده (NPoS) استفاده می‌کند، به خاطر قفل کردن توکن‌های دات در فرایندی مشهور به سهام‌گذاری (استیکینگ) به کاربران پاداش می‌دهد و از الگوی اثبات کار (PoW) که انگیزه‌هایی برای ماین است، استفاده نمی‌کند.

سهامدارانی که علاقمند به حفظ کل شبکه هستند می‌توانند گره اعتبارسنج (Validator node) را اجرا کنند، تلفیق‌کننده‌های پولکادات (Collators) گره‌های پاراچین‌ را نگهداری و گره‌های ماهی‌گیر (Fishermen nodes) شبکه را کنترل کنند، و دارندگان DOT نیز می‌توانند توکن‌ها را استک کنند تا به عنوان معرفی‌کننده مشارکت داشته باشند و با انتخاب 16 اعتبارسنج به کاندیداها اعتماد کنند. سپس اعتبارسنج‌ها به تولید بلاک‌های جدید، تایید بلاک‌های پاراچین‌ و نهایتاً تضمین آنها می‌پردازند.

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال پولکادات (dot) چه کسانی هستند؟

پروژه شاخص بنیاد وب 3، پولکادات، توسط گاوین وود، یکی از بنیانگذاران اصلی اتریوم و مدیر ارشد تکنولوژی بنیاد اتریوم، راه‌اندازی شد. وود همچنین مدیرعامل Parity Technologies است. در عین حال، وود همزمان برای توسعه پولکادات و Substrate نیز کار می‌کند.

رابرت هابرمیر و پیتر سزابان نیز به عنوان هم-بنیانگداران برای تاسیس پولکادات به وود ملحق شدند. وایت پیپر اصلی پولکادات در سال 2016 منتشر شد که تجربه موفقیت‌آمیز تامین سرمایه 145میلیون دلاری را کسب کرد و در ماه می‌سال 2020 وارد مسیر اصلی خود شد. در مرحله اول اثبات اقتدار (PoA)، کنترل شبکه در اختیار بنیاد وب 3 بود و همزمان اعتبارسنج‌ها نیز از طریق مشارکت در اجماع شروع به پیوستن به شبکه کردند. دومین مرحله اثبات سهام تعیین شده (NPoS) در ژوئن آغاز شد، زمانی که پولکادات مجموعه غیرمتمرکز بزرگی از اعتبارسنج‌ها را در شبکه خود داشت.

در این زمان، کنترل شبکه به دارندگان توکن دات محول شد و دیگر تحت کنترل نهادی متمرکز نبود و اولین اقدام پس از آن، حمایت از پذیرش در صرافی‌ها و کیف پول بود. سپس نامگذاری مجدد توکن دات با نرخ 1:100، مقارن با افزایش چشمگیری در تقاضا برای دات شد که این اتفاق منجر به قرار گرفتن دات در ده ارز دیجیتال برتر بر اساس ارزش بازاری شد.

شروع مسیر اصلی در سال 2019 با انتشار نسخه آلفای شبکه خواهر، که به آن کوساما می‌گویند و برخی آن را شبکه قناری خطاب می‌کنند، آغاز شد. سپس شبکه آزمایشی پاراچین‌ پولکادات، یعنی روکوکو (Rococo) در سال 2020 در گامی مهم بعد از اجرای عملکرد پاراچین‌، معرفی شد.

ارز دیجیتال پولکادات (dot) اکنون به سمت گام بعدی توسعه زیرساخت اصلی که شامل عرضه حراج پاراچین‌‌ها، پاراتردها (Parathreads) و ارسال پیام درون زنجیره می‌شود، حرکت می‌کند. بعد از این به یک زنجیره رله کامل تبدیل خواهد شد که از طریق مکانیسم اثبات سهام تعیین شده امنیت را تأمین و کل سیستم، از جمله پاراچین‌‌ها را هماهنگ و هدایت می‌کند.

چه چیزی پولکادات را منحصربه‌فرد می‌کند؟

راه‌حل‌های بلاکچین پولکادات از نظر ارائه مقیاس‌پذیری به وسیله شاردینگ، امنیت زنجیره رله مرکزی، اجماع‌های سازگار و قابلیت همکاری شبکه چند زنجیره‌ای، منحصربه‌فرد است. پردازش موازی که از طریق اجرای تراکنش‌ها در بخش‌های جداگانه حاصل می‌شود، بطور چشمگیری بازده را افزایش می‌دهد که عملکرد درون زنجیره‌ای باعث انتقال هر نوع داده یا دارایی بین شاردها می‌شود.

از آنجا که ارز دیجیتال پولکادات (dot) با بسترهای موجود مانند اتریوم سازگاری دارد، بدون اینکه اجباری برای انتخاب یک شبکه بلاکچین جداگانه وجود داشته باشد با حاکمیت جامعه‌ای که به خوبی تعریف شده و به‌روزرسانی‌های خودکاری که دارد، اصطکاک پروژه‌ها را از بین می‌برد.

چون پولکادات با چارچوب بلاکچین لایه‌ای ساخته شده است، پروژه‌های دیگر نیز می‌توانند با استفاده از لایه‌ها، به سرعت زنجیره‌های موردنظر خود را ایجاد کنند و به آسانی به صورت محلی در پولکادات اجرا شوند. این بدان معناست که می‌توان با استفاده از این چارچوب، قبل از اینکه آماده اجرا در شبکه باشید، کار خود را روی بلاکچین شروع کنید.

پولکادات به جای اینکه «نابودکننده اتریوم» باشد که گاهی اوقات چنین برچسبی به او زده‌اند، در واقع به جای رقابت با بلاکچین‌های موجود، پتانسیل تکمیل کردن آنها را دارد. این مسئله با بیش از 350 پروژه در اکوسیستم، ایجاد قراردادهای هوشمند، امور مالی غیرمتمرکز (defi)، اوراکل‌ها، جمع‌آوری‌کننده‌های دیجیتال (NETها)، بازی‌ها، سایر راه‌حل‌ها و بطور برجسته Chainlink و پروتکل x0 تأیید شده است.

پولکادات، یک بستر قرارداد هوشمند نیست. اما، زیرساخت قراردادهای هوشنمد را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) ارائه می‌کند تا قراردادهای هوشمند را در درون شبکه‌ای با قابلیت همکاری و عملکرد گسترده ترکیب کنند و شاهد بزرگترین افزایش در توسعه‌دهندگان فعال پروتکل‌های اصلی باشد.

چه چیزی به ارز دیجیتال پولکادات (dot) ارزش می‌دهد؟

پولکادات در حال حاضر یکی از بسترهای استکینگ پیشتاز است، سالانه بیش از 13 درصد پاداش به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار (ارزش سپرده) ارائه می‌کند. ارزش بازاری آن در زمان نگارش این مقاله بیش از 5 میلیارد دلار است که بیش از 50 درصد توکن‌های واجد شرایط استیک شده‌اند.

کاربران با استکینگ DOT می‌توانند صرفا با نگهداری سهام و کسب بازده سالانه نرخ تورم را پوشش دهند و از هر گونه استهلاک در سرمایه‌گذاری دوری کنند. دات همچنین این امکان را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند تا در خصوص بهبودهای شبکه و مجموعه ویژگی‌های آتی، با توجه به مقدار ارز DOT خود که به سهام تبدیل کرده‌اند، رأی بدهند.

مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و عملکرد درون زنجیره‌ای پولکادات قبلاً توسط پروژه‌های بسیاری از جمله مرکز DeFi زنجیره‌ای Acala و پلتفرم استیبل‌کوین؛ پاراچین‌ قرارداد هوشمند Moobbeam به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم روی پولکادات؛ تکنولوژی اوراکل چین‌لینک و پلتفرم صرافی غیرمتمرکز پولکا استارتر تعداد روزافزونی از کاربردها را به اکوسیستم پولکادات اضافه کنند. این موارد به ارزش و کاربرد این شبکه و توکن‌های DOT، برای ایجاد، تأمین یا تعامل با پاراچین‌‌های پولکادات، کمک می‌کند.

مقدار ارز در گردش پولکادات (دات) چقدر است؟

به دنبال رأی جامعه حاکمیتی آن در سال 2020 به تخصیص دوباره و با نرخ 1:100 از 10 میلیون توکن و اجتناب از اعشار کوچک و سهولت در محاسبه، DOT در حال حاضر تقریباً 1 میلیارد توکن عرضه می‌کند.

به دلیل سیاست پولی تورمی پولکادات، انتظار می‌رود تعداد توکن‌ها هر ساله به میزان 10 درصد افزایش یابند که پاداش‌های اعتبارسنج نیز به نرخ استکینگ بستگی دارد و باقیمانده نیز در کنار کارمزد تراکنش‌ها به خزانه شبکه می‌رود تا بطور دینامیک انگیزه مشارکت در استکینگ را تنظیم کند.

بلاكچين پولكادات

معماری ارز دیجیتال پولکادات (dot) بوسیله زنجیره رله مرکزی، اتصال به پاراچین‌‌ها، Parathreads و پل‌ها هماهنگ شده است.

زنجیره رله «لایه صفر» پولکادات است، که اجماع، امنیت و همکاری متقابل درون زنجیره‌ای را برعهده دارد. این زنجیره تعداد نسبتاً کوچکی از انواع تراکنش‌ها شامل مکانیسم‌های نظارتی، مزایده‌ها و اجاره‌های اسلات پاراچین‌، و فرایند سهام‌گذاری را مدیریت می‌کند.

زنجیره رله عمداً حداقل عملکرد را دارد و سیستم را به صورت مرکزی یا لایه پایه هماهنگ می‌کند، ضمن اینکه بسیاری از ویژگی‌های خاص را با اجراهای مختلف به پاراچین‌‌ها، محول می‌کند.

پاراچین‌‌ها، شاردهای تخصصی شده در معماری پولکادات هستند که به هاب زنجیره رله مرکزی متصل هستند. این شاردها امکان پردازش موازی تراکنش‌ها را فراهم و موضوع مقیاس‌پذیری را حل می‌کند. پاراچین‌‌ها معمولاً بلاکچین‌های بهینه‌شده برای موارد استفاده خاص هستند.

آنها اسلات‌های اتصال مشخص شده را به زنجیره رله اجاره می‌دهند و برای حفظ اجماع در سراسر این اکوسیستم، سهیم شدن در امنیت کل شبکه و ارتباط با سایر پاراچین‌‌ها با استفاده از تجزیه پیام درون زنجیره‌ای (XCMP)، به پاراچین‌ها اعتبار می‌بخشند.

پاراتردها (Parathreads)، با مشارکت موقت در شبکه بر مبنای بلاک به بلاک، جایگزینی برای پاراچین‌‌ها ارائه می‌کند که به پروتکل‌ها اجازه می‌دهد تا بدون تعهد هزینه و زمان اجاره اسلات مشخص شده، به امنیت پولکادات دسترسی داشته باشند. این موضوع به مقیاس‌پذیری بیشتر شبکه کمک می‌کند و این امکان را ایجاد می‌کند تا منابع کمیاب اسلات پاراچین بین پاراتردهای رقیب به صورت مطلوبی توزیع شود.

پل‌ها موجب توسعه بیشتر مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری می‌شوند، امکان سازگاری با اکوسیستم پولکادات را فراهم و به پاراچین‌ها اجازه می‌دهند تا با بی‌اعتمادی به بلاک‌چین‌های خارجی ارتباط برقرار کنند.

همچنین بخوانید: ویژگی های بلاکچین پولکادات

سایر داده‌های تکنیکال

توسعه ارز دیجیتال پولکادات (dot) نیز غیرمتمرکز شده است و توسط جامعه‌ای توزیع شده از دارندگان توکن دات، یک شورا و کمیته فنی اداره می‌شود.

برای ایجاد تغییرات در این شبکه، دارندگان توکن دات و این شورا را باید با هم ترکیب کرد تا تصمیمات مربوط به بهبود شبکه اجرا شوند.

دارندگان توکن دات فعال می‌توانند با مرتبط ساختن توکن‌هایشان به دوره‌ای خاص و رأی دادن به طرح‌های پیشنهادی دیگران، خواستار همه‌پرسی تغییرات این شبکه شوند. طرح‌هایی که بالاترین حمایت را داشته باشند، در رأی‌گیری بعدی به عنوان اولین موارد انتخاب خواهند شد. زمانی که طرح‌ها به رأی‌گیری گذاشته می‌شوند، توکن‌ها رها می‌شوند.

این شورا، نهادی در درون زنجیره است که توسط دارندگان توکن دات انتخاب می‌شود و مسئول پیشنهاد تغییرات و تعیین اینکه کدام تغییرات باید اعمال شود، هستند.

همچنین توسعه خزانه را از کارمزدهای شبکه جمع‌آوری شده مدیریت می‌کنند و نمایندگی دارندگان دات منفعل در این اکوسیستم را نیز برعهده دارند. طرح‌های پیشنهادی اعضا شورا در مقایسه با طرح‌هایی که توسط دارندگان معمولی دات مطرح می‌شوند، برای تأیید به رأی کمتری نیاز دارند.

کمیته فنی از تیم‌های توسعه تشکیل شده است که شبکه پولکادات را ایجاد می‌کنند. این کمیته، همراه با شورا، می‌تواند پیشنهادهای ویژه‌ای در موارد ضروری برای تصویب‌ سریع مطرح کند.

طرح پیشنهادی خواه توسط دارندگان عمومی دات مطرح شده باشد یا شورا، باید به همه‌پرسی گذاشته شود تا از جانب همه دارندگان دات مجوز بگیرد، و بر اساس سهام ارزیابی و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

شبکه پولکادات چگونه ایمن شده است؟

پولکادات از NPoS (اثبات سهام تعیین شده) به عنوان مکانیسم اجماعی خود استفاده می‌کند، و بر اساس نقش اعتبارسنج‌ها، تلفیق‌کنندگان و معرفی‌کننده‌ها طراحی شده است تا امنیت زنجیره به حداکثر برسد.

اعتبارسنج‌ها با سهام‌گذاری دات، امنیت گره‌ها را در شبکه تامین می‌کنند. آنها همچنین به تأیید اعتبار پاراچین‌ها می‌پردازند و در اجماع با دیگر اعتبارسنج‌ها مشارکت می‌کنند تا در خصوص وضعیت تسهیم صحیح شبکه به توافق برسند، و هرگونه تراکنش نامعتبر را رد کنند. آنها بلاک‌های جدیدی به زنجیره رله اضافه می‌کنند، و از طریق اکستنشن، همه پاراچین‌ها را در امنیت سهیم می‌کنند و پاداش‌هایی دریافت می‌کنند.

شبکه ارز دیجیتال پولکادات (dot) به طور برابر پاداش‌ اعتبارسنجی را به همه اعتبارسنج‌ها پرداخت می‌کند. بعد از کسر پرداخت اعتبارسنج‌ها، پاداش‌ سهام‌گذاری (استیکینگ) بین سهامداران توزیع می‌شوند.

تلفیق‌کنندگان (Collators)، تاریخچه گره کامل را برای زنجیره رله و گره کامل برای پاراچین خاص آنها را نگه می‌دارند. آنها، تراکنش‌های پاراچین را جمع می‌کنند تا کاندیدهای بلوک پاراچین جدید را برای اعتبارسنج‌ها ایجاد کنند. تلفیق‌کننده‌ها تا زمانیکه بلوکی که به اعتبارسنج‌های زنجیره رله پیشنهاد کرده‌اند مورد تأیید قرار بگیرد، نمی‌توانند به ایجاد بلوک‌ها در پاراچین ادامه دهند.

تلفیق‌کنندگان برای پیام‌رسانی درون زنجیره‌ای XCMP نیز نقش کلیدی دارند. آنها با در اختیار داشتن گره‌های کامل زنجیره رله، همگی به عنوان همتا (peer) از یکدیگر اطلاع دارند. این امر باعث می‌شود امکان ارسال پیام از پاراچین A به پاراچین B فراهم ‌شود.

ماهیگیرها (Fishermen) نیز همانند تلفیق‌کنندگان، گره‌های کامل پاراچین‌ها هستند، اما نقش کنترلی متفاوتی اجرا می‌کنند و روی فرایند تلفیق‌کننده برای تراکنش‌های نامعتبر نظارت می‌کنند و آنها را به اعتبارسنج‌ها گزارش می‌دهند. اگر اثبات شود گزارش ارسالی آنها صحیح است، پاداش می‌گیرند، اما اگر اشتباه باشد این خطر وجود دارد که نقش خود در زنجیره رله را از دست بدهند.

سرانجام، معرفی‌کنندگان (Nominators)، دارندگان دات فعال هستند که نمی‌خواهند هزینه و مسئولیت نقش‌های دیگر شبکه را به عهده بگیرند اما هنوز هم به امنیت زنجیره رله، از طریق سهام‌گذاری دات و انتخاب اعتبارسنج‌های خوب، کمک می‌کنند. این مشوق‌ها موجب افزایش مشارکت در امنیت شبکه و انتخاب دقیق اعتبارسنج‌ها می‌شود، طوریکه که اگر اعتبارسنج‌ها اشتباه کنند (از شبکه بیرون بروند، به شبکه حمله کنند، یا به تغییر نرم‌افزار بپردازند)، آنگاه هم اعتبارسنج‌ها و هم معرفی‌کننده‌ها از شبکه حذف می‌شوند و درصد دات خود را از دست می‌دهند.

چگونه از پولکادات استفاده می‌شود؟

ارز دیجیتال پولکادات (dot) کاربردهای متنوعی برای نهادها و افراد مختلف دارد. امکان ارائه روش پرداخت غیرمتمرکز و جایگزین، بدون مداخله واسطه‌ها را فراهم می‌سازد، که باعث می‌شوند کنترل بیشتری روی پول خود داشته باشید.

دات هم برای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری، هم به عنوان جایگزینی برای انتقال‌های بین‌المللی کُند و گران مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌تواند سیستم مالی جایگزینی برای صدها میلیون نفر باشد که به تلفن‌های هوشمند دسترسی دارند اما حساب بانکی ندارند.

پولکادات بستری با قابلیت همکاری، مقیاس‌پذیر، ایمن و غیرمتمرکز ارائه می‌کند که مشکلات بلاک‌چین‌های اصلی و کارمزد تراکنش بالای آنها را حذف می‌کند و موارد استفاده برای پروژه‌هایی که روی امور مالی غیرمتمرکز، وصول دیجیتالی، بازی، اینترنت اشیا، حریم خصوصی، راه‌حل‌های درون زنجیره‌ای و غیره کار می‌کنند هموار می‌سازد.

چگونه کیف پولکادات را انتخاب کنیم؟

نوع کیف پولکاداتی که انتخاب می‌کنید بستگی به این خواهد داشت که برای چه چیزی می‌خواهید از آن استفاده کنید و چه مقدار به ذخیره نیاز دارید.

کیف‌پول‌های سخت‌افزاری، گزینه ایمن‌تری با ذخیره‌سازی آفلاین و پشتیبانی، ارائه می‌کنند. در حال حاضر لجر تنها گزینه کیف‌ پول سخت‌افزاری برای دات است، که همراه با کیف پول وب پولکادات-JS رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیف‌پول‌های سخت‌افزاری گران‌تر هستند و برای ذخیره‌سازی مقادیر بزرگتری از دات و برای کاربران باتجربه‌تر، مناسب هستند.

کیف‌ پول نرم‌افزاری، گزینه دیگری ارائه می‌کنند که رایگان و به لحاظ تجربه کاربری، نمره خوبی می‌گیرد. این کیف پول‌ها به صورت نرم‌افزارهای دسکتاپ یا اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند در دسترس هستند و می‌توانند از نوع حضانتی یا غیرحضانتی باشند.

در کیف‌پول‌های حضانتی، کلیدهای خصوصی توسط ارائه‌کننده خدمات از طرف شما مدیریت و پشتیبانی می‌شود. اما کیف‌پول‌های غیرحضانتی از عناصر امنیتی وسیله شما برای ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی استفاده می‌کند. این کیف‌ها اگرچه مناسب هستند، اما در مقایسه با کیف‌پول‌های سخت‌افزاری، ایمنی کمتری دارند و ممکن است برای مقادیر کوچکتری از دات یا برای کاربران مبتدی مناسب باشند.

کیف‌ پول آنلاین یا تحت وب نیز رایگان هستند و استفاده از آنها آسان است و با استفاده از مرورگر وب در وسایل مختلف قابل دسترس هستند. آنها به عنوان کیف‌های داغ (hot wallets) در نظر گرفته شده‌اند ولی در مقایسه با جایگزین‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری، ایمنی کمتری دارند. همچنین، این کیف‌ها برای نگهداری مقادیر کوچکتر یا برای معامله‌گرانی که تجربه کمتری دارند، مناسب هستند.

پولکادات-JS کیف‌پول وب پولکادات رسمی است، که از درون مرورگر اینترنت کار می‌کند و اجازه می‌دهد تا دات و توکن‌های اکوسیستم پولکادات را ارسال، دریافت و ذخیره کنید و همچنین در سهام‌گذاری و رأی‌گیری نیز شرکت کنید. اما، این کیف احتمالاً برای کاربران حرفه‌ای، مناسب‌تر باشد.

سهام‌گذاری پولکادات

ممکن است حساب ارز دیجیتال پولکادات (dot) داشته باشید و بخواهید با سهام‌گذاری پاداش دات بدست آورید. برای این کار، می‌توانید همانند اعتبارسنج عمل کنید، از آنجا که ممکن است گره‌ای دائما اجرا شود، این ویژگی برای کاربران خیلی حرفه‌ای که دانش و سخت‌افزار لازم برای نگهداری دارند، مناسب است. در غیر اینصورت، می‌توانید با معرفی یک یا چند اعتبارسنج دات بدست آورید.

با این کار، شما به یک معرفی‌کننده تبدیل می‌شوید.

باید اعتبارسنج‌ها را با دقت انتخاب کرد، چون که اگر آنها رفتار مناسبی نداشته باشند، ارتباطشان قطع خواهد شد و شما نیز برخی ارزهای استیک شده را از دست می‌دهید.

اما اگر آنها از قوانین شبکه پیروی کنند، می‌توانید متناسب با پاداش‌های سهام‌گذاری که آنها ایجاد کرده‌اند، سهم داشته باشید.

دات‌های شما، مادامی که توسط اعتبارسنج منتخب شما، استیک شده است، قفل می‌شوند. بنابراین، دات‌های جدیدی در حسابتان دریافت می‌کنید اما نمی‌توانید همانند اعتبارسنج‌ سهام‌گذاری کنید یا از حسابتان دات انتقال دهید. می‌توان هر زمان به معرفی‌کردن پایان دهید تا سهام‌گذاری وجوهتان متوقف شود. البته، دوره قفل نشدن 28 روزه در پولکادات وجود دارد.

سهامداران (Stakers) می‌توانند توکن‌های دات را تضمین کنند و با استفاده از واسط کاربری پولکادات-JS یا واسط خط فرمان، به معرفی یک اعتبارسنج بپردازند. هر دو روش، ممکن است برای کاربران حرفه‌ای‌تر مناسب باشد. از این رو، احتمالا کاربران استفاده از پلتفرم‌های صرافی که کار با آن آسان‌تر باشد و فرایند سهام‌گذاری را برای آنها مدیریت کند، انتخاب کنند. اگرچه پاداش‌ها در مقایسه با فرایند معرفی‌کردن مستقیم ممکن است کمتر باشد.

ATM های پولکادات

ATM های رمزنگاری، کیوسک رایج آشنا و راحتی برای کاربران ارائه می‌کند تا به خرید و فروش رمز با استفاده از وجه نقد یا کارت‌های اعتباری بپردازند و خدمات دیگری برای معامله‌گران ارائه کنند که امکان پشتیبانی در محل وجود دارد.

برخی دستگاه‌ها یک‌طرفه هستند و فقط کار خرید را انجام می‌دهند. برخی نیز دوطرفه هستند و امکان فروش را نیز دارند. چون پولکادات بخشی از نسل جدید دارایی‌های دیجیتال است، همه ATMهای رمزنگاری در حال‌ حاضر خدمات دات را ارائه نمی‌کنند، اگرچه احتمال دارد آن را به اولویت خود اضافه کنند.

مشتریان می‌توانند از کیف‌پول‌های موجود یا خودپردازها استفاده‌ کنند. خواه فروشنده یا خریدار دات باشید، حتما از دستگاه رسید دریافت کنید تا در صورت وجود هرگونه مشکلی آن را ارائه کنید.

ATMها اگرچه ممکن است از نظر کارمزد در مقایسه با همتایان آنلاین گزینه گرانی باشند، اما با داشتن تقریباً 14000 رمزارز در سراسر جهان و استفاده مداوم از آنها، باید در طول زمان کارمزدها کاهش یابد.

سخن پایانی

طراحی تحول‌آفرین پولکادات، شبکه‌ای چند زنجیره‌ای معرفی کرده، موضوعات مقیاس‌پذیری و کارمزدهای بالا را حل کرده است، بدون اینکه امنیت یا تمرکززدایی را از بین ببرد.

این نسل جدید بلاکچین قادر به ارائه وب کاملاً غیرمتمرکز، قابلیت کنترل شدن توسط کاربران ذینفع، اجماع اثبات سهام تعیین شده، و اداره درون زنجیره‌ای است. زنجیره‌های خصوصی، شبکه‌های عمومی، اوراکل‌ها و اپلیکیشن‌ها را به هم متصل می‌کند و با استفاده از پردازش موازی، امنیت مشترک، چارچوب‌های قابل مقایسه، پیام‌رسانی درون زنجیره‌ای و اتصال به صورت پل، کاربردهای جدیدی ایجاد می‌کند.

ارز دیجیتال پولکادات (dot)، به جای اینکه «اتریوم بعدی» یا «قاتل اتریوم» یا رقیبی برای شبکه‌های دیگر باشد، این ایده را رد می‌کند که تنها باید یک بلاکچین وجود داشته باشد.

این بلاکچین، عصر جدیدی در زمینه قابلیت همکاری درون زنجیره‌ای ارائه می‌کند و تکمیل‌کننده اکوسیستم رمزنگاری گسترده‌تر با استفاده از هاب است که کارایی وب 3 را افزایش می‌دهد، و این امر به جای مجموعه‌ای از پروتکل‌های مستقل که قبلاً بوجود آمده‌اند، با تعداد در حال رشد پروژه‌ها و توسعه‌دهندگان ایجاد شده بر اساس اکوسیستم پولکادات، به خوبی نشان داده شده است.

ارتاکس راهی مطمئن به سوی بازار ارزهای دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال واسطی است بین معامله گران و بازار رمزارزها، برای اینکه به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند پولکادات بپردازید باید در یک صرافی معتبر ارز دیجیتال برای ایرانیان ثبت نام کنید.

اگر در حال خواندن و مطالعه این مقاله هستید بدون شک شما یکی از طرفدران و دوستداران کریپتوکارنسی‌ها بخصوص ارزدیجیتال پولکادات هستید. خبر خوب اینجاست که شما می‌توانید رمزارز پولکادات یا هر ارزدیجیتال دیگری را در صرافی محبوب و حرفه‌ای اتراکس خریداری و حتی می‌توانید ارزهای خریداری شده خود را در کیف پول اختصاصی این صرافی بدون هیچ نگرانی نگهداری کنید.

در اتراکس سرعت و امنیت اولویت ما است، شما می توانید از پشتیبانی 24 ساعته ما برخوردار شوید و بدون محدودیت به واریز و برداشت وجه بپردازید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa